Vettel előhúzta a nyuszit a kalapból, és utolérte Mansellt

Vágólapra másolva!
2011.11.12. 13:48
null
Már megint, azaz az idén tizennegyedszer indulhat az élről Sebastian Vettel (Fotó: Action Images)
Címkék
Hiába a McLaren sikerét ígérő szabadedzések, Sebastian Vettel az Abu-dzabi Nagydíj időmérőjének harmadik szakaszában is előhúzta a nyuszit a kalapból, és megszerezte idei 14. rajtelsőségét, amivel beállította Nigel Mansell 1992-es szezonbeli rekordját. A német mögül vasárnap a két McLaren startolhat, majd Mark Webber és a két Ferrari következik. Újabb mélypont a Williams idényében: Pastor Maldonado és Rubens Barrichello indul az utolsó sorból.

Lewis Hamilton a második és a harmadik szabadedzésen is a leggyorsabbnak bizonyult, utóbbin szombat kora délután igencsak meggyőző volt a fölénye, fél másodpercet vert Sebastian Vettelre a lágy gumikon. Az időmérő első két szakaszában is úgy tűnt még, hogy a McLaren angol pilótája meg tudja ismételni a dél-koreai rekordját (a második szakaszban elért köre jobb volt, mint Vettelé a harmadikban), de aztán jött a világbajnok, és ismét csodát tett a Red Bull-lal: 141 ezreddel megelőzte Hamiltont, míg a csapattársától alig lemaradó Buttont további 9 ezreddel.

A kétszeres világbajnok az idei 14. rajtelsőségével beállította Nigel Mansell 1992-es rekordját, és ha Brazíliában is a pole-ból indul majd, meg is dönti azt – bár az igazsághoz tartozik, hogy az angol a Williamsszel 16 futamon érte el a 14 első rajtkockát, míg Vettel a 18.-on állította be.

Ami Mansell korábbi csapatát illeti, a Williams párosa az utolsó sorból indul, mert Pastor Maldonado az egy szezonra engedélyezett 8 motoros kvótáját átlépve a 9.-et is megkezdte, és ezért tíz rajthelyes büntetést kapott, míg Rubens Barrichello saját Cosworthjának meghibásodása miatt ki sem tudott menni a boxból.

AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA

Napsütésben veszi kezdetét az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzése, amelynek első két szakaszán még zavarhatja a pilótákat a lenyugvó nap (amelyet annál inkább élveznek a fotósok), a pole pozícióról döntő utolsó tíz percre azonban teljesen besötétedik, és a legfontosabb rajthelyekért már villanyfényben csapnak össze a legjobbak, akik közül Lewis Hamilton a favorit a pole-ra.

A Nemzetközi Automobil-szövetség versenyigazgatója Sebastian Vettel indiai időmérőn elkövetett kanyarlevágását követően jelezte a versenyzőknek, hogy aki látszólag indokolatlanul átvág valamilyen sikánt, és előnyt is szerez belőle, büntetésre számíthat.

A 3. szabadedzésen Jarno Trulli és Rubens Barrichello autójával műszaki problémák adódtak, ezért a szerelőknek igyekezniük kellett, hogy legalább az időmérőre megjavítsák a Lotust, illetve a Williamst. Trulli így sem bízhat benne, hogy továbbjut az első szakaszból, és Barrichellónak is össze kell szednie magát, ha nem akar az a versenyző lenni, aki a három kiscsapat pilótái mellett hetedikként hoppon marad.

Az edzés megkezdése előtt az aszfalt 32, a levegő 26 fokos.

A Ferrari a Twitteren közölte, az új első légterelőjével India után itt is sokat bajlódó Massa a régi vezetőszárnyat használja, míg Alonso az újat.

1. SZAKASZ

A 20 perces szakaszban elsőként Alguersuari hajtott ki a pályára. Bruno Senna a felvezető körben a spanyol elé került, így ő kezdte meg elsőként mért körét.

Senna 1:47.457-tel nyitott, többen is elé kerültek, Webber 1:41.816-tal állt az élre. Barrichello maradt egyedül a boxban – mégis baj van az autójával?

Webbert Vettel (1:41.288), Hamilton és Alonso is megelőzte. A következő körében Hamilton 1:40.661-gyel állt az élre, Webber 3 tizeddel maradt el az angoltól. Button a 12. percben 1:40.227-tel átvette a vezetést, őt Webber megelőzte, de Hamilton mindkettejüket maga mögé utasította 1:39.782-vel.

Barrichello továbbra is a boxban volt. Maldonado a 9. motorjának használatáért kapott 10 rajthelyes büntetése miatt egyre inkább esélyes, hogy a két Williams indul az utolsó sorból.

A három élcsapat pilótái, valamint Rosberg bebiztosították a helyüket a következő körben a közepesen kemény abroncson, s bár Barrichello boxban maradásával a középmezőny többi tagjának továbbjutása biztos volt, többen is feltették a lágy gumikat.

A Sauber és a Renault pilótái is használtak sárga feliratú abroncsokat, ami a Barrichello által megteremtett körülmények között mindenképpen pazarlásnak tűnik. Nagy meglepetésre Massa is kiment a boxból a lágy gumikon. A Ferrari garázsában Roberto Mancini, az abu-dzabi kézben lévő Manchester City olasz menedzsere figyelte az eseményeket.

Schumacher is felrakatta a lágy gumikat, igaz, a 17. helyen álló német csak 3 tizeddel állt a 18. Kovalainen előtt. Végül nem fejezte be mért körét, mert a Lotus finnje sem tudott javítani.

Barrichello végül is motorhiba miatt maradt a boxban, a versenyre vélhetően ő is megkapja a 9.-ket, nemcsak Maldonado, neki már úgysem számít a büntetés. A brazil előtt Kovalainen, Trulli, Glock, Ricciardo, D'Ambrosio, Liuzzi sorrend alakult ki.

2. SZAKASZ

Ha Maldonado nem jut be a legjobb 12-be, az utolsó sorból vasárnap délután (magyar idő szerint 14 órakor) a két Williams indul majd.

A paddockban Sir Paul McCartney is megjelent, a McLaren garázsában Ron Dennisszel beszélgetett.

A boxból a két Toro Rosso ment ki elsőként. Alguersuari a lágy gumikon 1:41.423-mal nyitott, Buemi 1:41.098-cal megelőzte.

Webber 1:39.209-cel kezdett, Hamilton, Vettel, Alonso és Button megelőzte. Az angol 1:38.434-gyel állt az élre. Miközben a többiek az előzetes számításoknak megfelelően másodikra lassabb kört mentek, Vettel a következőt is megnyomta, de piros zászlóval félbeszakították a szakaszt.

A lassítás arról árulkodott, hogy Massa futott rá egy korábban kidőlt bójára az egyik sikánban, ez került a pályára. Az edzés megszakítása Vettel mellett Rosbergnek jött rosszul, a Mercedes pilótája első mért körét sem tudta befejezni.

Az újraindult edzésen Vettel autóját mutatták a kamerák, a Red Bull első légterelője is erősen rázkódott, akárcsak korábban Massáé. Ami a brazilt illeti, a Ferrari rádión közölte vele, hogy a továbbjutáshoz 1:40 alá kell kerülnie, és mért körén be is jött a határidő alá. Webber, biztos, ami biztos, 1:39.2-es ideje ellenére a pályára hajtott használt lágy gumijain, és feljött a 3. helyre.

Rosberg megelőzte Massát, aki mögé a két Force India bejött a 8. és a 9. helyre, Schumacher volt a 10.

Maldonado a szakasz hajrájában jött ki egy mért körre. Ha a Ferrrari korábbi számításai helyesek, Schumacher 1:40.5-ös időeredménye nem jelenthetett megnyugvást a 7-szeres világbajnok számára.

Az edzés végére lement a nap, a fő fényforrást már a reflektorok jelentették. Schumi az utolsó másodpercekben kezdte meg utolsó mért körét.

A német elé Pérez és Petrov nem tudott bejönni, s miután Maldonado is maradt a 17. helyen, Schumi megnyugodhatott, be sem fejezte mért körét.

A 11. rajtkockától Pérez, Petrov, Buemi, Senna, Alguersuari, Kobajasi sorrend alakult ki, Maldonado pedig mehet az utolsó sorba csapattársa mellé. A Williams pedig örülhet, hogy már csak egy futamot kell Cosworth-motorokkal kihúznia, és jövőre a sokkal megbízhatóbb Renault-ra vált.

3. SZAKASZ

A záró 10 perc elejére 29 fokra csökkent az aszfalt hőmérséklete, a levegő továbbra is 26 fokos volt. Öt csapat (McLaren, Red Bull, Ferrari, Mercedes, Force India) tíz pilótája várta az utolsó szakaszt, amelynek fő kérdése, hogy Hamilton megtartja-e jó formáját, vagy Vettel ismét varázsol, és beállítja Nigel Mansell 1992-es 14 pole-os rekordját? Az angol legenda egyébként az Indiai GP után gratulált Vettelnek az egy idényben az élen töltött körök rekordjának megdöntéséhez, mire Vettel azt mondta, a korábbi csúcstartó elismerése többet jelent számára, mint maga a rekord.

Elsőként Button kezdte meg mért körét. Rosberg közepesen kemény gumikon ment egy kört.

Button 1:39.0-val nyitott, Hamilton 1:38.704-gyel az élre állt. Alonso 8 tizeddel kikapott Hamiltontól, Webber feljött a második helyre. Vettel 42 ezreddel kikapott Hamiltontól. A papírforma szerint lazító kör következett, de a két McLaren a boxba hajtott, nem kezdett el harmadik mért kört. Ugyanígy tettek a riválisok is.

Alonso az 5., Massa a 6. helyen állt, Schumacher és a két Force India ki sem jött a boxból. Button vezérletével a végén mind a 10 versenyző a pályára hajtott. Hamilton Alonso mögött és Massa előtt haladt, a Red Bullok mögöttük.

Button az első két szektorban rekord részidőt futott, de Hamilton az utolsóban ledolgozta hátrányát, 9 ezreddel megverte (1:38.622).

A végén viszont Vettel nevethetett, 1:38.481-gyel megszerezte a pole-t, és beállította Mansell rekordját. Vettel mérnöke „Jó estét, Mr. Mansell!” felkiáltással ünnepelte a pilóta produkcióját.

ABU-DZABI GP, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:38.481 átlag: 203.027 km/ó
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:38.622 0.141 mp h.
3. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:38.631 0.150
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:38.858 0.377
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:39.058 0.577
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:39.695 1.214
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:39.773 1.292
8. Michael Schumacher német Mercedes 1:40.662 2.181
9. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:40.768 2.287
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes idő nélkül
11. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:40.874
12. Vitalij Petrov orosz Renault 1:40.919
13. Sébastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1:41.009
14. Bruno Senna brazil Renault 1:41.079
15. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1:41.162
16. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:41.240
17. Pastor Maldonado* venezuelai Williams-Cosworth 1:41.760
18. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1:42.979
19. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 1:43.884
20. Timo Glock német Virgin-Cosworth 1:44.515
21. Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 1:44.641
22. Jérome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 1:44.699
23. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 1:45.159
24. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth idő nélkül
*Maldonadót idei 9. motorja használatáért tíz rajthellyel hátrébb sorolják.
Két DRS-zóna lesz a futamon: a 8-as,    illetve a 11-es   kanyar előtt
Két DRS-zóna lesz a futamon: a 8-as, illetve a 11-es kanyar előtt
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik