Webber: A Pirelli orosz rulettet rendezett Silverstone-ban

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.06.30. 19:13
null
Felipe Massa remek rajtja és hajrája dobogót érhetett volna, ha nincs a defekt (Fotók: Reuters)
A Pirelli gumijai mellett Nico Rosberg sárga zászlós szabálytalansága borzolta a kedélyeket a Brit Nagydíj leintését követő órákban. A német figyelmeztetéssel megúszta az esetet, de a Pirelli nem menekül a kritikák elől. Sokak szerint elfogadhatatlan, ami Silverstone-ban történt, a négy bal hátsó és egy bal első defekttel „izgalmassá" tett viadal után az olasz gumigyár jelezte: lépni fog. Az FIA szerdára válságülést hívott össze, de egyesek szerint az már késő, hiszen a Német Nagydíj a jövő héten következik.

Nico Rosbergnek kicsit izgulnia kellett a Brit Nagydíj után, a sportfelügyelők ugyanis vizsgálatot indítottak ellene, mert a verseny közepén sárga zászlónál túl gyorsan ment a hármas és az ötös kanyarban. Végül figyelmeztetéssel megúszta az esetet, és megtarthatta karrierje harmadik győzelmét.

„Nem akarok a világbajnokságról beszélni. Lépésről lépésre haladunk, a télen sikerült az autót belőni arra, hogy egy körön gyorsak legyünk, és úgy tűnik, a gumik kezelése terén is fejlődünk – mondta Rosberg, aki Monaco után a második győzelmét aratta idén. – Már képesek vagyunk arra, hogy versenyeket nyerjünk, csodás, hogy a gyárhoz ilyen közel nyerjünk. Lendületben vagyunk, folyamatosan javulunk, a versenyen senki sem volt gyorsabb nálunk."

Rosberg hozzátette, a győzelem valójában csapattársáé, Lewis Hamiltoné lehetett volna, de az angol az élen állva defektet kapott.

„Nagyon sajnálom Lewist, hogy a hazai közönsége előtt ilyen balszerencse érte, nagyszerű lett volna számára, ha Silverstone-ban tud nyerni először a Mercedesszel" – mondta Rosberg, aki visszakapta a malajziai „kölcsönt". Akkor Hamilton lassabb volt nála, de Ross Brawn a biztonság kedvéért megtiltotta neki, hogy előzzön.

VÁLSÁGÜLÉS A GUMIK MIATT

A Pirelli vizsgálja a Brit Nagydíjon történt négy defekt okát, de azt máris tudja, hogy nem a korábbi hibák jöttek elő, hanem teljesen új probléma okozta Lewis Hamilton, Felipe Massa, Jean-Éric Vergne és Sergio Pérez bal hátsó kerekének szétrobbanását.

„Ezek a problémák most jelentkeztek először, teljesen más jellegűek, mint a korábbi defektjeink – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. – Már vizsgáljuk az eseteket, meg kell értenünk, mi is történt pontosan. Csak akkor tudjuk megoldani a problémát, ha annak mélyére ásunk, így nincs értelme annak, hogy bármit is mondjak. Komolyan vesszük a gondokat, és amint tudunk valamit, közöljük."

Jean Todt, az FIA elnöke szerdára Párizsba az FIA főhadiszállására rendelte a Pirelli képviselőit, valamint a csapatokat, hogy válságértekezleten tárgyalják meg a teendőket. Nincs sok idő, hiszen a jövő hét végén Német Nagydíj a Nürburgringen. Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke azt mondta, még vasárnap el kell dönteni, mi legyen Németországban.

„Nem gyerekjáték. Amikor ezek a fémmel bélelt gumik repkednek a 200-zal vagy 300-zal száguldó autók között, életveszélyről beszélhetünk" – mondta Jenson Button.

Lewis Hamilton felháborodva nyilatkozott a futam után, miután az övén kívül másik három autón robbant fel a bal hátsó kerék.

„A biztonsággal nem lehet szórakozni, nagyon fontossá vált a kérdés, elfogadhatatlan, ami ezen a délutánon történt – mondta Hamilton. – Gondolom, mindenki tudja, hogy elmentünk tesztelni annak érdekében, hogy jobb gumikat használjunk, de semmi értelme nem volt, mert maradtak a régi abroncsok, és négy defekt is történt. Ez így nem mehet tovább. Az az érzésem, hogy amíg senki sem sérül meg, semmit sem fognak tenni ellene, az FIA-val sem érdemes tárgyalni, csak időpocsékolás. Ha ezek után sem tesznek semmit, az rájuk nézve szégyen."

Sebastian Vettel ötödik sebességfokozatának elvesztése miatt adta fel a Formula–1-es Brit Nagydíjat, de megígérte, jövőre megint megpróbálja megnyerni.

„Elszállt az ötödik sebességem, így nem folytathattam – mondta Vettel. – Szép győzelem lett volna, de nem jött össze. Az autóban nem érezheted, hogy rossz a gumid. Láttam, mi történt Lewiszal, de a csapat csak annyit tehetett, hogy rám szól, vigyázzak a kerékvetőkkel, és ne menjek túl gyorsan, csak Rosberghez képest tartsam a távolságot. Jövőre visszajövök, és megint megpróbálok nyerni."

Sebastian Vettel váltója szétment, az eredmény nulla pont
Sebastian Vettel váltója szétment, az eredmény nulla pont

Mark Webber rajtja a kuplung meghibásodása miatt rémes volt, az ausztrál a 4. helyről a 14. pozícióig csúszott vissza, de felkapaszkodott, és a végén a második helyig jött előre, csak hét tizeddel kapott ki Rosbergtől.

„Micsoda nap, azt hiszem, senki sem számított ilyen versenyre – mondta a Silverstone-ban zsinórban ötödször dobogós ausztrál. – Rémes volt a rajtom, Grosjeannal ütközve eltört az első légterelőm, a srácok fantasztikus munkával cserélték ki. A futam a defektekkel olyan volt, mint az orosz rulett, azok is kényelmetlenül érezték magukat, akik megúszták. A biztonsági autós fázisok sokat segítettek, a végén jó lett volna néhány plusz kör, hogy megelőzzem Nicót."

A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault 219
2. Mercedes 171
3. Ferrari 168
4. Lotus-Renault 124
5. Force India-Mercedes 59
6. McLaren-Mercedes 37
7. Toro Rosso-Ferrari 24
8. Sauber-Ferrari 6

A két pilóta csatáját a Williamsnél nosztalgiázva nézhették, a 600. nagydíját ünneplő csapatnál Rosberg és Webber 2006-ban csapattársként szerepelt. A szebb napokat látott grove-iaknak ennyi dicsőség jutott vasárnap Silverstone-ban.

Fernando Alonso úgy érzi, szerencsés Brit Nagydíja volt, a 3. helyen célba érő spanyol remek hajrával jött fel a dobogóra, de korábban kétszer is kevésen múlt, hogy nem került nagy bajba.

„Összességében el kell ismernem, nagyon szerencsés versenyünk volt, a defekteket látva fellélegezhet mindenki, akit elkerültek ezek a gondok – mondta Alonso. – Vegyes érzéseim vannak. Örülök a pontoknak, sikerült faragnom a hátrányomból a vb-n, de ezen a hétvégén látszott, hogy a sebességünk nem elég. Sok munka vár a csapatra, de megbízom a srácokban."

Nem sokszor kel ki magából Kimi Räikkönen, de a befutó után mérgesen nyilatkozott.

„A zsebemben volt a második hely. Amikor bejött a biztonsági autó, kértem a csapatot, hadd jöjjek be a boxba új gumikért, de azt mondták, nem kell, ne jöjjek. Ez egyértelműen rossz döntés volt, nagyon csalódott vagyok, ez most egyáltalán nem az én hibám. Ezeket ki kell küszöbölnünk, ha a győzelemről akarunk beszélni" – mondta Räikkönen, aki az élmezőnyből egyedüliként maradt kint használt gumikon az utolsó körökre Vettel kiesése után, és Webber, Alonso, valamint Hamilton is könnyedén megelőzte, s így visszaesett az ötödik helyre.

Az eset biztosan nem lesz jó pont a Lotus mellett, amikor arról kell döntenie, hogy maradjon mostani csapatánál, vagy a Red Bullhoz szerződjön 2014-ben a távozó Mark Webber helyére.

TOVÁBBI NYILATKOZATOK

Felipe Massa (6.): – Csodás rajtom és első köröm volt, és utána is gyors volt a kocsi. Aztán hirtelen történt valami, ami rajtam kívül másik három versenyzővel is megtörtént. Dobogós helyezéstől estem el, méghozzá a saját vagy a csapatom hibája nélkül. Veszélyes volt, de utána is ugyanúgy nyomtam a gázt. Beszélhetünk arról, hogy túl kemény vagy túl lágy egy keverék, amíg nem vagyunk biztonságban, ez mind mellékes.
Adrian Sutil (7.): – Az elején minden jónak tűnt, két kiállással számoltunk, és a negyedik helyen álltam. A számításainkat a második biztonsági időszak húzta keresztül, mindenki kiment a boxba körülöttem, és hiába voltam harmadik, esélyem sem volt ott maradni. A hetedik hely nem rossz.
Daniel Ricciardo (8.): – Kaotikus verseny volt, de a nagy részén jó helyen álltam. A nyolcadik helyezés nem rossz, de úgy érzem, jobb stratégiával előrébb végezhettünk volna, mert a Ferrariknál gyorsabbak voltunk, de mindkettő előttem végzett. Talán nekünk is új gumik kellettek volna a hajrára.
Paul di Resta (9.): – Azután, ami ezen a hétvégén történt, elégedett lehetek a két ponttal. Voltak szép pillanatok és nagy csalódások is, de a lényeg a dupla pontszerzés.
Nico Hülkenberg (10.): – Élvezetes futam volt, nagyokat csatáztam, de néha nem tudtam, mi történik, és hogy állok. Végül elég jók voltunk a pontszerzéshez.
Pastor Maldonado (11.): – Nehéz verseny volt, de legalább kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottunk. Koccantam Hülkenberggel, ami két helyezésembe került. A gumikat jól kezelte a kocsi, az időmérőn kell javítanunk.
Valtteri Bottas (12.): – Az autót nehéz volt kezelni, a boxkiállásoknál időt veszítettünk. Nem voltunk messze a pontszerzéstől, ami biztató.
Jenson Button (13.): – A verseny végén a biztonsági autó beküldésekor nagyon kopottak voltak a gumijaim, akik újat kaptak, simán megelőztek. Csak néztem, ki mikor húz el mellettem. A kemény gumikon rajtoltunk, ami rossz döntés volt, mert azok szemcsésedtek jobban. A másik sokkal jobb volt. Ki érti ezt?
Esteban Gutiérrez (14.): – A verseny során a bal első kerekem defektes lett, tönkretette a légterelőmet is, de azt csak két körrel később cseréltük ki. Ezzel elszálltak a pontszerzési reményeim. Valamit tenni kell a gumikkal.
Charles Pic (15.): – Jó a 15. hely, még jobb, hogy kényelmesen megvertük a Marussiákat. Jó hétvégém volt, újra a bahreini és a barcelonai formát mutattuk, és a Williamsszel is csatázhattunk.
Jules Bianchi (16.): – Nehéz volt tartani a lépést Pickel, mert a Caterham erősebb volt. Az utolsó biztonsági autós időszaknál megpróbáltam támadni, de nem volt esélyem.
Max Chilton (17.): – Remekül rajtoltam, Charlest és Jules-t is megelőztem, és utána nagyokat csatáztunk. A végén hiába volt friss gumi Van der Garde autóján, én a kopottakon futva magam mögött tartottam. Csodás hétvége volt, rengeteg felejthetetlen élménnyel.
Giedo van der Garde (18.): – Furcsa verseny volt, a idegesítő pillanatokkal. A végén friss gumikon nagyot csatáztam Chiltonnal, meg is előztem, de elhagytam a pályát, vissza kellett engednem, és utána már nem tudtam újra megelőzni.
Romain Grosjean (19., nem ért célba): – A verseny végéhez közeledve egyre nagyobb darabok estek le az első légterelőmről, és a végén jobbnak láttuk, ha feladom. Nem tudom, mi okozhatta a meghibásodást, de a gumikkal sem volt minden rendben, jobb lesz elfelejteni ezt a versenyt.
Sergio Pérez (20., nem ért célba): – A verseny nagy részén az első tízben voltam, de aztán jött a defekt, ami ellen semmit sem tehettem. Nem sérült meg senki, de ez így nem mehet tovább, valamit tenni kell. Az autónk javult, de nem volt szerencsénk.
Jean-Éric Vergne (kiesett): – Rossz volt a rajtom, visszaestem, de a defekt miatt ez a legkisebb gondom. Nem tudom, mi történt, semmi sem figyelmeztetett a defektre, amely nagyon tönkretette az autót, ezért a csapat úgy döntött, adjam fel. Mérges vagyok, valamit tenni kell a gumikkal.

BRIT NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (52 kör, 306.198 km)
1.
Nico Rosberg
német
Mercedes
1:32:59.456
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 0.765 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 7.124 mp h.
4. Lewis Hamilton brit Mercedes 7.756 mp h.
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 11.257 mp h.
6. Felipe Massa brazil Ferrari 14.573 mp h.
7. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 16.335 mp h.
8. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 16.543 mp h.
9. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 17.943 mp h.
10. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 19.709 mp h.
11. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 21.135 mp h.
12. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 25.094 mp h.
13. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 25.969 mp h.
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 26.285 mp h.
15. Charles Pic francia Caterham-Renault 31.613 mp h.
16. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 36.097 mp h.
17. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:07.660 p h.
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:07.759 p h.
19. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1 kör h.
20. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 6 kör h.*
*nem ért célba
FELADTA
megtett körök
Sebastian Vettel
német
Red Bull-Renault
41
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 35
Leggyorsabb kör: Webber (52. kör) 1:33.401
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 3 5 7 132
2. Fernando Alonso 2 5 7 111
3. Kimi Räikkönen 1 4 8 98
4. Lewis Hamilton 3 7 89
5. Mark Webber 3 7 87
6. Nico Rosberg 2 2 6 82
7. Felipe Massa 1 6 57
8. Paul di Resta 7 36
9. Romain Grosjean 1 4 26
10. Jenson Button 5 25
11. Adrian Sutil 4 23
12. Jean-Éric Vergne 3 13
13. Sergio Pérez 3 12
14. Daniel Ricciardo 3 11
15. Nico Hülkenberg 3 6
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik