A Formula–1-es világbajnokság idei eseményeit nagyrészt a Red Bull-istálló határozta meg, az évekkel ezelőtt az F1 laza és bulis csapataként emlegetett gárda ebben az évben mindkét vb-címet besöpörte, a 19 versenyből 15-ön szerezte meg az első rajtkockát és kilencen a futamgyőzelmet.
Amíg az év nagy részében a szurkolók elsősorban Sebastian Vettel és Mark Webber teljesítményéről beszéltek, a két versenyző sikeréért a háttérben minden követ megmozgatott az autót építő csapat. A műszaki gárda vezetője Adrian Newey, aki a Williams és a McLaren után a harmadik istálló alkalmazásában épített világbajnok autót.
A kopaszodó szakembert sokan a Formula–1 utóbbi két évtizede egyik legmeghatározóbb figurájának tartják, s akik eddig esetleg nem ismerték el rendkívüli képességeit, most azok is megsüvegelték. Pedig manapság annyira szigorúak a szabályok és szoros a versenyfutás, hogy egyre kevesebb szerep jut a zsenialitásnak – Newey néhány éve emiatt el is akarta hagyni az F1-et, de végül a Red Bullhoz szerződött.
„Szeretem a mai F1 kihívásait, az idény közben is fejleszteni kell, nemcsak a jövő évi autót tervezzük, hanem az aktuálison is finomítunk, méghozzá hihetetlenül kemény tempóban – mondta Newey a Red Bull honlapjának adott interjújában. – Persze alkatrésztől is függ, milyen gyorsan megy a munka, a kasztnit és a váltót a szabályok miatt csak jövőre változtathatjuk meg, míg egy első légterelő egy nap alatt elkészül.”
Az idei Red Bull-Renault elképesztően gyors volt, leszorítóerő tekintetében kiemelkedett a mezőnyből. A riválisok, ahogy ilyenkor szokás, többször is belekötöttek a négykerekűbe, időről időre vélt szabálytalanságról beszéltek. A legnépszerűbb téma a Magyar Nagydíj idején robbant ki, a riválisok szerint a Red Bull első légterelője nagy sebességnél meghajlott, és ezzel javította az autó stabilitását.
„Nem zavarta a munkánkat a riválisok sopánkodása, inkább bosszantott minket – mondta Newey. – Még sohasem volt részem olyan idényben, amely alatt ennyiszer ujjal mutogattak egymás autójára, megkérdőjelezve annak szabályosságát. Ez bizonyos szempontból az F1 szégyene, de a lényeg, hogy a sajtó és az FIA ellenőrei figyeltek, és hamar kiderült, hogy minden, amit tettünk, legális.”
A Red Bull 19 versenyen 15 rajtelsőséggel büszkélkedhetett, az első hét futamon nem lehetett megverni a csapatot a szombati kvalifikáción. Az év első harmadában sokan e mögött is csalást gyanítottak, de az FIA vizsgálatai kizárták a szabálytalanságot.
„Az idény nagy mítosza volt az időmérőkön nyújtott teljesítményünk, főleg az, hogy a harmadik szakaszban gyorsul fel az autónk. Nem volt semmi furfang az időeredmények mögött, az idei gyakorlat szerint az első és olykor a második szakaszban is a lassúbb gumikeveréket használtuk, majd feltettük a lágyabb abroncsot, és természetes, hogy jobb időeredmények születtek.”
1987–1988 | March | főtervező | |
1989 | March | technikai igazgató | |
1990–1996 | Williams | főtervező | 3 egyéni és 4 konstruktőr vb-cím* |
1997–2005 | McLaren | technikai igazgató | 2 egyéni és 1 konstruktőr vb-cím |
2006– | Red Bull | műszaki vezető | 1 egyéni és 1 konstruktőr vb-cím |
*Az 1997-ben egyéni és konstruktőr vb-címet szerző autó tervezésében is főszerepet vállalt |
Newey a következő idényről is magabiztosan nyilatkozott, de jelezte, hogy a stabil szabályok ellenére sok munkája lesz a Red Bull műszaki gárdájának. A szabadidejében maga is versenyautóba ülő Newey úgy érzi, veszíthet előnyéből a csapata, de természetesen az ellenkezőjére törekszik.
„Nem feltétlenül jó nekünk, hogy az aerodinamikai szabályok szinte teljesen változatlanok maradtak. Inkább úgy mondanám, hogy a legfőbb módosítások megszorítások. A dupla diffúzor betiltása miatt a kocsi faránál kevesebb lesz a variációs lehetőség, kisebb esélyt kapunk az előnyszerzésre.”
A 2011-es autó tervezése már a záró szakaszához érkezett, és a gyártás is kezdetét vette. Az angol szakember szerint a Bridgestone-ról a Pirelli gumikra váltás bizonytalansági tényező a jövő évi erősorrend kapcsán, de emiatt nincsenek álmatlan éjszakái.
„Az új Pirelli-gumik miatt nagyon nehéz megmondani, változik-e az erősorrend. Az abu-dzabi teszten megtudtunk néhány részletet, de az autó alapjai már jóval korábban elkészültek, késő lenne most belenyúlni az építési folyamatba. A gyártás is előrehaladott állapotban van, no meg a gumik is változnak még márciusig.”
Newey az idén megszerzett két világbajnoki címmel sem lakott jól, nem érzi úgy, hogy jelenlegi csapatával a csúcsra érve teljesítette küldetését.
„Élvezem a munkámat, nem hiszem, hogy baj lenne a motivációmmal. A Red Bull azzal a céllal szerződtetett, hogy legyünk versenyben a futamgyőzelmekért, de már van két vébécímünk. A világbajnoki győzelmek nem változtatják meg a hozzáállásomat, imádok a Red Bullnál dolgozni, és amíg ez így marad, nem váltok.”