Címvédést remél a Red Bull sikerkovácsa

Vágólapra másolva!
2010.11.25. 19:34
null
Vettel az elmúlt két évben még csak futamot, az idén vb-címet nyert a Newey által tervezett autóval <br />(Fotó: Action Images)
Címkék
Sebastian Vettel &eacute;s a Red Bull-ist&aacute;ll&oacute; id&eacute;n megszerzett Formula&ndash;1-es vil&aacute;gbajnoki c&iacute;meinek Adrian Newey volt az egyik legfőbb let&eacute;tem&eacute;nyese. A kilencvenes &eacute;vekben a Williamsn&eacute;l &eacute;s a McLarenn&eacute;l vil&aacute;gbajnok aut&oacute;k sor&aacute;t tervező szakember műszaki csapata &aacute;ltal tervezett aut&oacute; az id&eacute;n kiemelkedett a mezőnyből, a riv&aacute;lisok &aacute;ltal&aacute;ban akkor ker&uuml;ltek nyerő helyzetbe, ha Vettel &eacute;s csapatt&aacute;rsa, Mark Webber bajba ker&uuml;lt. A 2006-ban a Red Bull-ist&aacute;ll&oacute;hoz ker&uuml;lő Newey a Red Bull-csapat honlapj&aacute;nak adott interj&uacute;ban el&aacute;rulta, &eacute;lvezi a munk&aacute;t, &eacute;s rem&eacute;li, j&ouml;vőre megv&eacute;dik c&iacute;meiket.

A Formula–1-es világbajnokság idei eseményeit nagyrészt a Red Bull-istálló határozta meg, az évekkel ezelőtt az F1 laza és bulis csapataként emlegetett gárda ebben az évben mindkét vb-címet besöpörte, a 19 versenyből 15-ön szerezte meg az első rajtkockát és kilencen a futamgyőzelmet.

Amíg az év nagy részében a szurkolók elsősorban Sebastian Vettel és Mark Webber teljesítményéről beszéltek, a két versenyző sikeréért a háttérben minden követ megmozgatott az autót építő csapat. A műszaki gárda vezetője Adrian Newey, aki a Williams és a McLaren után a harmadik istálló alkalmazásában épített világbajnok autót.

A kopaszodó szakembert sokan a Formula–1 utóbbi két évtizede egyik legmeghatározóbb figurájának tartják, s akik eddig esetleg nem ismerték el rendkívüli képességeit, most azok is megsüvegelték. Pedig manapság annyira szigorúak a szabályok és szoros a versenyfutás, hogy egyre kevesebb szerep jut a zsenialitásnak – Newey néhány éve emiatt el is akarta hagyni az F1-et, de végül a Red Bullhoz szerződött.

„Szeretem a mai F1 kihívásait, az idény közben is fejleszteni kell, nemcsak a jövő évi autót tervezzük, hanem az aktuálison is finomítunk, méghozzá hihetetlenül kemény tempóban – mondta Newey a Red Bull honlapjának adott interjújában. – Persze alkatrésztől is függ, milyen gyorsan megy a munka, a kasztnit és a váltót a szabályok miatt csak jövőre változtathatjuk meg, míg egy első légterelő egy nap alatt elkészül.”

Az idei Red Bull-Renault elképesztően gyors volt, leszorítóerő tekintetében kiemelkedett a mezőnyből. A riválisok, ahogy ilyenkor szokás, többször is belekötöttek a négykerekűbe, időről időre vélt szabálytalanságról beszéltek. A legnépszerűbb téma a Magyar Nagydíj idején robbant ki, a riválisok szerint a Red Bull első légterelője nagy sebességnél meghajlott, és ezzel javította az autó stabilitását.

„Nem zavarta a munkánkat a riválisok sopánkodása, inkább bosszantott minket – mondta Newey. – Még sohasem volt részem olyan idényben, amely alatt ennyiszer ujjal mutogattak egymás autójára, megkérdőjelezve annak szabályosságát. Ez bizonyos szempontból az F1 szégyene, de a lényeg, hogy a sajtó és az FIA ellenőrei figyeltek, és hamar kiderült, hogy minden, amit tettünk, legális.”

A Red Bull 19 versenyen 15 rajtelsőséggel büszkélkedhetett, az első hét futamon nem lehetett megverni a csapatot a szombati kvalifikáción. Az év első harmadában sokan e mögött is csalást gyanítottak, de az FIA vizsgálatai kizárták a szabálytalanságot.

„Az idény nagy mítosza volt az időmérőkön nyújtott teljesítményünk, főleg az, hogy a harmadik szakaszban gyorsul fel az autónk. Nem volt semmi furfang az időeredmények mögött, az idei gyakorlat szerint az első és olykor a második szakaszban is a lassúbb gumikeveréket használtuk, majd feltettük a lágyabb abroncsot, és természetes, hogy jobb időeredmények születtek.”

ADRIAN NEWEY F1-ES PÁLYAFUTÁSA ÉS SIKEREI 
1987–1988 March főtervező  
1989 March technikai igazgató  
1990–1996 Williams főtervező 3 egyéni és 4 konstruktőr vb-cím*
1997–2005 McLaren technikai igazgató 2 egyéni és 1 konstruktőr vb-cím
2006– Red Bull műszaki vezető 1 egyéni és 1 konstruktőr vb-cím
*Az 1997-ben egyéni és konstruktőr vb-címet szerző autó tervezésében is főszerepet vállalt

Newey a következő idényről is magabiztosan nyilatkozott, de jelezte, hogy a stabil szabályok ellenére sok munkája lesz a Red Bull műszaki gárdájának. A szabadidejében maga is versenyautóba ülő Newey úgy érzi, veszíthet előnyéből a csapata, de természetesen az ellenkezőjére törekszik.

„Nem feltétlenül jó nekünk, hogy az aerodinamikai szabályok szinte teljesen változatlanok maradtak. Inkább úgy mondanám, hogy a legfőbb módosítások megszorítások. A dupla diffúzor betiltása miatt a kocsi faránál kevesebb lesz a variációs lehetőség, kisebb esélyt kapunk az előnyszerzésre.”

A 2011-es autó tervezése már a záró szakaszához érkezett, és a gyártás is kezdetét vette. Az angol szakember szerint a Bridgestone-ról a Pirelli gumikra váltás bizonytalansági tényező a jövő évi erősorrend kapcsán, de emiatt nincsenek álmatlan éjszakái.

„Az új Pirelli-gumik miatt nagyon nehéz megmondani, változik-e az erősorrend. Az abu-dzabi teszten megtudtunk néhány részletet, de az autó alapjai már jóval korábban elkészültek, késő lenne most belenyúlni az építési folyamatba. A gyártás is előrehaladott állapotban van, no meg a gumik is változnak még márciusig.”

Newey az idén megszerzett két világbajnoki címmel sem lakott jól, nem érzi úgy, hogy jelenlegi csapatával a csúcsra érve teljesítette küldetését.

„Élvezem a munkámat, nem hiszem, hogy baj lenne a motivációmmal. A Red Bull azzal a céllal szerződtetett, hogy legyünk versenyben a futamgyőzelmekért, de már van két vébécímünk. A világbajnoki győzelmek nem változtatják meg a hozzáállásomat, imádok a Red Bullnál dolgozni, és amíg ez így marad, nem váltok.”

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik