Megérte kivárni a Kanadai Nagydíj több mint kétórás esőszünet utáni újraindítását, és a magyar idő szerint 23 óra utáni célba érést: fantasztikus versenyt futott Montrealban a Formula–1-es mezőny, és az a pilóta nyert, aki közben többször is elveszítette a lehetőséget a győzelemre, mégis visszaküzdötte magát.
Jenson Button a futam 41. körében, a biztonsági időszakot követő újrainduláskor még a 21. helyen haladt, utolsóként azok között, akik még versenyben voltak. A három addigi kiesőből kettő vele ütközött össze: Lewis Hamilton még a verseny elején a célegyenesben, Fernando Alonso a hosszú szünet után az egyik sikánban csúszott a falnak, miután összeért autója Buttonéval.
A 2009-es világbajnok az első eset után, a biztonsági autós időszak alatti gyorshajtás miatt boxutcai áthajtásos büntetést kapott, a Ferrarival történt ütközését követően defekt miatt visszaesett a mezőny végére. Ám a pálya száradásával intermediate, majd sima felületű gumikra is a legjobb ütemben váltott, ahogy tőle megszokhattuk. Feljött a negyedik helyre a Sebastian Vettel, Michael Schumacher, Mark Webber trió mögé, és Nick Heidfeld kicsúszása után újabb biztonsági időszak segített neki abban, hogy az időhátránya is eltűnjön.
Az utolsó nyolc körre újrainduló hajrában Webbert hibája után, Schumachert a DRS-nek köszönhetően előzte meg. Az utolsó körre feljött Vettel nyakára, és a célegyenes előtti hosszú egyenesben készülhetett az előzésre, de nem kellett ezt tennie, mert Vettel a 3-as kanyarban kisodródott a pályáról, és csak Button mögé tudott visszajönni.
Fantasztikus győzelmet aratott, Vettel pedig második lett a Schumit a hajrában megelőző Webber előtt.
Alonso és Hamilton kiesésével Vettel fő riválisaival szemben tovább növelte előnyét, Button pedig feljött a pontverseny 2. helyére.
A FUTAM KRÓNIKÁJA
A FUTAM, 2. RÉSZ – AZ ÚJRAINDÍTÁS UTÁN
A pilóták beültek az autójukba, újra eleredt az eső, de nem volt intenzív.
21.50-kor újraindult a verseny a biztonsági autó mögött. Akárcsak a rajtnál, néhány körig a safety car mögött haladnak az autók, hogy a pilóták hozzászokjanak a körülményekhez. A közönség kitartó része tombolt.
A 27. kört is megkezdték Bernd Maylander Mercedes mögött. Massa a rádión azt üzente a Ferrarinak, hogy jók a látási viszonyok, mehet a verseny.
Kovalainen Lotusa az erőátvitel meghibásodása miatt lelassult, nem tudta tartani a lépést a mezőnnyel.
A 32. kör elején Di Resta a rossz látási viszonyokra panaszkodott, a biztonsági autó még Vettel előtt haladt.
Button szerint is lehetett kezdeni, kezdett megjelenni a száraz ív a pályán. Hamilton a McLaren garázsából figyelte a fejleményeket.
D'Ambrosio Virginjére intermediate gumikat tettek fel, Button is szívesen átváltott volna rájuk, közölte csapatával a rádión.
A 35. körben újraindult a verseny. Massa támadta Kobajasit, de a japán nem hagyta magát. Többen is a boxba mentek intermediate gumikért.
Vettel, Kobajasi és Massa kint maradt, a 35. kör végén Heidfeld és Button is intermediate-et kapott. D'Ambrosiót megbüntették, mert az újraindítás előtt kért intermediate gumikat – akkor még nem lett volna szabad.
A 36. kör végén Vettelen kívül mindenki bejött a boxba. Alonso több pozíciót is veszített, a pályára visszahajtva megcsúszott, és keresztbe állt a pályán. Bejött a biztonsági autó. Button defektet kapott. A két autó a 3-as kanyarban koccant, miközben Button előzni próbálta a spanyolt.
Vettel is kereket cserélt. Hamilton után másik legveszélyesebb riválisa, Alonso is kiesett.
A safety car mögött Vettel, Kobajasi, Massa, Heidfeld, Di Resta, Webber, Schumacher, Petrov, Rosberg, Sutil volt az első tíz sorrendje. Button az utolsó, 21. helyen folytatta.
A verseny a 41. körben indult újra. Vettel könnyedén megtartotta első helyét, Kobajasi most jobban vigyázott Massával.
A 42. körben a hajtűkanyart elrontó Webber mellett elhúzott Schumacher. Előtte Heidfeld és Di Resta autója összeért.
Di Resta megelőzte Heidfeldet, majd bement a boxba.
Schumacher a 45. körben megelőzte Heidfeldet, Button már a 12. helyre jött fel.
Webber Heidfeld mögé szorult, de feljött rá Petrov, aki támadta. Vettel a 48. kör végén 5.5 másodperccel állt Kobajasi előtt. Button Alguersuari és Maldonado megelőzése után feljött a 10. helyre.
Webber száraz pályás gumikat kapott, szuperlágyon folytatta. Schumacher az 52. körben az egymással küzdő Kobajasit és Massát is megelőzte.
Button hatodszor járt a boxban, ötödször kerékcserén, szuperlágyakat kapott, és a 10. helyen folytatta. Az 52. körben Schumacher és Massa is slick gumikat kapott. Webber három másodperccel volt gyorsabb Vettelnél egy körben.
Vettel az 53. körben szervizelt, miközben Massa az új gumijain nekicsúszott a korlátnak, és mehetett a boxba orrcserére.
Button Kobajasit megelőzve feljött a 4. helyre. A japánt Heidfeld támadta, a két kocsi összeért, Heidfeld első légterelője leszakadt, a német kicsúszott. Újrajött a safety car.
Vettel elveszítette előnyét a Schumacher, Webber, Button hármassal szemben. A McLaren után Kobajasi, Petrov, Barrichello, Alguersuari, Rosberg, Maldonado volt a sorrend.
Az utat takarító pályabírókat majdnem elütötte Kobajasi, és Petrovnak is nagyot kellett fékeznie, hogy ne üsse el.
A 61. körben újraindult a verseny. Vettel meglógott Schumachertől, akire Webber és Button is tapadt. A 63. kör végén lehetett DRS-t használni, Webber a hajtű után el is ment Schumacher mellett, de a sikánt levágta, ezért később visszaadta a németnek a 2. helyet. Meg tudta csinálni, hogy Button mögötte marad.
Egy körrel később az ausztrál megismételte mutatványát, de majdnem nekiment Buttonnak, aki ki tudta kerülni, és megelőzte.
Egy körrel később Button simán elment Schumi mellett. Vettel előnye 3 másodperc volt.
Négy körrel a vége előtt Button 1.6 másodpercre volt Vetteltől, Schumacher még tartotta Webbert. Az ausztrál végül a 67. körben megelőzte Schumit.
Két körrel a vége előtt Button közelített Vettelhez, a német felvette Button tempóját, de az angol az utolsó előtti körben a DRS-t kihasználva felzárkózott. Az előzés a vártnál könnyebben ment, Vettel ugyanis elrontotta a 3-as kanyart, és Button elhúzott mellette.
Megnyerte a Kanadai Nagydíjat, Vettel a második, Webber a 3. lett. Schumacher 3 tizeddel maradt le a dobogóról, a maradék pontokon Petrov, Massa, Kobajasi, Alguersuari, Barrichello és Buemi osztozott.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 4:04:39.537 |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 2.709 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 13.828 mp h. |
4. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 14.219 mp h. |
5. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 20.395 mp h. |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 33.225 mp h. |
7. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 33.270 mp h. |
8. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 35.964 mp h. |
9. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 45.117 mp h. |
10. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 47.056 mp h. |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 50.454 mp h. |
12. | Pedro de la Rosa | spanyol | McLaren-Mercedes | 1:03.607 p h. |
13. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1 kör h. |
14. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1 kör h. |
15. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1 kör h. |
16. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1 kör h. |
17. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1 kör h. |
18. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 3 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 61 megtett kör | |
Nick Heidfeld | német | Renault | 55 | |
Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 49 | |
Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 36 | |
Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 28 | |
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 7 | |
Leggyorsabb kör: Button (69. kör) 1:16.956 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 5 | 7 | 7 | 161 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 | 4 | 7 | 101 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 3 | 7 | 94 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1 | 3 | 6 | 85 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | – | 2 | 6 | 69 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 4 | 32 |
7. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 4 | 31 |
8. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 4 | 29 |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 4 | 26 |
10. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 3 | 26 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 6 | 25 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 2 | 8 |
13. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 4 | 8 |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 1 | 4 |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 1 | 2 |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 2 | 2 |
1. | Red Bull-Renault | 255 |
2. | McLaren-Mercedes | 186 |
3. | Ferrari | 101 |
4. | Renault | 60 |
5. | Mercedes | 52 |
6. | Sauber-Ferrari | 27 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 12 |
8. | Force India-Mercedes | 10 |
9. | Williams-Cosworth | 4 |
ELŐZMÉNYEK
Az eső egy órával a rajt előtt intenzívebbé vált, de fél óra múlva elállt, és a felhőréteg vékonyabbá vált, világosabb lett a célegyenesben. A versenyzők ekkor negyedórát kaptak arra, hogy a boxot elhagyva felálljanak a rajtrácsra, a többségük több kört is megtett a boxutcán áthajtva, hogy megismerkedjen a körülményekkel.
Többen is attól tartottak, hogy a nagy eső miatt a biztonsági autó mögött rajtol el a verseny, s bár javultak a körülmények, ezt tíz perccel a rajt előtt az FIA hivatalosan is bejelentette. Ez azt jelentette, hogy mindenkinek a vizes gumikon kell rajtolnia, az intermediate is kizárt.
A mezőnyből Alguersuari a boxutcában maradt, a Toro Rossón a felfüggesztést és a légterelőt cserélte ki csapata.
A rajt előtti pillanatokban nem esett az eső, az időjósok szerint egy órával az indulás után felhőszakadás várható.
A FUTAM, 1. RÉSZ
A mezőny néhány kört megtesz a biztonsági autó mögött, akkor indul a verseny, amikor a versenyigazgató elég jónak ítéli meg a körülményeket. Felvezető kör hivatalosan nincs.
A Ferrari 15-20 percre jósolta a következő eső érkeztét. A safety car mögött töltött 3. kör során Lewis Hamilton, akárcsak tavaly Dél-Koreában, a rádión jelezte: versenyezni akar, indítsák el a futamot!
A 4. körben jelezték, hogy a biztonsági autó a kör végén boxba hajt.
Vettel már a hátsó egyenesben gyorsított, és bár Alonso tapadt rá, a célegyenesben sem tudott elmenni mellette. Az első kanyarban Hamilton támadta Mark Webbert, a két autó összeért, a Red Bull megpördült, és visszaesett a mezőny végére. Hamilton a Rosberg, Button, Schumacher hármas után eredt.
Schumi pazar manőverrel megelőzte Buttont, aki mellett Hamilton is elment. A futamot tavaly megnyerő McLaren-pilóta utána Schumachert támadta a hajtűkanyarban, de a veterán kitessékelte a pályáról, így Hamilton visszaesett Button mögé.
Az angol a 8. kör elején a célegyenesben hátulról nekiment Buttonnak, de a bal hátsó kerekére Hamilton kapott defektet, a kereke kifordult a helyéről. Fél kört még megtett így, de aztán leparkolt a pályán, bejött a biztonsági autó.
Az ismétlések alapján Button ráhúzta az autóját az őt támadó Hamiltonra, aki a leszakadó első légterelőjére ráfutva kapott defektet. Button a rádión méltatlankodott, a sportfelügyelők vizsgálták az esetet. Korábban Hamilton Webberrel történt ütközésével is ezt tették, de a mclarenes kiesése miatt lezárták az ügyet.
Button a boxba hajtott intermediate gumikért, és a 12. helyen folytatta. Webber a 9. volt, előtte Vettel, Alonso, Massa, Rosberg, Schumacher, Kobajasi, Heidfeld, Petrov volt a sorrend. A 11.körben csepegni kezdett az eső.
A 12. körben a versenyigazgató közölte, hogy újraindul a verseny.
Alonso ezúttal nem került közel Vettelhez, inkább Massát figyelte, aki már a mclarenesek balesete előtt is támadta.
Buttont boxutcai áthajtásos büntetésre szólították, mert a biztonsági autó pályára küldésekor túl gyorsan sietett a boxba. Büntetése letöltése után a 14. helyen folytatta, de egyből megelőzte Buemit. Az intermediate gumija jól működött.
Button a két Williamset is megelőzte, miközben Webber átverekedte magát Petrovon. Vettel a 15. körre 4.1 másodperces előnyt szerzett Alonsóval szemben.
A 10. Di Restát üldöző Button egy másodperccel gyorsabb volt Vettelnél, aki újabb másodpercet adott Alonsónak.
Alonso és Rosberg érkezett a boxba, az eső nem lett intenzívebb. Alonso az intermediate gumikon a boxból kijövet elhúzott Petrov mellett, az oroszt Heidfeld is megelőzte, majd Button is.
A hajtűkanyarban szakadni kezdett az eső, a biztonsági autó egy esetleges baleset megelőzése érdekében a pályára hajtott, Alonso, Button és Rosberg ment vissza a boxba. Az eső eleredtekor intermediate gumira váltó Schumacher kint maradt a pályán.
Vettel és Webber jött a boxba, Massa állt az élre. A 21. kör végén a brazil is szervizelt, ismét Vettel vezetett. Schumacher is bejött új esős gumikért.
Vettel szerint a 9-es és a 13-as kanyar között vezethetetlen volt a pálya.
Vettel mögött Kobajasi (0 boxkiállás), Massa (1), Heidfeld (0), Petrov (0), Di Resta (0), Webber (1), Alonso (2), De la Rosa (0), Button (3 a büntetéssel) volt a sorrend.
Vettel tovább panaszkodott a körülményekre, a Red Bull vezetősége Charlie Whiting versenyigazgatóhoz továbbította üzenetét. A Red Bull információi szerint 20 percig tart még az intenzív eső.
Button is arra panaszkodott, hogy a hajtűben nem lehetett látni, piros zászlóval felfüggesztették a versenyt.
A VÁRAKOZÁS
A csapatok kereket cserélhetnek az autókon, azaz Kobajasi és társai azonos feltételekkel folytatják, mint Vettelék. Massa a kiállásával nagy esélyt szalasztott el, most ő állna az élen, és ha nem indul újra a verseny, az első győzelmét jegyezhetné a 2008-as idényzáró óta. Egykori csapattársa, Schumacher sem járt jól.
Az eső folyamatosan szakadt, egyre rosszabbá vált a helyzet, de az időjósok „látták a fényt az alagút végén."
Hamilton autóját visszaszállították a boxutcába. Petrov és Heidfeld kiszállt az autójából, Rosberg bent maradt, Schumacher már régóta a garázsban ácsorgott.
A kétórás időlimit nem volt érvényben, 74 perc hátravolt a versenyidőből.
„Jenson hibázott a célegyenes előtti kanyarban,így volt esélyem támadni – mondta Hamilton a boxutcában. – Kívülről megpróbáltam megelőzni, de balra rántotta az autóját, és a falnak lökött. Nem tudom, hogy látott-e."
Eltelt a csapatok által megjósolt húsz per, de nemigen csillapodott az eső. Helyi idő szerint 14.30 van, azaz, mivel áll az óra, még lehet várni.
A versenyigazgató autója 45 percnyi várakozás után ment egy kört a pályán, hogy felmérje, mekkora a víz. Ez alapján egy ideig nem indul újra a verseny egyhamar.
A legutóbbi radaradatok szerint az eső 21 óra körül eláll.
A pilóták a boxutcában az eső miatt vezethetetlen pályára és a furcsa helyzetre panaszkodtak, Mark Webber az európai tévénézőket és a vasárnap esti főműsoridőben egy órája az álló versenyt közvetítő tévétársaságokat is sajnálatáról biztiosította.
Az ígért időpontra enyhült, de nem állt el az eső. Niki Lauda a német RTL-nek nyilatkozva Hamiltont szidta.
Az FIA autói ismét körbementek a pályán, az ég alja világosodni kezdett. Pár perccel 21 óra után elállt az eső, a közönség tapssal és füttyszóval sürgette a verseny újraindítását.
Az autók körül megnőtt a sürgés-forgás, de a versenyigazgató nem jelezte, hogy újraindítaná a versenyt.Újabb, kevésbé intenzív esőt jeleztek, amikor az FIA autói újra körbementek a pályán. Több mint másfél órája állt ekkor a verseny.
Az FIA a közelgő zápor elhaladása utánra tervezte a verseny újraindítását.
Webber szerint is közelgett az újraindulás. „Casey Stoner nyert a MotoGP-ben, a Le Mans-i 24 órás szenzációs volt, és még nincs vége ennek a hétvégének. Eseménydús verseny vár ránk" – mondta a Red Bull ausztrál pilótája a BBC.nek fél tízkor (helyi idő szerint fél négykor).
A versenyigazgatóság jelentése szerint a versenyt 21.50-kor indítják újra. A biztonsági autó mögött indul újra a futam, az autókon vizes pályás gumiknak kell lenniük.
Az eső, amire vártak, nem érkezett meg, elállt, mire a felhők a pálya fölé értek. A pilóták újra öltözködni kezdtek, Vettel nem tűnt boldognak.