Alonso nyert Valenciában, lerázta Vettelt és Hamiltont

Vágólapra másolva!
2012.06.24. 13:43
null
Fernando Alonso a 11. helyről rajtolt, s megnyerte az eddigi legjobb valenciai F1-es futamot (Fotó: Reuters)
Hiába temette el Fernando Alonso az esélyeit a valenciai Európai Nagydíj előtt, a 11. helyről rajtoló spanyol nyerni tudott hazájában, ezzel a 2012-es Formula–1-es idény első kétszeres futamgyőztese lett. Sebastian Vettel és Lewis Hamilton ráadásul kiesett (előbbi műszaki hiba, utóbbi a Pastor Maldonadóval történő ütközése miatt),  Alonso így a vb-pontversenyben növelni tudta előnyét. A második helyen célba érő Kimi Räikkönen mögött Michael Schumacher lett a harmadik, a Mercedes veteránja 2010-es visszatérése óta először állhatott fel a dobogóra.

Fernando Alonso lett a 2012-es Formula–1-es idény első duplázója, ráadásul a lehető legjobb helyen: Valenciában, ahol a futam 2008-as debütálása óta elkerülte őt a szerencse. A spanyol remek rajtjával feljött a 11. helyről a 8. pozícióba, majd fokozatosan tört előre hol agresszív, hol pimasz előzéseivel. Aztán a verseny derekára feljött a 4. helyre, s amikor a 25. körben a pályára küldték a biztonsági autót, és mindenki a boxba hajtott, Lewis Hamiltont a kerékcserék alatt megelőzve már a 3. helyre jött fel.

A GALÉRIÁÉRT KATTINTSON A KÉPRE!
A GALÉRIÁÉRT KATTINTSON A KÉPRE!

Az újrainduláskor elhúzott Romain Grosjean mellett, de a pole-ból rajtolva végig magabiztosan vezető Sebastian Vettel ellen nem lett volna esélye, ha a Red Bull-Renault nem megy tönkre. Ám tönkrement, Alonso az élre került, és ezután nem adta ki kezéből a vezetést.

Grosjean is kiesett mögüle műszaki hibával, Hamilton viszont nem tudta támadni, lemaradt tőle, és maga mögött tartotta Kimi Räikkönent. A finn a végén elment Hamilton mellett, s a britnek már teljesen elkoptak a gumijai. Pastor Maldonado is vérszemet kapott, türelmetlen is volt, és az előzést erőltetve a pályát elhagyva támadott, majd amikor visszatért, kilökte Hamiltont.

Az angol kiesett, a venezuelai első légterelője nélkül lelassult, ezért a végén fel tudott jönni a dobogóra Michael Schumacher, aki a 12. helyről indult, és friss készlet lágy gumijain a hajrában Mark Webberrel a nyakán tört előre. Schumi először állt dobogóra azóta, hogy 2010 elején visszatért, Alonsóval és Räikkönennel együtt összesen tíz világbajnoki cím állt a dobogón, amire először volt példa a Formula–1 történetében.

Alonso két fő vb-riválisa kiesésével 20 pontosra növelte előnyét a második helyen álló Webberrel szemben.

ELŐZMÉNYEK

A két héttel ezelőtti Kanadai Nagydíjhoz hasonlóan Sebastian Vettel és Lewis Hamilton indul a pole-ból, de a szakmabeliek a Lotus párosát tartják az Európai GP fő esélyesének. Romain Grosjean Montrealban a hetedik helyről indulva második, Kimi Räikkönen a 12. pozícióból rajtolva nyolcadik lett. Az eddigi legforróbb idei versenyen, Bahreinben Räikkönen a 11. helyről indulva lett második, Grosjean pedig a hetedikről harmadik.

Igazán furcsa, hogy a papírforma nem a pole-ból induló Vettel győzelmét diktálja.

VALENCIA STREET CIRCUIT

A pálya hosszúsága: 5419 méter
Teljes versenytáv: 57 kör (308.883 km)
Pályacsúcs: 1:36.975 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:38.683 (Timo Glock, Toyota, 2009)

Fernando Alonso elkeserítette a spanyol televízió nézőit, mint mondta, ünnepeljék ki magukat a spanyol labdarúgó-válogatott Franciaország ellen aratott győzelme miatt, őt ugyanis nemigen lesz okuk ünnepelni. Alonsóhoz hasonlóan a 12. rajthelyet megszerző Michael Schumacher és a 19. rajtkockából induló Mark Webber is utalt arra, hogy itt nehéz lesz egy-két pontot érő helyezésnél előrébb verekedniük magukat.

Timo Glocknak sajnos nem kell ilyen részletekkel foglalkoznia, a Marussia pilótája bélfertőzése miatt az időmérő után a versenyt is kihagyja. Bár a sportfelügyelők külön rajtengedélyt adtak neki, az orvosok jobbnak látják, ha pihen.

A start nagy kérdése, hogy az idén eddig három rajtkarambolba is belekeveredő Grosjean tisztán el tud-e jönni, vagy összeakad a fantasztikus sebessége mellett elképesztő butaságokra is képes Pastor Maldonadóval? Óvatoskodniuk sem szabad, mert ebben az esetben több pozíciót is veszíthetnek.

A versenyen tavaly háromszor álltak ki a pilóták kereket cserélni, de a szabadedzésen szerzett tapasztalatok alapján ezúttal egy vagy két boxkiállás várható.

A felvezető kör megkezdése előtt az aszfalt hőmérséklete 45, a levegőé 26 fokos, mérsékelt szél fúj, felhő egy szál sem.

A FUTAM

A felvezető körre gond nélkül elment a mezőny, senkinek sem volt problémája. A rajtnál Vettel magabiztosan megtartotta első helyét, a célegyenest követően a kettes kanyarba való fékezésénél Grosjean agresszív manőverrel elment Maldonado mellett. Kobajasi feljött az 5. helyre, majd Maldonadót is megelőzte. Räikkönen visszacsúszott a 6. pozícióba.

Az első kör végén Vettel, Hamilton, Grosjean, Kobajasi, Maldonado, Räikkönen, Hülkenberg, Alonso, Di Resta, Massa volt az első tíz sorrendje.

Räikkönen rossz rajtja után hamar összeszedte magát, Maldonadót támadta, Vettel a 2. kör végére 4 másodperces előnyt szerzett. Ez a következő körökben fordulónként további másfél másodpercekkel nőtt. Hamilton látványosan feltartotta a mögötte haladókat, Grosjean, Kobajasi, Maldonado és Räikkönen sorakozott mögötte, de a DRS-zóna használhatatlannak tűnt.

A pontzónán kívül a 11. helyen Rosberg haladt, mögötte Button, Schumacher, Senna, Pérez, Ricciardo, Webber és Kovalainen haladt.

Vettel a hatodik körben már 8.5 másodperccel vezetett. Massa a 9. helyen haladó Di Restát támadta, de előzési kísérletei során elmérte a féktávot, így a skót elöl maradhatott.

Vettel sebességbeli fölénye a 9. körre fogyott el, 10 másodperc volt ekkor az előnye.

A 10. körben Grosjean a DRS-zónában bejött Hamilton mellé, külső íven is megtartotta hidegvérét, és a 12-es kanyarban megelőzte az angolt.

Button és Pérez a 10. kör végén megnyitotta a kerékcserék sorát. Massa a 11. körben kapott új kerekeket. Räikkönen próbálkozott Maldonado megelőzésével, de nem járt sikerrel. Alonso viszont megelőzte Hülkenberget.

Grosjean 12 másodperces hátrányról kezdte meg Vettel üldözését, de nem tudta tartani a Red Bull tempóját.

Räikkönen a 13. körben túljárt Maldonado eszén, miközben Hamilton új gumikat kapott, és a 12. helyen, Senna mögött folytatta. Maldonadót Alonso is megelőzte, Räikkönen és Kobajasi a boxba hajtott (a finn ekkor megelőzte a japánt), akárcsak Maldonado.

Vettel előnye a 15. körre 15 másodperc fölé nőtt, Alonso érkezett a boxba, majd Räikkönen előtt folytatta. Hamilton előttük Schumachert megelőzte a DRS-zónában, Vettel és Grosjean a 16. kör végén a boxban járt új gumikért. Vettel az élen folytatta, újabb készlet lágy gumit kapott.

Hamilton, Maldonado és Hülkenberg közepesen kemény gumikon haladt, ellenben a riválisokkal, akik lágyakon folytatták.

A pályán maradó Di Resta, Rosberg, Schumacher, Senna, Webber ötösön könnyedén átfűzték magukat azok, akik a boxból visszajöttek. Grosjeant Hamilton követte, majd Alonso ment el Schumacherék mellett, de Räikkönen beragadt a Schumi, Senna, Webber trió mögé.

Amikor Grosjean átjutott Di Restán, 18.7 másodpercesre nőtt a hátránya. Schumi és Webber kereket cserélt, a pályán maradó Sennának nekiment Kobajasi, de mindketten folytatták. A brazil a 10-es kanyar előtti egyenes nagy részén keresztben csúszott a pályán. Defektet is kapott, mehetett a boxba, akárcsak Kobajasi.

A 21. körben már csak Di Resta nem volt a boxban, de négy másodperccel lassabb volt, mint a többiek. A sorrend Vettel, Grosjean, Hamilton, Di Resta, Alonso, Räikkönen, Maldonado, Massa, Hülkenberg, Button volt az első tíz helyen. Alonso könnyedén megelőzte Di Restát.

A 22. körre 20 másodperc fölé nőtt Vettel előnye. Az egy kiállást tervező Di Resta a 23. kör végén ment ki a boxba, Pérez jött fel a 10. helyre. Massa mögött Hülkenberg és Button volt közel egymáshoz, itt volt kilátás csatára.

Grosjean a 25. körben a leggyorsabb kört futotta (1:44.451), de Vetteltől még mindig több mint 20 másodpercre volt.

A 25. körben Pérez, a 26.-ban Button kapott új kerekeket. Grosjean elkezdett felzárkózni Vettelre. Hátul Vergne előzés közben ráhúzta az autóját Kovalainenéra, a Toro Rosso jobb hátsó, a Caterham bal első kereke lett defektes, a pályára küldték a biztonsági autót.

A mezőny nagy része a boxba hajtott, Hamilton kerékcseréjét szokás szerint elrontotta a McLaren, Alonso és Räikkönen a McLaren-pilóta elé került.

Vettel egy körrel később ment a boxba, az élen maradó Grosjean előtt. A safety car mögött Vettel, Grosjean, Alonso, Ricciardo (ő nem volt a boxban), Räikkönen, Hamiltion, Rosberg, Schumacher, Webber (ők hárman sem szervizeltek), Maldonado sorrend alakult ki. Vettel mögött De la Rosa, Pic és Kovalainen haladt, de az idén visszatérő szabály szerint visszaelőzhetik a németet, az összes lekörözött visszaveheti ugyanis a körét.

Immár mindenki közepesen kemény gumikon haladt. A 33. kör végén kiment a safety car a boxba, újraindult a verseny. Alonso megelőzte Grosjeant, és feljött Vettel elé.

Hamilton megelőzte Räikkönent, miközben Massa Kobajasival koccant. Vettel autója lelassult, a német kiesett a versenyből!

Massa defekttel a boxba hajtott. Az élen Alonso, Grosjean, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Schumacher, Webber, Maldonado, Hülkenberg, Di Resta sorrend alakult ki.

A hátralévő 21 kör még rengeteg izgalmat tartogatott, Räikkönen könnyedén megelőzte Ricciardót. Hamiltont vizsgálták a sportfelügyelők, mert figyelmen kívül hagyta a sárga zászlókat.

Grosjean tapadt Alonsóra, Räikkönen pedig Hamiltonra. A valenciai közönség felállva ujjongott, amikor az élboly elhaladt előtte, az üldözőbolyban Schumacher mögül Webber visszaesett Maldonado, Hülkenberg és Di Resta mögé.

Grosjean autója is lelassult, a francia kiesett a versenyből, Alonso mögé Hamilton jött fel, Räikkönennel a nyakán. A spanyol előnye négy másodperc volt.

Schumacher boxkiállását követően Petrov pontszerző helyen állt a Caterhammel, 4 másodperccel haladt Schumi előtt.

A McLarennél azt tanácsolták Hamiltonnak, csak Räikkönenre figyeljen, miközben a Lotus arról győzködte a finnt, hogy nyerhet. Csak az volt a kérdés, mikor fogy el Alonso és Hamilton gumija. Petrovot Schumi és Webber is megelőzte.

Újabb Toro Rosso–Caterham csata zárult ütközéssel, ezúttal Petrov és Ricciardo között. Hamiltonról kiderült: nem kap büntetést, Alonsónak maradt hátvédje a gumikkal jobban bánó Lotus és Räikkönen elleni csatában.

Buttont a lágy gumikon száguldó Schumacher, Webber páros a 49. körben megelőzte, az angol visszaesett a 10. helyre. Schumiék Pérez után eredtek.

Hét körrel a vége előtt Alonso Ferrarija lassult, Hamilton az 50. körben nyolc tizedet hozott rajta. A következő két körben csak 2-3 tizeddel csökkent a különbség.

Az 53. körben Schumacher megelőzte Pérezt, és feljött a 7. helyre. A következő körben az egyszer kiálló Di Restán is túljutott, Webber követte őt. Az utolsó kanyarban magát csúnyán elfékező Hamilton nagyon lelassult, de tartotta Räikkönent. Az 55. körben azonban a finn megelőzte a gumikkal szenvedő angolt, akit Maldonado is azonnal támadott.

A venezuelaival az 56. körben összeütközött, a McLaren a falnak csapódva kiesett. A venezuelai továbbment, de első légterelő híján lelassult, a Hülkenberget megelőző Schumacher feljött a 3. helyre.

Alonso megnyerte a versenyt Räikkönen előtt, ezzel az idén elsőként ő duplázott az egész mezőnyben. Schumacher a visszatérése óta először állhatott fel a dobogóra, mögötte Webber, Hülkenberg, az utolsó két körben öt helyet javító Rosberg, Di Resta, Button, Pérez és Maldonado ért célba.

MALDONADO vs. HAMILTON

EURÓPAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:44:16.649
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 6.421 mp h.
3. Michael Schumacher német Mercedes 12.639 mp h.
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault

13.628 mp h.

5. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 19.993 mp h.
6. Nico Rosberg német Mercedes 21.176 mp h.
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 22.866 mp h.
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 24.653 mp h.
9. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 27.777 mp h.
10. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 34.630 mp h.
11. Bruno Senna brazil Williams-Renault 35.961 mp h.
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 37.041 mp h.
13. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:15.871 p h.
14. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:34.654 p h.
15. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:36.551 p h.
16. Felipe Massa brazil Ferrari 1 kör h.
17. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1 kör h.
18. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1 kör h.
19. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 2 kör h.*
*nem ért célba
FELADTÁK megtett körök
Romain Grosjean francia Lotus-Renault 40
Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 33
Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 33
Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 26
NEM INDULT
Timo Glock német Marussia-Cosworth betegség miatt
Leggyorsabb kör: Rosberg (54. kör) 1:42.163
A VB ÁLLÁSA
Győzelem
Dobogó
Pontszerzés
Pont
1. Fernando Alonso 2 4 8 111
2. Mark Webber 1 1 7 91
3. Lewis Hamilton 1 4 7 88
4. Sebastian Vettel 1 2 6 85
5. Nico Rosberg 1 2 6 75
6. Kimi Räikkönen 3 7 73
7. Romain Grosjean 2 4 53
8. Jenson Button 1 2 4 49
9. Sergio Pérez 2 4 39
10. Pastor Maldonado 1 1 3 30
11. Paul di Resta 5 27
12. Kobajasi Kamui 4 21
13. Michael Schumacher 1 3 17
14. Nico Hülkenberg 4 17
15. Bruno Senna 3 15
16. Felipe Massa 3 11
17. Jean-Eric Vergne 1 4
18. Daniel Ricciardo 1 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 176
2. McLaren-Mercedes 137
3. Lotus-Renault 126
4. Ferrari 122
5. Mercedes 92
6. Sauber-Ferrari 60
7. Williams-Renault 45
8. Force India-Mercedes 44
9. Toro Rosso-Ferrari 6
A RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
3. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
4. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
6. Nico Rosberg német Mercedes
7. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
8. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
11. Fernando Alonso spanyol Ferrari
12. Michael Schumacher német Mercedes
13. Felipe Massa brazil Ferrari
14. Bruno Senna brazil Williams-Renault
15. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
16. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
17. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
18. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
19. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
20. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
21. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
22. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
23. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
Timo Glock (német, Marussia) betegsége miatt nem indul el a versenyen.
A DRS-zóna a 12-es kanyar előtti egyenesben található
A DRS-zóna a 12-es kanyar előtti egyenesben található
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik