RED BULL
A német Szingapúrban némi szerencsével nyert, a második helyről Lewis Hamilton váltóhibája után került az élre, s 25 megszerzett pontjával Fernando Alonso első számú kihívójává vált.
Kilátások. A Red Bull elkaphatja a fonalat, ráadásul Vettel kétszer is nyert már a pole-ból Szuzukában. Tovább csökkentheti hátrányát Alonsóval szemben.
„Úgy is tudok nyerni, hogy azt nem más műszaki hibájának köszönhetem, és ezt Szuzukában is bebizonyítom.”
Nem megy az ausztrálnak, amilyen jól sikerült a szezonja első fele, annyira beleszürkült a középmezőnybe az elmúlt hetekben, hónapokban. A vb-címre már nincs esélye, ha a Red Bull feltámad, Vettel lesz a kedvezményezett.
Kilátások. Ahogy azt korábban Jenson Button esetében is láthattuk, bármelyik pillanatban ki lehet törni a rossz szériából. Talán Webber számára Szuzukában jön el a pillanat.
McLAREN
PÉNTEK |
3.00–4.30: 1. szabadedzés |
7.00–8.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
8.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
Tavaly az összes szabadedzést az élen zárta Szuzukában, s bár a pole pozícióról lemaradt, a futamot sikerült megnyernie. Szingapúrban ugyanerre képes volt Vettel is.
Kilátások. A tavalyi győzelem és a McLaren jó formája is arra utal, hogy Button a verseny esélyesei közé tartozik, ráadásul már tudja, hogy jövőre ő lesz a csapat vezérpilótája – bár kérdés, hogy ez mennyiben befolyásolhatja a teljesítményét. Váltócsere miatti öt rajthelyes büntetése mindenesetre nem segíti.
Már mindenki tudja, hogy jövőre a Mercedesnél folytatja, így vége a találgatásoknak. Az idei vb hajrájáról úgy beszélt, hogy nincs vesztenivalója, mindent belead, és igyekszik szépen búcsúzni csapatától.
Kilátások. Ha az autójának fekszik az újraaszfaltozott pálya – amely már kevésbé jelent kihívást, mint az előző években –, rajta nem fog múlni a siker.
Alonso a csapatváltásról: „Jót tesz Lewis pályafutásának. Nagyszerű volt a McLarennél, világbajnokságot nyert, s mivel ő a mezőny egyik legjobbja, biztos vagyok benne, hogy a Mercedesszel is a vb esélyese lesz.”
FERRARI
Bár a Ferrari a Német Nagydíj óta nem nyert, és kicsit lemaradt a fejlesztési csatában a Red Bulltól, Alonsónak még mindig van 29 pontnyi előnye Vettellel szemben. Ezt a fórt nehéz lesz megőrizni, ha a német minden futamon célba ér.
Kilátások. Szuzukában is a veszteség minimalizálása lesz a spanyol célja, de a dobogós helyezés nem fog összejönni, ha egyszer mindkét McLaren és Vettel is célba ér.
„Még mindig azt mondom, hogy csoda lenne, ha megnyernénk a világbajnokságot. Az idény első hat-hét versenyén semmi esélyünk sem volt, igazi ajándék volt minden jó eredmény, és az is, hogy a szezon felétől vezetem a vb-pontversenyt. Szinte tökéletes versenyeink voltak, de a csodához az is kell, hogy a hátralévő haton ne hibázzunk.”
Schumacher bejelentette visszavonulását, Hamilton a Mercedeshez, Pérez a McLarenhez szerződött, de Massáról és a ferraris állásáról még semmi hír. A Scuderia a brazil utóbbi futamokon nyújtott biztató teljesítményét látva vajon még kivár, vagy tényleg jön Vettel 2014-ben, és egyelőre senkit sem sikerült meggyőzni arról, hogy egy év is sokat érhet a Ferrarinál?
Kilátások. Csak a 2006-os szuzukai versenyen tudott maradandót alkotni, nem valószínű, hogy most fogja meggyőzni a Ferrari vezetőségét.
MERCEDES
Szuzukában csütörtökön bejelentette a visszavonulását, a hátralévő hat F1-es futamán már valóban csak élvezetből száguld.
Kilátások. A tíz rajthelyes büntetés, amit Szingapúrból hozott magával, nagyon nehézzé teheti a versenyét, de vele szemben már nemigen lehet elvárásokat megfogalmazni.
Pályafutása legnehezebb feladatát kapja meg, amikor Hamilton megérkezik mellé csapattársként. Hat versenye van arra, hogy felpörögjön, és ha esetleg önbizalomhiányban szenved, levetkőzze azt.
Kilátások. Kínában szerezte meg eddigi egyetlen győzelmét, bizonyára örül neki, hogy visszatér az ázsiai enyhe időjárásba, és a viszonylag gyors pályán bizonyíthat ismét.
LOTUS
Ahhoz képest, hogy a brit szaksajtó a Lotus műszaki vezetőségének bedőlve biztosra vette, hogy a nyári szünet után tarolni fog a Räikkönen, Grosjean páros, a legutóbbi futamokon kiábrándító volt a finn teljesítménye. Vagy csak már hozzászoktunk ahhoz a fantasztikus teljesítményhez, amivel eddig elkápráztatott minket.
Kilátások. Felejthetetlen a 2005-ös győzelme, amelyet a 17. helyről indulva, Giancarlo Fisichellát az utolsó körben megelőzve aratott. Hasonlóra most ne számítsunk, de ismét a dobogó közelébe kerülhet.
„Kicsit lemaradtunk a többiektől, akik nem lassítottak a fejlesztéseikkel, de most mi is hozunk egy-két új alkatrészt, amivel talán visszakapaszkodhatunk. A nagy javulást azonban Dél-Koreára várjuk.”
A francia teljesítményén is tükröződött a Lotus visszaesése, Grosjean ismét nem tartozik azok közé, akiket a dobogóra várnak a szakemberek.
Kilátások. Egyszer versenyzett Szuzukában, nem hagyott mély nyomokat a szakemberekben, ezúttal sem könnyű megfogalmazni az elvárásokat vele szemben.
FORCE INDIA | |
A Mercedes és a McLaren lehetőségéről lemaradt, a stuttgarti gyár két nagycsapata nem számolt vele, d a Ferrarinál még kiköthet – csak éppen az esetében, akárcsak Hülkenbergében, az a nagy kérdés, hajlandó-e egy évre a Scuderiához szerződni. | „Megmozdult a pilótapiac, és hallottam pletykákat arról is, hogy én hová szerződök, de egyelőre nem mondhatok semmit, kicsit várni kell még arra, hogy kiderüljön, mit hoz a jövőm. Sergio esete mutatja, hogy bármi megtörténhet.” |
SAUBER | |
A japánról nem sok szó esett a nagy pilótamozgásokról szóló pletykaáradatban, de annak mindenképpen örülhet, hogy Pérez elhagyja a Saubert, hiszen így sokkal nagyobb az esélye a maradásra. | A Ferrari pilótanevelő programjából a McLaren-istállóhoz szerződött a mexikói, aki a három dobogós helyezését követően ezzel az idény talán legnagyobb és legmeglepőbb eredményét érte el. |
TORO ROSSO | |
„Jó lenne megint pontokat szerezni, a Toro Rossónál ugyanis ez hatalmas eredmény, és azért is jót tesz, mert javítja az esélyeimet, így jövőre is maradhatok az F1-ben.” | Higgadtan vette tudomásul, hogy Schumi megtorpedózta Szingapúrban, és örült, hogy a Monzában megfájduló dereka és válla nem került rosszabb állapotba. |
WILLIAMS | |
A venezuelait a napokban Rubens Barrichello támadta, az F1-ből tavaly távozó brazil szerint a Williamsnek jobb pilótákkal kétszer ennyi pontja lehetne. Maldonado finoman jelezte, hogy még mindig tiszteli tavalyi csapattársát, de nem biztos benne, hogy igaza van, s inkább tartózkodott a kérdéskörben. | A brazil hátsója meggyógyult azután, hogy Szingapúrban kisebb égési sérüléseket szenvedett. Mivel a KERS tönkrement az autójában, félő volt, hogy a két eset összefügg, de a csapat jelezte: egyéb elektromos vezetékek felhevülése okozta a sérüléseket. |
CATERHAM | |
A csapat tulajdonosa sem tudott értékelhető választ adni arra, mi lesz Kovalainennel 2013-ban, de minden jel arra utal, hogy versenyképesebb csapatnál folytatja. | Az orosz menedzsere már nem tárgyal a 2013-as szerződésekről, mert nincs támogató. Petrov a héten lebetegedett, kérdéses a hétvégi indulása. |
HRT | |
Az indiai a napokban kifakadt, hogy balszerencséjére olyan pénteki szabadedzéseken kellett átadnia a volánt a tartalék pilótának, amikor délután esett az eső. | „Szuzuka a kedvenc pályám, alig kell fékezni rajta. F3-asként és az F3000-ben is itt arattam az első győzelmemet, ami fontos volt, hogy kinyíljon az F1 kapuja.” |
MARUSSIA | |
A német Szingapúrban elért 12. helyezésével a Marussiát a konstruktőr-vb 10. helyére repítette, aminek megtartása már elsősorban azon múlik, hogy a hátralévő hat versenyen mennyien érnek célba a mezőnyből. | Lucas di Grassi és Jérome d’Ambrosio után Pic is minden bizonnyal az újoncéve után távozik a csapattól, de nem biztos, hogy az F1-ből is: biztató teljesítményei és jó támogatói háttere miatt akár középcsapathoz is kerülhet. |
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2002 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Ralf Schumacher |
2004 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Rubens Barrichello |
2005 | Kimi Räikkönen | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Felipe Massa | Fernando Alonso |
2007 (Fudzsi) | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2008 (Fudzsi) | Fernando Alonso | Lewis Hamilton | Felipe Massa |
2009 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2010 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2011 | Jenson Button | Sebastian Vettel | Jenson Button |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 8 | 13 | 194 |
2. | Sebastian Vettel | 2 | 5 | 11 | 165 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 13 | 149 |
4. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 10 | 142 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 9 | 119 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 7 | 82 |
9. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
10. | Felipe Massa | – | – | 8 | 51 |
11. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
13. | Kobajasi Kamui | – | – | 6 | 35 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 297 |
2. | McLaren-Mercedes | 261 |
3. | Ferrari | 245 |
4. | Lotus-Renault | 231 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 101 |
7. | Force India-Mercedes | 75 |
8. | Williams-Renault | 54 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 14 |