Fotó: Action Images (archív)
Fotó: Action Images (archív)
A tavalyi szezonban a Toro Rosso szereplése jelentette a meglepetést: a Red Bull Racing B-csapata sorozatban szállította a jobbnál jobb eredményeket, és Monzában azt is sikerült megvalósítania, amit az osztrák anyaistállónak nem: Sebastian Vettel révén futamot nyert.
Az idén vélhetően nem ott folytatja a Ferrari motorral hajtott olasz brigád, ahol tavaly befejezte: a fiatal német már az RBR istállójához igazolt, ráadásul az osztrák milliárdos tulajdonos Dietrich Mateschitz vevőt keres, és náluk szerepel a mezőny egyetlen újonca - vagyis a Toro Rossótól a maximum amit várhatunk, hogy szép csendben végigversenyzi a szezont.
Persze láttunk már csodát az olasz csapattól – legutóbb éppen Monzában... –, ám idén azért túlzás újabb győzelmet várni. Gerhard Berger, korábban az istálló részvényeinek felét birtokló egykori kiváló pilóta eladta részesedését Mateschitznek, mert úgy érezte: tavaly elérte a csúcsot a gárda.
„Az állandóság az egyik legfontosabb összetevője a sikernek, nálunk ez Sebastian Vettel távozásával most megszakadt. Ennek ellenére keményen dolgozunk, hogy ismét a középmezőnybe kerüljünk, de tudjuk, nem lesz könnyű feladat ezt megvalósítani” – fogalmazott Franz Tost, csapatfőnök.
Vettel helyén a mezőny egyetlen újonca, a 20 éves svájci Sébastien Buemi kaphat lehetőséget, aki a három jelenlegi F1-es pilóta egyike, aki úgy került a száguldó cirkuszba, hogy semmilyen versenysorozatot nem nyert meg korábban – a másik kettő egyébként Giancarlo Fisichella és Mark Webber.
Ettől függetlenül azonban mellette szól, hogy már két éve a Red Bull és mellette egy éve a Toro Rosso tesztpilótája is, így ismeri a csapatot, a környezetet. Buémi a 22. svájci pilóta a sportág történetében, a 807. akit beneveznek Nagydíjra, és a 728. lehet aki el is rajtol.
Az istálló másik versenyzője Sébastien Bourdais, aki tavaly négyszeres ChampCar-bajnokként érkezett a cirkusz világába, és ugyan nem szerepelt rosszul, mégis mindössze négy pontot szerzett – miközben Vettel 35 egységet gyűjtött, futamot nyert és a vb 8. helyén végzett.
Talán ezért lehetett, hogy a francia csak februárban kapott szerződést erre az idényre – persze ehhez kellettek az új költségcsökkentő intézkedések is, így Bourdais maradt, a szponzorokkal érkező és aláírásra váró japán, Szato Takuma pedig végül még tesztpilótai állást sem kapott.
Idén már minden kétséget kizáróan a francia Bourdais az első számú versenyzője az olasz istállónak, és ha úgy folytatja a szereplést, ahogy a tavalyi szezonban befejezte – az utolsó hat futamon rendre az első tízből indult, és Monaco után minden versenyen találkozott a kockás zászlóval – akkor valószínű, hogy biztosít magának egy versenyzői ülést a 2010-es idényre is.
Ami a Ferrari motorral szerelt, és az FIA külön engedélyével a Red Bulltól kapott autót illeti, túl sokat nem lehet az eddigiekből következtetni. A Toro Rosso alig három héttel a rajt előtt mutatta be új a járművet, ebből kifolyólag nem próbálhatták sokszor az új autót.
Bourdais és Buemi is három tesztnapon körözött Barcelonában és a svájci másfél-két másodperccel gyorsabb volt kettejük közül. Mivel azonban az új autóval ketten együtt is sem teljesítettek 350 kört, hiba volna az eredményekből messzemenő következtetéseket levonni.