„Ez az év nem alakult túl jól a számunkra, de a szokásos küzdőszellemben versenyeztünk, és ez az, amit továbbviszünk a következő esztendőre is, ami remélem, már egy teljesen másképpen alakuló bajnokság lesz, mint a most véget érő. A cél az, hogy már az elejétől versenyképesek legyünk, s hogy valamennyi futamon versenyben legyünk a győzelemért. Ez a szezon nem volt valami fényes a számomra, mint ahogy az egész csapat számára sem″ – mondta Massa.
Mi tagadás, a Ferrari az összetettben jócskán lemaradt a végső győztes Red Bulltól, a konstruktőrök között ráadásul még a második helyre sem volt reális esélye a McLarennel szemben a nagy múltú istállónak. Az igazi katasztrófát azonban Massa idénye jelentette: az egyéni versengésben Fernando Alonso jelenleg 245 szerzett pontjával a harmadik pozícióban áll, ezzel szemben Massa mindössze 108 pontot gyűjtött.
kerdes=Ön jövőre még megadná a lehetőséget Massának, hogy a Ferrariban versenyezzen?|opcio1=Igen|opcio2=Nem| cikkertekelo_szavazas cikkertekelo_szavazas mceBlockPasteEnd |
„Versenyzőként osztozom a csapattal abban a vágyban, hogy az elkövetkező évben száz százalékot beleadjunk és fejlődjünk″ – tekintett előre az összetettben még így is a hatodik helyen álló pilóta.
A kérdés azonban az, hogy a Ferrari a brazil versenyzővel vagy nélküle szeretne fejlődni? Massa ugyanis a Hungaroringen elszenvedett balesete óta nem találja régi formáját. Bátortalanul versenyez, s mint a mellékelt ábra mutatja, csapattársa tönkre veri őt a versenyeken. Többek között az egykori pilóta, David Coulthard szerint is a Ferrarinak el kellene küldenie a brazilt. A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo azonban még kiállt Massa mellett, legutóbbi (a La Gazzetta dello Sportnak adott) nyilatkozatában elmondta: a brazil már annyit tett a csapatért, hogy 2012-ben is megkapja a bizonyítási lehetőséget.
A szezonzáró versenyen azonban még biztosan Massa vezeti a Ferrari egyik tűzpiros autóját. Ez pedig különösen fontos lesz számára, ugyanis ez lesz a századik nagydíja a Ferrari színeiben, amin elindul. Ráadásul most ezt hazai pályán, Brazíliában teheti meg.
„Ez a hétvége nagyon fontos lesz a számomra, most lesz tíz éve, hogy a Formula–1-ben versenyzek. Persze ez nem azt jelenti, hogy tíz éven át versenyeztem, 2003-ban ugyanis a Ferrari tesztpilótája voltam. Szerencsére még mindig fiatal vagyok, és még mindig nagyon sok van hátra a pályafutásomból, de a tíz év az mégiscsak mérföldkőnek számít egy F1-es pilóta pályafutásában.″
„Megható lesz a verseny, amit szeretnék jó eredménnyel zárni vasárnap délután.″
A kérdés már csak az, hogy Massa vajon a következő szezonban is megkapja-e a bizonyítási lehetőséget a maranellóiaknál, vagy ez lesz a búcsúfellépése a Ferrariban. Minden esetre egy ilyen rossz szezon, no meg a tízéves pályafutás végén villanthatna valami igazán komoly eredményt a brazil...
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 11 | 16 | 17 | 374 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 11 | 16 | 255 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 10 | 17 | 245 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 9 | 17 | 233 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 6 | 16 | 227 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 14 | 108 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 13 | 83 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 11 | 76 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 7 | 36 |
10. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 8 | 34 |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 8 | 28 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 26 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 7 | 23 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 15 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 5 | 14 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | 1 | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |