Fernando Alonso a 2010-es Szingapúri Nagydíj óta először a pole pozícióból indulhat, miután az élen zárta a Brit Nagydíj esős időmérő edzését. A Ferrari spanyol pilótája nagy nehezen küzdötte be magát a harmadik szakaszba, amelyben nem volt nála gyorsabb a vizes pályán.
A második etap végén akkor érte el legjobb időeredményét, amikor Romain Grosjean megcsúszása miatt sárga zászlót lengettek, de mivel a záró szektorban a részideje elmaradt a korábbi legjobbjától, várhatóan megússza büntetés nélkül.
A második rajthely Mark Webberé, a vb-pontverseny első két helyezettje, a legutóbbi két Brit GP győztese indul az első sorból.
Mögöttük Michael Schumacher és Sebastian Vettel várhatja majd a rajtjelzést, a harmadik sorba Felipe Massa és Kimi Räikkönen került. A McLaren pilótái közül Lewis Hamilton a 8. rajtkockát szerezte meg, Jenson Button pedig már az első etapban kiesett.
Többen is rajtbüntetésre számíthatnak, Nico Hülkenberg és az utolsó Charles Pic váltócsere miatt 5-5 rajthelyet veszít, Kobajasi Kamui szintén öt, Jean-Éric Vergne 10 rajthelyes visszasorolást hozott magával Valenciából. További büntetések lehetnek az időmérőn történt incidensek miatt.
3. SZAKASZ
Grosjean második szakaszbeli kicsúszása miatt kilencen csaphatnak össze a pole pozícióért: a két Red Bull-pilóta, a két ferraris, valamint Hamilton, Schumacher, Räikkönen, Hülkenberg (neki öt rajthelyes büntetése van váltócsere miatt) és Maldonado.
Elsőként Maldonado ment ki a pályára. Ezúttal nem volt tolongás mögötte. A venezuelaihoz hasonlóan a többiek is intermediate gumikon mentek ki a pályára – hamilton nem, de ő a boxba ment új kerekekért. Újabb eső közeledett, de csak az edzés végére jósolták.
Mind a kilenc érdekelt a pályán volt, Maldonado 1:58.016-tal kezdett. Massa megelőzte, Räikkönen nem tudta. Schumacher, majd Alonso ált az élre, a spanyol 1:53.699 perccel. Räikkönen a végén jött be átmeneti gumikért, Massa állt az élre.
Két perccel a vége előtt Webber bejött a két Ferrari közé, Alonso vezetett. Webber nagyon gyors körön volt, 1:51.793 perccel az élre ugrott.
A spanyol és az ausztrál belügye lett a pole-ért folyó csata. Alonso átvette a vezetést 1:51.746-tal, Schumacher feljött a 3. helyre, Webber nem tudott javítani. Vettel bejött a 4. helyre.
Mögötte Massa, Räikkönen,maldonado, Hamilton, Hülkenberg, Grosjean sorrend alakult ki.
ELŐZMÉNYEK
Az edzés megkezdése előtt a levegő 17, az aszfalt 23 fokos volt, a délnyugati szélben a pálya felett elvonuló felhők között ki-kisütött a nap, de az F1 hivatalos időjósa, a Meteo France azt ígérte, az edzés alatt biztosan elered az eső – ez végül tíz perccel a kezdés előtt meg is történt.
Fernando Alonso, a tavalyi Brit GP és a két héttel ezelőtti Európai Nagydíj győztese jól melegített az időmérőre, az első helyen zárta a délelőtti szabadedzést. A Silverstone-ba bizakodva érkezett Nico Rosberg Mercedesét lázasan javította a csapata, igyekeztek helyrehozni a szabadedzésen tönkrement autóját.
A valenciai Európai Nagydíjról rajtbüntetést áthozó Jean-Éric Vergne (10 hely) és Kobajasi Kamui (5 rajthely) után Nico Hülkenbergnek is büntetéssel kell számolnia, autójában ugyanis váltót cserélt a Force India.
A brit szurkolóknak a David Coulthard győzelme ellenére rossz emlékű 2000-es silverstone-i futam után újra roppant nehéz dolguk van a pályára való kijutással és a parkolással, órákba telik, mire a pályára jutnak, a parkolókban pedig áll a sár.
1. SZAKASZ
Az enyhe esőben a pilóták nagy része azonnal a pályára hajtott, hátha tud mért kört futni még a csapadék felerősödése előtt. Két percen belül mind a 24 pilóta körözött, főleg intermediate gumikon. Az esős körülmények miatt a DRS használata nem engedélyezett.
Az első mért kör Kobajasié, 1:50.411-gyel nyitott a japán. A nagy helyezkedésben a két Lotus összeért, a Grosjean mellett próbálkozó Räikkönen húzta a rövidebbet, de folytatni tudta a körözést.
A pálya adatai: Hosszúság: 5.901 km Teljes versenytáv: 52 kör (306.227 km) Pályacsúcs: 1:29.615 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010) Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:30.874 (Fernando Alonso, Ferrari, 2010) A tavalyi verseny: Pole pozíció: Mark Webber (1:30.399; Red Bull) Futamgyőztes: Fernando Alonso (1:28:41.94; Ferrari) Leggyorsabb kör: Fernando Alonso (1:34.908; Ferrari) |
Az első mért körök után Massa vezetett 1:49.568-cal, Schumacher és Rosberg előtt. A fiatal német autóját sikerült megjavítania a Mercedesnek.
De la Rosa és Räikkönen a 107 százalékos határon kívüli kört futott elsőre, a finn másodikra feljött a középmezőnybe. A teljes mezőny körözése alatt gyorsan változott a helyzet, az élen 8 perc elteltével Kobajasi állt 1:47.840-nel. Button viszont a kiesőzónába szorult, a 18. helyen állt, közvetlenül a kiscsapatok pilótái előtt.
Az enyhe eső tovább esett, az átmeneti gumik tökéletesen megfeleltek ezeknek a körülményeknek.Button gyors köre után Rosberg került a kiesőzónába, a Mercedes-pilóta a következő körében csak a Caterhameket tudta megelőzni. Előtte Räikkönen és Button állt veszélyes zónában, de a finn gyors körön volt, feljött a 6. helyre Pérez, Kobajasi, Grosjean, Maldonado,és Ricciardo mögé.
Rosberget később visszaelőzte a két Caterham, miközben Maldonado, majd Hülkenberg állt az élre, majd Vettel futott 1:46.279-es kört.Rosberg 6 perccel a vége előtt nemcsak a Caterham párosát, Buttont is maga mögé utasította. Pic a 107 százalékos zónán kívül volt.
Button nem tudott javítani, Rosberg mögött maradt. A Sauber pilótái kipróbálták a száraz pályára való gumikat, mert úgy vélték, eléggé felszárították az autók az ideális ívet, de túlságosan csúszkáltak a folyamatosan szemerkélő esőben, és visszamentek a boxba.
Egy perccel a vége előtt is Button volt a veszélyzónában, Rosberg pedig a boxban várakozott. A McLaren pilótája az utolsó percben gyors kört futott, és bár a második időmérő ponton másfél másodperccel gyorsabb volt Rosberg részidejénél, a célegyenesben keresztben álló Glock miatt lassítania kellett, és kiesett.
A Marussia pilótája a célegyenesbe fordítva a rázókövön megcsúszott, és keresztbe fordult a pályán, autója pedig lefulladt.
A 18. helytől lefelé Button, Petrov, Kovalainen, Glock,De la Rosa, Karthikeyan sorrend alakult ki, Pic a 107 százalékos zónán kívül ragadt, indulási esélye a sportfelügyelők kezébe került.
Az eső sokkal erősebben esett, ez is közrejátszhatott abban, hogy Button elveszítette Rosberggel szembeni előnyét a körben.
2. SZAKASZ
Immár szakadt az eső, de mindenki azonnal a pályára hajtott a 15 perces etapra. Az első kör Vergne-é, 2:00.082. Közben Schumacher megpördült a Beckettsben, de folytatni tudta.
Száguldás a világháborús reptéren – pályabemutató |
Az angliai eső megtörheti Vettel lendületét – csapatelőzetes |
Grosjean volt a leggyorsabb a silverstone-i esőben – 1. szabadedzés |
Hamilton: A szurkolókért érdemes volt körözni - pénteki reakciók |
Az eső ezúttal elmaradt, Alonso az élre tört - 3. szabadedzés |
Pérez állt az élre 1:59.092-vel, Schumi továbbra is küzdött az elemekkel, egy kavicságyon ment át. Alonso is nagyot csúszott, megúszta falnak ütközés nélkül.
Az első gyors köröket követően Maldonado, Di Resta, Grosjean, Schumacher, Massa, Alonso és Senna volt a kiesőzónában. Grosjean piros zászlóért kiáltott a csapatrádióban, a versenyigazgató megértette a problémáját, és 6:19 perccel a vége előtt megszakította az edzést.
ESŐSZÜNET
A továbbjutó helyeken Pérez, Hamilton, Rosberg, Vergne, Hülkenberg, Kobajasi, Raikkönen, Webber, Ricciardo, Vettel volt a sorrend.
A Pirelli Cinturado esőgumijai fél centiméterrel megemelik az autót a slickekhez képest, így is csökken a vízre futás okozta megcsúszások esélye. Ám a mostani silverstone-i esőben ez a fél centiméter is kevés, ezért veszélyes a száguldás, és ezért szüneteltetik az időmérőt.
Közben a Marussia jelezte, hogy Charles Pic autójában is váltócsere történt – ez elvileg öt rajthely büntetés, de a francia azért is hálás lehet a sportfelügyelőknek, hogy egyáltalán rajtengedélyt kap a 107 százalékos határon kívüli ideje ellenére.
A Meteo France szerint magyar idő szerint 15.45-ig nem csökken az eső intenzitása, azaz még szűk egy órát szünetel a tréning.
Az újabb jelentés szerint félórás szünet lesz a mostani eső és egy ennél sokkal nagyobb és több időn át tartó zivatar között. Abban a szünetben kellene megoldani a második szakasz végét és a harmadik etapot.
Az FIA 10 perccel az újraindítás előtt jelezni fogja a csapatoknak, mikor lehet újra száguldani. Hasonló eset fordult elő 2009-ben a Brazil Nagydíjon, amikor szintén több mint egy órán át tartott a szünet, a tréning pedig 2 óra 41 percet vett igénybe. 2010-ben Japánban vasárnap délelőttre halasztották az időmérőt, de a silverstone-i közönség és dugó miatt ez az opció ezúttal nem tűnik valószínűnek.
Az orvosi autó körözött időnként a pályán, a közönség szórakoztatása mellett a pálya állapotának megvizsgálása is a cél volt. Charlie Whiting FIA-versenyigazgató szerint magyar idő szerint 16 órakor indulhat újra az edzés.
A Red Bull és a McLaren szerelői csatlakoztak a célegyenes szurkolótáborhoz, és bekapcsolódtak a mexikói hullámzásba.
Fél négyre Silverstone városban elállt az eső, és a pálya felett is világosodott az ég.
15.50-kor nem jött a tízperces figyelmeztetés, a Whiting által előre jelzett 16 órás újrakezdés nem valósul meg.
Bernie Ecclestone megvédte a Brit Nagydíjnak otthont adó silverstone-i pálya tulajdonosait, hogy nem tehetnek az időjárás miatti forgalmi káoszról. Az edzés 16.07-kor indul újra, 92 perces szünet után.
A pilóták gyorsan az autójukba ültek, a pályát seprő személyzet is gyorsabban dolgozott. Az autókra extrém esős gumik kerültek az újraindítás előtt.
Az autók felsorakoztak a boxutca kijáratánál. 6 percük és 19 másodpercük maradt. A továbbjutó helyeken Pérez, Hamilton, Rosberg, Vergne, Hülkenberg, Kobajasi, Raikkönen, Webber, Ricciardo, Vettel volt a sorrend, Maldonado, Di Resta, Grosjean, Schumacher, Massa, Alonso és Senna volt a kiesőzónában.
A két Sauber az intermediate gumikat választotta. A Toro Rosso párosa a boxban maradt.
A versenyzők sokkal gyorsabbak voltak, mint a félbeszakítás előtt. Grosjean azonnal az élre állt, Alonso 27 ezreddel elmaradt tőle. Rosberg lecsúszott a pályáról, de folytatta.
Schumacher az élre állt, majd Webber 1:55.898-cal megelőzte. Folyamatosan gyorsult a pálya, aki a célba ért, az első ötbe jött be. Alonso 4 másodperccel a vége előtt kezdte meg gyors körét, Hamilton állt az élre. Alonsónak kellett a gyors kör a továbbjutáshoz. A 11. helyen álló Räikkönen megcsúszott, de ezzel együtt hatodik lett.
Rosberg, Vergne és Pérez biztosan kiesett. Grosjean továbbjutóként a kavicságyba csúszott, nem tudta folytatni. Alonso a 9. helyre jött be Vettel elé, a német a 10. helyen jutott tovább.
A 11. Di Resta, s mögötte Kobajasi, Rosberg, Ricciardo, Senna, Vergne és az intermediate gumikon próbálkozó Pérez kiesett. Kobajasi büntetése miatt a 17., Vergne a 23. helyről rajtol.
A 3. szakaszról a cikk tetején olvashatnak.
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:51.746 | átlag: 189.783 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:51.793 | 0.047 mp h. |
3. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:52.020 | 0.274 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:52.199 | 0.453 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:53.065 | 1.319 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:53.290 | 1.544 |
7. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:53.539 | 1.793 |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:53.543 | 1.797 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:54.382 | 2.636 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | idő nélkül | |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:57.009 | |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:57.071 | |
13. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:57.108 | |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:57.132 | |
15. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:57.426 | |
16. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:57.719 | |
17. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:57.895 | |
18. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:48.044 | |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:49.027 | |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:49.477 | |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:51.618 | |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:52.742 | |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:53.040 | |
24. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:54.143 |
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
7. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
14. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes *** |
15. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari * |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
23. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari** |
24. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth*** |
*öt rajthely baleset okozásáért, **tíz rajthely baleset okozásáért, ***öt rajthely váltócsere miatt |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Vettel | 1:46.279 | 1. | Hamilton | 1:54.897 |
2. | Hülkenberg | 1:46.334 | 2. | Hülkenberg | 1:55.556 |
3. | Maldonado | 1:46.449 | 3. | Schumacher | 1:55.799 |
4. | Perez | 1:46.494 | 4. | Webber | 1:55.898 |
5. | Alonso | 1:46.515 | 5. | Grosjean | 1:56.388 |
6. | Schumacher | 1:46.571 | 6. | Massa | 1:56.388 |
7. | Kobajasi | 1:46.649 | 7. | Räikkönen | 1:56.469 |
8. | Grosjean | 1:47.043 | 8. | Maldonado | 1:56.802 |
9. | Senna | 1:47.105 | 9. | Alonso | 1:56.921 |
10. | Ricciardo | 1:47.266 | 10. | Vettel | 1:56.931 |
11. | Webber | 1:47.276 | 11. | di Resta | 1:57.009 |
12. | Räikkönen | 1:47.309 | 12. | Kobajasi | 1:57.071 |
13. | Massa | 1:47.401 | 13. | Rosberg | 1:57.108 |
14. | Hamilton | 1:47.433 | 14. | Ricciardo | 1:57.132 |
15. | di Resta | 1:47.582 | 15. | Senna | 1:57.426 |
16. | Vergne | 1:47.705 | 16. | Vergne | 1:57.719 |
17. | Rosberg | 1:47.724 | 17. | Perez | 1:57.895 |
18. | Button | 1:48.044 | |||
19. | Petrov | 1:49.027 | |||
20. | Kovalainen | 1:49.477 | |||
21. | Glock | 1:51.618 | |||
22. | de la Rosa | 1:52.742 | |||
23. | Karthikeyan | 1:53.040 | |||
24. | Pic | 1:54.143 |
Győzelem | Dobogó | Pontszerzés | Pont | ||
1. | Fernando Alonso | 2 | 4 | 8 | 111 |
2. | Mark Webber | 1 | 1 | 7 | 91 |
3. | Lewis Hamilton | 1 | 4 | 7 | 88 |
4. | Sebastian Vettel | 1 | 2 | 6 | 85 |
5. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 6 | 75 |
6. | Kimi Räikkönen | – | 3 | 7 | 73 |
7. | Romain Grosjean | – | 2 | 4 | 53 |
8. | Jenson Button | 1 | 2 | 4 | 49 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 4 | 39 |
10. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
11. | Paul di Resta | – | – | 5 | 27 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 4 | 21 |
13. | Michael Schumacher | – | 1 | 3 | 17 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 17 |
15. | Bruno Senna | – | – | 4 | 16 |
16. | Felipe Massa | – | – | 3 | 11 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 176 |
2. | McLaren-Mercedes | 137 |
3. | Lotus-Renault | 126 |
4. | Ferrari | 122 |
5. | Mercedes | 92 |
6. | Sauber-Ferrari | 60 |
7. | Williams-Renault | 45 |
8. | Force India-Mercedes | 44 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |