Az ünneplő Williams-csapat (Fotók: Reuters) |
„Csodálatos nap ez nekem és a csapatnak is. Az előző szezon után erőnket megfeszítve dolgoztunk a siker érdekében, és eljutottunk idáig, ez óriási. Nagyszerű volt az időmérő, és ma megint megcsináltuk. Kőkemény verseny volt a stratégia miatt, az első pár kör után problémáink voltak a hátsó gumikkal, de az autó végig versenyképes volt. Fernando ugyan lerajtolt, de fel tudtam venni a tempóját. Szoros volt, mert törődnünk kellett a gumikopással is, így nem tudtam teljes erővel nyomni, Fernando pedig megközelített, főleg a célegyenes végén. De így is kontroll alatt tartottam a futamot. Első pole, első győzelem – mindenki el tudja képzelni, hogy mit érzek!" – nyilatkozta Maldonado.
Este befutott a hivatalos jelentés a Williams-istállót sújtó tűzesetről: egy súlyos és 15 könnyebb sérült van. A súlyos sérültet, akinek a teste harminc százalékban égett meg, a helyszínre érkező két orvosi helikopter személyzete látta el, majd kórházba szállították. Tizenöten füstmérgezést szenvedtek.
|
„Fantasztikus start volt, nagyon szorosan fordultunk az első kanyarba, de jobb pozíciót fogtam, így el tudtam fordulni elsőként. A Williams jobban időzítette a kiállását, és ahogy telt az idő, egyre rosszabb volt a tapadás és az aerodinamika, így a végén már Kimivel kellett csatáznom. De ott vagyunk a pontverseny elején, és ez rengeteg lehetőséget rejt magában. Ez a második hely szinte győzelemmel ér fel a Red Bull-lal és a McLarennel szemben. Minden verseny kiszámíthatatlan, és épp ezért nekünk egyenletes teljesítményt kell hoznunk, és fejlesztenünk minden nagydíjra. Egy biztos: még mindig nem tudom, pontosan hol is tartunk, annyira kiszámíthatatlan ez az idény!" – értékelt a második Fernando Alonso.
A harmadik Kimi Räikkönen kicsit csalódott volt: „Némileg csalódott vagyok, jobb versenyt vártam, főleg az elején. A verseny végére nagyot javultunk, de ez már túl későn jött, a rajtot követően lassúk voltunk, és ezért nem tudtunk a futamgyőzelemért harcba szállni. De megmutattuk azért, hogy gyorsak vagyunk. Elképzelhető, hogy az első boxkiállásnál rosszul döntöttünk. Ha néhány körrel hosszabb a verseny, a győzelemért is mehettem volna, ezért a csalódottság – de fontos pontokat szereztünk."
A nagydíjon látványos versenybalesetet „bemutató" Michael Schumacher és Bruno Senna egymást okolta a futamot követően – a német pilóta valósággal felöklelte hátulról a brazilt, mindkettejük kiesését okozva.
„Ha visszanézzük a videót, a fej fölötti kamera képéből látni, hogy Senna jobbra mozdul, hogy megvédje pozícióját a belső íven, aztán a fékezéskor balra visszajön, pontosan elém. Megpróbáltam kikerülni, de már túl késő volt – nem lehetett semmit tenni. Nagyon dühítő az ügy, és nagyon idegesek is vagyunk miatta. Volt már korábban is furcsa manővere – tavaly Brazíliában, illetve most volt egy körrel korábban egy csatája Grosjeannal, de nem tudom, ott pontosan mi történt. Remélem, a versenybírók jól értelmezik a látottakat. Természetesen nem vagyok túl boldog, mert pontokat szerezhettem volna" – mondta a Bruno Sennát a csapatrádión idiótának nevező Schumacher.
„Persze, hogy nem mondja, hogy ő hibázott, de ha belegondolunk: új gumikon volt, én régieken, nem ugyanott fékeztünk az első kanyar előtt. Az előző körben Grosjean nagyon későn fékezett és eltalálta a kocsimat, és nem akartam, hogy ugyanez történjen. Szerintem elszámolta magát, pont, amikor fékeztem, és telibe kapott. Mit lehet tenni?" – így Bruno Senna. A versenybírók Sennának adtak igazat, és Schumachert ítélték vétkesnek, így a hétszeres világbajnok öthelyes rajtbüntetést kapott a Monacói Nagydíjra. Sennának viszont a boxtűzben teljesen kiégett az autója...
Romain Grosjean (Lotus, 4.): „A rajtnál pozíciót vesztettem, meg az első szárnyam egy darabját is… Ma hűvösebb volt, és ez nem kedvezett nekünk, így a negyedik hellyel nagyon elégedett vagyok. Mindkét autónk nagyon jó helyen végzett, remek ez a sok pont a csapatnak!” |
Kobajasi Kamui (Sauber, 5.): „Nagyszerű munkát végzett a csapat, a fejlesztéseink remekül működtek, a versenytempónk sokkal jobb lett, egyértelmű a fejlődés. Ha nem lettem volna balszerencsés az időmérőn, akár dobogós lehettem volna a sebességem alapján. Rendkívül szoros a világbajnokság, ahhoz, hogy előre tudjon kerülni valaki, mindennek sikerülni kell a versenyhétvégén, és pont ez történt Maldonadóval és a Williamsszel.” |
Sebastian Vettel (Red Bull, 6.): „Nehéz verseny volt, és nem is vagyok teljesen boldog. Talán még egy hellyel előrébb végezhettünk volna, mert a végén javult az autó. Nem tudom, mi volt a probléma, amiért orrkúpot kellett cserélni, nem voltam biztos benne, hogy megsérült, vagy odaragadt valami, például egy gumidarab. Egy kört még próbáltam menni, ez hibának bizonyult, a csere pedig helyes döntésnek.” |
Nico Rosberg (Mercedes, 7.): „Elkoptak teljesen a gumik, és kénytelen voltam beletörődni, hogy elhúznak mellettem. Az ötödik hely jó eredmény lett volna, ez nem annyira jó. Továbbra is problémák vannak a gumikopással, és ezt meg kell oldani – nagyon furán viselkednek az abroncsok. Különös hétvége volt, egyben fantasztikus Sir Frank Williamsnek, az istállójának és Maldonadónak.” |
Lewis Hamilton (McLaren, 8.): „Büszke vagyok a saját teljesítményemre és a csapatéra is, remek munkát végeztek, a boxutcában is nyilvánvaló volt a fejlődés. A legtöbbet hoztuk ki a futamból. Én próbáltam meg egyedül a kétkiállásos boxtaktikát, és örülök, hogy a kidolgozott taktika működött, szerintem bebizonyítottam, hogy tudok vigyázni a gumikra. A verseny előtt azt mondtam, a szívemet-lelkemet beleadom, és ezt is tettem, ez az autóversenyzés lényege. A világbajnokságban csak nyolc pont a hátrányom az éllovas mögött, és ha rendben lesz minden, akkor nagyon erős pozícióba kerülünk. Gratulálok Pastornak és a Williamsnek, ez fantasztikus eredmény számukra!” |
Jenson Button (McLaren, 9.): „Gratulálok Pastornak, nagyszerűen versenyzett, ez a siker hatalmas önbizalmat adhat neki, valamint a csapatának is. Teljes kavarodás van az erőviszonyokban, de hát ebben a szezonban már csak ez van. Rengeteg időt töltöttem forgalomban ragadva, és egy Sauber a nyakamban lógott rendszeresen. Nem voltunk elég gyorsak, és én magam sem voltam elég gyors. Jobb beállításokat kell találnom, a tapadásom sem volt megfelelő – remélem, Monaco jobb lesz!” |
Nico Hülkenberg (Force India, 10.): „Rengeteg munkát öltünk ebbe a versenybe, így méltó jutalom az egy pont. Fizikailag nagyon kemény volt a verseny, egy pillanatra sem hagyhattam ki, mert Mark Webber végig ott volt a visszapillantómban, ugrásra készen. Hatalmas nyomás alatt tartott, de szerencsére nem tudott megelőzni, még a célegyenesben, a DRS-sel sem.” |
Mark Webber (Red Bull, 11.): „Az első kör problémás volt, nem tudom, hol és miként sérült meg az első szárnyam, de nekem is orrkúpot kellett cseréltetnem, és ez rengeteg időt elvett. Trükkös a pálya, figyelni kellene a gumik állapotára, de ha utolérsz valakit, akkor a gumik villámgyorsan elkopnak... Rejtélyes, hol maradt a sebesség, én egy Force India mögé ragadtam be, a McLarenek sem voltak olyan erősek, csakúgy, mint Sebastian.” |
Jean-Éric Vergne (Toro Rosso, 12.): „Nagyon jó volt a rajtom, a tizedik helyig feljöttem pár körre. Korán kijöttem a boxba, megpróbáltam további pozíciókat szerezni, de Di Resta mögé kerültem, és beragadtam. A következő kerékcsere nem volt az igazi, így ott sem tudtam megelőzni. A végén megpróbáltam elkapni Webbert és Hülkenberget, de a gumik már nem voltak elég jók – összességében csalódott vagyok, hogy nem szereztem pontot.” |
Daniel Ricciardo (Toro Rosso, 13.): „Nem rajtoltam jól, de a stratégia működött, így néhány helyet nyertem. A verseny bizonyos időszakaiban jók és elég gyorsak voltunk, de a verseny végén túl sok időt veszítettünk, valódi hullámvasút volt. Talán egy picit előreléptünk Bahreinhez képest.” |
Paul di Resta (Force India, 14.): „Csalódott vagyok, hogy nem végeztem előrébb, mert ígéretesen kezdődött a verseny, de az idő előrehaladtával több helyet veszítettem. Kemény keveréken nem volt a sebességünk az elvárásoknak megfelelő, és ezért nem végeztünk előrébb.” |
Felipe Massa (Ferrari, 15.): „Az áthajtásos büntetésem befolyásolta a versenyem, nem hiszem, hogy bármi olyat tettem volna, amiért büntetést érdemeltem volna! Kár ezért, mert addig jól ment a verseny, és az első tíz kényelmesen elérhetőnek tűnt, a tempóm a Red Bullokkal és a McLarenekkel azonos volt. Gratulálok Pastornak, aki nagyszerű barát: az első Formula–1-es siker érzése valami egészen elképesztő, tökéletesen tisztában vagyok vele, mit érezhet most.” |
Heikki Kovalainen (Caterham, 16.): „Ennyit tudott ma az autó, mindent kihoztunk a versenyből. A sebességünk elég ahhoz, hogy a mögöttünk álló csapatok pilótáitól elhúzzunk, de nem elég ahhoz, hogy a gyorsabbakat befogjuk és harcban legyünk velük. Monacóban jobb helyezésekben reménykedünk.” |
Vitalij Petrov (Caterham, 17.): „Elégedett vagyok a teljesítményemmel, és egyetértek Heikkivel, több nem volt ennél a futamban. Meg kell vizsgálnunk, miért koptak nagyon gyorsan a gumik, mert ez problémát jelentett. Monacóban a pálya kedvezőbb nekünk, a kevés előzési lehetőség is a hasznunkra lehet.” |
Timo Glock (Marussia, 18.): „Rendben volt a rajtom, az első körben még Lewisszelis csatáztam, ami nagyon élvezetes volt. Megint stabilitási problémák voltak, a kocsi hátulja sem az igazi, nyolcvan százaléknál többet nem tudok kiadni. A sebesség sem elegendő, messze vagyunk a tökéletestől...” |
Pedro de la Rosa (HRT, 19.): „Remek érzés volt hazai közönség előtt versenyezni és célba érni, és ez mindössze másodszor adatott meg nekem, szóval elégedett vagyok. Nem valami fényes a pozíció, de ez van, ennyit tud az autó, a maximumot hoztuk ki a hétvégéből. A fejlődést látni, helyes úton haladunk. A gumikopás még mindig nagy probléma, a puha keverék valósággal megsemmisült, csak a kemény tartotta jól magát.” |
Sergio Pérez (Sauber, nem ért célba): „A rajt nagyon balszerencsés volt, az első kanyarban elmentem volna Grosjean mellett, de eltalálta az autómat, és be kellett mennem a boxutcába. Hátulról már nem sikerült ismét felépíteni a versenyt, váltóprobléma miatt kellett feladnom.” |
Charles Pic (Marussia, nem ért célba): „A huszonhatodik körig jól ment minden, aztán vezethetetlenné vált a kocsi, és fel kellett adnom. Van mit elemeznünk, és rengeteg munkánk lesz a következő két hétben. Voltam Sir Frank 70. születésnapi ünnepségén, így örülök, hogy ilyen szép ajándékot kapott a csapatától.” |
Narain Karthikeyan (HRT, nem ért célba): „Már a rajtnál gondjaim voltak, de rá tudtam ragadni Pedróra, a célom annyi volt, hogy szokjam a gumikat. A második szett gumin kifejezetten jó időszakom volt, aztán bejöttem megint a boxba…, és balszerencsém volt. Remélem, ezzel vége a rossz sorozatomnak.” |
1. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:39:09.145 | |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 3.195 mp h. | |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 3.884 mp h. | |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 14.799 mp h. | |
5. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:04.641 p h. | |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:07.576 p h. | |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:17.919 p h. | |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:18.140 p h. | |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.246 p h. | |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. | |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1 kör h. | |
12. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. | |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. | |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. | |
15. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1 kör h. | |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. | |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. | |
18. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 2 kör h. | |
19. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 3 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 37 | erőátvitel | |
Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 35 | féltengely | |
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 22 | kerékrögzítés | |
Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 12 | karambol | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 12 | karambol |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1 | 2 | 4 | 61 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 2 | 5 | 61 |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | – | 3 | 5 | 53 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | – | 2 | 4 | 49 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | – | 4 | 48 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 | 2 | 3 | 45 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 | 1 | 3 | 41 |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | – | 1 | 3 | 35 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 | 1 | 2 | 29 |
10. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | 1 | 2 | 22 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 3 | 19 |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 3 | 15 |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | – | – | 2 | 14 |
14. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 1 | 4 |
15. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | – | – | 2 | 3 |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 1 | 2 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 1 | 2 |
18. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 2 | 2 |