Vettel: Azt mondják, nem vagyok rossz

Vágólapra másolva!
2010.11.15. 15:58
null
Sebastian Vettel a Formula–1 32. világbajnoka (Fotók: Action Images)
Címkék
Sebastian Vettel tíz évvel ezelőtt még a Schumacher család kerpeni gokartklubjában tanulta az autóversenyzés alapjait, ma pedig már ott van a neve Michael Schumacheré mellett a Formula–1 világbajnokainak listáján. A 2010-es idény utolsó versenyén a tabella harmadik helyéről az élre ugró, a sportág legfiatalabb világbajnokává váló Red Bull-pilóta diadala előtt pályafutásának és idényének összefoglalójával, valamint Vettel saját diadalmas szavainak idézésével tisztelgünk.

Az 1987. július 3-án Heppenheimben született Sebastian Vettelt apja vitte el először gokartozni, és a kisfiú azonnal beleszeretett a száguldásba. Nyolcévesen már versenyeken is elindulhatott, a Schumacher család által üzemeltetett kerpeni gokartközpontban nevelkedve korosztálya egyik legjobbjává vált.

– Kiknek köszönheti a sikerét?
– Túl hosszú a névsor, senkit sem akarok kifelejteni, úgyhogy neveket inkább nem mondok. A csapat tagjainak, természetesen, a mérnököknek és a szerelőknek, azoknak, akik a versenyeken dolgoztak, és azoknak is, akik a központunkban végeztek fáradhatatlan munkát. Erős a társaság, összehangoltan dolgozik, kiváló hangulatban. Köszönöm azoknak, akik Ausztriában segítettek azóta, hogy a Red Bull a szárnyai alá vett, illetve azoknak, akik még korábban segítettek, amikor Kerpenben gokartoztam.

Ahogy teltek az évek, egyre sikeresebb lett, 2001-ben junior Európa-bajnok lett, s olyan nagy versenyeket nyert meg, mint a párizsi Bercy-sportcsarnokban megrendezett viadat, valamint a Monaco-kupa. 2002-ben a királykategóriában Európa-bajnoki 6. lett, de több időt nem pazarolt a gokartozásra.

– Brazíliában sokan bírálták a Red Bullt, amiért nem engedte el Webbert, aki egy pontra csökkentette volna a hátrányát Alonsóval szemben. Most ennek köszönhetően Ön a világbajnok.
– Ez a „sohasem lehet tudni, mit hoz a jövő” tipikus esete. Csak a legvégén mondhatjuk meg, hogy amit tettünk, jó vagy rossz volt-e. Sokan kritizálták a Ferrarit a Német Nagydíj után, de Fernandónak minden pontra szüksége volt. Ám Brazíliában az én helyzetem is sokkal jobb lett, és most bebizonyosodott, hogy – mondhatjuk így is – a sors igazságot szolgáltatott.

A 2003-as évet már versenyautóban kezdte, a német Formula BMW-sorozat legjobb újoncaként a bajnokság második helyén zárt. Egy évvel később nem volt ellenfele, a sorozat valaha volt legegyoldalúbb bajnokságában 20 versenyből 18-at megnyerve lett bajnok.

VETTEL TIZENÉVESEN ÉS MÉG KORÁBBAN
 
– Mi a legfontosabb, amit az idén tanult?
– Az, hogy miképpen kell kezelni a csalódásokat. A Magyar és a Belga nagydíj után is a padlóra kerültem, de rájöttem, hogy önmagamat kell mutatnom, nem játszhatom el másnak a szerepét. A Formula–1-ben, illetve általában a sportban történnek olyan események, amelyeket nem szeretünk, de ezekkel együtt kell élni. Nem szabad elfelejteni, hogy elképesztően erős a mai mezőny az F1-ben, és a sok kiváló versenyző közül csak egy lehet világbajnok az év végén. A lényeg, hogy sohase felejtsd el, honnan jöttél és ki vagy valójában.
F3-as dobogón Kubicával és Di Grassival
F3-as dobogón Kubicával és Di Grassival

A Formula–1-es istállót vásárló Red Bull fiatal versenyzőket támogató programjának vezetői is felfigyeltek Vettelre, a tehetségkutatást vezető Helmut Marko egykori F1-es pilótát lenyűgözte a fiatal fogszabályozós srác autóvezetése és laza, mégis érett jelleme. A Red Bull és a BMW támogatásával Vettel gyorsan vette a szamárlétra fokait, 2005-ben újoncként ötödik lett a Formula–3-as Euroszériában, egy évre rá pedig csak a brit Paul di Restától kapott ki (a német túraautó-bajnokságban jeleskedő, a Force India tartalék pilótájaként is dolgozó skót ázsióját is növelheti Vettel vb-címe).

– Milyennek értékeli az idényét?
– Elképesztő hullámvasút volt, nem is tudom, hányszor változott a helyzet a tabella élén. Fernandót és engem is rengetegen leírtak az idény különböző szakaszaiban, mégis mindketten fel tudtunk állni, a Ferrari és a McLaren is kőkeményen küzdött. Lewisnak is megszakadt néhányszor a szíve, talán mindannyian tele tudnánk írni egy könyvet azokról a versenyekről, amelyeket megnyertünk volna, ha nem történik valami szerencsétlenség. Elsősorban mentálisan volt megterhelő az évad, nehéz volt nem odafigyelni a bírálóinkra és a mindig nagyon kritikus sajtóra. Most viszont azt mondom, minden jól sült el, és nagyon büszke vagyok.

Vettel 2006-ban az F1-ben is bemutatkozott, miután Robert Kubica versenyzői állást kapott a BMW-nél, Vettel lett a csapat pénteki tesztpilótája. A valaha volt legfiatalabbként szerepelt F1-es nagydíjhétvégén, s bár első pályára hajtásakor átlépte a sebességhatárt a boxutcában, a pénteki edzésnap legjobb eredményével kárpótolta a BMW-istállót.

– Érzett fordulópontot a szezon során?
– Miután a Belga Nagydíjon nekimentem Jensonnak, a verseny után nagyon szomorú voltam, hosszan elbeszélgettem vele, bocsánatot kértem tőle a történtekért, nem akartam bajt okozni sem neki, sem magamnak, mégis így sült el. Rengeteg kritikát kaptam, de ebben az időszakban derült ki az is, kikre számíthatok, és kik azok, akik csak a győzelem idején állnak mellettem. Elfogadtam, hogy néha rosszul sül el egy-egy verseny, és utólag semmit sem tehetünk.
Ez első F1-es futama előtt
Ez első F1-es futama előtt

Élete legsúlyosabb versenysérülését is ebben az évben szenvedte el, első Renault-világsorozatbeli szereplésekor egy karambolozó autó szétrepülő szilánkjai kis híján levágták az egyik ujját.

2007-ben a Renault-világsorozatban versenyzett, s Kubica montrealban elszenvedett balesete után megkapta a lehetőséget az F1-ben is. A BMW-nél beugróként Indianapolisban a hetedik rajtkockát szerezte meg, s bár a rajt után visszaesett a tizedik helyre, nyolcadikként ért célba, és mindjárt meg is szerezte első világbajnoki pontját. Természetesen az F1 legfiatalabb pontszerzője lett, amit további rekordok követtek pályafutása során.

– Mit jelent Önnek a világbajnoki cím?
– Nem tudom, mit lehet mondani. Nagyon büszke vagyok. Van egy srác a csapatban, aki fejből tudja az összes világbajnokot ezerkilencszáz-ötven óta. Csak mondunk neki egy évszámot, és már mondja is a nevet. Mostantól én is rajta vagyok a listán, ott a nevem Ayrton Sennáé és Michael Schumacheré mellett.
VETTEL, AZ F1 ÚJ SZUPERSZTÁRJA
 

A BMW mégis lemondott róla, s átpasszolta Vettelt a Red Bullnak, amely a Toro Rossóban számított rá az elbocsátott Scott Speed helyén. Vettel a Hungaroringen mutatkozott be új csapatában, s ötödik versenyén, a Japán Nagydíjon életében először F1-es futam élén állt. Ehhez a versenyhez mégis elsősorban első botránya fűződik, a biztonsági autó mögött haladva elbambult, és belerohant az előtte fékező Mark Webber Red Bulljába.

– Három éve Kimi Räikkönen is a harmadik helyen állt a vb-n az utolsó futam előtt, és világbajnok lett. Gondolt rá a vasárnapi rajtot megelőzően?
– Érdekes, pont rá és a helyzetére gondoltam vasárnap délelőtt. Sokan szeretik érte Kimit, mások pedig megvetik, de a hozzáállása – hogy bocsánat, de sz**rik a helyzetre – abban a helyzetben tökéletes volt, hiszen nem izgulta túl a szituációt, hidegvérrel tette, amit tennie kellett. Ugyanez volt a célom az egész hétvégén, kizárólag a saját feladatommal foglalkozni. Aztán persze ki gondolta volna, hogy Fernando a Ferrarival a harmadik rajtkockából indulva csak hetedik lesz? Néha ilyen kiszámíthatatlan az autósport.
Az első győzelme után
Az első győzelme után

Nem emésztette magát sokáig, a következő futamon Kínában negyedik lett. Az áttörést a 2008-as idény hozta el, még mindig a Toro Rossónál versenyezve a fiókcsapatot az anyaistálló elé vezérelte a 2008-as vb-n, miközben Monzában hihetetlen győzelmet aratott. Már az is csoda volt, hogy megszerezte az első rajtkockát az esőben, s másnap Heikki Kovalainent lerázva magabiztos győzelmet aratott addig nyeretlen csapata (az egykori Minardi) hazai versenyén.

A szezonzárón is közel került ahhoz, hogy kulcsszerepet játsszon, három körrel a leintés előtt megelőzte Lewis Hamiltont, akinek emiatt (és mert Timo Glock nem cserélt kereket az eső érkezésekor) veszélybe került a vb-címe.

– Igaz, hogy még mindig ugyanazt a tűzálló maszkot viseli, mint 2008-as monzai győzelmekor?
– Nem igaz, az a fejvédő otthon van, máig mosatlanul, örök emlék marad. Viszont a mostanira rá van írva, hogy Monza. Ennek története van, az egyik szerelőm megkérdezte, mi az a szó, amitől mindig jó kedvre derülök, és gondolkodás nélkül azt mondtam neki, Monza. Hihetetlen élmény volt a két évvel ezelőtti győzelmem, a szurkolók fölé nyúló dobogón állni, és hallgatni az olasz himnuszt – ennél jobb érzés aligha lehet az életben. Aztán az egyik versenyen láttam, hogy rá van írva a fejvédőmre, hogy Monza. Valóban jót tett, jó kedvem lett tőle a száguldás előtt, és az idei Olasz GP-m is nagyon jól sikerült.

Nem volt kérdés, hogy a Red Bull 2009-re felhívja az első csapatába, s Adrian Newey új szabályok alapján megépített autójával a vb egyik esélyeseként várta az idényt. Ám a Red Bull – szemben a Brawnnal – nem építette autójára a dupla diffúzort, s a német akkora hátrányba került, hogy már nem tudta ledolgozni az idény végéig. Ám az Abu-dzabi Nagydíjon aratott győzelmével jelezte, az idén eggyel feljebb lép a ranglistán.

– A csúcsról tekinthet a Formula–1-re. Milyennek találja most a sportágat?
– Élvezem minden percét. A futam előtt elgondolkodtam rajta, hogy rengeteg ember jött el Abu-Dzabiba, hogy megnézze ezt a versenyt, az egész világon milliókat megmozgat és érdekel a futam, mindenki arra kíváncsi, hogy ki nyer és ki lesz a világbajnok. Már amiatt is roppant boldog voltam, hogy egyáltalán részese lehetek ennek az eseménynek, hogy én lehetek az egyike annak a négy versenyzőnek, akik közül kikerül a világbajnok. Tizenkilenc versenyünk volt, rengeteget utaztunk, sok-sok emberrel találkoztunk a világ különböző pontjain, egy nagy utazás ez az egész, s csak hab a tortán, hogy a világ legjobb versenyautóit vezethetjük. Ráadásul az esetek többségében azt mondják rólam, hogy nem vagyok rossz, úgyhogy tényleg élvezem.
Isztambulban Webberrel ütközött össze
Isztambulban Webberrel ütközött össze
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik