Bár a McLaren pilótái a harmadik szabadedzésen még a forgalomra foghatták, hogy nem tudtak a Red Bull autóinak nyomában maradni Szuzukában, az időmérőn kiderült, hogy a világbajnoki címvédő istálló külön kategóriát képvisel a Japán Nagydíjon. Sebastian Vettel zsinórban negyedik rajtelsőségét jegyezte Szuzukába, ahol eddig verhetetlen az időmérő edzéseken, de Mark Webber sem szégyenkezhet, nem sokkal maradt el csapattársától.
A szabadedzéseken mutatott sebességüket látva a kettős győzelem sem elképzelhetetlen.
A harmadik helyen, akárcsak tavaly, Jenson Button zárta az időmérőt, ám az egy évvel korábbival ellentétben ezt nem tarthatja meg, mert váltócsere miatt hátrébb sorolják a 8. pozícióba. A McLaren-istálló 1991 óta nem szerzett rajtelsőséget Szuzukában, és mivel Lewis Hamilton jöövőre a Mercedesnél folytatja, vele egy darabig nem is fog. Az angol a 9. helyen zárta az időmérőt, amely során folyamatosan panaszkodott autójára a csapatrádión.
A második sor Kobajasi Kamuié és Romain Grosjeané lett, de a hazaiak hőse és a Lotus francia pilótája isakkor futottagyors körét, amikor Kimi Räikkönenm megpördülése miatt sárga.-zászlót lengettek a Spoon-kanyrban. Esetüket még vizsgálhatják.
A vb-éllovas Fernando Alonso örülne büntetésüknek, amellyel az időmérőn megszerzett 7. helyezése ellenére az sem lenne kizárható, hogy a 2. rajtsorból indul.
Michael Schumacher utolsó soros indulása viszont majdnem biztos, a német a 13. helyen zárta az időmérőt, de a szingapúri balesete és büntetése miatt tíz hellyel hátrébb kerül. Szintén büntetést kapott Nico Hülkenberg, aki váltócsere miatt a 10. pozíciót veszíti el.
ELŐZMÉNYEK
A Japán Nagydíj időmérő edzésére a várakozásoknak megfelelően felhőssé vált az égbolt, de esőre nem lehet számítani. A levegő 26, az aszfalt 37 fokos, kicsit hűvösebb, mint pénteken ilyenkor.
Az időmérő előtt két pilóta számolhat büntetéssel, Jenson Button váltócsere miatt öt rajtkockát veszít, míg Michael Schumacher a Szingapúrban okozott ütközés miatt tíz rajthellyel kerül hátrébb ahhoz képest, amilyen helyen zárja az időmérőt.
1. SZAKASZ
Lassan indult a mozgás, egy perc eltelt eseménytelenül, majd elsőként Di Resta hajtott ki a pályára. A Force Indiának nehéz hétvégéje van, pénteken Di Resta, szombat délelőtt Hülkenberg csúszott ki a pályáról, neki a gumifalnak – utóbbi autóját még lázasan szerelik a garázsban.
A pálya adatai:
A tavalyi eredmény: |
Hülkenberg a Degner-kanyarban sodródott ki, a két pályaszakasz „találkozásánál”, az aluljáró előtti dupla kanyar eddig is nehéz volt, de az idén előtte kezdődik az újraaszfaltozott szakasz, és az új, valamint a régi felület találkozása súlyos gondokat okoz a versenyzőknek.
Az 5. percben már kilencen voltak a pályán, a két Lotus és Alonso is elhagyta a boxutcát. Di Resta 1:33.661-gyel nyitott, természetesen a kemény keverékű gumin.
Az autójával pénteken és szombat délelőtt is bajlódó Räikkönen, majd Grosjean vette át a vezetést, a francia 1:33.328-cal. Alonso a két Lotus közé érkezett, de kint volt már az 1991 óta a McLaren első pole pozíciójára törő Hamilton is.
Miközben Pérez lecsúszott a pályáról, Massa állt az élre 1:32.946-tal. Webber is megelőzte Grosjeant. Button és Hamilton azonban a francia mögé, a 4. és az 5. helyre érkezett. Vettel csak a szakasz felénél hagyta el a boxutcát, Schumacher, Maldonado és Hülkenberg még akkor sem.
Vettel első körével 1:32.608-cal az élre is ugrott, a német és a venezuelai is kijött a boxból – Maldonado egyből a lágy gumikon. A Williams-pilóta azonban elmaradt Vetteltől. Hülkenberg autóját megjavították, a Force India németje is kijött a boxból – szintén lágy gumikon. Räikkönen is felrakatta a sárga betűs gumikat.
Hülkenberg feljött Vettel mögé a 2. helyre, Rosberg csúszott a kiesőzóna felé. Räikkönen1:32.221-gyel az élre állt, a kiesőzónában a kiscsapatok pilótái mellett Ricciardo volt. Egyre töben voltak kint lágy gumikon. Pérez 1:32.147-tel az élre állt, majd Kobajasi 1:32.042-vel megfutotta a hétvége eddigi legjobb eredményét.
Schumachernek továbbra sem volt mért köre, ami biztató volt a Toro Rosso pilótái által megelőzött Bruno Senna számára. Ám a Williams pilótáját Vergne feltartotta. Schumi végül bejött a 16. helyre, Senna kiesett, előtte viszont éppen az a Vergne végzett, aki feltartotta – ebből büntetés is kisülhet a Toro Rosso pilótája számára.
Végül Grosjean zárt az élen 1:32.029-cel.
A 18. rajthelytől lefelé Senna, Kovalainen, Glock, De la Rosa, Pic, Petrov, Karthikeyan sorrend alakult ki.
2. SZAKASZ
A két Lotuson kívül Alonso is futott gyors kört az első szakaszban lágy gumikon, a spanyol megkezdett egy készletet.
A tavalyi győztes Button kezdett a legjobban |
A Red Bull visszavágott, Webberé a második edzés |
Hamilton: Ez a világ legmenőbb melója! – reakciók |
Elsőként Kobajasi hajtott ki a pályára, amelyen az aszfalt már 33 fokosra csökkent – ez elméletileg a McLaren malmára hajthatja a vizet a Red Bull-lal szemben, de Hamilton az első szakaszban elégedetlen volt az autóval.
Alonso és Massa használt, a Red Bull és a McLaren párosa, valamint Schumacher vadonatúj lágy gumikon kezdte meg a száguldást. Kobajasi 1:32.368-cal nyitott. Alonso elmaradt tőle a használt gumikon, Vettel viszont az újakon1:31.501-et futott. Massa, aki az első szakaszban nem fejezte be a gyors körét a lágy gumikon, kihasználta, hogy frissebbek az abroncsai, és megelőzte Alonsót.
Button 2 tizedre feljött Vettelre, Webber és Hamilton mögéjük érkezett. A Lotus pilótái is használt lágy gumikon kezdtek, Grosjean a 7., Räikkönen a 9. helyen állt az első menet után – Alonso volt közöttük.
Schumacher ezúttal sem kapkodta el, a többiekkel szemben nem hagyta el a boxutcát. Vajon a tíz rajthelyes büntetése miatt spórol a gumikkal, és mindent a versenyre tartogat?
A szakasz hajrája előtt csak Vettel, Button, Webber és Hamilton lehet biztos a továbbjutásban, Massa azonban az első szakaszban látott eredmények miatt még aggódhat. Ki is ment a brazil a pályára új lágy gumikon.
Biztos, ami biztos alapon Hamilton is kiment a pályára, miközben Schumacher csak melegítette a gumikat.
Alonso az új lágy gumikkal már feljött a 3. helyre, s biztosította továbbjutását. Kobajasi is megelőzte a boxban várakozó Webbert. Räikkönen is biztosította továbbjutását, Hamilton visszament a boxba, nem ment mért kört. Massa viszont nem tudott javítani, és a kiesők közé került. Schumacher és Rosberg is a 2. szakasz áldozata lett.
A 11. rajthelytől lefelé Massa, Di Resta, Schumacher (plusz tíz rajthely), Maldonado, Rosbrg, Ricciardo, Vergne sorrend alakult ki.
3. SZAKASZ
A pole-ért folyó csatában a két-két Red Bull, Sauber, Lotus és McLaren (Button öt rajthelyes büntetése miatt csak Hamilton lehet versenyben az első rajtkockáért) mellett Alonso és Hülkenberg vehet részt, a Force India pilótájáról azonban kiderült, hogy váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kap. A délelőtti kicsúszása során sérült meg a tengelykapcsolója.
A tízperces záró etap elején a Lotus, a McLaren és a Red Bull párosa is a pályára hajtott.
Miközben Vettel javítani tudott a korábbi eredményén 1:30.839-cel, Räikkönen és Hamilton is elmaradt attól. Webber, Button és Grosjean is bejött a finn és az angol elé.
Alonso, Hülkenberg és a két Sauber kivárt. Amikor az első hat visszajött a boxba, Pérez kiment az üres pályára.
Amikor elkezdet a gyor körét, a többiek is elhagyták a boxutcát. A mexikói megelőzte Räikkönent és Hamiltont, a finn a válasz körében a Spoon-kanyarban megcsúszott, és a kavicságyban kötött ki. Kobajasi és Grosjean még meg tudta előzni, de a többiek nem fejezhették be teljes gázzal a gyors körüket. Utólag a japán esete is felettébb gyanús…
A végén a pályán Vettel, Webber, Button, Kobajasi, Grosjean, Pérez, Alonso, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg sorrend alakult ki, de Button és Hülkenberg 5-5 rajthelyes büntetése miatt biztosan hátrébb kerül.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
5. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes* |
9. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
13. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes* |
16. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
22. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
23. | Michael Schumacher | német | Mercedes** |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**szingapúri baleset okozásáért 10 rajthelyes büntetés |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:30.839 | átlag: 230.134 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:31.090 | 0.251 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.290 | 0.451 |
4. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:31.700 | 0.861 |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:31.898 | 1.059 |
6. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:32.022 | 1.183 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:32.114 | 1.275 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:32.208 | 1.369 |
9. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.327 | 1.488 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | idő nélkül | |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:32.293 | |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:32.327 | |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:32.469 | |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:32.512 | |
15. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.625 | |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:32.954 | |
17. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.368 | |
18. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:33.405 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:34.657 | |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:35.213 | |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:35.385 | |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:35.429 | |
23. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:35.432 | |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:36.734 |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Grosjean | 1:32.029 | 1. | Vettel | 1:31.501 |
2. | Kobajasi | 1:32.042 | 2. | Button | 1:31.772 |
3. | Perez | 1:32.147 | 3. | Räikkönen | 1:31.826 |
4. | Räikkönen | 1:32.221 | 4. | Alonso | 1:31.833 |
5. | Alonso | 1:32.459 | 5. | Kobajasi | 1:31.886 |
6. | Vettel | 1:32.608 | 6. | Webber | 1:31.950 |
7. | Hülkenberg | 1:32.828 | 7. | Grosjean | 1:31.988 |
8. | Maldonado | 1:32.834 | 8. | Hamilton | 1:32.121 |
9. | di Resta | 1:32.898 | 9. | Perez | 1:32.169 |
10. | Massa | 1:32.946 | 10. | Hülkenberg | 1:32.272 |
11. | Webber | 1:32.951 | 11. | Massa | 1:32.293 |
12. | Rosberg | 1:33.015 | 12. | di Resta | 1:32.327 |
13. | Ricciardo | 1:33.059 | 13. | Schumacher | 1:32.469 |
14. | Hamilton | 1:33.061 | 14. | Maldonado | 1:32.512 |
15. | Button | 1:33.077 | 15. | Rosberg | 1:32.625 |
16. | Schumacher | 1:33.349 | 16. | Ricciardo | 1:32.954 |
17. | Vergne | 1:33.370 | 17. | Vergne | 1:33.368 |
18. | Senna | 1:33.405 | |||
19. | Kovalainen | 1:34.657 | |||
20. | Glock | 1:35.213 | |||
21. | de la Rosa | 1:35.385 | |||
22. | Pic | 1:35.429 | |||
23. | Petrov | 1:35.432 | |||
24. | Karthikeyan | 1:36.734 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.136 | átlag: 226.895 km/ó | 17 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.371 | 0.235 mp h. | 20 |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:32.824 | 0.688 | 13 |
4. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:32.918 | 0.782 | 23 |
5. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:32.920 | 0.784 | 19 |
6. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:32.924 | 0.788 | 15 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:33.008 | 0.872 | 21 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.025 | 0.889 | 16 |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:33.094 | 0.958 | 17 |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:33.160 | 1.024 | 16 |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:33.184 | 1.048 | 14 |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:33.224 | 1.088 | 15 |
13. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.569 | 1.433 | 14 |
14. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.722 | 1.586 | 18 |
15. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:33.899 | 1.763 | 23 |
16. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:33.984 | 1.848 | 19 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.023 | 1.887 | 19 |
18. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:34.369 | 2.233 | 11 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:35.568 | 3.432 | 19 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:36.355 | 4.219 | 18 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:36.389 | 4.253 | 11 |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:36.517 | 4.381 | 18 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:36.649 | 4.513 | 12 |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:36.875 | 4.739 | 16 |
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2002 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Ralf Schumacher |
2004 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Rubens Barrichello |
2005 | Kimi Räikkönen | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Felipe Massa | Fernando Alonso |
2007 (Fudzsi) | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2008 (Fudzsi) | Fernando Alonso | Lewis Hamilton | Felipe Massa |
2009 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2010 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2011 | Jenson Button | Sebastian Vettel | Jenson Button |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 8 | 13 | 194 |
2. | Sebastian Vettel | 2 | 5 | 11 | 165 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 13 | 149 |
4. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 10 | 142 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 9 | 119 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 7 | 82 |
9. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
10. | Felipe Massa | – | – | 8 | 51 |
11. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
13. | Kobajasi Kamui | – | – | 6 | 35 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 6 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 297 |
2. | McLaren-Mercedes | 261 |
3. | Ferrari | 245 |
4. | Lotus-Renault | 231 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 101 |
7. | Force India-Mercedes | 75 |
8. | Williams-Renault | 54 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 14 |