Ecclestone a Timesnak beszélt arról, hogy elhamarkodottan hozták meg a pénteki döntést, amely szerint október 30-án az Indiai Nagydíj helyett lenne a Bahreini GP, az Újdelhi melletti futamot pedig az idény utolsó versenyének illesztenék be december 11-ére.
„Legyen ez a szezon utolsó versenye, s ha minden biztonságos és rendben van, akkor megyünk, ha pedig nem, akkor nem tartjuk meg a futamot" – javasolta áthidaló megoldásként Ecclestone, aki 40 millió dollárt hozna az F1 konyhájára a szigetországi futammal.
„Ha továbbra is fennáll a belpolitikai bizonytalanság helyzete, szóba jöhet, hogy mégsem lesz futam az idén Szahírban. Pénteken egyhangú döntést hoztunk, de ha kell, visszalépünk" – mondta Todt a BBC-nek.
Jean Todt a spanyol Sportnak nyilatkozva leszögezte, hogy bár pénteken 21 viadalt tartalmazó előzetes versenynaptárat fogadott el az FIA motorsport-világtanácsa, semmiképp sem lesz 20 futamnál több a következő évadban. „Teljesen kizárható, hogy 21 nagydíj lesz egy idényben – jelentette ki Todt. – Bár 21 dátumot jelöltünk meg, csak húsz futam lesz. Még nem tudjuk, melyik verseny esik ki, de nem kerül sor húsz futamnál többre a 2012-es szezonban." A Török GP kérdőjellel került be a versenynaptárba, de Todt nem mondta ki, hogy az isztambuli futam esik ki. Todt a barcelonai lapnak azt is elmondta, hogy mivel a jelenlegi motorgyártók közül csak a Renault lelkesedik a négyhengeres 1.6 literes turbómotorok bevezetése miatt, a Mercedes, a Ferrari és a Cosworth nem, az új szabályok bevezetését elhalaszthatják 2013-ról. |
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) motorsport-világtanácsa – Ecclestone javaslatára – múlt pénteken döntött úgy, hogy október 30-án pótolják a bizonytalan belpolitikai helyzet miatt törölt március 13-ai versenyt. Hiába az emberi jogokat emlegető aktivisták figyelmeztetése, Carlos Gracia, az FIA alelnöke egy hete körülnézett Bahreinben, ahol az államvezetők meggyőzték róla: már minden rendben van.
Bár az F1-es csapatok nem foglaltak hivatalosan állást az ügyben (egyesek szerint a Ferrari és a McLaren közel-keleti üzleti érdekeltsége miatt nagy a csend), Ross Brawn amiatt már felszólalt, hogy a szahíri futam utólagos beillesztése esetén december 11-re halasztandó Indiai Nagydíj óriási terhet jelent az istállók mérnökei és szerelői számára.
Ők ugyanis január eleje óta szinte megállás nélkül dolgoznak, és az erőltetett menet ebben az esetben december közepéig tartana – úgy, hogy a következő január elején ismét beindul az idény előtti nagyüzem.
A pilóták közül egyedül Mark Webber vállalta fel, hogy ellenzi a futam megrendezését, jelezvén, óriási hibának tartja a döntést. Sokkal élesebben fogalmazta meg kritikáját Max Mosley, az FIA korábbi elnöke, aki szerint az F1 óriási kárt szenvedhet a döntés miatt, és ha a csapatok nem akarnak menni, nem rendezhetik meg a versenyt.
Az F1 jogtulajdonosai elvileg kötelezhetik az alakulatokat a részvételre, de léteznek kiskapuk: az egyiket a biztosítótársaságok jelentik – nem lenne nehéz elintézni, hogy egyik se vállalja fel a biztosítások megkötését a bahreini helyzet miatt. Mert Bahreinben még mindig helyzet van: a hét végén a hadsereg ismét rátámadt a békés tüntetőkre, kedden pedig 47 olyan orvost és nővért állítottak katonai bíróság elé, akik a februári és márciusi események idején a tüntetőket látták el. A vád: az államvezetők ellen fordulás.
Ezek után nem kérdés, hogy az F1-es futam tökéletes terep lenne a lázadók számára, hogy az egész világ felé megjelenítsék üzeneteiket. Hírek szerint több mint száz olyan szahíri pályamunkást tartóztattak le a tüntetők között, akik az F1-es futamon is közreműködtek volna.