Schumacher: A mezőny még szorosabb, mint volt

Vágólapra másolva!
2012.05.12. 19:42
null
Megint változott az erősorrend – balról: Alonso, Hamilton és Maldonado (Fotó: Action Images)
Címkék
A gumistratégia alapvetően határozta meg a Formula–1-es Spanyol Nagydíj időmérő edzését, olyannyira, hogy olyan nagyágyúk, mint Sebastian Vettel vagy Michael Schumacher jobbnak látták, ha nem is teljesítenek mért kört a Q3-ban. Schumacher azt is elárulta, hogy szerinte az üldözőboly csapatai utolérték a nagyokat, és Fernando Alonso is megerősítette, hogy a Ferrarinál előrelépés történt, de a mindig realista spanyol még nem sorolná a leggyorsabb autók közé az olasz istálló versenygépét.

 

A Spanyol GP kissé kaotikusra sikerült időmérő edzésén a McLaren pilótája, a brit Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a meglepetésre a Williamst második helyre kormányzó venezuelai Pastor Maldonado és a hazai pályán versenyző ferraris Fernando Alonso előtt. Sebastian Vettel és Michael Schumacher a kvalifikáció utolsó szakaszában nem is teljesített mért kört, a pénteki szabadedzésen a legjobb köridőt autózó Jenson Button pedig a legjobb tízbe sem tudott bekerülni.

„Fantasztikus időmérő edzésen vagyok túl – kezdte a leintés után Hamilton. – Nagyon, nagyon meg vagyok vele elégedve, ez életem egyik legjobb kvalifikációja. Elképesztő munkát végeztek a srácok a garázsban, illetve a gyárban is, nagyon jó vezetni az autót. Érthető, hogy elégedett az ember ezzel a helyezéssel, de valamiért most még jobban örülök, mint általában a pole pozíciónak. Tisztában vagyok vele, hogy hihetetlenül kemény futam vár rám, nagyon gyorsak a többiek, és eleve nem könnyű a szituáció. Nagyon sokat jelentene nekem, ha sikerülne nyerni Spanyolországban. Mindig is feküdt nekem ez a helyszín, gyönyörű idő, kedves emberek, és évről évre nagyobb támogatást kapok a szurkolóktól. Fantasztikus lenne nyerni itt, ahol ekkora a rajongótáborom.”

Hamilton a kvalifikáció végén a levezető körében megállt a pályán. Ezt minden bizonnyal ki fogják vizsgálni a versenybírák, akár még el is vehetik tőle az első rajthelyet: „Egyszerűen megállt az autóm, fogalmam sincs, miért."

Amennyiben Hamiltont megbüntetnék, Pastor Maldonado, a Williams pilótája életében először rajtolhatna az első helyről, de a venezuelai már a második rajtkockával is élete legjobb kvalifikációs eredményét érte el.

„Kezdetben az első tíz hely valamelyike tűnt megszerezhetőnek – nyilatkozott kvalifikációt követően Maldonado. – Ma délelőtt viszont kicsit meglepett a teljesítményünk, mivel az autó nagyon gyors volt kevés üzemanyaggal. Az év eleje óta keményen dolgozunk a gumik megismerésén, illetve az autó gumikhoz történő hangolásán, és most sikerült előrelépnünk. Az autó kiegyensúlyozottnak tűnik, különösen a versenytempó tekintetében, úgyhogy remek érzés itt lenni, először az első háromban. Sikerült javítanunk a leggyengébb pontunkon, ami az időmérőn mutatott sebességünk volt eddig. Örülök a csapatom, a hazám, és magam miatt egyaránt.”

ELVETTÉK A POLE-T HAMILTONTÓL

Hamilton autója megállt az edzés után, a kérdés az, hogy ez azért történt-e, mert túl kevés üzemanyag volt a McLarenben. A csapat szerint elegendő üzemanyag volt az autóban a kötelező mintavételhez.

„Elég üzemanyag volt ahhoz, hogy mintát tudjanak venni, de megállítottuk az autót, és most beszélünk a versenybírókkal a kialakult helyzetről” – mondta Martin Whitmarsh csapatvezető, aki technikai problémával indokolta Hamilton leállását. A brit pilóta 2010-ben, a Kanadai Nagydíjon már részese volt egy hasonló esetnek.

Ha a versenybírók nem látják megalapozottnak az autó leállítását (tehát nem volt technikai gond), akkor szinte bizonyos, hogy a McLaren büntetést kap. Hamilton vagy öthelyes rajtbüntetésben részesül, vagy elveszíti a leggyorsabb idejét – mindkét esetben a hatodik helyre kerül a rajtrácson.

Ha Hamiltont megbüntetik, a Williams venezuelai versenyzője, Pastor Maldonado kerül a pole-ba (venezuelai edzéselsőség még nem volt a sportág történetében), és a hazai pályán versenyző Fernando Alonso indul a második helyről.

Este aztán tudatták a versenybírók: Hamiltont megfosztották a pole-tól, Maldonado rajtolhat az első helyről.

Fernando Alonso a harmadik leggyorsabb kört autózta a Ferrarival, de a kvalifikáció után hangsúlyozta, hogy a Scuderia a legújabb fejlesztések ellenére sincs még ott a legjobb autók között.

„Az első négy futamon szinte elképzelhetetlen volt, hogy a legjobb háromba kerüljünk – magyarázta Alonso. – A Q3-ra rendre elfogytak a friss abroncsaink, úgyhogy mindenképp javulásról beszélhetünk. Még nem vagyok biztos benne, hogy tényleg ennyit sikerült javulnunk, de a gyors körömmel rendkívül elégedett vagyok, tökéletes volt. Nem hiszem, hogy ezen tudnék javítani, feltehetnék száz új szett gumit, akkor is legfeljebb ezt az időt tudnám elérni. Szerfelett elégedett vagyok a mai nappal, és remélhetőleg holnap sikerül profitálnunk ebből a remek pozícióból.”

Romain Grosjean lotusos csapattársát, Kimi Räikkönent megelőzve a negyedik leggyorsabb tudott lenni: „Kiváló teljesítmény volt ez a csapattól, főleg annak tükrében, hogy a harmadik szabadedzésen nem is tudtam részt venni egy üzemanyagnyomással kapcsolatos probléma miatt. A tegnap szerzett tapasztalatok alapján állítottuk be az autót, és ez elég jól működött.”

Kimi Räikkönen elkövetett pár hibát a kvalifikáció utolsó szakaszában, ennek ellenére bizakodik a holnapi futam előtt: „Talán az első háromba is bekerülhettünk volna, de volt némi problémánk a beállításokkal. Az időmérőre változtattunk, és utólag ez bizonyult a helyes döntésnek, viszont elkövettem néhány apró hibát a Q3-ban, ami időveszteséget okozott. Az autó eddig rendre jobb volt vasárnap, mint szombaton, ha most is ez lesz a helyzet, nem panaszkodhatunk.”

Sergio Pérez nem elégedett a hatodik rajthellyel, de úgy érzi, hogy a futamon akár meglepetést okozhat: „Az után, hogy a szabadedzéseken nem igazán volt könnyű dolgom, a kvalifikációra már jól működött az autóm. Az eredmény még talán kicsit jobb is, mint amire számítottunk. Annyira szoros a mezőny, hogy egy tizedmásodperc is nagy különbséget jelenthet, és az ember mindig úgy érzi, hogy tudna még ennél is gyorsabban menni – ebből a szempontból nézve csalódás a hatodik hely, hiszen a jobb helyezések is elérhető közelségben voltak. Tökéletes versenyt akarok futni, és a lehető legtöbb pontot megszerezni, talán még meglepetést is tudok okozni."

Sebastian Vettel mindössze a nyolcadik helyről rajtolhat, miután nem teljesített mért kört a kvalifikáció utolsó fázisában: „Már a Q1-ben fel kellett tennünk a lágy gumikat, és mivel a Q2-ben nem volt jó az első köröm, újra ki kellett mennünk, és tudtuk, hogy a Q3-ra nem marad friss garnitúránk a lágy keverékből. Sikerült kihoznunk a maximumot a helyzetből, hiszen nem volt meg az a tempónk, ami az első ötbe kerüléshez elegendő lett volna, de legalább valamennyire sikerült spóroltunk a gumikkal.”

Michael Schumacher szintén mért idő nélkül zárta az időmérő utolsó szakaszát: „Mindenképpen spórolni akartunk a gumikkal, ez döntötte el, mit csinálunk a Q3-ban. Nem teljesítettem mért kört, így holnap választhatok, milyen gumival akarok rajthoz állni. Ugyanakkor, úgy gondoltam, előnyösebb a pálya tiszta oldaláról rajtolni, ezért jobb a kilencedik hely a nyolcadiknál. Néhány csapatnak sikerült előrelépnie a szünetben, így a mezőny még szorosabbnak tűnik, mint amilyen az első futamokon volt.”

Jenson Button annak ellenére, hogy a pénteki edzésnapon a mezőny leggyorsabb pilótája volt, az időmérőn még a Q3-ba sem tudott bejutni: „Egész nap küzdöttünk az egyensúllyal. Tegnap fantasztikus volt az autó, mi voltunk a leggyorsabbak a lágy gumikon, így azt gondolhattuk, hogy ma is versenyképesek lehetünk, legalább a legjobb tízbe bekerülhetünk, de nem így történt. Egészen más volt az autó egyensúlya, mint tegnap, aminek nem tudom az okát.”

FORMULA–1, SPANYOL NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:21.707 átlag: 205.098 km/ó
2. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:22.285 0.578 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:22.302 0.595
4. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:22.424 0.717
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:22.487 0.780
6. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:22.533 0.826
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:23.005 1.298
8. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault idő nélkül
9. Michael Schumacher német Mercedes idő nélkül
10. Kobajasi Kamui
japán Sauber-Ferrari idő nélkül
11. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:22.944 0.839
12. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:22.977 0.872
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:23.125 1.020
14. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:23.177 1.072
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:23.265 1.160
16. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:23.442 1.337
17. Felipe Massa brazil Ferrari 1:23.444 1.339
18. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:24.981 2.398
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:25.277 2.694
20. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:25.507 2.924
21. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:26.582 3.999
22. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:27.032 4.449
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:27.555 4.972
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:31.122 8.539
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik