Alonso jól „úszott”, csaknem két év után ismét a pole-ban

Vágólapra másolva!
2012.07.07. 13:55
null
Fernando Alonso nehezen jutott a 3. szakaszba, amelyben aztán mindenkinél gyorsabb volt (Fotók: Reuters)
Címkék
Fernando Alonso szerezte meg az első rajtkockát Silverstone-ban a Brit Nagydíj több mint másfél órára megszakított hivatalos időmérő edzésén. A szakadó eső miatt szünetelő, utána újraindított tréningen a spanyollal csak Mark Webber tudta tartani a lépést, a vb-pontverseny első két helyezettjének különcsatáját végül a Brit GP tavalyi győztese nyerte meg. A harmadik rajtkocka Michael Schumacheré, a negyedik Sebastian Vettelé lett. Jenson Button az első szakaszban kiesett, Lewis Hamilton a 8.

Fernando Alonso a 2010-es Szingapúri Nagydíj óta először a pole pozícióból indulhat, miután az élen zárta a Brit Nagydíj esős időmérő edzését. A Ferrari spanyol pilótája nagy nehezen küzdötte be magát a harmadik szakaszba, amelyben nem volt nála gyorsabb a vizes pályán.

A második etap végén akkor érte el legjobb időeredményét, amikor Romain Grosjean megcsúszása miatt sárga zászlót lengettek, de mivel a záró szektorban a részideje elmaradt a korábbi legjobbjától, várhatóan megússza büntetés nélkül.

A második rajthely Mark Webberé, a vb-pontverseny első két helyezettje, a legutóbbi két Brit GP győztese indul az első sorból.

Mögöttük Michael Schumacher és Sebastian Vettel várhatja majd a rajtjelzést, a harmadik sorba Felipe Massa és Kimi Räikkönen került. A McLaren pilótái közül Lewis Hamilton a 8. rajtkockát szerezte meg, Jenson Button pedig már az első etapban kiesett.

Többen is rajtbüntetésre számíthatnak, Nico Hülkenberg és az utolsó Charles Pic váltócsere miatt 5-5 rajthelyet veszít, Kobajasi Kamui szintén öt, Jean-Éric Vergne 10 rajthelyes visszasorolást hozott magával Valenciából. További büntetések lehetnek az időmérőn történt incidensek miatt.

3. SZAKASZ

Grosjean második szakaszbeli kicsúszása miatt kilencen csaphatnak össze a pole pozícióért: a két Red Bull-pilóta, a két ferraris, valamint Hamilton, Schumacher, Räikkönen, Hülkenberg (neki öt rajthelyes büntetése van váltócsere miatt) és Maldonado.

Elsőként Maldonado ment ki a pályára. Ezúttal nem volt tolongás mögötte. A venezuelaihoz hasonlóan a többiek is intermediate gumikon mentek ki a pályára – hamilton nem, de ő a boxba ment új kerekekért. Újabb eső közeledett, de csak az edzés végére jósolták.

Mind a kilenc érdekelt a pályán volt, Maldonado 1:58.016-tal kezdett. Massa megelőzte, Räikkönen nem tudta. Schumacher, majd Alonso ált az élre, a spanyol 1:53.699 perccel. Räikkönen a végén jött be átmeneti gumikért, Massa állt az élre.

Két perccel a vége előtt Webber bejött a két Ferrari közé, Alonso vezetett. Webber nagyon gyors körön volt, 1:51.793 perccel az élre ugrott.

A spanyol és az ausztrál belügye lett a pole-ért folyó csata. Alonso átvette a vezetést 1:51.746-tal, Schumacher feljött a 3. helyre, Webber nem tudott javítani. Vettel bejött a 4. helyre.

Mögötte Massa, Räikkönen,maldonado, Hamilton, Hülkenberg, Grosjean sorrend alakult ki.

ELŐZMÉNYEK

Az edzés megkezdése előtt a levegő 17, az aszfalt 23 fokos volt, a délnyugati szélben a pálya felett elvonuló felhők között ki-kisütött a nap, de az F1 hivatalos időjósa, a Meteo France azt ígérte, az edzés alatt biztosan elered az eső – ez végül tíz perccel a kezdés előtt meg is történt.

Fernando Alonso, a tavalyi Brit GP és a két héttel ezelőtti Európai Nagydíj győztese jól melegített az időmérőre, az első helyen zárta a délelőtti szabadedzést. A Silverstone-ba bizakodva érkezett Nico Rosberg Mercedesét lázasan javította a csapata, igyekeztek helyrehozni a szabadedzésen tönkrement autóját.

Helyzetkép Silverstone-ból: dagonya a parkolóban
Helyzetkép Silverstone-ból: dagonya a parkolóban

A valenciai Európai Nagydíjról rajtbüntetést áthozó Jean-Éric Vergne (10 hely) és Kobajasi Kamui (5 rajthely) után Nico Hülkenbergnek is büntetéssel kell számolnia, autójában ugyanis váltót cserélt a Force India.

A brit szurkolóknak a David Coulthard győzelme ellenére rossz emlékű 2000-es silverstone-i futam után újra roppant nehéz dolguk van a pályára való kijutással és a parkolással, órákba telik, mire a pályára jutnak, a parkolókban pedig áll a sár.

1. SZAKASZ

Az enyhe esőben a pilóták nagy része azonnal a pályára hajtott, hátha tud mért kört futni még a csapadék felerősödése előtt. Két percen belül mind a 24 pilóta körözött, főleg intermediate gumikon. Az esős körülmények miatt a DRS használata nem engedélyezett.

Az első mért kör Kobajasié, 1:50.411-gyel nyitott a japán. A nagy helyezkedésben a két Lotus összeért, a Grosjean mellett próbálkozó Räikkönen húzta a rövidebbet, de folytatni tudta a körözést.

SILVERSTONE CIRCUIT
A pálya adatai:
Hosszúság: 5.901 km
Teljes versenytáv: 52 kör (306.227 km)
Pályacsúcs: 1:29.615 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010)
Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:30.874 (Fernando Alonso, Ferrari, 2010)

A tavalyi verseny:

Pole pozíció: Mark Webber (1:30.399; Red Bull)
Futamgyőztes: Fernando Alonso (1:28:41.94; Ferrari)
Leggyorsabb kör: Fernando Alonso (1:34.908; Ferrari)

Az első mért körök után Massa vezetett 1:49.568-cal, Schumacher és Rosberg előtt. A fiatal német autóját sikerült megjavítania a Mercedesnek.

De la Rosa és Räikkönen a 107 százalékos határon kívüli kört futott elsőre, a finn másodikra feljött a középmezőnybe. A teljes mezőny körözése alatt gyorsan változott a helyzet, az élen 8 perc elteltével Kobajasi állt 1:47.840-nel. Button viszont a kiesőzónába szorult, a 18. helyen állt, közvetlenül a kiscsapatok pilótái előtt.

Az enyhe eső tovább esett, az átmeneti gumik tökéletesen megfeleltek ezeknek a körülményeknek.Button gyors köre után Rosberg került a kiesőzónába, a Mercedes-pilóta a következő körében csak a Caterhameket tudta megelőzni. Előtte Räikkönen és Button állt veszélyes zónában, de a finn gyors körön volt, feljött a 6. helyre Pérez, Kobajasi, Grosjean, Maldonado,és Ricciardo mögé.

Rosberget később visszaelőzte a két Caterham, miközben Maldonado, majd Hülkenberg állt az élre, majd Vettel futott 1:46.279-es kört.Rosberg 6 perccel a vége előtt nemcsak a Caterham párosát, Buttont is maga mögé utasította. Pic a 107 százalékos zónán kívül volt.

Jenson Button végzett, mire megérkezett a nagy eső (Fotó: Reuters)
Jenson Button végzett, mire megérkezett a nagy eső (Fotó: Reuters)

Button nem tudott javítani, Rosberg mögött maradt. A Sauber pilótái kipróbálták a száraz pályára való gumikat, mert úgy vélték, eléggé felszárították az autók az ideális ívet, de túlságosan csúszkáltak a folyamatosan szemerkélő esőben, és visszamentek a boxba.

Egy perccel a vége előtt is Button volt a veszélyzónában, Rosberg pedig a boxban várakozott. A McLaren pilótája az utolsó percben gyors kört futott, és bár a második időmérő ponton másfél másodperccel gyorsabb volt Rosberg részidejénél, a célegyenesben keresztben álló Glock miatt lassítania kellett, és kiesett.

A Marussia pilótája a célegyenesbe fordítva a rázókövön megcsúszott, és keresztbe fordult a pályán, autója pedig lefulladt.

A 18. helytől lefelé Button, Petrov, Kovalainen, Glock,De la Rosa, Karthikeyan sorrend alakult ki, Pic a 107 százalékos zónán kívül ragadt, indulási esélye a sportfelügyelők kezébe került.

Az eső sokkal erősebben esett, ez is közrejátszhatott abban, hogy Button elveszítette Rosberggel szembeni előnyét a körben.

2. SZAKASZ

Immár szakadt az eső, de mindenki azonnal a pályára hajtott a 15 perces etapra. Az első kör Vergne-é, 2:00.082. Közben Schumacher megpördült a Beckettsben, de folytatni tudta.

SCHUMACHER MEGPRÖDÜLÉSE

Pérez állt az élre 1:59.092-vel, Schumi továbbra is küzdött az elemekkel, egy kavicságyon ment át. Alonso is nagyot csúszott, megúszta falnak ütközés nélkül.

Az első gyors köröket követően Maldonado, Di Resta, Grosjean, Schumacher, Massa, Alonso és Senna volt a kiesőzónában. Grosjean piros zászlóért kiáltott a csapatrádióban, a versenyigazgató megértette a problémáját, és 6:19 perccel a vége előtt megszakította az edzést.

ESŐSZÜNET

A továbbjutó helyeken Pérez, Hamilton, Rosberg, Vergne, Hülkenberg, Kobajasi, Raikkönen, Webber, Ricciardo, Vettel volt a sorrend.

A Pirelli Cinturado esőgumijai fél centiméterrel megemelik az autót a slickekhez képest, így is csökken a vízre futás okozta megcsúszások esélye. Ám a mostani silverstone-i esőben ez a fél centiméter is kevés, ezért veszélyes a száguldás, és ezért szüneteltetik az időmérőt.

Közben a Marussia jelezte, hogy Charles Pic autójában is váltócsere történt – ez elvileg öt rajthely büntetés, de a francia azért is hálás lehet a sportfelügyelőknek, hogy egyáltalán rajtengedélyt kap a 107 százalékos határon kívüli ideje ellenére.

A Meteo France szerint magyar idő szerint 15.45-ig nem csökken az eső intenzitása, azaz még szűk egy órát szünetel a tréning.

Az újabb jelentés szerint félórás szünet lesz a mostani eső és egy ennél sokkal nagyobb és több időn át tartó zivatar között. Abban a szünetben kellene megoldani a második szakasz végét és a harmadik etapot.

Az FIA 10 perccel az újraindítás előtt jelezni fogja a csapatoknak, mikor lehet újra száguldani. Hasonló eset fordult elő 2009-ben a Brazil Nagydíjon, amikor szintén több mint egy órán át tartott a szünet, a tréning pedig 2 óra 41 percet vett igénybe. 2010-ben Japánban vasárnap délelőttre halasztották az időmérőt, de a silverstone-i közönség és dugó miatt ez az opció ezúttal nem tűnik valószínűnek.

Az orvosi autó körözött időnként a pályán, a közönség szórakoztatása mellett a pálya állapotának megvizsgálása is a cél volt. Charlie Whiting FIA-versenyigazgató szerint magyar idő szerint 16 órakor indulhat újra az edzés.

A Red Bull és a McLaren szerelői csatlakoztak a célegyenes szurkolótáborhoz, és bekapcsolódtak a mexikói hullámzásba.

Fél négyre Silverstone városban elállt az eső, és a pálya felett is világosodott az ég.

15.50-kor nem jött a tízperces figyelmeztetés, a Whiting által előre jelzett 16 órás újrakezdés nem valósul meg.

Bernie Ecclestone megvédte a Brit Nagydíjnak otthont adó silverstone-i pálya tulajdonosait, hogy nem tehetnek az időjárás miatti forgalmi káoszról. Az edzés 16.07-kor indul újra, 92 perces szünet után.

A pilóták gyorsan az autójukba ültek, a pályát seprő személyzet is gyorsabban dolgozott. Az autókra extrém esős gumik kerültek az újraindítás előtt.

Az autók felsorakoztak a boxutca kijáratánál. 6 percük és 19 másodpercük maradt. A továbbjutó helyeken Pérez, Hamilton, Rosberg, Vergne, Hülkenberg, Kobajasi, Raikkönen, Webber, Ricciardo, Vettel volt a sorrend, Maldonado, Di Resta, Grosjean, Schumacher, Massa, Alonso és Senna volt a kiesőzónában.

A két Sauber az intermediate gumikat választotta. A Toro Rosso párosa a boxban maradt.

A versenyzők sokkal gyorsabbak voltak, mint a félbeszakítás előtt. Grosjean azonnal az élre állt, Alonso 27 ezreddel elmaradt tőle. Rosberg lecsúszott a pályáról, de folytatta.

Schumacher az élre állt, majd Webber 1:55.898-cal megelőzte. Folyamatosan gyorsult a pálya, aki a célba ért, az első ötbe jött be. Alonso 4 másodperccel a vége előtt kezdte meg gyors körét, Hamilton állt az élre. Alonsónak kellett a gyors kör a továbbjutáshoz. A 11. helyen álló Räikkönen megcsúszott, de ezzel együtt hatodik lett.

Rosberg, Vergne és Pérez biztosan kiesett. Grosjean továbbjutóként a kavicságyba csúszott, nem tudta folytatni. Alonso a 9. helyre jött be Vettel elé, a német a 10. helyen jutott tovább.

A 11. Di Resta, s mögötte Kobajasi, Rosberg, Ricciardo, Senna, Vergne és az intermediate gumikon próbálkozó Pérez kiesett. Kobajasi büntetése miatt a 17., Vergne a 23. helyről rajtol.

A 3. szakaszról a cikk tetején olvashatnak.

BRIT GP, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1.Fernando AlonsospanyolFerrari1:51.746átlag: 189.783 km/ó
2.Mark WebberausztrálRed Bull-Renault1:51.7930.047 mp h.
3.Michael SchumachernémetMercedes1:52.0200.274
4.Sebastian VettelnémetRed Bull-Renault1:52.1990.453
5.Felipe MassabrazilFerrari1:53.0651.319
6.Kimi RäikkönenfinnLotus-Renault1:53.2901.544
7.Pastor MaldonadovenezuelaiWilliams-Renault1:53.5391.793
8.Lewis HamiltonbritMcLaren-Mercedes1:53.5431.797
9.Nico HülkenbergnémetForce India-Mercedes1:54.3822.636
10.Romain GrosjeanfranciaLotus-Renaultidő nélkül
11.Paul di RestabritForce India-Mercedes1:57.009
12.Kobajasi KamuijapánSauber-Ferrari1:57.071
13.Nico RosbergnémetMercedes1:57.108
14.Daniel RicciardoausztrálToro Rosso-Ferrari1:57.132
15.Bruno SennabrazilWilliams-Renault1:57.426
16.Jean-Eric VergnefranciaToro Rosso-Ferrari1:57.719
17.Sergio PerezmexikóiSauber-Ferrari1:57.895
18.Jenson ButtonbritMcLaren-Mercedes1:48.044
19.Vitalij PetrovoroszCaterham-Renault1:49.027
20.Heikki KovalainenfinnCaterham-Renault1:49.477
21.Timo GlocknémetMarussia-Cosworth1:51.618
22.Pedro de la RosaspanyolHRT-Cosworth1:52.742
23.Narain KarthikeyanindiaiHRT-Cosworth1:53.040
24.Charles PicfranciaMarussia-Cosworth1:54.143
A RAJTSORREND A BÜNTETÉSEK UTÁN
1.Fernando AlonsospanyolFerrari
2.Mark WebberausztrálRed Bull-Renault
3.Michael SchumachernémetMercedes
4.Sebastian VettelnémetRed Bull-Renault
5.Felipe MassabrazilFerrari
6.Kimi RäikkönenfinnLotus-Renault
7.Pastor MaldonadovenezuelaiWilliams-Renault
8.Lewis HamiltonbritMcLaren-Mercedes
9.Romain GrosjeanfranciaLotus-Renault
10.Paul di RestabritForce India-Mercedes
11.Nico RosbergnémetMercedes
12.Daniel RicciardoausztrálToro Rosso-Ferrari
13.Bruno SennabrazilWilliams-Renault
14.Nico Hülkenberg
német
Force India-Mercedes ***
15.Sergio PerezmexikóiSauber-Ferrari
16.Jenson ButtonbritMcLaren-Mercedes
17.
Kobajasi Kamui
japán
Sauber-Ferrari *
18.Vitalij PetrovoroszCaterham-Renault
19.Heikki KovalainenfinnCaterham-Renault
20.Timo GlocknémetMarussia-Cosworth
21.Pedro de la RosaspanyolHRT-Cosworth
22.Narain KarthikeyanindiaiHRT-Cosworth
23.
Jean-Eric Vergne
francia
Toro Rosso-Ferrari**
24.Charles PicfranciaMarussia-Cosworth***
*öt rajthely baleset okozásáért, **tíz rajthely baleset okozásáért, ***öt rajthely váltócsere miatt

AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ EREDMÉNYEI
1. SZAKASZ2. SZAKASZ
1.Vettel1:46.2791.Hamilton1:54.897
2.Hülkenberg1:46.3342.Hülkenberg1:55.556
3.Maldonado1:46.4493.Schumacher1:55.799
4.Perez1:46.4944.Webber1:55.898
5.Alonso1:46.5155.Grosjean1:56.388
6.Schumacher1:46.5716.Massa1:56.388
7.Kobajasi1:46.6497.Räikkönen1:56.469
8.Grosjean1:47.0438.Maldonado1:56.802
9.Senna1:47.1059.Alonso1:56.921
10.Ricciardo1:47.26610.Vettel1:56.931
11.Webber1:47.27611.di Resta1:57.009
12.Räikkönen1:47.30912.Kobajasi1:57.071
13.Massa1:47.40113.Rosberg1:57.108
14.Hamilton1:47.43314.Ricciardo1:57.132
15.di Resta1:47.58215.Senna1:57.426
16.Vergne1:47.70516.Vergne1:57.719
17.Rosberg1:47.72417.Perez1:57.895
18.Button1:48.044
19.Petrov1:49.027
20.Kovalainen1:49.477
21.Glock1:51.618
22.de la Rosa1:52.742
23.Karthikeyan1:53.040
24.Pic1:54.143
A VB ÁLLÁSA
Győzelem
Dobogó
Pontszerzés
Pont
1. Fernando Alonso248111
2. Mark Webber11791
3. Lewis Hamilton14788
4. Sebastian Vettel12685
5. Nico Rosberg12675
6. Kimi Räikkönen3773
7. Romain Grosjean2453
8. Jenson Button12449
9. Sergio Pérez2439
10. Pastor Maldonado11229
11. Paul di Resta527
12. Kobajasi Kamui421
13. Michael Schumacher1317
14. Nico Hülkenberg417
15. Bruno Senna416
16. Felipe Massa311
17. Jean-Éric Vergne14
18. Daniel Ricciardo12
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault176
2. McLaren-Mercedes137
3. Lotus-Renault126
4. Ferrari122
5. Mercedes92
6. Sauber-Ferrari60
7. Williams-Renault45
8. Force India-Mercedes44
9. Toro Rosso-Ferrari6
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik