Bár csak a Brit Nagydíjon tiltják be a magas alapjáratú motorok által a gázadás nélküli időszakokban is nagy nyomású kipufogógázt a diffúzorra terelő megoldást, a hét végi Európai Nagydíjon is tesznek egy lépést a trükkös kipufogó hatásának csökkentése felé. A diffúzor hatásfokának növelésével az autó stabilitását a kanyarokban növelő megoldás Valenciában még engedélyezett lesz, de az időmérőn is ugyanúgy kell programozni a motort, mint a versenyen.
PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés | 10.00–11.30 | |||
2. szabadedzés | 14.00–15.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 11.00–12.00 | |||
Időmérő edzés | 14.00–15.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 14.00 | |||
A Red Bull, a McLaren és a Mercedes, valamint Fernando Alonso és Sergio Pérez várakozását ide kattintva olvashatják el. |
Ezzel sokak szerint a Red Bull-istálló elveszíti előnyét az időmérőn, mert a csapatok közül a világbajnok gárda aknázta ki legügyesebben ezt a megoldást. Volt ideje rá, hiszen Adrian Newey és csapata találmánya a diffúzorra irányított kipufogó, és sok szakértő szerint az időmérőkön azért verhetetlen az idén a gárda – főleg Sebastian Vettel –, mert a Red Bull Renault-motorját sikerült a leghatékonyabb üzemmódra programozni.
De ez a megoldás csak rövid távon működik, a versenyen a Red Bull fölénye már koránt sem egyértelmű.
„Milyen érdekes, hogy már megint olyan szabálymódosítással jött elő az FIA, amely a Ferrarinak kedvez – mondta Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az olasz La Stampának. – A Scuderia mindig eléri, amit akar, mert ha nem tudja lemásolni más istálló ügyes megoldását, betiltatja azt. A múltban is láttunk már erre példát, és most, hogy Jean Todt van az FIA élén, már nem is csodálkozom a fejleményeken."
A csapat pilótái, Vettel és Mark Webber nem aggódnak ennyire, szerintük az összes csapatot ugyanúgy érintik majd a változások. Sőt, Vettel szerint a Mercedes-motorokat jobban megviseli majd az átprogramozás, mint a többi erőforrást használó gárdákat. Webber szerint minden autó ugyanannyival lassul le.
„Mindenkit ugyanúgy érint a szabálymódosítás, minden csapatnak visszaesést jelent ez, senki sem fog felgyorsulni tőle – mondta Webber. – A mérnököknek fejfájást okoz az átprogramozás, de a pilótáknak nem, és nem hiszem, hogy a szurkolókat érdekelnék ezek a részletek. Őket az érdekli, hogy a többi verseny is érdekes legyen, és nem a háttérben zajló politikai játszmák és áskálódás."
A pálya hossza: 5419 méter |
A verseny: 57 kör, 308.883 km |
Leggyorsabb kör: Vettel (2010) 1:37.587 (átlag: 199.907 km/óra) |
Teljes gázzal: 13 mp a 10-es és a 12-es kanyar között, 69% a teljes pályán. Váltások egy körben: 64 |
A McLarennél viszont sokat várnak az extrém időmérős motorprogramozások betiltásától.
„Örülünk, hogy végre ugyanolyan autók fognak indulni a versenyeken, mint amelyekkel az időmérőn is részt vesznek a pilóták – mondta Martin Whitmarsh, a wokingiak csapatfőnöke. – Abból, amit hallottam, van okom a reménykedésre, és bízom benne, hogy megszerezzük első győzelmünket Valenciában."
Felipe Massa: – Eddig mindenki a legunalmasabb futamként emlegette a valenciait, de ez az idén meg fog változni, mert Kanadához hasonlóan két DRS-zóna lesz, ami megkönnyíti az előzéseket. Éppen ezért gyors autó kell, mert ha elrontjuk a beállításokat, könnyen sebezhetővé válunk, és nem lehet egy teljes versenyen át őrizni a pozíciót. |
Nick Heidfeld: – A monacói és a montreali pálya közötti átmenet a valenciai, az előbbinél gyorsabb, de az utóbbinál lassúbb. A kettő közötti beállításokra lesz szükség, és majd meglátjuk, mire leszünk képesek. |
Vitalij Petrov: – Sorozatban a harmadik utcai pálya következik, már lassan megszokjuk ezeket az aszfaltcsíkokat. A GP2-ben háromszor is nyertem itt, tavaly viszont nem sikerült letennem a névjegyemet. Sokkal felkészültebb vagyok, csalódnék, ha nem szereznék pontot. |
Rubens Barrichello: – A valenciai verseny nagyon különleges számomra, itt nyertem 2009-ben, és az volt Brazília 100. futamgyőzelme. Nagyon hosszú a pálya, rengeteg kanyarral, de imádom, főleg a pálya utolsó szakaszát, amelyet gyors kanyarok dobnak fel és tesznek teljessé. |
Pastor Maldonado: – Három éve versenyeztem itt először, egy GT3-as Dodge Viperrel, és bár csak azért indultam a futamon, hogy a GP2-es hétvége előtt megismerjem a pályát, második lettem a versenyen. A GP2-es futamon is 2. lettem, aztán tavaly nyernem is sikerült már. Hasonlít a pálya a montrealira: gyors kanyarok és a pályához közeli falak teszik izgalmassá. Az időjárással itt nem lehet gond, szép nyári hétvégére számítok. |
Adrian Sutil: – Szép a város, szép az idő, de a pálya nem tartozik a kedvenceim közé. Egyenesek és éles kanyarok követik egymást, nem túl fantáziadús a vonalvezetés. Bár a falak közel vannak, közel sem olyan jó az élmény, mint Monacóban, nem is igazi városi pálya. Tavaly némi szerencsével hatodik lettem, úgyhogy jó emlékeim vannak. Itt nem lehetett előzni, de a DRS segítségével megoldódhat ez a probléma. |
Paul di Resta: – Egyetlen tavalyi szabadedzés az összes eddigi élményem Valenciából, arra emlékszem, hogy nem volt nehéz megtanulni, de élvezetes volt száguldani rajta. A hosszú egyenesek miatt jól jön majd a DRS, de az FIA-nak vigyáznia kell, nehogy túl könnyűvé váljon az előzés. A kanadai formánk alapján jó esélyünk van a pontszerzésre. |
Kobajasi Kamui: – Nagyon jó volt a tavalyi versenyem Valenciában, stratégiám miatt a futam végén csak én voltam friss gumikon, és könnyedén előzgettem a riválisokat, és a 18. helyről indulva a 7. lettem. A hőség miatt nehéz lesz vigyázni a gumikra, izgalmas lesz a verseny, sok előzéssel. |
Sébastien Buemi: – még nincs nyilatkozat. – |
Jaime Alguersuari: – A legutóbbi két versenyen gyors volt a kocsi, s bár Monacóban sajnos kiestem, Kanadában a boxból rajtolva is pontokat szereztem. Igazából ezekkel a futamokkal kezdődött el a világbajnokságom, Valenciában pedig még több új alkatrészt vetünk be. |
Heikki Kovalainen: – Félig utcai, félig hagyományos pálya a valenciai, amely fekszik a kocsinknak, hiszen roppant sima az útfelület. Valenciában gyorsan fognak kopni a gumik, de mi eddig is kíméletesen bántunk velük, úgyhogy ez a malmunkra hajthatja a vizet. Jó lenne az időmérő második szakaszába jutni. |
Jarno Trulli: – Az esős Montreal után miami otthonomban élveztem a napsütést és a forróságot. Valenciában hasonló pályán versenyzünk majd, csakhogy itt a sima aszfalton sokkal jobb lesz a tapadás vasárnap, mint pénteken. Ami a pályát illeti, talán itt használjuk legtöbbször az egyes fokozatot, mert sok kanyarban nagyon lassan lehet csak befordulni. |
Narain Karthikeyan: – Szeretek az év ezen szakaszában Spanyolországban lenni, ez a forró idő ugyanis Indiára emlékeztet. A csapat hazai versenyén ismét számíthatunk a szurkolók támogatására, ami segíthet. Én még sohasem versenyeztem a valenciai pályán, de ismerem a jellemzőit. Kanadában jól működtek a fejlesztéseink, meg kell tartanunk a lendületünket, hogy előrébb léphessünk. |
Vitantonio Liuzzi: – Valencia a csapat második otthona, jó, hogy a gárda eddigi legjobb eredménye után rögtön itt versenyezhetünk. Az előző években kulcsfontosságú volt a rajthelyezés, de most a DRS miatt nem dől el a verseny szombaton. |
Timo Glock: – Sok rosszat hallottam már a valenciai pályáról, de nem értek egyet a kritikákkal. Nagyon is érdekes, vigyázni kell, mert akárcsak Monacóban, itt is súlyos következménye lehet a legapróbb hibának. A várost is szeretem, évről évre rengeteget szépül és fejlődik, öröm ide visszatérni. |
Jérome d’Ambrosio: – Már GP2-es pilótaként is élveztem a valenciai pályát, az eleje nagyon technikás, a vége pedig rendkívül gyors, nagyon várom, hogy F1-es autóval is kipróbáljam. A kanadai élmények – a problémás időmérő és az eseménydús verseny – sokat segítettek abban, hogy érettebb pilótává váljak. |
győztes | pole pozíció | leggyorsabb kör | ||
2001 | Nürburgring | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya |
2002 | Nürburgring | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Michael Schumacher |
2003 | Nürburgring | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2004 | Nürburgring | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2005 | Nürburgring | Fernando Alonso | Nick Heidfeld | Fernando Alonso |
2006 | Nürburgring | Michael Schumacher | Fernando Alonso | Michael Schumacher |
2007 | Nürburgring | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen | Felipe Massa |
2008 | Valencia | Felipe Massa | Felipe Massa | Felipe Massa |
2009 | Valencia | Rubens Barrichello | Lewis Hamilton | Timo Glock |
2010 | Valencia | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Jenson Button |