Mark Webber úgy érzi, megérdemelt győzelmet aratott az idényzáró Brazil Nagydíjon. Bár csak Sebastian Vettel váltóhibája után állhatott az élre, az ausztrál szerint kijárt neki a győzelem a sok balszerencséje után.
„Jó hétvégém volt, bár Seb pazar kört futott a pole-ért, de a versenyen nekem volt szerencsém – mondta Webber. – Jó lett volna csatázni Sebbel, de problémája volt az autójával, ezért ez nem jöhetett össze. Akárki akármit mond, a győzelmet megérdemeltem, elég balszerencsém volt már az idén, végre nekem is kijöhetett a lépés. Nagyon fontos ez az eredmény a csapat számára, jó hangulatban vágunk neki a télnek."
Webbernek a verseny végén azt mondták a rádión, vegyen vissza, ne sodorja veszélybe idei egyetlen győzelmét, mégis leggyorsabb kört futott az utolsó két körében.
„Élveztem a futam végét, jó, hogy frissebbek voltak a gumijaim, mint a riválisaimnak. A győzelmemet a család egyik barátjának, Bob Woodsnak ajánlom, nagyon beteg ember" – tette hozzá Webber.
Sebastian Vettel sajnálja, hogy nem sikerült nyernie, de nem akar telhetetlen lenni a második helyezésével, és csapattársa győzelmének is örül.
„Nagyon sajnálom, hogy a jó rajtom után rám szóltak, vigyázzak a váltóra, ami miatt a motort le kellett tekernem, és nem pörgethettem ki néhány fokozatban, és ezért lelassultam – mondta Vettel. – A verseny folyamán egyre rosszabb lett a helyzet, és a kanyarokat egyre magasabb fokozatban vettem be. Nem mondanám balszerencsének, a műszaki hibáról nem tehettem, és a fantasztikus szezonom után elég ostobán jönne ki, ha most a második helyezés miatt keseregnék."
A Red Bull mérnökei szerint már az is csoda, hogy a német egyáltalán a verseny felén túljutott, a leintésre teljesen elfogyott az 5. körben szivárogni kezdő olaj a váltójából.
„Mark megérdemelte a győzelmet, fantasztikusan vezetett, a végén nehéz volt tartani vele a lépést, és már csak arra figyeltem, hogy Alonso, majd Button messze maradjon tőlem. A téli szünetben alaposan fel kell készülnünk a következő idényre" – mondta Vettel.
Jenson Button, a McLaren angol pilótája a Brazil Nagydíjon megszerzett 3. helyezésével biztossá tette 2. pozícióját a világbajnokságban. A 2009-es világbajnok a verseny elején szenvedett a lágy gumikon, a keményebb keveréken viszont vissza tudta szerezni a 3. helyet Fernando Alonsótól.
„A lágy gumikon nem volt kényelmes a vezetés, Fernando a rajtnál nagyon közel került hozzám, a 11. körben pedig az ötödik kanyarban elment mellettem. Ott elméletileg nagyon könnyű védekezni, de volt valami törmelék a pályán, nem akartam rámenni, és a pillanatnyi megingásomat tökéletesen kihasználta Fernando – mondta Button. – Sajnos a lágy gumikon utána sem voltam elég gyors, Fernando távolabb került tőlem. A harmadik és a negyedik menetre is a keményebb keveréket tettük fel, ami bejött, főleg úgy, hogy a Ferrari gyenge volt a kemény gumin. A két Red Bull utolérésére nem volt esélyem."
Fernando Alonso végül lecsúszott a vb-dobogóról, de nem foglalkozott ezzel.
„Tudtuk, hogy a lágy gumin erősebbek leszünk, mint a keményen, ezért nem is igazán lepett meg, hogy a verseny elején gyorsabb voltam Buttonnál, a végén mégsem tudtam előtte maradni – mondta Alonso. – A rajtom jól sikerült, megelőuztem Hamiltont, aztán Buttont is támadni tudtam. Nagyon veszélyes manőverrel előztem meg, de a pillanat hevében nem tudjuk felmérni, mit is kockáztatunk."
„Az idényünkkel elégedett vagyok, tulajdonképpen végig önmagunkkal csatáztunk, próbáltunk megoldásokat találni a gondjainkra, versenyről versenyre küzdöttünk azért, hogy előrébb lépjünk, vagy egyáltalán tartsuk a lépést a Red Bull-lal és a Mclarennel. Meglátjuk, talán jövőre jobb autónk lesz, és Felipe is gyakrabban felállhat a dobogóra" – tette hozzá a spanyol.
Felipe Massa ezúttal is kikapott csapattársától, megint ötödik lett, azaz dobogós helyezés nélkül zárta a szezont, ami teljes idényt futó Ferrari-pilótával 1981 óta nem fordult elő, akkor Didier Pironi legjobb eredménye egy negyedik helyezés lett a 15 futam alatt. A brazil a 100. ferraris versenyén is összecsapott Lewis Hamiltonnal, de ütközés helyett Hamilton váltóhibájával ért véget az ütközet.
„Nehéz verseny volt, a hétvége problémái után az időmérőn defektes lett az egyik gumim, amely miatt kétkiállásos stratégiára kellett átállnom, és ez egyértelműen ártott az esélyeimnek. Sokkal jobb lett volna a dobogón ünnepelni a 100. ferraris versenyemet. Hazamegyek, és Felipinhóval, a kisfiammal leülünk, és megírjuk, mit szeretnénk a Mikulástól, én egy sokkal jobb Ferrarit kérek 2012-re" – mondta Massa.
Lewis Hamilton élvezte a Felipe Massa elleni csatát, igaz, az idén eddig hat ütközéssel színesített párharc nem bontakozhatott ki.
„Nagyon élveztem a versenyt, az utolsó pillanatig mindent beleadtam, mert a csapat azt mondta a rádión, hogy a váltó meghibásodása ellen semmit sem tehetek, ezért nyomhatom ugyanúgy a gázt. Felipét támadtam, nagyon szerettem volna megelőzni, de a váltó végül megadta magát – mondta Hamilton. – A szezon nagyon hosszú és kimerítő volt, jó lesz kis időt tölteni a családommal és a barátaimmal. Lesz hová javulnunk jövőre, és bár ez a futam nem kecsegtetett jó eredménnyel, jó érzéssel távozom."
Adrian Sutil (6.): – Ez az eredmény teljessé teszi ezt a kiváló hétvégét, minden edzésen és a versenyen is nagyon jól érzem magam, a csapat kiváló autót bocsájtott a rendelkezésemre, és a stratégiát is jól állítottuk össze. Tudtuk, hogy van esélyünk elkapni a Mercedest, és ez sikerült is. A lehető legjobban sikerült lezárnunk az évet, sikerült megszereznem a kilencedik helyet, ez volt a célom. |
Nico Rosberg (7.): – Nem így képzeltem el az idény zárását, azt hittem, a Ferrarikkal csatázunk, de a Force India is megelőzött. Az aszfalt melegebb volt a vártnál, a gumik túlhevültek, szinte csak arra figyeltem, hogy kibírják az abroncsok, és ez a sebességem rovására ment. Most már várom 2012-t, a téli fejlesztések időszaka izgalmas lesz. |
Paul di Resta (8.): – Kemény verseny végén értem el kiváló eredményt. Volt egy kis aggodalom a sebességváltóm miatt, ezért a csapat csak azt kérte tőlem, hogy próbáljak meg végigmenni. A végén csak tartanom kellett az előnyt a mögöttem lévő Kobajasival szemben, ami nem jelentett komoly gondot. Ez lett volna az első szezonom a Formula–1-ben, kiváló év volt, főleg mivel sikerült hatodikként végeznünk a konstruktőrök világbajnokságában. |
Kobajasi Kamui (9.): – A csapat kiváló munkát végzett, rossz kvalifikáció után sikerült magunkhoz térnünk. Nagyon sokat dolgoztunk a versenytempón, és nagyon örülök, hogy a szezon két utolsó futamán is pontot tudtam szerezni, ami nagyon fontos volt, hiszen így a Toro Rosso előtt végeztünk. Az évad második felében voltak gondjaink – télen rengeteg dolgunk lesz, a csapat nem változik, de mind erősebbek akarunk lenni. |
Vitalij Petrov (10.): – Mindenképp jó, hogy sikerült pontot szereznünk a tegnapi kvalifikáció után. Korán jöttünk ki a bokszba, és ezzel sajnos beragadtunk a Toro Rossók mögé, nehéz volt megelőzni őket, ezzel sok időt vesztettem – ha ez nincs, azt hiszem, Kobajasi előtt végezhettem volna. |
Jaime Alguersuari (11.): – Az első szakasz nagyon nehézre sikerült, alacsony volt a tapadás, főleg kigyorsításnál, a második etap a keményebb keveréken már sokkal jobb volt, de egyelőre azt nem értjük, miért esett vissza a teljesítményünk az év utolsó két versenyére. |
Sébastien Buemi (12.): – Természetesen szerettünk volna pontszerző helyen végezni, de nem voltunk elég versenyképesek ehhez. A rajtom jól sikerült, de utána nem sokkal már megnehezítette a dolgomat a gumi kopása – a beállításaink nem voltak a legmegfelelőbbek a körülményekhez. Megtettem minden tőlem telhetőt, és nagyon sajnálom, hogy nem tudtunk a Sauber előtt végezni. |
Sergio Pérez (13.): – A mára kitűzött cél az volt, hogy biztosítsuk a csapat hetedik helyezését, amit sikerült elérnünk, és nagyon örülök neki, annak ellenére, hogy nekem ma nem sikerült ehhez hozzájárulnom. |
Rubens Barrichello (14.): – Esőre számítottunk, ezért vettük hosszúra az első sebességet, viszont száraz rajt volt, ráadásul az emelkedő aljáról indultam, így visszacsúsztam. A verseny maga jó móka volt, de egyelőre még nincs pontszerzésre esélyes autónk. Kemény szezonunk volt, de végigdolgoztuk a csapattal, és hiszem, hogy jövőre is itt leszek.. |
Michael Schumacher (15.): – Nagy kár a Brunóval történt ütközésért, amit a rutintalanságának tudhatunk be. A nélkül jó kis versenyem lehetett volna, több ponttal, de így a mezőny végéről kellett megpróbálnom visszakapaszkodni. Bíztam benne, hogy jönni fog az eső, de csak nem akart eleredni, és az autó egyensúlya a száraz pályán nem volt tökéletes, de a végén a közepesen keményen mégis jól működött. Nagyon várom a következő idényt, remélem, a csapat rengeteg munkája kifizetődik, és újra az élen küzdhetünk. |
Heikki Kovalainen (16.): – Többet nem is kívánhattam volna a csomagtól, az autó jól működött egész délután, mindent sikerült kihoznunk a tegnap elért pozícióból. A rajtom megint kiváló volt, mostanában remekül sikerülnek, a verseny vége felé ugyan volt egy kis gondom a kék zászlókkal, rengeteg autó körözött le, ami tönkreteheti az ember versenyét, de ezt tudni kell kezelni. Az egész szezon során töretlen volt a fejlődésünk, ugyanígy szeretnénk folytatni jövőre is. |
Bruno Senna (17.): – Mit is mondhatnék, nehéz napom volt, csalódott vagyok. Kielégítő pozícióból indultam, és azt reméltem, hogy ezt kamatoztathatom. Sok gondunk volt, az incidens Michaellel és a váltóproblémák. Szerettem volna örömet okozni a szurkolóimnak, de sajnos ez nem jött össze.. |
Jarno Trulli (18.): – Könnyedén a rivális kocsik előtt tudtunk maradni, a cél igazából az volt, hogy egyben hazahozzuk az autót. Szeretném megköszönni a csapat ezen a hétvégén, illetve az egész évben nyújtott munkáját, nagyon jó érzés valami olyasmiben részt venni, amelyről látod, hogy halad a kitűzött cél felé. |
Jérome d’Ambrosio (19.): – Már az időmérőn is jó munkát végeztünk, a verseny pedig egyenesen az egyik legjobb futamom volt. Örülök, hogy ez itt Brazíliában sikerült, ugyanis imádom ezt a pályát. Szintén örülök, hogy a HRT előtt végeztünk, ez nagyon jó befejezése a szezonnak. Nagyon élveztem a munkát a csapattal egész évben, köszönöm nekik.. |
Daniel Ricciardo (20.): – Kicsit hektikus volt a futam a tempóm és a gumik viselkedése szempontjából, de végül az utolsó szakaszon néhány kör után a gumik jobban kezdte viselkedni, mint valaha. D’Ambrosio ekkor már túl messze volt tőlem, de jó köröket tudtam autózni egészen a verseny végéig. Nagyon jó hat hónap volt, elégedett vagyok a szezonnal, sokat tanultam. Köszönöm a lehetőséget a HRT-nek és a Red Bullnak! |
Timo Glock (feladta): – Csalódást keltően ért véget az évad, igazán kár egy rossz kerékcsere miatt kiesni, de az ilyesmi előfordul. Nem így szerettem volna befejezni az évet, de szeretnék köszönetet mondani a csapatnak az egész éves munkájukért, nagyon jó volt velük dolgozni!. |
Vitantonio Liuzzi (feladta): – Beragadtam a rajtnál, így mindenki elment mellettem, de még az első körben sikerült felzárkóznom. Minden jól ment egész hétvégén, a versenyen harcban voltunk a Virginekkel, így igazán kár ezért a generátor problémáért, ami miatt ki kellett állnunk. |
Pastor Maldonado (feladta): – Jól indultam, de a pozícióharc közepette visszaestem. A versenytempónk jó volt, de a hátsó légterelő beállítása egy kicsit visszafogott bennünket a hosszú egyenesben. Miután megelőztem Sennát, ki kellett állnom. Az autóm annyira túlkormányozottá vált, hogy már nem tudtam irányítani.. |
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32:17.464 |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 16.983 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 27.638 mp h. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 35.048 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:06.733 p h. |
6. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 kör h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1 kör h. |
11. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
12. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
15. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1 kör h. |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
17. | Bruno Senna | brazil | Renault | 2 kör h. |
18. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 2 kör h. |
19. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 3 kör h. |
20. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 61 megtett kör | |
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 46 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 26 | |
Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 21 | |
Leggyorsabb kör: Webber (71. kör) 1:15.324 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 11 | 17 | 18 | 392 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 12 | 17 | 270 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1 | 10 | 18 | 258 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 10 | 18 | 257 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 6 | 16 | 227 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 15 | 118 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 14 | 89 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 11 | 76 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 9 | 42 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 8 | 37 |
11. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 9 | 30 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 8 | 27 |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 26 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 15 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 5 | 14 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | 1 | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 650 |
2. | McLaren-Mercedes | 497 |
3. | Ferrari | 375 |
4. | Mercedes | 165 |
5. | Renault | 73 |
6. | Force India-Mercedes | 69 |
7. | Sauber-Ferrari | 44 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 41 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |