A pálya, amit a nézők tesznek pokollá

Vágólapra másolva!
2012.07.17. 13:52
null
A legutóbbi hockenheimi futamon Alonso állítólag gyorsabb volt Massánál… (Fotó: Action Images)
Címkék
Silverstone után újabb klasszikus helyszínre látogat a Formula–1 mezőnye, páros évről lévén szó a Német Nagydíjnak újra a Hockenheimring ad otthont a hétvégén. Az ősi vonalvezetés szimbóluma mára a múlté, ám a karakterében is megváltozott aszfaltcsík jelen formájában is nagy kihívás elé állítja pilótákat és mérnököket egyaránt. Muszáj kompromisszumot kötni a padlógázas nyújtott ív és a lassú-közepes kanyarok egymásutánjából álló, a kilátogató nézők hangorkánja révén pokoli hangulatú Motodrom között. A hétvégén gyaníthatóan a hatékony mechanikai tapadás és a hátsó gumik óvása lesz a fókuszban.
HOCKENHEIMRING

A pálya adatai:
Hosszúság: 4, 574 km
Teljes versenytáv: 67 kör (304.458 km)
Pályacsúcs: 1:13.306 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:13.780 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)

Tavalyelőtti verseny:

Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:13.791; Red Bull)
Futamgyőztes: Fernando Alonso (1:27:38.864; Ferrari)
Leggyorsabb kör: Sebastian Vettel (1:13.791; Red Bull)

Hivatalos honlap: www.hockenheimring.net

A német nagydíjak története egészen 1926-ig, a berlini AVUS-pályán rendezett versenyig vezethető vissza, amit a legendás Rudolf Caracciola dominált. A hockenheimi pálya 1939-ben épült, méghozzá abból a célból, hogy a Mercedes-Benz autóinak lehetősége nyíljon tesztelésre egy nagy átlagsebességű pályán. Az eredeti vonalvezetés megközelítette a 8 km-es távot, két hosszú ívből állt, két végén pedig egy-egy hajtűkanyar helyezkedett el. A második világégés idején az építkezést leállították, s mivel a debütáló Formula–1-es világbajnokság német futamának a Nürburgring adott otthont, a Baden-Württemberg szívében elhelyezkedő aszfaltcsíkon csupán kevésbé jelentős versenyeket rendeztek.

Az 1960-as években jelentős fejlesztések zajlottak le a komplexum területén, az újfajta vonalvezetést egy erdőségen keresztülvágva alakították ki, továbbá sor került egy modernnek számító stadionrész építésére is. Noha 1968-ban egy tragédia kapcsán (Jim Clark egy F2-es verseny során fának ütközött és életét vesztette) Hockenheim is borzolta a sportszerető közvélemény idegeit, az életveszélyesnek titulált Nürburgring helyére beugorva 1970-ben mégis bemutatkozhatott a királykategóriában. A döntő fordulat 1976-ban, Niki Lauda hírhedt égési sérüléseit hozó balesete után következett be, ezt követően már Dél-Németországban rendezték a Német Nagydíjakat.

Biztonsági és gazdaságossági megfontolásból többször átépítették azóta is a pályát, Patrick Depailler 1980-as tesztelés közbeni halálos balesete miatt például egy sikán váltotta fel a pokolian gyors Ostkurvét. Befogadóképességét növelendő 2002-ben megszüntették az erdőben futó pályaszakaszt, a pilóták és a közönség negatív véleménye sosem volt annyira egyöntetű, mint akkoriban, többük szerint a pályát egyik szimbólumától fosztották meg. S akkor még nem beszéltünk a Jim Clark és Ayrton Senna nevét viselő sikánok eltűnéséről. Az aszfaltcsík karaktere alapvető változáson esett át.


Egy év szünet után 2008-ban visszatért a Német Nagydíj a versenynaptárba, ugyanakkor az ország két legnagyobb autóklubja és Bernie Ecclestone közti megállapodás értelmében eztán felváltva rendezi a hazai GP-t Hockenheim és a sokáig az európai Grand Prix-nek otthont adó Nürburgring. Páros évről lévén szó idén az előbbi került sorra.

PADLÓGÁZ HELYETT NYOMATÉK
Kanyarok száma: 17 (7 balos, 10 jobbos)
Vezetési irány: óramutató járásának megfelelően
Aszfalt minősége: kielégítő, de több helyen hepehupás, érdes
Leszorító erő: viszonylag nagy
Leghosszabb teljes gázzal teljesíthető szakasz: 14,9 sec
Legmagasabb mért sebesség: 315 km/h
Teljes gázadás: közepes (kb. 64 %)
Gumik igénybevétele: átlagos
Fékek igénybevétele: átlagon felüli
Felhasználandó gumikeverék: közepes, lágy

Míg a régi Hockenheim egy viszonylag egyszerű erőpálya volt, hosszúsága Spát idézte, átlagsebessége pedig a monzaival vetekedett, az új egy technikás, modern szellemben épült ring, mely magán viseli Hermann Tilke tervezőmunkájának esszenciáját. Az új pálya elvesztette a régi varázsát, átlagsebessége alig lépi túl a 250 km/h-t, lassú és közepes tempóban bevehető kanyarok követik egymást, így sokkal fajsúlyosabb szerepet kap a mechanikai tapadás, mint korábban.

A pálya egy kimondottan gyors, az eredeti vonalvezetésbe is beletartozó kanyarral, a jobbos Nordkurvéval nyit, amit közel 250-nel és hármas sebességi fokozatban be lehet venni. Az ezt követő lassú, 110 km/h-val abszolválható kombinációban nem csupán az egyenetlenségek miatt kell figyelniük a pilótáknak, de létfontosságú a jó kigyorsítás is, hogy aztán megfelelő lendülettel mehessenek neki a Parabolika nevű jobbos ívnek. (Ami technikai szempontból egyébként egyenesnek tekintendő.) Ezen a ponton igen közel érnek a stadionrészhez, a nézőknek nem mindennapi látványt szolgáltatva, s nem mellékesen a padlógázon repesztő pilótáknak sem mindennapi élményben van részük a kilátogató fanatikusok fanfárja közt.

A száguldást egy hajtű zárja le, több mint 100 méteres féktávot követően lassítanak le 50-re. Csak tökéletes első tapadással lehetnek itt versenyképesek, ami lényeges, hiszen a pálya első számú előzési pontjáról beszélünk. A bekanyarodás korán kezdődik, a rövid apex a Spitzkehre-kanyar közepén rögtön a kerékvető szélén található.

A 7-8-as, majd a 9-10-es kanyarok állandó sugaruk miatt finom bekanyarodást tesznek lehetővé, majd a gyorsnak mondható 12-es jobbosban, a Mobil1-ban a rázóköveket is igénybe veszik a jobb időeredmény érdekében. Ezt követi a Sachskurve nevű visszafordító. Növekvő sugarú kanyarról van szó, így itt az az ideális, ha későn fékeznek, és élesen kanyarodnak, hogy hamar elérjék az átmenetet, s gyorsan gázt adjanak a maximális kijárati sebesség érdekében. A magasra épített belső rázókövekkel vigyázni kell, túlzott használatuk könnyen egyensúlyvesztést eredményezhet. A Südkurve, majd a 17-es jobbos is közepes sebességű kanyar, utóbbi kigyorsítási szakasza értelem szerint fontos lehet a szélárnyékba kerüléshez. A célegyenes összességében átlagos hosszúságúnak mondható.


A leszorítóerőt az átlagosnál valamivel nagyobbra veszik, mivel a lassabb részek mellett a végsebesség is lényeges tényező. A stadionrész nemcsak vezetéstechnikailag, hanem műszaki szempontból is a kör legérdekesebb része, a jó köridő elérésében minden más szakasznál lényegesebb. Rendkívül fontos, hogy a kigyorsításoknál megfelelő legyen a tapadás, mert különben a kanyarokat összekötő rövid szakaszokon is sok időt lehet veszíteni. A gyors irányváltások alacsony száma miatt a lágyabb mechanikai beállításokkal próbálkoznak Hockenheimben.

Mióta betiltották, az automata motorféket, a fékek még nagyobb erőpróbának vannak itt kitéve, mint korábban, a hosszú féktávoknál az egyensúly kulcskérdés. A motorokra ható terhelés kiértékelése felemás képet fest: egyrészt a padlógázas szakaszok viszonylagos rövidsége (64%) miatt javult a helyzet az előző nyomvonalhoz mérten, másrészről viszont a nagy nyomaték kikezdheti az erőforrások élettartamát. Hockenheim a gumik szempontjából már keményebb dió, mert a lassú kanyarokból való sűrű kigyorsítás leterheli a hátsó abroncsokat, ráadásul az aszfalt felülete is különösen érdes. S akkor még nem esett szó a délnémet versenyeken rendszeres tikkasztó hőségről, ami fokozottabb kihívás elé szokta állítani technikát, pilótát egyaránt.

Legfrissebb hírek

Molnár Dóra hetedik lett 200 háton, Kós Hubert új országos csúccsal döntős 50 méteren

Vizes vb 2025
24 perce

Bayern: megműtütték Pavlovic szemgödrét, több hetes kihagyás vár rá

Német labdarúgás
27 perce

„Kicsordult a könnyem” – majdnem negyven év után teljesült a kazincbarcikai szurkoló álma

Labdarúgó NB I
43 perce

Jövőre megcélozza a strandröplabda Európa-bajnoki részvételt Villám Lilla és Kun Stefánia

Röplabda
1 órája

Bűnösökből lettek csehszlovák hősök

Minden más foci
1 órája

Óriási fölénnyel nyerte az olimpiai bajnok a női 3 méteres műugrást a vizes vb-n

Vizes vb 2025
1 órája

Három fiatal játékosát is kölcsönadja az NB II-be a Nyíregyháza – hivatalos

Labdarúgó NB I
1 órája

Kártik Bálint: Már másként tekintek az NB I-es szereplésre

Labdarúgó NB I
2 órája
Ezek is érdekelhetik