Esőben kezdődött, változó időben zajlott a Brit Nagydíj első szabadedzése, amelyen Mark Webber, a futam tavalyi győztese volt a leggyorsabb. Az ausztrál az edzés hajrájában érte el legjobb eredményét, majd a leintés után leparkolta a pályán műszaki hibás Red Bull-Renault-ját.
A TOVÁBBI PROGRAM (magyar idő szerint) | ||||
PÉNTEK | ||||
2. szabadedzés | 14.00–15.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 11.00–12.00 | |||
Időmérő edzés | 14.00–15.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 14.00 |
Az ausztrálra az utolsó percekben kisütő nap miatt gyorsan száradó pályán Michael Schumacher, Rubens Barrichello és Sergio Pérez jött fel, e hármas eredménye is jelzi, mennyire nem mérvadóak az első edzés időeredményei. Sebastian Vettel például volt olyan gyors, mint Webber, de legjobb köreit akkor futotta, amikor a silverstone-i pályabírók Kobajasi Kamui összetört autójával bajlódtak a célegyenes melletti területen, így a németnek lassítania kellett.
A McLaren és a Ferrari új aerodinamikai elemeket tesztelt, Lewis Hamilton még száraz pályára való gumikat is kapott, hogy a lehető legjobb eredményeket kapják meg a mérnökök (vizes pályás gumikkal nem lehet tökéletes eredményeket kapni a hátsó légterelőről).
A versenyzőként a hét végén bemutatkozó Daniel Ricciardo utolsó lett a Hispania-Cosworthtal, az ausztrál 1.2 másodperccel kapott ki csapattársától, Vitantonio Liuzzitól, és 9 tizeddel az utolsó előtti Jérome d'Ambrosiótól.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
A Brit Nagydíj több csapat számára is vízválasztó lesz a 2011-es Formula–1-es világbajnokságban. Az FIA szabályértelmezést módosított, így mostantól a kipufogóból a motor alapjáratán már nem jöhet ki olyan erővel a gáz, mint padlógázas állapotban, ami csökkentheti a kipufogócsővel célba vett diffúzor hatékonyságát és az autó stabilitását a kanyarokban.
Sokak szerint ezt a megoldást a Red Bullnak sikerült tökéletesítenie, ezért a vb-éllovas istálló visszaesésére számítanak. Az igazság persze a pályán derül ki, de még nem pénteken – már csak azért sem, mert az első szabadedzés elején csuromvizes a pálya a szakadó eső miatt.
A 14 fokos időben a Force Indiá-s Paul di Resta ment ki először a pályára – a skót élete első Brit Nagydíjára készül versenyzőként.
A Hispaniánál Narain Karthikeyan helyén induló Daniel Ricciardo élete első futamára készül, neki különösen rosszul jött az eső, hiszen ilyen körülmények között nagyon nehéz lesz megismerkedni az autóval és a pályával, a tét a fiatal ausztrál számára a kvalifikáció, azaz a 107 százalékos határon belülre kerülés.
Az edzés elején elállt az eső, a csapatok a következő 30 percben nem is számolnak csapadékkal. Az autók ettől még természetesen hatalmas vízfüggönyt húznak maguk után bemelegítő körükben.
Az első mért kör Jérome d'Ambrosióé, a Virgin pilótája 2:03.001 perces kört futott.
A száradó pályán Nico Rosberg 1:51.590-re javított a Mercedesszel. Fél órához közeledve többek között Michael Schumacher, Jenson Button, Mark Webber és Fernando Alonso is a pályán volt, Webber 1:50.032 perccel vette át a vezetést.
Alonso a Stowe-kanyarban, Sébastien Buemi a Toro Rossóval a boxutca bejáratánál csúszott le a pályáról, mindketten tovább tudtak menni.
Button ment be elsőként 1:50 perc alá (1:49.651), riválisaihoz hasonlóan a világoskék felirattal megjelölt intermediate gumikon száguldott. Az élen ezután szinte percről percre változott a helyzet, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel csatlakozott az élcsoportban Buttonhoz.
Ricciardo 8 kör megtétele után 1.3 másodpercre volt a virgines D'Ambrosiótól, a kilencedikben két tizedet javított. Liuzzi azonban még ekkor is gyengébb idővel állt, mint az ausztrál társa.
A célegyenes elején kisodródó Vettel 1:48.794 percre javította a legjobb eredményt, miközben újra esni kezdett az eső, és Kobajasi kicsúszott. A japán tovább tudott menni, akárcsak csapattársa, a szintén kicsúszó Pérez.
Schumacher is áthajtott az egyik kavicságyon, de a következő körében az aszfalton maradt, és 1:48.388 percre javított.
Az eső ismét elállt, Schumi tovább faragott idején (1:48.278), majd beállt a boxba.
A szintén a garázsában várakozó Vettel autója körül füst terjengett a levegőben, de a német az autójában maradt. Hátul Ricciardo az utolsó helyen állt, de csak tizedre volt az utolsó előtti D'Ambrosiótól.
35 perccel az edzés vége előtt Hamilton autójára slick gumikat tett a McLaren, a pénteki tesztelésre szánt közepesen kemény keveréken a futam három évvel ezelőtti győztese óvatosan haladt át a még meglévő tócsákon. Az angol aerodinamikai tesztet végzett autójának új hátsó légterelőjén, erre a vizes pályás gumik nem megfelelőek.
A többiek továbbra is intermediate gumikon száguldottak, előbb Webber, majd Alonso állt az élre.
28 perccel az edzés vége előtt elkezdett esni az eső.
A forgalom csak néhány percre állt le, a versenyzők utána lassan visszatértek a pályára, Felipe Massa Ferrariján is megjelent egy új hátsó légterelő.
Negyedórával a vége előtt Kobajasi a célegyenes bejáratánál a műfűre futva megcsúszott, autója a korlátnak csapódott. A japán pilótának ugyan nem esett baja, autójával nem folytathatta az edzést.
Bár lassan takarították el a Sauber-Ferrari roncsát a célegyenes melletti füves területről, a piros zászlót nem lengették meg. A száguldás folytatódhatott, az eső elállt.
Vettel az első két szektorban jobbnál jobb részeredményeket ért el, ám a célegyenes előtt lassítania kellett, ezért nem tudott javítani legjobbján, Alonso maradt az élen 1:48.161-gyel.
Tíz perccel az edzés vége előtt eltűnt a pálya mellől a fehér roncs, a sárga zászlókra sem volt szükség, teljes gázzal folytatódhatott a száguldás.
Webber 1:47.553-mal átvette a vezetést, óriási lett a forgalom a pályán. Az edzés hajrájára a nap is kisütött, a pilóták az intermediate gumikon száguldottak. Miközben Webber 1:46.881-re javította legjobbját, Nico Rosberg feljött a második helyre.
Az edzés utolsó perceiben Michael Schumacher, Rubens Barrichello és Sergio Pérez zárkózott fel az ausztrál mögé, igaz, a veterán német is 660 ezreddel kikapott a Red Bull pilótájától, aki nem tudott visszamenni a boxba, autója leállt a pályán az edzés végén.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:46.603 | átlag: 198.939 km/ó | 19 kör |
2. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:47.263 | 0.660 mp h. | 20 |
3. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:47.347 | 0.744 | 23 |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:47.422 | 0.819 | 22 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:47.562 | 0.959 | 13 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:47.758 | 1.155 | 23 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:48.161 | 1.558 | 16 |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:48.549 | 1.946 | 21 |
9. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes | 1:48.598 | 1.995 | 19 |
10. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:48.678 | 2.075 | 22 |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:48.730 | 2.127 | 18 |
12. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:48.778 | 2.175 | 18 |
13. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:48.794 | 2.191 | 21 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:48.809 | 2.206 | 17 |
15. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:48.841 | 2.238 | 23 |
16. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:48.941 | 2.338 | 20 |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:49.603 | 3.000 | 15 |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:50.133 | 3.530 | 17 |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:50.222 | 3.619 | 14 |
20. | Karun Chandhok* | indiai | Lotus-Renault | 1:51.119 | 4.516 | 17 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:52.470 | 5.867 | 17 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:53.143 | 6.540 | 20 |
23. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:53.469 | 6.866 | 26 |
24. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:54.334 | 7.731 | 24 |
*Tesztpilóták, a hétvége további részében nem ülnek F1-es autóba |
győztes | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2001 | Mika Häkkinen | Michael Schumacher | Mika Häkkinen |
2002 | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2004 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher |
2005 | Juan Pablo Montoya | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2007 | Kimi Räikkönen | Lewis Hamilton | Kimi Räikkönen |
2008 | Lewis Hamilton | Heikki Kovalainen | Kimi Räikkönen |
2009 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
2010 | Mark Webber | Sebastian Vettel | Fernando Alonso |