Elkezdték az időmérőt Melbourne-ben, de csak vasárnap fejezik be

Vágólapra másolva!
2013.03.16. 06:53
null
Lewis Hamilton is pórul járt az esőben, de visszatért a pályára (Fotó: Reuters)
Az esős szabadedzés után újabb záporok csaptak le az Ausztrál Nagydíjnak otthont adó melbourne-i Albert Parkra, ahol a hivatalos időmérő edzésből csak az első szakaszt tudták megtartani, a másodikat és a harmadikat elhalasztották. Folytatás vasárnap helyi idő szerint délelőtt 11-kor, magyar idő szerint hajnali egykor. Futam reggel 7-kor.

Visszaütött Ausztráliában, hogy az európai közönség miatt késő délutánra tették a Formula–1-es idénynyitó szombati időmérő edzését, az esők miatt ugyanis addig kellett szüneteltetni a tréninget, hogy besötétedett, és a második és harmadik szakaszt át kellett tenni vasárnap délelőttre.

A zárás helyi idő szerint 11 órakor lesz, ami azt jelenti, hogy magyar idő szerint hajnali egykor kezdődik a negyedórás második szakasz, és utána lesz a tízperces zárás. A futamot hat órával később rendezik meg. A meteorológiai jelentések szerint az időmérőt megzavaró esőzóna a vasárnap kora reggeli órákban elhagyja Melbourne-t, de hideg levegőt hagy maga mögött.

A korai folytatásra nem kell igyekezniük a Marussia és a Caterham szerelőinek és mérnökeinek,hiszen mindkét pilótájuk kiesett. Hozzájuk csatlakozott a williamses Pastor Maldonado és a Sauberjét összetörő Esteban Gutiérrez.

A megtartott első szakasz legjobbja Nico Rosberg volt a Mercedesszel.

PERCRŐL PERCRE

Az idény első időmérője előtt tudni érdemes, hogy ebben az évben már nem lehet minden egyenesben használni a DRS-t, csak azokban, amelyeket a versenyre is kijelöltek – de természetesen ehhez nincs szükség arra, hogy egy másodpernél kisebb távolsággal kövesse az előtte haladót.

Az is újdonság, hogy a HRT kiesésével nem hét-hét, hanem hat-hat pilóta esik ki az időmérő első két szakaszában – ám a kevesebb abból a szempontból több, hogy a kiscsapatok pilótái mellett két további versenyző esik ki az első 20 perc végén.

1. SZAKASZ

6.55: esik az eső Melbourne-ben,ezért a sportigazgató úgy döntött, tíz percet csúszik az időmérőkezdete.

Egyelőre a sirályok uralják a pályát, illetve a mellette lévő füves területet. A versenyigazgatóság azonban nem halogathatja sokáig az időmérőt, mert helyi idő szerint 17 óra van, és közeleg a naplemente. Ráadásul a felhők miatt sötétebb is van, mint derűs időben.

Az első melbourne-i Ausztrál Nagydíj két főszereplője, Damon Hill és Jacques Villeneuve egymással beszélget a paddockban. A Williams 1996-os pilótapárosából azonban mostanra Hill megőszült, Villeneuve pedig kopasz.

A radarfelvételek szerint hiába enyhült az eső, tíz percen belül újabb nagy esőzóna érkezik, amely fél órán át okozhat erős csapadékot. Lehet, hogy vasárnapra halasztják az időmérőt?

7.07: a pályán az orvosi autó ment egy kört, hogy felmérje a viszonyokat.
7.10: újabb tízperces halasztásról született döntés.

A Toro Rosso információi szerint 7.45-ig nem lesz jobb a helyzet.

7.15: a boxban felhördült néhány motor, de hiába dobbant meg a lelátón ülők szíve, ez még nem jelenti az edzés kezdetét.
7.19:
újabb tíz perc halasztás.
7.24: a versenyigazgató arról tájékoztatta a csapatokat, hogy a problémás 7-es és 8-as kanyarban tiszta a pálya.
7.26: az orvosi autó újabb körre indult az FIA megbízásából.
7.29: a két Mercedes odaállt a boxutca végéhez.
7.30: elkezdődött az időmérő.

Másfél percen belül mindenki kijutott a pályára. A fő cél az volt, hogy sikerüljön futni egy-egy mért kört.

7.33: sokat csúszkáltak az autók, nehéz volt irányban tartani azokat. Van der Gardénak nem is sikerült, eltört az első légterelője.
7.34: Rosberg 1:48.0-val kezdett, Hamilton Mercedese viszont leállt a pályán. A kettes kanyarnál pördült meg, visszatolatott a fűről az aszfaltra, és úgy tovább tudott menni.
7.36: továbbra is Rosberg állt az élen, Vettel és Vergne előtt.

Alonos és Hamilton az első szakaszban
Alonos és Hamilton az első szakaszban

Az utolsó kanyarokban mindenki helyezkedni próbál, aminek az a vége, hogy feltorlódnak az autók, és a célegyenesben nagy csaták alakulnak ki a vízfüggönyben.

7.38: Rosberg 1:46.539 percre javította az edzés legjobbját, Hamiltont a légterelője sérülése miatt a boxba hívták.
7.39: Massa is elhagyta az első légterelőjét, a 12-es kanyar után csúszott meg, és csapódott a gumifalnak.
7.40: a szakasz felénél Räikkönen, Button, Pérez, Webber, Bianchi és Chilton állt kieső helyen. Utóbbi három a 107 százalékos határon kívül rekedt.
7.42: pillanatok alatt változott a helyzet, a két-két Williams, Caterham és Marussia került a veszélyzónába. Vergne állt az élre 1:46.339-cel.
7.43: Vettel az élre állt, Pérez megcsúszott a McLarennel.

Sokan csúszkáltak, Maldonado és Gutiérrez is átvágott a füves területeken.

7.45: a hajrára többen intermediate gumikra váltottak, annyira jó lett a pálya állapota.
7.46: a zöld betűs gumikat elsőként megkapó Button egy másodperccel megdöntötte Vettel legjobb idejét.
7.48: a pálya egyre gyorsabbá vált, pillanatról pillanatra javultak az eredmények.
7.49: Pic is a falnak csapta a Caterhamet, s Gutiérrez is összetörte a Saubert. A mexikói ugyanúgy csúszott meg a 12-es kanyarban, mint korábban Massa.

7.50: a szakasz véget ért, a „kicsik” mellett Maldonado és Gutiérrez esett ki. Rosberg zárt az élen 1:43.380-nal, mögötte Alonso, Grosjean, Pérez, Webber, Massa, Vettel volt a sorrend.

A 17. rajthelytől lefelé Maldonado, Gutiérrez, Bianchi, Chilton, Van der Garde, Pic sorrend alakult ki.Az utolsó helyezett kicsúszott a 107 százalékos határból, de az eső miatt nincs veszélyben az indulása.

2. SZAKASZ

Ez a leggyakoribb kép a tv-közvetítés során
Ez a leggyakoribb kép a tv-közvetítés során

7.54: újra szakadni kezdett az eső, a második szakasz rajtját 10 perccel elhalasztották. Ez 8.10 perces kezdést jelent.

Az első szakaszban kiesett Maldonado interjút adott, s elmondta, hogy a Williams vezethetetlen. Sokat változott a helyzet a téli tesztek óta, Barcelonában még nagyon lelkesen beszélt a venezuelai az FW35-ösről.

„Visszajutottunk a két évvel ezelőtti szintre, ami borzasztó. Az autó vezethetetlen, rengeteget kell dolgoznunk bele, hogy előrelépjünk – szólt Maldonado pontos nyilatkozata. – Száraz és vizes pályán is lassúak vagyunk, nem tudtuk beállítani a kocsit erre a pályára. Talán a versenytempó jobb lesz.”

Az eső nem állt el, a szél is felerősödött, további 20 perc késést jelentett be az FIA. Ez 8.30-as folytatást jelent.

A Meteo France szerint az eső java még hátravan.

A rajtrácsot nem alakíthatják ki az első szakasz eredményei alapján, az edzést mindenképpen be kell fejezni, akár ma, akár vasárnap.

Charlie Whiting versenyigazgató azt mondta, még mindig takarítják a pályát, s nem tudja garantálni, hogy újraindul az edzés. Arról nem beszélt, mi lesz akkor, ha nem tudják újraindítani. Ebben az esetben vasárnap lesz folytatás.

8.27: az orvosi autó visszatért a boxba, az FIA bejelentette, hogy újabb húsz perc késés lesz, azaz 8.50-kor folytatódik az időmérő.

8.40: Gutiérrez Sauberjét egy teherautó platóján a boxba szállították.
8.45: helyi idő szerint 18.45 van, a nap 19.38-kor lemegy.

8.48: az FIA úgy döntött, hogy az időmérő második és harmadik szakaszát vasárnap, helyi idő szerint 11 órakor, azaz magyar idő szerint hajnali egykor tartják meg.

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, IDŐMÉRŐ, AZ ELSŐ SZAKASZ EREDMÉNYE
1. Nico Rosberg német Mercedes 1:43.380 átlag: 184.666 km/ó 11 kör
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:43.850 0.470 mp h. 10
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:44.284 0.904 10
4. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:44.300 0.920 10
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:44.472 1.092 10
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:44.635 1.255 8
7. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:44.657 1.277 11
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:44.688 1.308 10
9. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:44.871 1.491 10
10. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:45.456 2.076 12
11. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:45.545 2.165 11
12. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:45.601 2.221 10
13. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:45.930 2.550 10
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:46.450 3.070 10
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:47.328 3.948 10
16. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:47.330 3.950 10
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:47.614 4.234 11
18. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:47.776 4.396 10
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:48.147 4.767 11
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:48.909 5.529 11
21. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:49.519 6.139 11
22. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:50.626 7.246 10

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség nem módosította a tavalyi DRS-zónákat Melbourne-ben. A két zónához (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik a célegyenes előtt, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét egyenesben kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.

 

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik