A Forbes négy kategória alapján állított fel listát. A sportolók „márkanevei” közül Tiger Woodsé vitte el a pálmát: az amerikai golfozó annak ellenére fölényesen vezeti a listát, hogy magánéletbeli botrányai révén a „Woods-márka” 29 millió dollárt veszített értékéből egy év alatt!
Woods mögött nincs nagy meglepetés: a teniszező Roger Federer, majd az ugyancsak golfozó Phil Mickelson következik. Bár David Beckham hamarosan a visszavonulás küszöbére ér, a világ legtöbb pontján még mindig ő a labdarúgás legismertebb képviselője, Cristiano Ronaldo csak őt követi, miközben Lionel Messi nem is fért be a legjobb tízbe az amerikai szerkesztőknél. Ott van ugyanakkor LeBron James, aki a legdinamikusabban fejlődő „márkának” számít a tengerentúlon – s mi lesz, ha egyszer ezt még megspékeli egy aranygyűrűvel?
A csapatok közül a New York Yankees baseballcsapata lett a No. 1. Csupán az amerikai együttes nevének értékét 340 millió dollárra becsüli a magazin, és magát a márkát 57 százalékkal értékesebbnek véli, mint 2007-ben. A Yankees a Manchester Unitedet előzte meg a sorban, amelyet a jövőben tovább erősíthet az ázsiai részvénykibocsátás. Újabb érdekesség, hogy kereskedelmi értéke alapján nemcsak a Real Madrid, de a Bayern München is megelőzi az összevetésben az FC Barcelonát, és hogy a baseball-, NFL- és focicsapatok mellett más sportág képviselőjének esélye sem volt a tízbe kerülni.
A legértékesebb sportesemények listáján a Super Bowl ver mindent, még a nyári olimpiát is, és hogy értsük az amerikai egyetemi kosárlabdát övező őrületet: az NCAA négyes döntőjének szünetében alighanem drágább a reklámidő, mint az NBA nagydöntőjén.
És végezetül, hogy abból is némi ízelítőt kapjunk, miért is jó üzlet a sport, és minek is köszönhető a rengeteg sportközvetítés és a sportot övező médiatevékenység, a Forbes megpróbálkozott rangsorba állítani a sporthoz köthető kereskedelmi brandek listáját és az ahhoz kapcsolódó értékeket is: a becslés szerint a legismertebb amerikai sportszergyártó sok százszorosát éri egy-egy csapatnak vagy sportolónak. Csodálkozhatunk-e így azon, ha némelyiket szinte „kilóra megveheti”?
A LEGÉRTÉKESEBB CSAPATOK | |
1. New York Yankees (amerikai, baseball) | 340* |
2. Manchester United (angol, labdarúgás) | 269 |
3. Real Madrid (spanyol, labdarúgás) | 264 |
4. Dallas Cowboys (amerikai, NFL) | 193 |
5. Bayern München (német, labdarúgás) | 179 |
6. Boston Red Sox (amerikai, baseball) | 173 |
7. FC Barcelona (spanyol, labdarúgás) | 172 |
8. Arsenal (angol, labdarúgás) | 158 |
9. AC Milan (olasz, labdarúgás) | 147 |
10. New England Patriots (amerikai, NFL) | 146 |
A LEGÉRTÉKESEBB SPORTOLÓI MÁRKANEVEK | |
1. Tiger Woods (golf) | 55 |
2. Roger Federer (tenisz) | 26 |
3. Phil Mickelson (golf) | 24 |
4. David Beckham (labdarúgás) | 20 |
LeBron James (kosárlabda) | 20 |
6. Kobe Bryant (kosárlabda) | 14 |
7. Dale Earnhadt Jr. (autóversenyző, NASCAR) | 9 |
Marija Sarapova (tenisz) | 9 |
9. Cristian Ronaldo (labdarúgás) | 8 |
10. Shaun White (snowboardos) | 7 |
A LEGÉRTÉKESEBB SPORTESEMÉNYEK | |
1. Super Bowl | 425 |
2. Nyári olimpiai játékok | 230 |
3. FIFA világbajnokság | 147 |
4. MLB World Series | 140 |
5. UEFA Bajnokok Ligája | 132 |
6. Téli olimpiai játékok | 123 |
7. Daytona 500 autóverseny | 112 |
8. Amerikai egyetemi kosárlabda Final Four | 92 |
9. MLB All Star-hét | 76 |
10. Kentucky Derby | 70 |
A LEGÉRTÉKESEBB SPORTHOZ KÖTŐDŐ KERESKEDELMI BRANDEK | |
1. Nike | 15000 |
2. ESPN | 11500 |
3. Adidas | 5000 |
4. Sky Sports | 3000 |
5. Gatorade | 2500 |
6. Reebok | 1500 |
7. Under Armour | 1000 |
8. EA Sports | 625 |
9. YES Network | 600 |
10. MSG Network | 500 |
* Az összegek millió dollárban értendők. |