Az elmúlt hétvégén nem mindennapi Formula–1-es futamot rendeztek Malajziában: a brit Jenson Button nyerte a versenyt Nick Heidfeld és Timo Glock előtt, ám az első nyolc a szokásos 10, 8, 6, 5 stb. rendszer helyett csak a pontok felét kapta. Az ok prózai: a 31. kör végén érvényes állást hirdették ki végeredményként a leszakadó eső miatt, tehát a pilóták nem teljesítették a 310.408 kilométeres versenytáv 75 százalékát. Az F1 történelmében ötödik alkalommal felezték el a pontokat, utánanéztünk a korábbi négy hasonló versenynek.

Fotók: Action Images
Malajziában így ért véget a futam

Fotók: Action Images
Malajziában így ért véget a futam
1991 AUSZTRÁLIA
Legutóbb 1991-ben Ausztráliában kellett elfelezni a pontokat, akkor a mostanihoz hasonló monszunszerű eső zúdult az adelaide-i utcai pályára. Ez volt minden idők legrövidebb Formula–1-es futama: a versenybírók a 16. körben mutatták be a piros zászlót, és a 14. kör végén érvényben lévő sorrendet jelölték ki végeredménynek.

Berger a harmadik lett a vizes pokolban
A futamot szakadó esőben indították útjára, és a versenyzők az első néhány körben valóban óvatosan haladtak a vizes pályán, ekkor nem is történt baleset.
Az ötödik körtől azonban szinte a teljes pályán sárga zászlókkal hívták fel a pályamunkások a pilóták figyelmét az úton heverő leszakadt alkatrészekre, megpördült, kicsúszott autókra. Gyakorlatilag alig akadt olyan része a 3.78 kilométer hosszú aszfaltcsíknak, ahol teljes gázzal lehetett volna versenyezni.
A 8. körben aztán „felült a vízre” Pierluigi Martini Minardija, mert a korábbinál még jobban rákezdett az eső. Miután egy körön belül megpördült vagy kiesett a versenyből Stefano Modena, Nigel Mansell, Riccardo Patrese és Gerhard Berger is, végül előkerült a piros zászló.
Ayrton Senna egyébként már korábban, integetve próbálta a versenybírákat jobb belátásra bírni. „Ez nem autóverseny, egyetlen célunk az volt, hogy a pályán maradjunk” – mondta a futam után a brazil legenda. A pontokat elfelezték, a Senna, Berger páros által a McLaren-Hondának gyűjtött hét pont azonban így is elég volt a konstruktőri vb-cím megszerzéséhez.
1991 AUSZTRÁLIA
1984 MONACO

Senna nevét második helye után megjegyezték
A start 45 percet csúszott a hatalmas esőzés miatt, és rögtön az indulásnál René Arnoux, Derek Warwick és Patrick Tremblay balesete okozott fennakadást. A rajt után sokat enyhülő esőben zajlott a körözés, amikor a 32. körben Jacky Ickx, a pálya főbírája meglepetésre piros zászlóval leállította a futamot.
Senna a célvonal előtt még megelőzte Prostot, ám a szabályok értelmében a 31. körben érvényes sorrend lett a hivatalos végeredmény. A balhé abból származott, hogy a francia Professzor McLarenjének motorját akkoriban a Porsche tervezte – Ickx pedig a Le Mans-i 24 órás viadalon Porschéval indult. A sors igazságot szolgáltatott: az év végén a vb-címről Prost éppen fél ponttal maradt le Niki Lauda mögött.
1984 MONACO
1975 AUSZTRIA

Brambilla egyetlen győzelmét aratta
Két pályamunkás a helyszínen életét vesztette, míg Donohue, aki eszméleténél volt a baleset után, látszólag komolyabb sérülés nélkül megúszta. Az elszenvedett agyi károsodások miatt azonban három nap múlva életét vesztette.
A verseny aztán már baj nélkül zárult, igaz, rövidre sikerült. A rajtrácsra felsorakozó pilóták esőfelhőkről kaptak jelentést, ezért, amíg esős gumikra szereltek át, elcsúsztatták a rajtot. A verseny így esőben indult, és egyre rosszabbodtak a körülmények.
Aztán, amikor a második helyen haladó James Hunt két körön át képtelen volt lekörözni a nála lassúbb csapattársát, Ronnie Peterson a jobb látási viszonyok érdekében új ellenzőért állt ki a boxba, és rövid idő alatt kiesett a tizedik versenyző is, a versenybírák a futam leintése mellett döntöttek.
Amikor az egyetlen futamgyőzelmét ekkor arató 37 éves Vittorio Brambilla meglátta a kockás zászlót, meglepetésében elvesztette az uralmát autója fölött, és kicsúszott. A pilóták összesen 29 kört teljesítettek, így ez alkalommal is felezett pontokat kaptak.
1975 AUSZTRIA
1975 SPANYOLORSZÁG

Stommelen túlélte a balesetet
A reklamálás sztrájkig fajult, a szakszervezet tagjai nem gyakoroltak, ám néhány kívülálló pilóta – többek között a fentebb már emlegetett Jacky Ickx – részt vett az edzésen. A kerítést másnapra kijavították, a GPDA pedig némi fenyegetés hatására lemondott a sztrájkról.
A világbajnoki címvédő Emerson Fittipaldi nem nyugodott bele a döntésbe, és haza is utazott az időmérő után. A verseny aztán számtalan karambolt hozott: az első körben Brambilla hátulról beleszállt Mario Andretti autójába, aki kiütötte a ferraris Niki Laudát, az osztrák pedig csapattársát, Clay Raggazzonit likvidálta.
A futamon 26 pilóta állt rajthoz, és mindössze 8 ért célba a megtett 29 kör alatt. A tragédiához vezető baleset a 25. körben történt: Rolf Stommelen Lola-Fordjának hátsó szárnya leszakadt az aszfaltcsík egy szűk szakaszán.
A német azonnal elvesztette uralmát autója fölött, a korlátnak csapódott, majd keresztbevágódott a pályán, és átrepülve a túloldali korlát fölött a nézők közé zuhant. Noha Stommelen viszonylag olcsón, csukló-, láb- és bordatöréssel megúszta, autója és a leszakadó darabok szörnyű pusztítást végeztek: egy pályabíró, egy fotós és két néző is életét vesztette.
A futamot négy kör múlva leintették, győztesnek pedig Jochen Masst hirdették ki, aki pályafutása egyetlen F1-es győzelmét aratta. Ez volt az egyetlen alkalom, hogy az F1 történetében női pontszerzőt regisztrálhattunk: Lella Lombardi 6. lett, amiért fél pontot kapott, és gyaníthatóan örök időkre kibérelte magának az F1 történelmének legkevesebb pontját szerző versenyzőjének titulusát.
1975 SPANYOLORSZÁG
A FELEZETT PONTOKKAL DÍJAZOTT FUTAMOK
| ÉV | NAGYDÍJ | GYŐZTES | FÉLBESZAKÍTÁS OKA | MEGTETT KÖRÖK |
| 2009 | Malajzia | Jenson Button | Heves esőzés | 31 |
| 1991 | Ausztrália | Ayrton Senna | Heves esőzés | 14 |
| 1984 | Monaco | Alain Prost | Heves esőzés | 31 |
| 1975 | Ausztria | Vittorio Brambilla | Heves esőzés | 29 |
| 1975 | Spanyolország | Jochen Mass | Baleset | 29 |
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik







