„Már megint a Ferrarinak kedvez az FIA döntése”

Vágólapra másolva!
2011.06.23. 18:12
null
A Red Bull pilótái nem aggódnak a szigorítás miatt, bíznak magukban (Fotó: Reuters)
Címkék
Bár a trükkös kipufogókat csak a július 10-ei Brit Nagydíjon szabályozzák, már a hét végi Európai Nagydíjon is szigorítják a leginkább a Red Bull által kihasznált megoldást: az időmérő és a verseny között nem szabad átprogramozni a motorokat, amitől sokan azt várják, hogy elmúlik a világbajnok istálló fölénye. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a Ferrari lobbiját látja a háttérben, de a pilóták nem aggódnak.

Bár csak a Brit Nagydíjon tiltják be a magas alapjáratú motorok által a gázadás nélküli időszakokban is nagy nyomású kipufogógázt a diffúzorra terelő megoldást, a hét végi Európai Nagydíjon is tesznek egy lépést a trükkös kipufogó hatásának csökkentése felé. A diffúzor hatásfokának növelésével az autó stabilitását a kanyarokban növelő megoldás Valenciában még engedélyezett lesz, de az időmérőn is ugyanúgy kell programozni a motort, mint a versenyen.

21. EURÓPAI NAGYDÍJ, VALENCIA
(a vb 8. futama, június 26.)
PÉNTEK
1. szabadedzés
10.00–11.30
2. szabadedzés
14.00–15.30
SZOMBAT
3. szabadedzés 11.00–12.00
Időmérő edzés
14.00–15.00
VASÁRNAP
A verseny
14.00
A Red Bull, a McLaren és a Mercedes, valamint Fernando Alonso és Sergio Pérez várakozását ide kattintva olvashatják el.

Ezzel sokak szerint a Red Bull-istálló elveszíti előnyét az időmérőn, mert a csapatok közül a világbajnok gárda aknázta ki legügyesebben ezt a megoldást. Volt ideje rá, hiszen Adrian Newey és csapata találmánya a diffúzorra irányított kipufogó, és sok szakértő szerint az időmérőkön azért verhetetlen az idén a gárda – főleg Sebastian Vettel –, mert a Red Bull Renault-motorját sikerült a leghatékonyabb üzemmódra programozni.

De ez a megoldás csak rövid távon működik, a versenyen a Red Bull fölénye már koránt sem egyértelmű.

„Milyen érdekes, hogy már megint olyan szabálymódosítással jött elő az FIA, amely a Ferrarinak kedvez – mondta Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az olasz La Stampának. – A Scuderia mindig eléri, amit akar, mert ha nem tudja lemásolni más istálló ügyes megoldását, betiltatja azt. A múltban is láttunk már erre példát, és most, hogy Jean Todt van az FIA élén, már nem is csodálkozom a fejleményeken."

A csapat pilótái, Vettel és Mark Webber nem aggódnak ennyire, szerintük az összes csapatot ugyanúgy érintik majd a változások. Sőt, Vettel szerint a Mercedes-motorokat jobban megviseli majd az átprogramozás, mint a többi erőforrást használó gárdákat. Webber szerint minden autó ugyanannyival lassul le.

„Mindenkit ugyanúgy érint a szabálymódosítás, minden csapatnak visszaesést jelent ez, senki sem fog felgyorsulni tőle – mondta Webber. – A mérnököknek fejfájást okoz az átprogramozás, de a pilótáknak nem, és nem hiszem, hogy a szurkolókat érdekelnék ezek a részletek. Őket az érdekli, hogy a többi verseny is érdekes legyen, és nem a háttérben zajló politikai játszmák és áskálódás."

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 5419 méter

A verseny: 57 kör, 308.883 km

Leggyorsabb kör: Vettel (2010) 1:37.587 (átlag: 199.907 km/óra)
Teljes gázzal: 13 mp a 10-es és a 12-es kanyar között, 69% a teljes pályán. Váltások egy körben: 64

A McLarennél viszont sokat várnak az extrém időmérős motorprogramozások betiltásától.

„Örülünk, hogy végre ugyanolyan autók fognak indulni a versenyeken, mint amelyekkel az időmérőn is részt vesznek a pilóták – mondta Martin Whitmarsh, a wokingiak csapatfőnöke. – Abból, amit hallottam, van okom a reménykedésre, és bízom benne, hogy megszerezzük első győzelmünket Valenciában."

VERSENYZŐI VÁRAKOZÁSOK AZ EURÓPAI NAGYDÍJ ELŐTT
Felipe Massa: – Eddig mindenki a legunalmasabb futamként emlegette a valenciait, de ez az idén meg fog változni, mert Kanadához hasonlóan két DRS-zóna lesz, ami megkönnyíti az előzéseket. Éppen ezért gyors autó kell, mert ha elrontjuk a beállításokat, könnyen sebezhetővé válunk, és nem lehet egy teljes versenyen át őrizni a pozíciót.
Nick Heidfeld: – A monacói és a montreali pálya közötti átmenet a valenciai, az előbbinél gyorsabb, de az utóbbinál lassúbb. A kettő közötti beállításokra lesz szükség, és majd meglátjuk, mire leszünk képesek.
Vitalij Petrov: – Sorozatban a harmadik utcai pálya következik, már lassan megszokjuk ezeket az aszfaltcsíkokat. A GP2-ben háromszor is nyertem itt, tavaly viszont nem sikerült letennem a névjegyemet. Sokkal felkészültebb vagyok, csalódnék, ha nem szereznék pontot.
Rubens Barrichello: – A valenciai verseny nagyon különleges számomra, itt nyertem 2009-ben, és az volt Brazília 100. futamgyőzelme. Nagyon hosszú a pálya, rengeteg kanyarral, de imádom, főleg a pálya utolsó szakaszát, amelyet gyors kanyarok dobnak fel és tesznek teljessé.
Pastor Maldonado: – Három éve versenyeztem itt először, egy GT3-as Dodge Viperrel, és bár csak azért indultam a futamon, hogy a GP2-es hétvége előtt megismerjem a pályát, második lettem a versenyen. A GP2-es futamon is 2. lettem, aztán tavaly nyernem is sikerült már. Hasonlít a pálya a montrealira: gyors kanyarok és a pályához közeli falak teszik izgalmassá. Az időjárással itt nem lehet gond, szép nyári hétvégére számítok.
Adrian Sutil: – Szép a város, szép az idő, de a pálya nem tartozik a kedvenceim közé. Egyenesek és éles kanyarok követik egymást, nem túl fantáziadús a vonalvezetés. Bár a falak közel vannak, közel sem olyan jó az élmény, mint Monacóban, nem is igazi városi pálya. Tavaly némi szerencsével hatodik lettem, úgyhogy jó emlékeim vannak. Itt nem lehetett előzni, de a DRS segítségével megoldódhat ez a probléma.
Paul di Resta: – Egyetlen tavalyi szabadedzés az összes eddigi élményem Valenciából, arra emlékszem, hogy nem volt nehéz megtanulni, de élvezetes volt száguldani rajta. A hosszú egyenesek miatt jól jön majd a DRS, de az FIA-nak vigyáznia kell, nehogy túl könnyűvé váljon az előzés. A kanadai formánk alapján jó esélyünk van a pontszerzésre.
Kobajasi Kamui: – Nagyon jó volt a tavalyi versenyem Valenciában, stratégiám miatt a futam végén csak én voltam friss gumikon, és könnyedén előzgettem a riválisokat, és a 18. helyről indulva a 7. lettem. A hőség miatt nehéz lesz vigyázni a gumikra, izgalmas lesz a verseny, sok előzéssel.
Sébastien Buemi: – még nincs nyilatkozat. –
Jaime Alguersuari: – A legutóbbi két versenyen gyors volt a kocsi, s bár Monacóban sajnos kiestem, Kanadában a boxból rajtolva is pontokat szereztem. Igazából ezekkel a futamokkal kezdődött el a világbajnokságom, Valenciában pedig még több új alkatrészt vetünk be.
Heikki Kovalainen: – Félig utcai, félig hagyományos pálya a valenciai, amely fekszik a kocsinknak, hiszen roppant sima az útfelület. Valenciában gyorsan fognak kopni a gumik, de mi eddig is kíméletesen bántunk velük, úgyhogy ez a malmunkra hajthatja a vizet. Jó lenne az időmérő második szakaszába jutni.
Jarno Trulli: – Az esős Montreal után miami otthonomban élveztem a napsütést és a forróságot. Valenciában hasonló pályán versenyzünk majd, csakhogy itt a sima aszfalton sokkal jobb lesz a tapadás vasárnap, mint pénteken. Ami a pályát illeti, talán itt használjuk legtöbbször az egyes fokozatot, mert sok kanyarban nagyon lassan lehet csak befordulni.
Narain Karthikeyan: – Szeretek az év ezen szakaszában Spanyolországban lenni, ez a forró idő ugyanis Indiára emlékeztet. A csapat hazai versenyén ismét számíthatunk a szurkolók támogatására, ami segíthet. Én még sohasem versenyeztem a valenciai pályán, de ismerem a jellemzőit. Kanadában jól működtek a fejlesztéseink, meg kell tartanunk a lendületünket, hogy előrébb léphessünk.
Vitantonio Liuzzi: – Valencia a csapat második otthona, jó, hogy a gárda eddigi legjobb eredménye után rögtön itt versenyezhetünk. Az előző években kulcsfontosságú volt a rajthelyezés, de most a DRS miatt nem dől el a verseny szombaton.
Timo Glock: – Sok rosszat hallottam már a valenciai pályáról, de nem értek egyet a kritikákkal. Nagyon is érdekes, vigyázni kell, mert akárcsak Monacóban, itt is súlyos következménye lehet a legapróbb hibának. A várost is szeretem, évről évre rengeteget szépül és fejlődik, öröm ide visszatérni.
Jérome d’Ambrosio: – Már GP2-es pilótaként is élveztem a valenciai pályát, az eleje nagyon technikás, a vége pedig rendkívül gyors, nagyon várom, hogy F1-es autóval is kipróbáljam. A kanadai élmények – a problémás időmérő és az eseménydús verseny – sokat segítettek abban, hogy érettebb pilótává váljak.
A LEGUTÓBBI TÍZ EURÓPAI NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
győztes pole pozíció leggyorsabb kör
2001 Nürburgring Michael Schumacher Michael Schumacher Juan Pablo Montoya
2002 Nürburgring Rubens Barrichello Juan Pablo Montoya Michael Schumacher
2003 Nürburgring Ralf Schumacher Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen
2004 Nürburgring Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher
2005 Nürburgring Fernando Alonso Nick Heidfeld Fernando Alonso
2006 Nürburgring Michael Schumacher Fernando Alonso Michael Schumacher
2007 Nürburgring Fernando Alonso Kimi Räikkönen Felipe Massa
2008 Valencia Felipe Massa Felipe Massa Felipe Massa
2009 Valencia Rubens Barrichello Lewis Hamilton Timo Glock
2010 Valencia Sebastian Vettel Sebastian Vettel Jenson Button
Valenciában az egyik DRS-zóna a 10-es és a 12-es, a másik a   14-es és a 17-es kanyar között lesz
Valenciában az egyik DRS-zóna a 10-es és a 12-es, a másik a 14-es és a 17-es kanyar között lesz
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik