Az idén még futamgyőzelem nélkül álló Mark Webber kezdte a legjobban az idényzáró Brazil Nagydíj hétvégéjét, a Red Bull ausztrál pilótája a két mclarenest és a világbajnok Sebastian Vettelt megelőzve zárta az élen az első szabadedzést.
A tréningen a Ferrari már a 2012-es idényre készült, Fernando Alonso a másfél óra nagy részében különböző légterelő elemeket próbálgatott, nem is futott mért kört. Az edzés végére aztán lerobbant, és félreállította autóját a pálya mellé. Így járt korábbi renault-s csapattársa, Romain Grosjean is, a francia gárdánál tesztpilótaként csak ezen az edzésen szereplő versenyző szintén a pálya mellett zárta a száguldást.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
Felipe Massa, Rubens Barrichello és Bruno Senna személyében három brazil versenyzővel a mezőnyben vette kezdetét az interlagosi versenyhétvége első edzése. Sokan úgy vélik, Barrichello számára a vasárnapi lesz az utolsó futam a Formula–1-ben, sőt Massa úgy gondolja, ezt el kellene fogadnia honfitársának, aki iránt a nagy csapatok már nem érdeklődnek, a kicsiknél pedig nincs értelme vegetálni.
A futamon induló trió mellett a Lotusnál Jarno Trulli helyén ezen a tréningen lehetőséget kapó Luiz Raziával együtt négy hazai pilóta száguld az első másfél órában. Razia mellett a Hispaniát kormányozó cseh Jan Charouz, a Renault-t irányító francia Romain Grosjean, a Toro Rossót terelgető francia Jean-Eric Vergne és a Force Indiánál száguldó Nico Hülkenberg (a tavalyi Brazil GP pole pozíciósa) kapott lehetőséget a tesztpilóták közül. A HRT-nél Vitantonio Liuzzi, a Renault-nál Vitalij Petrov, a Toro Rossónál Sébastien Buemi, a Force Indiánál Adrian Sutil kapott pihenőt.
A helyi idő szerint délelőtt 10 órakor kezdődő tréning elején az aszfalt 30, a levegő 25 fokos. A csapatok két készlet próbagumit kaptak, ezt csak a pénteki szabadedzéseken használhatják.
Elsőként Kovalainen hajtott ki a pályára, a finnt követve a többiek is teljesítették próbakörüket.
Brazíliában a Formula–1-es csapatok és újságírók körében az edzés előtt Richard Burns volt a fő beszédtéma, az angol ralis napra pontosan tíz éve nyerte meg a világbajnokságot a Subaruval, s napra pontosan hat éve hunyt el agytumor miatt.
Elsőként a két Mercedes teljesített mért kört, Schumacher 1:16.778 perccel állt az élre, Rosberg 4.5 másodperccel maradt el tőle.
Charouz, Grosjean és Senna is a pályára hajtott, a brazil 1:16.774-gyel hajszállal megelőzte Schumachert, Grosjean hátránya a másik Renault-hoz képest 47 ezred volt.
A GP2 idei francia bajnoka később belehúzott, 1:16.072-vel az élre állt, majd még három ezredet faragott legjobbjából.
Az élcsapatok pilótái közül elsőként Massa hagyta el a boxutcát, a Brazil GP háromszoros rajtelsője és kétszeres győztese 1:15.774-gyel az élre is állt a közepesen kemény keverékű gumival. Másodikra 1:15.473-ra javított, Schumi feljött a második helyre.
A két héttel ezelőtti Abu-dzabi Nagydíjat megnyerő Hamilton is a pályára hajtott, a 1:14.503-mal jelezte, hogy a McLaren ezúttal is a futamgyőzelemre pályázik.
Vettel, akinek ezúttal a bukósisakjára szereltek kamerát, 371 ezreddel elmaradt Hamiltontól. 38 perccel az edzés megkezdése után már csak Alonso és Webber volt a boxban. Perceken belül ők is megjelentek a pályán, de nem futottak gyors kört.
|
(magyar idő szerint) | ||||
2. szabadedzés | 17.00–18.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 14.00–15.00 | |||
Időmérő edzés | 17.00–18.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 17.00 |
Vettel a 43. percben 1:14.025-tel átvette a vezetést. Maldonado a célegyenest követő S-kanyarban lefutott az útról, de folytatni tudta a körözést. Webber is elrontotta a Senna-sikánt, amely különösen trükkösnek tűnt. Az ausztrál ennek ellenére fel tudott jönni az 5. helyre Vettel, Hamilton, Button és Massa mögé. Alonsónak továbbra sem volt mért köre.
Webber a következő körében nem hibázott, 15 ezredre megközelítette csapattársát. A hatodik helyen Hülkenberg állt.
50 perc elteltével a versenyzők többsége a boxban elemezte mérnökeivel az addigi menetek tapasztalatait, csak négyen voltak a pályán. Alonso ekkor hagyta el a depót. A Ferrarival különleges tesztprogramot teljesítő spanyol ezúttal is mért kör teljesítése nélkül hajtott vissza a boxba.
Egy óra után aztán megszületett Alonso első köre, a spanyol a 6. helyre jött fel Massa mögé, miközben Button 1:13.950-nel a lista élére került. Hamilton is belehúzott, 13 ezreddel csapattársa mögé érkezett a 2. helyre.Button tovább gyorsult, 1:13.825-re javított.
Hülkenberg továbbra is az élcsapatok pilótái mögött, a 7. helyen állt. A német azzal fenyegette meg a Force India vezetőségét, hogy ha két héten belül nem jelentik be 2012-es versenyzői szerződését, más szériába szerződik, mert vannak ajánlatai különféle autós sorozatokból. A szaksajtó szerint nem fog csalódni, jövőre ugyanis várhatóan ő lesz Di Resta csapattársa.
Grosjean a 65. percben leállította Renault-ját a pálya mellett. A brazil pilóták közül 20 perccel az edzés vége előtt Massa az 5., Senna a 13., Barrichello a 14., Razia a 20. helyen állt.
A Brazil Nagydíjat 2009-ben megnyerő Webber 1:13.811-gyel a lista tetejére állt. Vettel is belehúzott volna, de miután a 4-es kanyarban lefutott az útról, visszatért a boxba.
A versenyzők végig a közepesen kemény keverékű gumikat használták, a lágyakat a második edzésre tartogatják.
Hét perccel az edzés vége előtt Alonso a Senna-S-ben leállította az autóját, és félreállt a pálya mellett. Az aszfalton hatalmas volt a forgalom a hajrában, szinte mindenki száguldott az utolsó percekben – leszámítva persze Alonsót és korábbi renault-s csapattársát, Grosjeant.
A kopott gumikon már senki sem tudott javítani, maradt a Webber, Button, Hamilton, Vettel, Massa, Alonso sorrend, mögöttük Schumacherrel és Hülkenberggel.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:13.811 | átlag: 210.163 km/ó | 26 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:13.825 | 0.014 mp h. | 25 |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:13.961 | 0.150 | 20 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:14.025 | 0.214 | 28 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:14.507 | 0.696 | 34 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:14.541 | 0.730 | 26 |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:15.162 | 1.351 | 28 |
8. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes | 1:15.178 | 1.367 | 28 |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:15.241 | 1.430 | 31 |
10. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:15.321 | 1.510 | 29 |
11. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:15.468 | 1.657 | 29 |
12. | Romain Grosjean* | francia | Renault | 1:15.547 | 1.736 | 18 |
13. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:15.663 | 1.852 | 27 |
14. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:15.732 | 1.921 | 32 |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:15.747 | 1.936 | 31 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:15.836 | 2.025 | 27 |
17. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:15.979 | 2.168 | 35 |
18. | Jean-Eric Vergne* | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:16.052 | 2.241 | 33 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:16.514 | 2.703 | 33 |
20. | Luiz Razia* | brazil | Lotus-Renault | 1:17.595 | 3.784 | 31 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:18.140 | 4.329 | 29 |
22. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:18.653 | 4.842 | 29 |
23. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:18.952 | 5.141 | 33 |
24. | Jan Charouz* | cseh | Hispania-Cosworth | 1:19.577 | 5.766 | 37 |
*Tartalék pilóták |
GYŐZELEM | POLE POZÍCIÓ | LEGGYORSABB KÖR | |
2001 | David Coulthard | Michael Schumacher | Ralf Schumacher |
2002 | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya |
2003 | Giancarlo Fisichella | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2004 | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya |
2005 | Juan Pablo Montoya | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
2006 | Felipe Massa | Felipe Massa | Michael Schumacher |
2007 | Kimi Räikkönen | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2008 | Felipe Massa | Felipe Massa | Felipe Massa |
2009 | Mark Webber | Rubens Barrichello | Mark Webber |
2010 | Sebastian Vettel | Nico Hülkenberg | Lewis Hamilton |