A három élcsapat (a Red Bull, a McLaren és a Ferrari) versenyzői közül csak Felipe Massa számára nem él a világbajnoki cím megszerzésének matematikai lehetősége, három futammal az idény vége előtt a Ferrari pilótája 92 ponttal van lemaradva a vb-éllovas Mark Webberhez képest. A brazil gyengélkedése láttán időről időre felröppennek olyan hírek a nemzetközi sajtóban, hogy Massa nem tölti ki a Scuderiával kötött szerződését, hanem idő előtt távozik Maranellóból.
Az idény első felében még arról szóltak a pletykák, hogy a 2010-es szezon végén kell távoznia, s Robert Kubica érkezik a helyére, de miután a lengyel hosszabbított a Renault-val, s nem maradt több élversenyző a piacon, a szakértők 2011 végére tették át a brazil várható kiebrudalásának időpontját.
Massa az év elején két dobogós helyezéssel nyitott, három verseny után vezetett is a pontversenyben, de azt követően nyilvánvalóvá vált, hogy ez nem az ő éve lesz – az elmúlt 14 futamból csak kettőn állhatott fel a dobogóra. Rossz eredményei elsősorban az időmérő edzéseken mutatott gyenge szereplésének tudhatók be, az idén csupán egyszer, a bahreini idénynyitón indult az első sorból, a Fernando Alonso elleni edzéspárbajban 12–4-es vesztésre áll. Ebben az évben pedig sokkal nehezebb előre törni a verseny során, mint korábban, hiszen a futamok többségén a pilóták egyetlen kerékcserét hajtanak végre, nem olyan nagy a stratégia variálhatósága, mint korábban.
Massának, akárcsak Michael Schumachernek, elsősorban az idei gumik okoznak nehézséget, az időmérőn nem tudja optimális üzemi hőfokra melegíteni az abroncsait, ez okozza szombati problémáit. Elemzők szerint az is előfordulhat, hogy bár testileg felépült tavalyi hungaroringi balesetéből, lelkileg nem tette túl magát a fejsérülésén. Hockenheimben, éppen egy évvel a Rubens Barrichello-féle rugó által okozott balesetet követően átszakíthatta volna a gátat, de éppen ekkor utasította arra a Ferrari vezetősége, hogy engedje maga elé Alonsót.
A Japán Nagydíj előtt Luca di Montezemolo elnök elismerte, hogy másodhegedűsként számít Massára, s a legfőbb feladata az, hogy Alonsót segítse a vb-címhez. Szuzukában nem sokat tett Alonsóért, az időmérőn csak a 12. lett, a verseny rajtjánál pedig az első kanyarban szinte fékezés nélkül rohant bele az előtte haladó Vitantonio Liuzziba.
„Szingapúrban az időmérő első körében leállt az autóm, Szuzukában pedig a nagy forgalom miatt csak a középmezőnyből rajtoltam, ahol mindig nagyobb az esély arra, hogy rajtkarambolba keveredjek – mondta Massa. – Bosszús vagyok, mert az autómmal az élmezőnyben kellene lennem, de a legutóbbi két versenyen semmi sem sikerült. Öten küzdenek a vébécímért, szeretnék belecsöppenni a küzdelem közepébe, és elcsípni néhány dobogós helyezést."
Dél-Korea mindenki számára ismeretlen terep, de Massa a Brazil Nagydíjon szokásához híven nagyot alkothat (2006 óta három hazai futamából kettőt megnyert, a 2007-est csapattársa, Kimi Räikkönen vb-címe érdekében feláldozta, és csak második lett). Montezemolo el is várja pilótájától, hogy az utolsó három viadalon meglepje a vb-menőket.
„Sajnálom Felipét, hogy mostanában semmi sem sikerült neki, de tudom, hogy ilyen helyzetben mindig össze tudja szedni magát, és még egy győzelemre is esélye nyílik – fogalmazott Montezemolo. – Fernando a világbajnoki címért harcol, szükségünk van Felipére, hogy segítsen ebben."