A Spanyol GP kissé kaotikusra sikerült időmérő edzésén a McLaren pilótája, a brit Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a meglepetésre a Williamst második helyre kormányzó venezuelai Pastor Maldonado és a hazai pályán versenyző ferraris Fernando Alonso előtt. Sebastian Vettel és Michael Schumacher a kvalifikáció utolsó szakaszában nem is teljesített mért kört, a pénteki szabadedzésen a legjobb köridőt autózó Jenson Button pedig a legjobb tízbe sem tudott bekerülni.
„Fantasztikus időmérő edzésen vagyok túl – kezdte a leintés után Hamilton. – Nagyon, nagyon meg vagyok vele elégedve, ez életem egyik legjobb kvalifikációja. Elképesztő munkát végeztek a srácok a garázsban, illetve a gyárban is, nagyon jó vezetni az autót. Érthető, hogy elégedett az ember ezzel a helyezéssel, de valamiért most még jobban örülök, mint általában a pole pozíciónak. Tisztában vagyok vele, hogy hihetetlenül kemény futam vár rám, nagyon gyorsak a többiek, és eleve nem könnyű a szituáció. Nagyon sokat jelentene nekem, ha sikerülne nyerni Spanyolországban. Mindig is feküdt nekem ez a helyszín, gyönyörű idő, kedves emberek, és évről évre nagyobb támogatást kapok a szurkolóktól. Fantasztikus lenne nyerni itt, ahol ekkora a rajongótáborom.”
Hamilton a kvalifikáció végén a levezető körében megállt a pályán. Ezt minden bizonnyal ki fogják vizsgálni a versenybírák, akár még el is vehetik tőle az első rajthelyet: „Egyszerűen megállt az autóm, fogalmam sincs, miért."
Amennyiben Hamiltont megbüntetnék, Pastor Maldonado, a Williams pilótája életében először rajtolhatna az első helyről, de a venezuelai már a második rajtkockával is élete legjobb kvalifikációs eredményét érte el.
„Kezdetben az első tíz hely valamelyike tűnt megszerezhetőnek – nyilatkozott kvalifikációt követően Maldonado. – Ma délelőtt viszont kicsit meglepett a teljesítményünk, mivel az autó nagyon gyors volt kevés üzemanyaggal. Az év eleje óta keményen dolgozunk a gumik megismerésén, illetve az autó gumikhoz történő hangolásán, és most sikerült előrelépnünk. Az autó kiegyensúlyozottnak tűnik, különösen a versenytempó tekintetében, úgyhogy remek érzés itt lenni, először az első háromban. Sikerült javítanunk a leggyengébb pontunkon, ami az időmérőn mutatott sebességünk volt eddig. Örülök a csapatom, a hazám, és magam miatt egyaránt.”
Hamilton autója megállt az edzés után, a kérdés az, hogy ez azért történt-e, mert túl kevés üzemanyag volt a McLarenben. A csapat szerint elegendő üzemanyag volt az autóban a kötelező mintavételhez. „Elég üzemanyag volt ahhoz, hogy mintát tudjanak venni, de megállítottuk az autót, és most beszélünk a versenybírókkal a kialakult helyzetről” – mondta Martin Whitmarsh csapatvezető, aki technikai problémával indokolta Hamilton leállását. A brit pilóta 2010-ben, a Kanadai Nagydíjon már részese volt egy hasonló esetnek. Ha a versenybírók nem látják megalapozottnak az autó leállítását (tehát nem volt technikai gond), akkor szinte bizonyos, hogy a McLaren büntetést kap. Hamilton vagy öthelyes rajtbüntetésben részesül, vagy elveszíti a leggyorsabb idejét – mindkét esetben a hatodik helyre kerül a rajtrácson. Ha Hamiltont megbüntetik, a Williams venezuelai versenyzője, Pastor Maldonado kerül a pole-ba (venezuelai edzéselsőség még nem volt a sportág történetében), és a hazai pályán versenyző Fernando Alonso indul a második helyről. |
Fernando Alonso a harmadik leggyorsabb kört autózta a Ferrarival, de a kvalifikáció után hangsúlyozta, hogy a Scuderia a legújabb fejlesztések ellenére sincs még ott a legjobb autók között.
„Az első négy futamon szinte elképzelhetetlen volt, hogy a legjobb háromba kerüljünk – magyarázta Alonso. – A Q3-ra rendre elfogytak a friss abroncsaink, úgyhogy mindenképp javulásról beszélhetünk. Még nem vagyok biztos benne, hogy tényleg ennyit sikerült javulnunk, de a gyors körömmel rendkívül elégedett vagyok, tökéletes volt. Nem hiszem, hogy ezen tudnék javítani, feltehetnék száz új szett gumit, akkor is legfeljebb ezt az időt tudnám elérni. Szerfelett elégedett vagyok a mai nappal, és remélhetőleg holnap sikerül profitálnunk ebből a remek pozícióból.”
Romain Grosjean lotusos csapattársát, Kimi Räikkönent megelőzve a negyedik leggyorsabb tudott lenni: „Kiváló teljesítmény volt ez a csapattól, főleg annak tükrében, hogy a harmadik szabadedzésen nem is tudtam részt venni egy üzemanyagnyomással kapcsolatos probléma miatt. A tegnap szerzett tapasztalatok alapján állítottuk be az autót, és ez elég jól működött.”
Kimi Räikkönen elkövetett pár hibát a kvalifikáció utolsó szakaszában, ennek ellenére bizakodik a holnapi futam előtt: „Talán az első háromba is bekerülhettünk volna, de volt némi problémánk a beállításokkal. Az időmérőre változtattunk, és utólag ez bizonyult a helyes döntésnek, viszont elkövettem néhány apró hibát a Q3-ban, ami időveszteséget okozott. Az autó eddig rendre jobb volt vasárnap, mint szombaton, ha most is ez lesz a helyzet, nem panaszkodhatunk.”
Sergio Pérez nem elégedett a hatodik rajthellyel, de úgy érzi, hogy a futamon akár meglepetést okozhat: „Az után, hogy a szabadedzéseken nem igazán volt könnyű dolgom, a kvalifikációra már jól működött az autóm. Az eredmény még talán kicsit jobb is, mint amire számítottunk. Annyira szoros a mezőny, hogy egy tizedmásodperc is nagy különbséget jelenthet, és az ember mindig úgy érzi, hogy tudna még ennél is gyorsabban menni – ebből a szempontból nézve csalódás a hatodik hely, hiszen a jobb helyezések is elérhető közelségben voltak. Tökéletes versenyt akarok futni, és a lehető legtöbb pontot megszerezni, talán még meglepetést is tudok okozni."
Sebastian Vettel mindössze a nyolcadik helyről rajtolhat, miután nem teljesített mért kört a kvalifikáció utolsó fázisában: „Már a Q1-ben fel kellett tennünk a lágy gumikat, és mivel a Q2-ben nem volt jó az első köröm, újra ki kellett mennünk, és tudtuk, hogy a Q3-ra nem marad friss garnitúránk a lágy keverékből. Sikerült kihoznunk a maximumot a helyzetből, hiszen nem volt meg az a tempónk, ami az első ötbe kerüléshez elegendő lett volna, de legalább valamennyire sikerült spóroltunk a gumikkal.”
Michael Schumacher szintén mért idő nélkül zárta az időmérő utolsó szakaszát: „Mindenképpen spórolni akartunk a gumikkal, ez döntötte el, mit csinálunk a Q3-ban. Nem teljesítettem mért kört, így holnap választhatok, milyen gumival akarok rajthoz állni. Ugyanakkor, úgy gondoltam, előnyösebb a pálya tiszta oldaláról rajtolni, ezért jobb a kilencedik hely a nyolcadiknál. Néhány csapatnak sikerült előrelépnie a szünetben, így a mezőny még szorosabbnak tűnik, mint amilyen az első futamokon volt.”
Jenson Button annak ellenére, hogy a pénteki edzésnapon a mezőny leggyorsabb pilótája volt, az időmérőn még a Q3-ba sem tudott bejutni: „Egész nap küzdöttünk az egyensúllyal. Tegnap fantasztikus volt az autó, mi voltunk a leggyorsabbak a lágy gumikon, így azt gondolhattuk, hogy ma is versenyképesek lehetünk, legalább a legjobb tízbe bekerülhetünk, de nem így történt. Egészen más volt az autó egyensúlya, mint tegnap, aminek nem tudom az okát.”
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:21.707 | átlag: 205.098 km/ó |
2. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:22.285 | 0.578 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:22.302 | 0.595 |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:22.424 | 0.717 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:22.487 | 0.780 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:22.533 | 0.826 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:23.005 | 1.298 |
8. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | idő nélkül | |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | idő nélkül | |
10. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:22.944 | 0.839 |
12. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:22.977 | 0.872 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:23.125 | 1.020 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:23.177 | 1.072 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.265 | 1.160 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.442 | 1.337 |
17. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:23.444 | 1.339 |
18. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:24.981 | 2.398 |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:25.277 | 2.694 |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:25.507 | 2.924 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:26.582 | 3.999 |
22. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:27.032 | 4.449 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:27.555 | 4.972 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:31.122 | 8.539 |