Jövőre új aerodinamikai megoldások, gumik és erőforrások jönnek

Vágólapra másolva!
2008.10.05. 14:02
Címkék
A jövőre életbe lépő szabályoknak köszönhetően tíz éve nem tapasztalt változásokon megy keresztül a Formula–1. A mérnökök módosítják az autók aerodinamikáját, gumijait és erőforrásait is. A műszaki változások mellett háttérbe szorulnak a pilóták csapatváltásai, hiszen a legtöbb istálló az idei versenyzőpárosának szavaz majd bizalmat.
A szabályváltoztatások miatt sok dolguk lesz a mérnököknek és a szerelőknek
Fotó: Action Images
A szabályváltoztatások miatt sok dolguk lesz a mérnököknek és a szerelőknek
A szabályváltoztatások miatt sok dolguk lesz a mérnököknek és a szerelőknek
Fotó: Action Images
A szabályváltoztatások miatt sok dolguk lesz a mérnököknek és a szerelőknek

Vegyük sorra, milyen műszaki újdonságokkal találkozunk majd a száguldó cirkusz 2009-es idényében.

A légterelőket teljesen átszabják. Az első vezetőszárnyak alacsonyabbra kerülnek, szélesebbé válnak, a hátsók keskenyebbé és magasabbá, miközben betiltják az autótestre szerelt apró szárnyakat, amelyek mára elszaporodtak a gépeken.

A módosításoktól azt várják a szabályt megalkotók (a Formula–1-es csapatok műszaki vezetőiből álló csoport tagjai), hogy az új autók mögött megszűnik a turbulencia, amely évek óta lehetetlenné teszi, hogy egyik autó közvetlen közelről üldözze a másikat.

Manapság a hátul lévő autó teljesen elveszíti a tapadását a másik gép „szélárnyékában”, a kanyarokban ezért nagy a kisodródás veszélye, és így az egyenesek előtt a pilóta nem tud „rátapadni” az előtte haladóra.

További aerodinamikai módosítás, hogy körönként kétszer a pilóta legfeljebb hatfokos szögben módosíthatja az első légterelő egyik lemezének dőlésszögét.

A pilótákat segítheti az új KERS (Kinetic Energy Recovery System), amely már a jövőbe mutat. Az energia-újrahasznosító szerkezet lényege, hogy a fékezéskor felszabaduló energiát tárolja a rendszer, és amikor a versenyző igényt tart rá, pluszlóerő formájában visszanyeri a kigyorsításkor (azaz megnyom egy gombot, és kap plusz 60 kilowattnyi teljesítményt – igaz, ezt az energiát körönként 400 kilojoule-ban maximálták).

Tizenegy évig barázdált gumikat használtak-használnak száraz aszfalton, jövőre viszont visszatérnek a teljesen sima felületű abroncsok, a slickek. Az autók jobban tapadnak majd a kanyarokban, de lerövidülhetnek a féktávok, ami nem feltétlenül tesz jót az előzéseknek.

A sok szabálymódosítás miatt sokak szerint újra szétszakad a mezőny, az újdonságokhoz gyorsabban alkalmazkodók maguk mögött hagyhatják a többieket, akik a hosszú állandóságnak köszönhetően felzárkózhattak, és ennek köszönhetően az idei minden idők legkiegyenlítettebb F1-es mezőnye.

A TÉMÁVAL FOGLALKOZÓ CIKKET A NEMZETI SPORT VASÁRNAPI SZÁMÁBAN OLVASHATJÁK.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik