Karthikeyan és Schumi mélyponton - Valencia számokban

Vágólapra másolva!
2011.06.27. 21:21
null
Michael Schumacher eddigi legrosszabbja a 15. helyezés volt – a tavalyi valenciai futamon (Fotó: Action Images)
Címkék
Sebastian Vettel újabb csúcsok felé tör: a leghosszabb dobogós sorozatok tekintetében az örökranglista 3. helyén áll, az élen töltött körök arányéban pedig abszolút rekord felé közeledik. Az Európai Nagydíjon statisztikai szempontból fontos szerepet játszott az F1 történetének legelső 24. helyezettje, Narain Karthikeyan és a 17. helyezésével élete legrosszabbját jegyző Michael Schumacher is. Íme, Valencia számokban.

Sebastian Vettel a pole pozícióból nyert úgy, hogy közben a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, ezzel az F1-ben mesterhármast ért el, a másodikat pályafutása során. Az elsőt két évvel ezelőtt a Brit Nagydíjon jegyezte. Egy kör híján az egész versenyen az élen állt, csak az fosztotta meg élete első makulátlan futamától, hogy Felipe Massa egy körrel tovább a pályán maradt az első boxkiállások során.

Vettel a 16. győzelmével maga mögött hagyta Lewis Hamiltont, és utolérte az örökranglista 14. helyén álló Sir Stirling Mosst. A 186 pontnál járó Vettel már most több pontot szerzett, mint tavaly 15 verseny után.

A vb-címvédő egymás után tizedik alkalommal végzett dobogós helyen. Ilyen sorozatot eddig rajta kívül csak két pilóta produkált: honfitársa, Michael Schumacher és a spanyol Fernando Alonso. Az örökranglistát a hétszeres világbajnok vezeti, 2001–2002-ben 19-es dobogós szériát ért el. Alonso 2005–2006-ban 15 futamon került az első három közé.

AZ F1 TÖRTÉNETÉNEK LEGHOSSZABB DOBOGÓS SOROZATAI
Michael Schumacher (német, Ferrari) 19 (2001/2002)
Fernando Alonso (spanyol, Renault) 15 (2005/2006)
Sebastian Vettel (német, Red Bull-Renault) 10 (2010/2011)
Alberto Ascari (olasz, Ferrari) 9 (1952/1953)
Jim Clark (brit, Lotus-Climax) 9 (1963)
Niki Lauda (osztrák, Ferrari) 9 (1975/1976)
Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 9 (1987)
Michael Schumacher (német, Ferrari) 9 (2000/2001)
Michael Schumacher (német, Ferrari) 9 (2004)
Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 9 (2007)

Vettel mellett Mark Webber és Jenson Button is zsinórban tizedszer végzett pontszerző helyen, mindhárman az esős Dél-koreai Nagydíjon jártak pórul. Az eddigi idei 499 versenykörből 408-on az élen álló Vettel a versenykörök 81.8 százalékában vezetett, a teljes idényre számolt abszolút csúcs Jim Clarké 1963-ból: 72 százalék.

A Red Bull-pilóta mögött Button a második e kategóriában 31 élen töltött körrel – a biztonsági autó 40-en állt az élen, de itt van átfedés, hiszen a safety caros időszakban élen töltött köröket is számolják a pilótáknál.

MIKOR LEHET VILÁGBAJNOK VETTEL?

Akár már négy futam múlva, az augusztus végi Belga Nagydíjon megvédheti világbajnoki címét Sebastian Vettel, az idén eddigi nyolc versenyén hatszor nyert, kétszer pedig második lett, és jelenleg 77 pontos előnnyel vezeti a rangsort. Az alábbi kimenetel nem valószínű, csak érdekesség: ha a következő négy nagydíjon is győz, közvetlen riválisai viszont nem szereznek pontot, akkor a plusz 100 ponttal 177 pontra nőne az előnye. Az akkor hátralévő hét GP-n maximum 175 pontot lehet szerezni, így a különbség már behozhatatlan lenne.

Vettel eddigi „tempóját" tekintve megállapítható, hogy futamonként átlagosan 9.625 ponttal növelte előnyét riválisaival szemben. Amennyiben ez így folytatódna, a szingapúri – azaz a 14. – verseny után már nem lehetne utolérni, mivel akkorra 134 pontos előnyre tenne szert. Az akkor fennmaradó öt GP-ből pedig legfeljebb 125 pontot gyűjthetnének ellenlábasai.

Tavaly a vb-éllovas (Mark Webber) a 14. futamon jutott el 186 pontig (akkor 187-ig), 8 verseny után a listavezető Lewis Hamilton 109 ponttal állt az élen – ennyivel Webbernek és Jenson Buttonnak most 77 egység a hátránya.

Vettel előnye 8 futam után több, mint ami három futamgyőzelemért jár, erre eddig csak háromszor volt példa: Jackie Stewart 1969-ben, Nigel Mansell 1992-ben, Schumacher 2002-ben épített fel ilyen nagy előnyt – Stewart és Schumi négygyőzelemnyi különbségig is eljutott.

A Renault-motoros autók a 2008-as Európai GP óta pontot szereznek, a sorozat immár 50 versenyre nyúlt. A Mercedes 46, a Ferrari 30 viadalnál jár e téren.

Az időmérőn ugyanaz az öt pilóta zárt az első öt helyen, aki a tavalyi valenciai kvalifikáción, és az első tíz rajtrácsról öt német pilóta indult (Vettel, Nico Rosberg, Schumacher, Nick Heidfeld és Adrian Sutil). Fernando Alonso zsinórban 14-szer rajtolt Felipe Massa elől, a spanyolon kívül a hispaniás Vitantonio Liuzzi időmérős teljesítménye hibátlan csapattársával szemben.

Narain Karthikeyan nemcsak, hogy képtelen legyőzni társát, újabb negatív rekordot állított fel. Már azzal is az első volt, hogy a Kínai Nagydíjon a 23. helyen zárt egy F1-es vb-futamot, de ezt most még egyszer alulmúlta, a 24. lett.

Ez azt is jelenti, hogy még sohasem értek célba ennyien F1-es futamon – a 2005-ös Olasz Nagydíjon szintén a teljes mezőny ért célba, de akkor csak 20-an indultak. Az utolsó akkor is Karthikeyan volt.

A másik két alkalom, hogy minden rajthoz álló végigment, a 2005-ös Egyesült Államok Nagydíja volt (a Michelin-botrányról elhíresült versenyen Karthikeyan hatból a 4. lett), és a 15 autót felvonultató 1961-es Holland Nagydíj.

A vasárnapi futamot a 16. helyen záró Kobajasi Kamui az idén először ért célba az első tízen kívül – igaz, ausztráliai kizárása miatt másodszor maradt pont nélkül. Jaime Alguersuari a 8. helyezésével beállította élete legjobb eredményét, amelyet két héttel ezelőtt a Kanadai Nagydíjon jegyzett.

Michael Schumacher 2010-ben Valenciában érte el eddigi legrosszabb eredményét – ha kivesszük a be nem fejezett versenyeket és a kizárásokat –, 15. helyen ért célba. Az idén ezt is alulmúlta 17. helyezésével.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik