Az 1987. július 3-án Heppenheimben született Sebastian Vettelt apja vitte el először gokartozni, és a kisfiú azonnal beleszeretett a száguldásba. Nyolcévesen már versenyeken is elindulhatott, a Schumacher család által üzemeltetett kerpeni gokartközpontban nevelkedve korosztálya egyik legjobbjává vált.
– Kiknek köszönheti a sikerét? |
– Túl hosszú a névsor, senkit sem akarok kifelejteni, úgyhogy neveket inkább nem mondok. A csapat tagjainak, természetesen, a mérnököknek és a szerelőknek, azoknak, akik a versenyeken dolgoztak, és azoknak is, akik a központunkban végeztek fáradhatatlan munkát. Erős a társaság, összehangoltan dolgozik, kiváló hangulatban. Köszönöm azoknak, akik Ausztriában segítettek azóta, hogy a Red Bull a szárnyai alá vett, illetve azoknak, akik még korábban segítettek, amikor Kerpenben gokartoztam. |
Ahogy teltek az évek, egyre sikeresebb lett, 2001-ben junior Európa-bajnok lett, s olyan nagy versenyeket nyert meg, mint a párizsi Bercy-sportcsarnokban megrendezett viadat, valamint a Monaco-kupa. 2002-ben a királykategóriában Európa-bajnoki 6. lett, de több időt nem pazarolt a gokartozásra.
– Brazíliában sokan bírálták a Red Bullt, amiért nem engedte el Webbert, aki egy pontra csökkentette volna a hátrányát Alonsóval szemben. Most ennek köszönhetően Ön a világbajnok. |
– Ez a „sohasem lehet tudni, mit hoz a jövő” tipikus esete. Csak a legvégén mondhatjuk meg, hogy amit tettünk, jó vagy rossz volt-e. Sokan kritizálták a Ferrarit a Német Nagydíj után, de Fernandónak minden pontra szüksége volt. Ám Brazíliában az én helyzetem is sokkal jobb lett, és most bebizonyosodott, hogy – mondhatjuk így is – a sors igazságot szolgáltatott. |
A 2003-as évet már versenyautóban kezdte, a német Formula BMW-sorozat legjobb újoncaként a bajnokság második helyén zárt. Egy évvel később nem volt ellenfele, a sorozat valaha volt legegyoldalúbb bajnokságában 20 versenyből 18-at megnyerve lett bajnok.
|
– Mi a legfontosabb, amit az idén tanult? |
– Az, hogy miképpen kell kezelni a csalódásokat. A Magyar és a Belga nagydíj után is a padlóra kerültem, de rájöttem, hogy önmagamat kell mutatnom, nem játszhatom el másnak a szerepét. A Formula–1-ben, illetve általában a sportban történnek olyan események, amelyeket nem szeretünk, de ezekkel együtt kell élni. Nem szabad elfelejteni, hogy elképesztően erős a mai mezőny az F1-ben, és a sok kiváló versenyző közül csak egy lehet világbajnok az év végén. A lényeg, hogy sohase felejtsd el, honnan jöttél és ki vagy valójában. |
A Formula–1-es istállót vásárló Red Bull fiatal versenyzőket támogató programjának vezetői is felfigyeltek Vettelre, a tehetségkutatást vezető Helmut Marko egykori F1-es pilótát lenyűgözte a fiatal fogszabályozós srác autóvezetése és laza, mégis érett jelleme. A Red Bull és a BMW támogatásával Vettel gyorsan vette a szamárlétra fokait, 2005-ben újoncként ötödik lett a Formula–3-as Euroszériában, egy évre rá pedig csak a brit Paul di Restától kapott ki (a német túraautó-bajnokságban jeleskedő, a Force India tartalék pilótájaként is dolgozó skót ázsióját is növelheti Vettel vb-címe).
– Milyennek értékeli az idényét? |
– Elképesztő hullámvasút volt, nem is tudom, hányszor változott a helyzet a tabella élén. Fernandót és engem is rengetegen leírtak az idény különböző szakaszaiban, mégis mindketten fel tudtunk állni, a Ferrari és a McLaren is kőkeményen küzdött. Lewisnak is megszakadt néhányszor a szíve, talán mindannyian tele tudnánk írni egy könyvet azokról a versenyekről, amelyeket megnyertünk volna, ha nem történik valami szerencsétlenség. Elsősorban mentálisan volt megterhelő az évad, nehéz volt nem odafigyelni a bírálóinkra és a mindig nagyon kritikus sajtóra. Most viszont azt mondom, minden jól sült el, és nagyon büszke vagyok. |
Vettel 2006-ban az F1-ben is bemutatkozott, miután Robert Kubica versenyzői állást kapott a BMW-nél, Vettel lett a csapat pénteki tesztpilótája. A valaha volt legfiatalabbként szerepelt F1-es nagydíjhétvégén, s bár első pályára hajtásakor átlépte a sebességhatárt a boxutcában, a pénteki edzésnap legjobb eredményével kárpótolta a BMW-istállót.
– Érzett fordulópontot a szezon során? |
– Miután a Belga Nagydíjon nekimentem Jensonnak, a verseny után nagyon szomorú voltam, hosszan elbeszélgettem vele, bocsánatot kértem tőle a történtekért, nem akartam bajt okozni sem neki, sem magamnak, mégis így sült el. Rengeteg kritikát kaptam, de ebben az időszakban derült ki az is, kikre számíthatok, és kik azok, akik csak a győzelem idején állnak mellettem. Elfogadtam, hogy néha rosszul sül el egy-egy verseny, és utólag semmit sem tehetünk. |
Élete legsúlyosabb versenysérülését is ebben az évben szenvedte el, első Renault-világsorozatbeli szereplésekor egy karambolozó autó szétrepülő szilánkjai kis híján levágták az egyik ujját.
2007-ben a Renault-világsorozatban versenyzett, s Kubica montrealban elszenvedett balesete után megkapta a lehetőséget az F1-ben is. A BMW-nél beugróként Indianapolisban a hetedik rajtkockát szerezte meg, s bár a rajt után visszaesett a tizedik helyre, nyolcadikként ért célba, és mindjárt meg is szerezte első világbajnoki pontját. Természetesen az F1 legfiatalabb pontszerzője lett, amit további rekordok követtek pályafutása során.
– Mit jelent Önnek a világbajnoki cím? |
– Nem tudom, mit lehet mondani. Nagyon büszke vagyok. Van egy srác a csapatban, aki fejből tudja az összes világbajnokot ezerkilencszáz-ötven óta. Csak mondunk neki egy évszámot, és már mondja is a nevet. Mostantól én is rajta vagyok a listán, ott a nevem Ayrton Sennáé és Michael Schumacheré mellett. |
|
A BMW mégis lemondott róla, s átpasszolta Vettelt a Red Bullnak, amely a Toro Rossóban számított rá az elbocsátott Scott Speed helyén. Vettel a Hungaroringen mutatkozott be új csapatában, s ötödik versenyén, a Japán Nagydíjon életében először F1-es futam élén állt. Ehhez a versenyhez mégis elsősorban első botránya fűződik, a biztonsági autó mögött haladva elbambult, és belerohant az előtte fékező Mark Webber Red Bulljába.
– Három éve Kimi Räikkönen is a harmadik helyen állt a vb-n az utolsó futam előtt, és világbajnok lett. Gondolt rá a vasárnapi rajtot megelőzően? |
– Érdekes, pont rá és a helyzetére gondoltam vasárnap délelőtt. Sokan szeretik érte Kimit, mások pedig megvetik, de a hozzáállása – hogy bocsánat, de sz**rik a helyzetre – abban a helyzetben tökéletes volt, hiszen nem izgulta túl a szituációt, hidegvérrel tette, amit tennie kellett. Ugyanez volt a célom az egész hétvégén, kizárólag a saját feladatommal foglalkozni. Aztán persze ki gondolta volna, hogy Fernando a Ferrarival a harmadik rajtkockából indulva csak hetedik lesz? Néha ilyen kiszámíthatatlan az autósport. |
Nem emésztette magát sokáig, a következő futamon Kínában negyedik lett. Az áttörést a 2008-as idény hozta el, még mindig a Toro Rossónál versenyezve a fiókcsapatot az anyaistálló elé vezérelte a 2008-as vb-n, miközben Monzában hihetetlen győzelmet aratott. Már az is csoda volt, hogy megszerezte az első rajtkockát az esőben, s másnap Heikki Kovalainent lerázva magabiztos győzelmet aratott addig nyeretlen csapata (az egykori Minardi) hazai versenyén.
A szezonzárón is közel került ahhoz, hogy kulcsszerepet játsszon, három körrel a leintés előtt megelőzte Lewis Hamiltont, akinek emiatt (és mert Timo Glock nem cserélt kereket az eső érkezésekor) veszélybe került a vb-címe.
– Igaz, hogy még mindig ugyanazt a tűzálló maszkot viseli, mint 2008-as monzai győzelmekor? |
– Nem igaz, az a fejvédő otthon van, máig mosatlanul, örök emlék marad. Viszont a mostanira rá van írva, hogy Monza. Ennek története van, az egyik szerelőm megkérdezte, mi az a szó, amitől mindig jó kedvre derülök, és gondolkodás nélkül azt mondtam neki, Monza. Hihetetlen élmény volt a két évvel ezelőtti győzelmem, a szurkolók fölé nyúló dobogón állni, és hallgatni az olasz himnuszt – ennél jobb érzés aligha lehet az életben. Aztán az egyik versenyen láttam, hogy rá van írva a fejvédőmre, hogy Monza. Valóban jót tett, jó kedvem lett tőle a száguldás előtt, és az idei Olasz GP-m is nagyon jól sikerült. |
Nem volt kérdés, hogy a Red Bull 2009-re felhívja az első csapatába, s Adrian Newey új szabályok alapján megépített autójával a vb egyik esélyeseként várta az idényt. Ám a Red Bull – szemben a Brawnnal – nem építette autójára a dupla diffúzort, s a német akkora hátrányba került, hogy már nem tudta ledolgozni az idény végéig. Ám az Abu-dzabi Nagydíjon aratott győzelmével jelezte, az idén eggyel feljebb lép a ranglistán.
– A csúcsról tekinthet a Formula–1-re. Milyennek találja most a sportágat? |
– Élvezem minden percét. A futam előtt elgondolkodtam rajta, hogy rengeteg ember jött el Abu-Dzabiba, hogy megnézze ezt a versenyt, az egész világon milliókat megmozgat és érdekel a futam, mindenki arra kíváncsi, hogy ki nyer és ki lesz a világbajnok. Már amiatt is roppant boldog voltam, hogy egyáltalán részese lehetek ennek az eseménynek, hogy én lehetek az egyike annak a négy versenyzőnek, akik közül kikerül a világbajnok. Tizenkilenc versenyünk volt, rengeteget utaztunk, sok-sok emberrel találkoztunk a világ különböző pontjain, egy nagy utazás ez az egész, s csak hab a tortán, hogy a világ legjobb versenyautóit vezethetjük. Ráadásul az esetek többségében azt mondják rólam, hogy nem vagyok rossz, úgyhogy tényleg élvezem. |