Reuters
Robert Kubica a fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) köszönheti az életét
Reuters
Robert Kubica a fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) köszönheti az életét
”Úgy gondolom egy ehhez hasonló balesetet egy évtizeddel ezelőtt képtelenség volt túlélni” – mondta Mario Theissen, aki azt is elárulta csütörtökön dől el, hogy Robert Kubica rajthoz állhat-e a hétvégén Indianapolisban, az Egyesült Államok Nagydíján.
”Fantasztikus, hogy sértetlenül visszakaptuk egy ilyen jelentős ütközés után” – fűzte hozzá a motorsport-igazgató.
FEJ - ÉS NYAKVÉDŐ RENDSZER (HANS)
Head and Neck Supporting system. Az 1980-as évek közepén egy biomechanikai mérnök-professzor, Dr. Robert Hubbard fejlesztette ki az Egyesült Államokban, a Michigani Állami Egyetemen. A professzor felismerte, hogy a balesetek során nem elég, ha a test helyzete stabil, a nyakat és a fejet fokozottan védeni kell. A siasak súlya miatt még nagyobb nyomás nehezedik a fejre, ennek a nyomásnak a csökkentéséért dolgozta ki a speciális rendszert.
Theissen arról is beszámolt, hogy a borzalmas baleset után hosszú percekig óriási volt a feszültség a csapatnál, mivel sokáig semmilyen hír nem érkezett Robert Kubica állapotáról.
„Legalább negyedóra eltelt a balest után mire érkeztek az első hírek – emlékezett vissza a müncheniek német vezetője. – Azonnal az orvosi központba siettem, de akkor már átszállították a kórházba. Az ütközés előtt minden a terv szerint alakult, akár dobogós helyen is végezhetett volna”.
Tíz éve könnyen halálos kimenetelű lehetett volna a lengyel pilóta balesete. A becsapódás ereje és szöge kísértetiesen emlékezetett Ayrton Senna 1994-es, imolai halálos ütközésére, amikor a Tamburello-kanyarban irányíthatatlanná vált az autója.
Montrealban elsősorban a speciális fej- és nyakvédő rendszernek (HANS) és a hihetetlen szilárdságú cockpitnek volt köszönhető, hogy Kubica egy bokaficammal megúszta az esetet.
1994-ben Ayrton Senna halálát a leszakadó kerékfelfüggesztés okozta, de azóta gondoskodtak arról is, hogy ezek az alkatrészek ne röpülhessenek szanaszét.
Ami a HANS-ot illeti, az autósport már hosszú évek óta elképzelhetetlen a fej- és nyakvédő nélkül.
A Formula–1-ben 2003-ban vált kötelezővé a használata, sőt most már a vezető is egy olyan „héjban” ül, amely egészben kivehető anélkül, hogy a sérült pilótát meg kellene mozdítani.
Visszatérve a HANS-ra, elsődleges feladata az, hogy ütközéskor, a másodperc tört része alatt bekövetkező drasztikus sebességcsökkenéskor csökkentese a fejre és a nyakra nehezedő hatalmas nyomást.
A speciális védőrendszer jelentősen csökkenti a koponya- és nyaki csigolyatörés kockázatát, ami a balesetek során gyakran halálos kimenetelhez vezethet.
A baleset során az autóban kizárólag az úgynevezett cockpit maradt épségben, ami a HANS-rendszerhez hasonlóan szénszálas anyagból készült.
HALÁLESETEK A FORMULA-1-BEN
1954. július 31. | Onofre Marimon | Argentin | Német Nagydíj, időmérő |
1958. július 6. | Luigi Musso | Olasz | Francia Nagydíj |
1958. augusztus 3. | Peter Collins | Brit | Német Nagydíj |
1958. szeptember 19. | Stuart Lewis-Evans | Brit | Marokkói Nagydíj |
1960. június 19. | Chris Bristow és Alan Stacey | Brit | Belga Nagydíj |
1961. szeptember 10. | Wolfgang Von Trips | Német | Olasz Nagydíj |
1964. augusztus 2. | Carel Godin de Beaufort | Holland | Német Nagydíj, időmérő |
1966. augusztus 7. | John Taylor | Brit | Német Nagydíj |
1967. május 10. | Lorenzo Bandini | Olasz | Monacói Nagydíj |
1968. július 7. | Jo Schlesser | Francia | Francia Nagydíj |
1969. augusztus 2. | Gerhard Mitter | Német | Német Nagydíj, időmérő |
1970. június 7. | Piers Courage | Brit | Holland Nagydíj |
1970. szeptember 5. | Jochen Ridnt | Osztrák | Olasz Nagydíj, időmérő |
1973. július 29. | Roger Williamson | Brit | Holland Nagydíj |
1973. október 7. | Francois Cevert | Francia | Amerikai Nagydíj, időmérő |
1974. október 6. | Helmuth Koinigg | Osztrák | Amerikai Nagydíj |
1975. augusztus 19. | Mark Donahue | Amerikai | Osztrák Nagydíj, időmérő |
1977. május 5. | Tom Pryce | Brit | Dél-Afrikai nagydíj |
1978. szeptember 10. | Ronnie Peterson | Svéd | Olasz Nagydíj | |
1982. május 8. | Gilles Villeneuve | Kanadai | Belga Nagydíj, időmérő |
1982. június 13. | Ricardo Paletti | Olasz | Kanadai Nagydíj |
1994. április 30. | Roland Ratzenberger | Osztrák | San Marino-i Nagydíj, időmérő |
1994. május 1. | Ayrton Senna | Brazil | San Marino-i Nagydíj |