Fotó: Action Images
A szabályváltoztatások miatt sok dolguk lesz a mérnököknek és a szerelőknek
Fotó: Action Images
A szabályváltoztatások miatt sok dolguk lesz a mérnököknek és a szerelőknek
Vegyük sorra, milyen műszaki újdonságokkal találkozunk majd a száguldó cirkusz 2009-es idényében.
A légterelőket teljesen átszabják. Az első vezetőszárnyak alacsonyabbra kerülnek, szélesebbé válnak, a hátsók keskenyebbé és magasabbá, miközben betiltják az autótestre szerelt apró szárnyakat, amelyek mára elszaporodtak a gépeken.
A módosításoktól azt várják a szabályt megalkotók (a Formula–1-es csapatok műszaki vezetőiből álló csoport tagjai), hogy az új autók mögött megszűnik a turbulencia, amely évek óta lehetetlenné teszi, hogy egyik autó közvetlen közelről üldözze a másikat.
Manapság a hátul lévő autó teljesen elveszíti a tapadását a másik gép „szélárnyékában”, a kanyarokban ezért nagy a kisodródás veszélye, és így az egyenesek előtt a pilóta nem tud „rátapadni” az előtte haladóra.
További aerodinamikai módosítás, hogy körönként kétszer a pilóta legfeljebb hatfokos szögben módosíthatja az első légterelő egyik lemezének dőlésszögét.
A pilótákat segítheti az új KERS (Kinetic Energy Recovery System), amely már a jövőbe mutat. Az energia-újrahasznosító szerkezet lényege, hogy a fékezéskor felszabaduló energiát tárolja a rendszer, és amikor a versenyző igényt tart rá, pluszlóerő formájában visszanyeri a kigyorsításkor (azaz megnyom egy gombot, és kap plusz 60 kilowattnyi teljesítményt – igaz, ezt az energiát körönként 400 kilojoule-ban maximálták).
Tizenegy évig barázdált gumikat használtak-használnak száraz aszfalton, jövőre viszont visszatérnek a teljesen sima felületű abroncsok, a slickek. Az autók jobban tapadnak majd a kanyarokban, de lerövidülhetnek a féktávok, ami nem feltétlenül tesz jót az előzéseknek.
A sok szabálymódosítás miatt sokak szerint újra szétszakad a mezőny, az újdonságokhoz gyorsabban alkalmazkodók maguk mögött hagyhatják a többieket, akik a hosszú állandóságnak köszönhetően felzárkózhattak, és ennek köszönhetően az idei minden idők legkiegyenlítettebb F1-es mezőnye.
A TÉMÁVAL FOGLALKOZÓ CIKKET A NEMZETI SPORT VASÁRNAPI SZÁMÁBAN OLVASHATJÁK.