A Formula–1-ben megszokhattuk, hogy az év első heteiben, az új autók elkészítésének utolsó fázisában kiderül egy-két turpisság az új autókon, amelyeket ferde szemmel figyelnek a riválisok, sőt – miközben ráállítják a fejlesztésre saját mérnöki gárdájukat – kétségbe is vonják, szabályosak-e. Az idei első sláger a Lotus által kitalált reaktív felfüggesztési rendszer, amely fékezéskor különleges stabilitást ad az autónak, és felgyorsítja a kanyarvételt. Az eszközt a csapat sikerrel használta a fiatal pilóták novemberi abu-dzabi tesztjén.
A rendszer lényege, hogy fékezéskor a reaktív felfüggesztés vízszintesen tartja az autót, amelynek eleje e nélkül mélyebbre kerülne, hátulja pedig magasabbra emelkedne. Utóbbi esetben az autó aerodinamikai hatékonyságából és stabilitásából is veszít, nehezebb bekanyarodni vele, míg ha a reaktív rendszer működésbe lép, az autó megtartja jó tulajdonságait, és gyorsabban megy a kanyarvétel.
Ideális ív |
Bővebben a reaktív futóműről |
A csapatok azért vonták kétségbe a Lotus rendszerét, mert akkor lép működésbe, amikor a pilóta a fékpedálra lép, és a szabályok szerint a versenyzők nem változtathatják meg az autóból annak aerodinamikai tulajdonságait (leszámítva a DRS-t). Ám a Lotus, amely akkor még Renault volt, 2010-ben zöld utat kapott az FIA-tól a rendszer kifejlesztésére, mondván, szabályos.
„Az FIA és a csapatok között már egy ideje levelezés folyik a rendszerről, amely a fékezési stabilitást hivatott javítani – mondta Stefano Domenicali, az utóbbi években a többiek újításait másolgató Ferrari csapatfőnöke a Scuderia sítáborral egybekötött évadnyitó sajtóeseményén Olaszországban. – Még mindig várjuk a végső szót arról, hogy legális-e az eszköz vagy sem. Ugyanakkor nem állhatunk le a fejlesztésével, mert teljesítménybeli előnyt szerezhetünk vele.”
Az autosport.com értesülései szerint a Lotus a rendszer fejlesztésekor végig kapcsolatban állt az FIA-val, ezért biztos benne, hogy nem lesz gond a gépátvételkor. Már csak azért sem, mert a rendszert nem közvetlenül a versenytő által megnyomott pedál indítja be, hanem a féknyomás változása.