A Red Bull-istálló tavaly jól kezdte a Dél-koreai Nagydíjat, Sebastian Vettel és Mark Webber az első két helyről indult, és a biztonsági autó mögötti rajt után vezetett is az esős viadalon, de Webber kicsúszás, a pole-ból induló Vettel pedig motorhiba miatt kiesett, így a gárda pont nélkül maradt. Mondani sem kell, hogy az osztrák színeket képviselő istálló ezúttal javítani akar, sőt legnagyobb tavalyi betlijének helyszínén akár be is biztosíthatja a konstruktőr-világbajnoki címet.
(magyar idő szerint) | ||||
PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés | 03.00–04.30 | |||
2. szabadedzés | 07.00–08.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 04.00–05.00 | |||
Időmérő edzés | 07.00–08.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 08.00 |
A Red Bull négy versennyel az idény vége előtt 130 ponttal előzi meg a McLarent, s mivel egy futamon legfeljebb 43 pont szerezhető, a viadal után legfeljebb 129 egység lesz szerezhető. Ez pedig azt jelenti, hogy ha a Red Bull Jongnamban legalább annyi pontot szerez, mint a McLaren, megvédi csapat-vb-címét (a futamgyőzelmek tekintetében az „osztrákok" 9–5-re vezetnek, azaz Vettel vagy Webber győzelme esetén akkor is biztos lenne a címvédés, ha a McLaren egy ponttal többet szerez vasárnap).
Vettel nem számolgat, nyerni akar Jongnamban, mert bántja, hogy Japánban ketten is legyőzték.
„A szuzukai versenyen megszereztem a vb-címet, ami miatt az egész csapat nagyon boldog, de nem tudtuk megnyerni a Japán Nagydíjat, s ezért vissza kell vágnunk a riválisainknak – mondta Vettel, aki tavalyi vb-címe megnyerése után már az abu-dzabi pályán tesztelte a Pirelli gumijait versenyzőtársaival, azaz nem esik nehezére újra versenyautóba ülni. – A győzelem óriási elégtételt jelent, és én nyerni akarok."
Az idényzáró Formula–1-es Brazil Nagydíjon Jenson Button és Lewis Hamilton, a McLaren brit pilótái ismét kalocsai mintás overallban száguldozhatnak majd, mint a júliusi Magyar GP-n is.
A Hungaroring Sport Zrt. arról tájékoztatta szerdán az MTI-t, hogy ez abban az esetben valósulhat meg, ha az F1 hazai rajongói a következő linken minél több szavazatot küldenek a Kalmár István tervezte ruházatra: http://www.hugoboss.com/de/en/emag/mcLaren/index.php.
Gyulay Zsolt elnök-vezérigazgató úgy vélte, összefogással elérhető, hogy a brit istálló két versenyzője is reklámarca legyen Magyarországnak, és november 27-én, Sao Paulóban ismét a kalocsai mintákkal díszített, magyaros tűzálló ruhát viselje a két autóversenyző az időmérő edzésen.
„Használjuk ki, hogy a sportág két világbajnoka lehet hazánk reklámarca egy olyan eseményen, melyet szerte a világban legalább százmillió néző követ a képernyőkön keresztül. Pénzben szinte kifejezni sem lehet, mit jelentene az országnak ez a reklám" – fogalmazott Gyulay Zsolt.
Három évtizeddel ezelőtt szerződött le egymással a McLaren és a Hugo Boss, utóbbi a 30. évforduló alkalmából 37 országban hirdette meg az „Öltöztess fel a Fináléra" designversenyt, amelynek az a lényege, hogy egy-egy adott futamon a McLaren két pilótája, Hamilton és Button azt az overallt viseli az időmérő edzésen, amelyet a benyújtott pályázaton a nemzetközi zsűri a legjobbnak tartott.
A 26. Formula–1 ENI Magyar Nagydíj kvalifikációs edzésén Kalmár István tervei alapján készült ruházatot viselték a pilóták, és most esély van arra, hogy a kalocsai mintákkal díszített overallt újra magukra húzzák. Az évadzáró brazil futamon ugyanis a két versenyző az eddig bemutatott 15 ruházatból azt fogja viselni, amelyikre a legtöbb szavazat érkezik. Jelenleg a magyar ruha áll az első helyen.
Klikkelni a megadott linken lehet szombatig, és a voksot tízpercenként lehet megismételni. |
Az egyik legyőzője Jenson Button volt, a McLaren angolja igyekszik megtartani lendületét.
„A Japánban aratott győzelmem pályafutásom egyik legszebb élménye volt, igyekszem átmenteni a formámat erre a hétvégére – mondta Button, aki tavaly a 7. helyről indulva csak a 12. lett Jongnamban. – Egy évvel ezelőtt nem sikerült beállítanunk az autót, de a mostani formánkat látva elképzelhetetlennek tartom, hogy ez megismétlődjön. A mostani autóban sokkal inkább megbízom, mint a tavalyiban, minden kanyartípusban remekül működik, sokkal nagyobb élvezet lesz a jongnami pályán száguldani vele.
Vettelt Fernando Alonso is megelőzte Szuzukában, az eddigi egyetlen Dél-koreai Nagydíj győztese ismételni akar, mert mint megismételte korábbi véleményét, egy győzelem sokkal fontosabb lenne az ő és csapata számára mentálisan a holt idény előtt, mint, hogy megszerezze az egyéni pontverseny második helyét.
„Megpróbálok megnyerni egy versenyt, ha lehetséges, de nem tudjuk, hogy nem lesz könnyű dolgunk. A Red Bull az összes versenyen favorit marad, és a McLaren is erős a vb ezen szakaszában, így nem egyszerű a helyzetünk. Megpróbáljuk élvezni a versenyzést, nem gondolva a vb-pontversenyre. Szerintem az, hogy valaki a második vagy az ötödik helyen végez, nem nagy különbség" – mondta Alonso.
Mark Webber is így van vele, az ausztrál még nem nyert futamot az idén, és a második helyen is csupán kétszer ért célba, miközben csapattársa már négy futammal az idény vége előtt világbajnok lett.
„A tavalyinál csak jobb versenyem lehet, nagyon várom már, hogy újra Dél-Koreában körözzünk. A hosszú egyenesben segíthet az előzésben a nyitható hátsó légterelő, és nagy szerepük lesz a gumiknak is. Arra számítok, hogy versenyben leszek a győzelemért" – mondta Webber.
Lewis Hamilton a Német Nagydíjon aratott győzelme óta, azaz a legutóbbi öt futamon lemaradt a dobogóról, Jongnamban stílusosan, győzelemmel zárná le rossz sorozatát.
„A tavalyi versenyem jól sikerült, második lettem. Nagyon hosszú délután volt, nem sokon múlt, hogy a szép számú közönség csalódottan menjen haza, mert törlik a futamot, de végül minden jóra fordult, és jó versennyel örvendeztettük meg az első dél-koreai viadal nézőit – mondta Hamilton. – A hosszú egyenesben azonban így is lehetetlen volt előzni, túl sok víz állt a pályán. Most a hármas kanyar előtt lesz a DRS-zóna, ami megkönnyíti a helyzetünket, főleg, hogy jó időt jósolnak."
„Az egyenesek mellett a 4-5-6-os kanyarok kombinációja lehet jó az előzésre, engem ez a szakasz az isztambuli célegyenest megelőző három kanyarra emlékeztet, ott mindig érdekes csaták alakulnak ki, hol a belső, hol a külső íven haladó jut előnyhöz. Az idén szeretnék egyet javítani a tavalyi pozíciómhoz képest" – tette hozzá Hamilton.
A DRS-zóna a 2-es és a 3-as kanyar közötti hosszú egyenes második felén lesz, a Pirelli a lágy és a szuperlágy gumikat szállította Jongnamba. Az egykori pilótákat a sportfelügyelők között a brit Martin Donnelly képviseli majd.
Az első pénteki szabadedzésen új versenyző mutatkozik be, a francia Jean-Eric Vergne, a Renault-világsorozat idei 2. helyezettje a Toro Rossónál Jaime Alguersuari autóját fogja vezetni. A francia a WSR hungaroringi állomásán aratott győzelmekor jelezte, reméli, előbb-utóbb lehetőséget kap F1-es autóban, hiszen a Toro Rosso harmadik számú pilótája, Daniel Ricciardo akkor szerződött a Hispaniához. A franciának mostanáig kellett várnia.
Felipe Massa: – nincs nyilatkozat – |
Michael Schumacher: – Érdekes volt tavaly idelátogatni, előtte még nem voltam Dél-Koreában. A kiszolgáló épületek elsőrangúak, a pályán élvezet száguldani, ráadásul negyedik lettem, ami a legjobb eredményem visszatérésem óta. A nyári szünetet követően jó eredményeket értem el, remélem, Jongnamban is folytatni tudom a szériát. |
Nico Rosberg: – Egy éve telt ház előtt versenyeztünk, nagyon élveztem a futamot, már ameddig tartott, két kör után ugyanis Webber véletlenül kilökött a pályáról. |
Bruno Senna: – A tavalyi versenyről nincsenek jó emlékeim, az edzésen a felfüggesztés ment tönkre az autómon, a futam pedig nagyon nehéz volt az esőben. Ilyen körülmények között nagyon nehéz megtanulni egy pályát. Most mindent újra kell kezdenem. |
Vitalij Petrov: – Szuzukában erős volt az autó, de el kell felejteni azt a versenyt, a dél-koreai pálya lassú kanyarjai ugyanis nem kedveznek az autónknak. Nehéz lesz, de meg kell próbálnunk pontot szerezni. |
Rubens Barrichello: – Nagyon élveztem a tavalyi Dél-koreai Nagydíjat, kíváncsi vagyok, ezúttal milyen időnk lesz, bár akárhogy is alakul, élvezni fogom a hétvégét. |
Pastor Maldonado: – Újabb ismeretlen pálya vár rám, nehéz pénteki edzésprogramom lesz, még a pályára gurulás előtt fel kell készülnöm, ahogy csak tudok. Kíváncsi vagyok, milyen ország Dél-Korea, még sohasem jártam ott. |
Adrian Sutil: – Tavaly nagyon szép pályával ismerkedtünk meg, de sajnos nagyon rossz volt az idő, így nem élvezhettük rajta annyira a száguldást. Kicsit összecsapott állapotban volt a pálya, a lelátókat és a kerékvető köveket az utolsó pillanatokban fejezték be. Az idén más lesz a helyzet, de amíg a körülmények javulnak, az aszfalt felülete egyre hepehupásabbá válik, főleg a fékezési zónákban, ahol hatalmas erők hatnak az aszfaltra. |
Paul di Resta: – A szuzukai pálya után ismét olyan helyszínre érkezünk, amelyen szektorról szektorra változik az aszfaltcsík karakterisztikája. Az első, hosszú egyenesekből és lassú kanyarokból álló rész után a gyorsabb ívek követik egymást, szinte szünet nélkül. A Pirelli a lágy és a szuperlágy gumikat hozza, amelyek kedveznek nekünk. |
Kobajasi Kamui: – Érdekes a pálya, de nem versenyezhettünk rajta nagyon, mert az aszfalt vizes volt a nagy eső miatt, tapadás egyáltalán nem volt, és alig láttunk valamit. Dél-Korea közel van a hazámhoz, ezért is szeretek itt versenyezni. Jobb időre számítok, a Szuzukában bemutatott fejlesztéseinkkel versenyképesek lehetünk. |
Sergio Pérez: – Tavaly nem voltam itt a versenyen, most vagyok először Dél-Koreában. A paddockban jó és rossz történeteket is hallottam arról, milyen volt a verseny, de most a saját bőrömön is tapasztalni fogom, milyen is itt. A pályát szimulátoron láttam már, nem könnyű megtanulni. |
Sébastien Buemi: – nincs nyilatkozat – |
Jaime Alguersuari: – nincs nyilatkozat – |
Heikki Kovalainen: – Tavaly volt az első verseny Koreában, és izgalmas futamot láthattak a nézők, jó, hogy egy újabb ország csatlakozott a mezőnyhöz. Biztos vagyok benne, hogy az idén új szintre lép a verseny, így kíváncsian várom, mennyit fejlődött a pálya. Olyan autónk van, amivel versenyképesek lehetünk. |
Jarno Trulli: – A japán és a koreai verseny kemény kihívás az egész csapatnak, de mint pilóta, fizikailag nem annyira megterhelő. Ez az egyik olyan pálya, ahol az óra járásával ellentétesen kell körözni, de hamar hozzá lehet szokni. Élveztem a tavalyi versenyt, még hogy ha hamar véget is ért a számomra. Ezúttal szeretnék végigmenni, és lendületben maradni a szezon hátralevő részében. |
Vitantonio Liuzzi: – A néhány nehéz verseny után jó lenne egy jobb futamot produkálni, hiszen az utóbbi viadalokon nem tudtuk felvenni a versenyt riválisainkkal. Tavaly hatodik lettem itt, ezért szeretem a pályát. A Japán Nagydíjon a pénteki edzéseken nemigen mentem, jobb első nap kell ahhoz, hogy sikeresebbek legyünk. |
Daniel Ricciardo: – A szuzukai időmérő után úgy éreztük a mérnökömmel, nem tettünk meg mindent az autó jobb beállításaiért az edzéseken, ezen most mindenképpen javítanunk kell. Jobb hétvégére számítok, igaz, a pályát egyáltalán nem ismerem. |
Timo Glock: – A Japán Nagydíj után Kiotóba mentem, ahol kerékpározással készültem a koreai folytatásra. A tavalyi versenyt élveztem itt az esőben, a pálya második felében nincs lehetőséged a pihenésre, kanyart kanyar követ. |
Jérome d’Ambrosio: – A legutóbbi két versenyen nagyon jó formába lendültem, erre építve próbálom meg befejezni a szezont. A Japán GP után néhány napot Tokióban töltöttem, méghozzá edzéssel. Tavaly az első szabadedzésen megismerhettem a pályát, s bár többet nem köröztem, a hétvége során megtapasztalhattam, mennyivel más az F1 számára ismeretlen helyszínen versenyezni, mint olyan országokban, amelyekhez évtizedek óta visszajár a mezőny. |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 9 | 14 | 15 | 324 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 9 | 13 | 210 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 8 | 14 | 202 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 8 | 14 | 194 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 4 | 13 | 178 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 12 | 90 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 10 | 63 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 9 | 60 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 7 | 36 |
10. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 7 | 27 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 5 | 22 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 5 | 20 |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 5 | 16 |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 4 | 13 |
16. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 6 | 13 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | – | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 518 |
2. | McLaren-Mercedes | 388 |
3. | Ferrari | 292 |
4. | Mercedes | 123 |
5. | Renault | 72 |
6. | Force India-Mercedes | 42 |
7. | Sauber-Ferrari | 40 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 29 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |
10. | Lotus-Renault | 0 |