Tíz évvel ezelőtt még biztosan az életével fizetett volna Kubica

Vágólapra másolva!
2007.06.12. 16:18
Címkék
Mario Theissen, a BMW motorsport igazgatója szerint a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem hiába szigorított a biztonsági előírásokon, egyértelműen a fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) köszönhető, hogy életben maradt Robert Kubica vasárnap a Kanadai Nagydíjon, miután több mint 200 km/órás sebességgel a betonfalba csapódott.
Robert Kubica a fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) köszönheti az életét
Reuters
Robert Kubica a fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) köszönheti az életét
Robert Kubica a fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) köszönheti az életét
Reuters
Robert Kubica a fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) köszönheti az életét

”Úgy gondolom egy ehhez hasonló balesetet egy évtizeddel ezelőtt képtelenség volt túlélni” – mondta Mario Theissen, aki azt is elárulta csütörtökön dől el, hogy Robert Kubica rajthoz állhat-e a hétvégén Indianapolisban, az Egyesült Államok Nagydíján.

”Fantasztikus, hogy sértetlenül visszakaptuk egy ilyen jelentős ütközés után” – fűzte hozzá a motorsport-igazgató.

FEJ - ÉS NYAKVÉDŐ RENDSZER (HANS)


Head and Neck Supporting system. Az 1980-as évek közepén egy biomechanikai mérnök-professzor, Dr. Robert Hubbard fejlesztette ki az Egyesült Államokban, a Michigani Állami Egyetemen. A professzor felismerte, hogy a balesetek során nem elég, ha a test helyzete stabil, a nyakat és a fejet fokozottan védeni kell. A siasak súlya miatt még nagyobb nyomás nehezedik a fejre, ennek a nyomásnak a csökkentéséért dolgozta ki a speciális rendszert.
Theissen arról is beszámolt, hogy a borzalmas baleset után hosszú percekig óriási volt a feszültség a csapatnál, mivel sokáig semmilyen hír nem érkezett Robert Kubica állapotáról.

„Legalább negyedóra eltelt a balest után mire érkeztek az első hírek – emlékezett vissza a müncheniek német vezetője. – Azonnal az orvosi központba siettem, de akkor már átszállították a kórházba. Az ütközés előtt minden a terv szerint alakult, akár dobogós helyen is végezhetett volna”.

Tíz éve könnyen halálos kimenetelű lehetett volna a lengyel pilóta balesete. A becsapódás ereje és szöge kísértetiesen emlékezetett Ayrton Senna 1994-es, imolai halálos ütközésére, amikor a Tamburello-kanyarban irányíthatatlanná vált az autója.

Montrealban elsősorban a speciális fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) és a hihetetlen szilárdságú cockpitnek volt köszönhető, hogy Kubica egy bokaficammal megúszta az esetet.

1994-ben Ayrton Senna halálát a leszakadó kerékfelfüggesztés okozta, de azóta gondoskodtak arról is, hogy ezek az alkatrészek ne röpülhessenek szanaszét.

Ami a HANS-ot illeti, az autósport már hosszú évek óta elképzelhetetlen a fej- és nyakvédő nélkül.

A Formula–1-ben 2003-ban vált kötelezővé a használata, sőt most már a vezető is egy olyan „héjban” ül, amely egészben kivehető anélkül, hogy a sérült pilótát meg kellene mozdítani.

Visszatérve a HANS-ra, elsődleges feladata az, hogy ütközéskor, a másodperc tört része alatt bekövetkező drasztikus sebességcsökkenéskor csökkentese a fejre és a nyakra nehezedő hatalmas nyomást.

A speciális védőrendszer jelentősen csökkenti a koponya- és nyaki csigolyatörés kockázatát, ami a balesetek során gyakran halálos kimenetelhez vezethet.

A baleset során az autóban kizárólag az úgynevezett cockpit maradt épségben, ami a HANS-rendszerhez hasonlóan szénszálas anyagból készült.

HALÁLESETEK A FORMULA-1-BEN

1954. július 31. Onofre Marimon Argentin Német Nagydíj, időmérő
1958. július 6. Luigi Musso Olasz Francia Nagydíj
1958. augusztus 3. Peter Collins Brit Német Nagydíj
1958. szeptember 19. Stuart Lewis-Evans Brit Marokkói Nagydíj
1960. június 19. Chris Bristow és Alan Stacey Brit Belga Nagydíj
1961. szeptember 10. Wolfgang Von Trips Német Olasz Nagydíj
1964. augusztus 2. Carel Godin de Beaufort Holland Német Nagydíj, időmérő
1966. augusztus 7. John Taylor Brit Német Nagydíj
1967. május 10. Lorenzo Bandini Olasz Monacói Nagydíj
1968. július 7. Jo Schlesser Francia Francia Nagydíj
1969. augusztus 2. Gerhard Mitter Német Német Nagydíj, időmérő
1970. június 7. Piers Courage Brit Holland Nagydíj
1970. szeptember 5. Jochen Ridnt Osztrák Olasz Nagydíj, időmérő
1973. július 29. Roger Williamson Brit Holland Nagydíj
1973. október 7. Francois Cevert Francia Amerikai Nagydíj, időmérő
1974. október 6. Helmuth Koinigg Osztrák Amerikai Nagydíj
1975. augusztus 19. Mark Donahue Amerikai Osztrák Nagydíj, időmérő
1977. május 5. Tom Pryce Brit Dél-Afrikai nagydíj
1978. szeptember 10. Ronnie Peterson Svéd Olasz Nagydíj
1982. május 8. Gilles Villeneuve Kanadai Belga Nagydíj, időmérő
1982. június 13. Ricardo Paletti Olasz Kanadai Nagydíj
1994. április 30. Roland Ratzenberger Osztrák San Marino-i Nagydíj, időmérő
1994. május 1. Ayrton Senna Brazil San Marino-i Nagydíj

ROBERT KUBICA BALESETE A KANADAI NAGYDÍJON
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik