A Red Bull-istálló alaposan eltaktikázta magát a Kínai Nagydíj időmérő edzésének első szakaszában, amelyen az volt a terve, hogy a kemény keverékű abroncsokon túljut, hogy aztán a következő két szakaszban több lehetősége legyen a lágy gumikon száguldani. Utóbbi keveréken ugyanis sokkal gyorsabbak az autók – olyannyira, hogy Mark Webber esetében nem jött be a számítás, az ausztrál a kemény gumikon túl lassú volt és kiesett.
Webber már a Malajziai Nagydíj időmérőjén szenvedett a gumikkal, de most a 15 fokos hidegben esélye sem volt felmelegítenie abroncsait, főleg úgy, hogy autója meghibásodása miatt a délelőtti szabadedzésen csak öt kört tudott megtenni, tehát nem is érezhette annyira jól magát a pályán. Ennek tetejében még a KERS sem működött Webber Red Bulljában, de ez talán már nem is olyan szokatlan az ausztrál esetében.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke elismerte, hogy csúnyán elszámolta magát a csapat.
„Azt hittük, a teljesítménybeli fölényünk elég lesz ahhoz, hogy a kemény keverékű abroncsokon túljussunk az első szakaszon – mondta Horner. – A korábbi edzések alapján végzett számításaink alapján nem volt okunk az izgalomra. Utólagos bölcsességgel mondhatjuk, hogy nem kellett volna a keményet erőltetni, de a csapat így döntött, a hideggel nem számoltunk. Markot üldözi ez a rohadt balszerencse. Mindenkit, még Sebastian szerelőit is mozgósítottuk, hogy javítsák ki a délelőtti elektronikai hibát, és bár ez megoldódott, az edzés nem sikerült jól."
Sebastian Vettel (1.): – Az emberek mindig elfelejtik, hogy a pole pozíció önmagában semmit sem ér. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem vagyok elégedett, igenis megemelem a kalapom a csapat előtt. Nem volt könnyű megszerezni a pole-t, az edzés második szakaszában nem éreztem úgy az autót, ahogy szerettem volna, még szerencse, hogy a harmadikban minden összejött. Hosszú verseny lesz, és még csak nyolc méter az előnyöm. |
Mark Webber (18.): – Azt hittük, elég jók leszünk ahhoz, hogy a kemény keverékű gumikon is bejussunk a második szakaszba, de sajnos nem így volt, túl lassú voltam. Tényleg azt hittük, hogy nem lesz szükség a lágyra, de tévedtünk. |
A McLaren az edzés előtt nemigen hitt benne, hogy meg lehet szorítani a Red Bullt az időmérőn, ezért ajándék volt számára Webber korai búcsúja. Vettel ellen így sem volt sok esélye a pole megszerzésére, bár a második szakasz után, amikor is Jenson Button és Lewis Hamilton is megverte Vettelt, a 2009-es világbajnok hinni kezdett benne.
Hiú ábránd volt, Vettel hét tizeddel megverte Buttont, míg Hamilton csak egy menetet vállalt a lágy gumikon, így maradt neki egy vadonatúj készlet a versenyre.
„Nagyon jó időmérőnk volt, fegyelmezettek voltak a fiúk, kihoztuk a kocsiból a maximumot – mondta Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke. – Jenson fantasztikus kört futott a harmadik szakaszban, megérdemelte a második rajtkockát. Lewis intelligens hozzáállásról tett tanúbizonyságot, jól felkészült a futamra."
A McLaren pilótái rendhagyó színezésű kezeslábasban szerepeltek az időmérőn, az edzés utáni sajtótájékoztatón meg is jegyezték, hogy a McLarenben a piros overallos és sárga sisakos figurával Ayrton Sennára emlékeztetett Hamilton, aki szerényen hozzátette: „Ő valószínűleg megszerezte volna az első rajtkockát".
Jenson Button (2.): – A pillanat hevében már elhittem, hogy megverhetem Sebastiant, de a harmadik szakaszban eljött az igazság pillanata, és a Red Bull ismét fenomenális volt. Azért használtam el két készlet lágy gumit a harmadik etapban, mert a második után hittem a pole megszerzésében, de valójában csak a második rajtkockáért folyt a csata. Nem tudom, mi lesz a versenyen, ha egy másodperccel gyorsabb lesz nálunk körönként, nem fogjuk legyőzni. És itt a KERS nem sokat segít, legfeljebb a rajtnál, de nem elég hosszú a célegyenes. Ha pedig ő is használja, ugyanaz lesz, mint Malajziában. |
Lewis Hamilton (3.): – Az előző futam után biztos akartam lenni abban, hogy a versenyen jól fogok állni a gumikkal, és azt hiszem, ezt el is értem, hiszen van két alig használt és egy teljesen új készlet lágy gumim. Egyszerűnek tűnik, de persze a futam maga sohasem olyan egyszerű. Most nem lehet kifogásunk, de nem szabad elszúrni a rajtot, és a boxkiállásokat, valamint kímélni kell a gumikat. Ez a lényeg. Fejlesztési háborúban állunk a Red Bull-lal, és reméljük, gyorsabban javulunk, mint ők. |
A pálya hossza: 5451 méter |
A verseny: 56 kör, 305.066 km |
A leggyorsabb kör: Schumacher (2004) 1:32.238 (átlag: 212.749 km/óra) |
Teljes gázzal: 17 mp a hátsó egyenesben, 62% a teljes pályán. Váltások egy körben: 55 |
A Ferrari kisajátította a harmadik rajtsort, Fernando Alonso zsinórban harmadszor indul az 5. rajtkockából. A csapat elégedett volt az eredménnyel, de Stefano Domenicali az edzés után először is a gárda egyik szerelőjének, Paolo Santarsierónak kívánt jobbulást, miután csütörtökön aneurizmával egy sanghaji kórházba szállították a szakembert, akit meg is kellett műteni.
„Az ilyen esetek más perspektívába helyezik a pályán történő eseményeket, de igyekszünk összpontosítani – mondta Domenicali. – Ami az edzést illeti, semmi meglepőt nem tapasztaltunk az első két futamhoz képest, amire nem vagyunk büszkék, de az autón csak később tudunk javítani. A vb-éllovast kivéve bárkivel versenybe szállhatunk, és készülünk is rá."
Fernando Alonso (5.): – Az ötödik és a hatodik rajtkockában a helyünk, ennél többet nemigen remélhetünk. Az első két versenyen láthatták, hogy sokkal jobbak vagyunk a versenyen, mint az időmérőn. Ez alapján hiszek benne, hogy a futamon feljöhetek a dobogóra, aminél többről nem is álmodhatunk jelenleg. Ha sikerül, nagyon boldog leszek, de a negyedik vagy az ötödik helyezéssel sem leszek elégedetlen. |
Felipe Massa (6.): – Ez az időmérő jobb volt, mint a malajziai, de még mindig van hová fejlődni. A pálya állapota sokat javult a péntekihez képest. A második szakasz utolsó perceiben kulcsfontosságú volt, hogy a mezőny elején legyek, és sikerült is megelőznöm Pérezt. Remélem, megismétlődik a malajziai helyzet, és a versenyen jobbak leszünk. |
Michael Schumacher (14.): – Micsoda szégyen! A hétvégén végre megmutattuk, milyen jó az autó, és milyen sokat léptünk előre, de csak Nico ért el olyan eredményt az időmérőn, amit remélhettünk. A második szakaszban nem jött össze a köröm, és a hátsó egyenes utáni féktávon ismét előjött a hátsó légterelő hibája, ami miatt elrontottam a tizennégyes kanyart. A jó rajtban bízhatok, talán sikerül néhány helyet előretörnöm. |
Nico Rosberg (4.): – Láthatóan nagyon sokat javult az autó erre a hétvégére, amiért köszönet illeti a gyárban dolgozókat. Még mindig nem ott vagyunk, ahol lenni szeretnénk, de előreléptünk, és közelebb kerültünk az előttünk állókhoz. A versenytempónkon is sokat dolgoztunk, tehát jók a kilátásaink holnapra. |
Nick Heidfeld (16.): – Ez a rajthely nem tükrözi az autó erejét, a második szakasz végén a nagy forgalom csapdájába estem, és amikor ilyen szoros a mezőny, kulcsfontosságú, hogy tiszta kört fuss. A versenyen gyorsabbak leszünk, de innen nem lesz könnyű a verseny, meg kellene ismételni a korábbi rajtjainkat. |
Vitalij Petrov (10.): – Nem tudom, mi történt az autóval, az autó a kettes és a hármas kanyar között elkezdett furcsán működni. Hiába nyomtam a gázt, semmi sem történt, mint ahogy a váltási kísérleteimnél sem. Át kell néznünk a kocsit, hogy kiderüljön, mi történt. Csalódott vagyok, mert az autót jól beállítottuk, a pénteki állapothoz képest sokkal jobb volt a teljesítménye, sokkal jobb rajthelyet szalasztottam el. |
Rubens Barrichello (15.): – Azok után, hogy pénteken kipróbáltuk az új kipufogórendszerünket, szombatra visszaálltunk a régire. Az első szakasz jó volt, a másodikban viszont kifogott rajtam a csúcsforgalom, ráadásul Sutil úgy előzött meg, hogy azzal mindkettőnk köre elszállt. |
Pastor Maldonado (17.): – Sajnálom a piros zászlós szünetet, előtte nagyon jó körön voltam. Hiszek benne, hogy az első tíz közé kerülhettünk volna, talán a versenyen sikerül. |
Adrian Sutil (11.): – Sokkal jobb ez a hétvége, mint az előzőek, hiszen komoly problémák nélkül dolgozhatunk. A második szakasz végén rosszkor jött a piros zászló, mert elvesztettem a mért körömet miatta, de elégedett vagyok, mert egyre jobb az autó. |
Paul di Resta (8.): – Nagyon szép az eredmény, főleg azután, hogy kihagytam a pénteki második szabadedzést. Sikerült előrelépnünk egy kicsit, és szerencsénk is volt. |
Kobajasi Kamui (13.): – Az első és a második etapban is forgalomba kerültem, az első fázis legvégén még tovább tudtam jutni, de nagy kár, hogy a legjobb tízbe már nem kerülhettem be, mert ilyen az idén még nem volt. Ennek ellenére nincsenek messze a pontszerző helyek, hiszen jól teljesítünk. |
Sergio Pérez (12.): – Néhány változtatásnak köszönhetően sokkal könnyebben kezelhető az autó, mint tegnap, és a csapat is ügyesen dolgozott, hogy a sor elejére kerülhessek a második szakaszban a piros zászló után, de mivel várnom kellett, a kerekeim kihűltek – kár érte, mert sokkal előrébb is végezhettünk volna. |
Sébastien Buemi (9.): – A csapat büszke lehet az eredményre, hiszen régen látott már ilyen jó teljesítményt, idén sokkal jobbak vagyunk, mint tavaly. A holnapi verseny fontos lesz a jó rajtpozíció miatt, szeretnénk pontokért menni, de a legfontosabb, hogy végigmenjünk. |
Jaime Alguersuari (7.): – Gratulálok a csapatnak, remek stratégiát választott, nem volt egyszerű Sébastient és engem is bejuttatnia a harmadik szakaszba. Nem igazán számítottunk erre a versenytársaink sebessége láttán, de a piros zászló a másodikban a segítségünkre volt. Mivel az autót a versenyre állítottuk be, eséllyel pályázhatunk jó pár pontra, még akkor is, ha defenzíven kell majd vezetnem. |
Heikki Kovalainen (19.): – Kivártam az utolsó percig, hogy egy kis nyomás alá helyezzem magam, és csak egyetlen mért kört teljesítettem, ami jól sikerült, 1:38 alatt. Tudtuk, hogy a pálya sokkal trükkösebb, ha hűvös az idő, de holnap jobbak leszünk, és tovább űzzük a középmezőnyt. |
Jarno Trulli (20.): – Mindent kihoztam az autóból, amit csak lehetett, még keresem a megfelelő egyensúlyt, de apránként lépegetünk előre, és minden esélyünk megvan arra, hogy holnap jó versenyünk legyen. |
Narain Karthikeyan (24.): – A harmadik szabadedzésen nagyon jó volt az autó, az időmérő is simán ment. A következő cél a Virgin megelőzése. |
Vitantonio Liuzzi (23.): – Rendben volt az edzés, a második készlet gumin azonban furcsán ment az autó. A Virginhez közelebb tudtunk kerülni, és ez volt a fő célunk. A gumik típusától függetlenül versenybe tudunk szállni velük, és többé nem kell aggódnunk a százhét százalékos szabály miatt. |
Timo Glock (22.): – Valamit elronthattunk tegnaphoz képest, mert egyáltalán nem működtek a gumik. Talán túl konzervatív volt a stratégiánk, de ez holnap még hasznunkra lehet. |
Jérome d’Ambrosio (21.): – Az út elején járok, sokat kell még tanulnom, de jó irányba haladok, és folyamatosan fejlődök, az eredmények pedig azt mutatják, hogy a csapat is a helyes úton jár. |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:33.706 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.421 |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.463 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:34.670 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.119 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:35.145 |
7. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.158 |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:36.190 |
9. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.203 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | idő nélkül |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:35.874 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:36.053 |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:36.236 |
14. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:36.457 |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:36.465 |
16. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:36.611 |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:36.956 |
18. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:36.468 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:37.894 |
20. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:38.318 |
21. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:39.119 |
22. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:39.708 |
23. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:40.212 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:40.445 |