Mint ismert, Vettelnek már csak egy pontra van szüksége ahhoz, hogy megvédje vb-címét, és minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnoka legyen. Ezt a rangsort jelenleg a spanyol Fernando Alonso vezeti, aki 2006-ban 25 évesen és 85 naposan szerezte meg második vb-címét. Vettel vasárnap 24 évesen és 98 naposan teheti meg ugyanezt.
(magyar idő szerint) | ||||
PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés | 03.00–04.30 | |||
2. szabadedzés | 07.00–08.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 04.00–05.00 | |||
Időmérő edzés | 07.00–08.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 08.00 |
A 24 éves német pilóta egyelőre nem foglalkozik a vb-címmel, csak a soron következő, szuzukai futamra összpontosít.
„Jelen pillanatban próbálok nem gondolni a vb-címre. Most csak erre a versenyre akarok koncentrálni, aztán meglátjuk, hogy kedvező helyzetben vagyunk-e vagy nem. Ez teljesen más szituáció, mint a tavalyi, amikor tudtuk, hogy küzdenünk kell az esélyeink életben tartásáért. Most erős pozícióban vagyunk, így is tekintünk a futam elé, de fontos, hogy meg tudjuk tenni az utolsó lépést. Mindegy, hogy tíz pontról, vagy egyről van-e szó, ugyanúgy ki kell mennünk, és begyűjteni” – mondta Vettel a hétvégi Japán Nagydíj előtt, hozzátéve, hogy ugyanúgy a futamgyőzelem a célja, mint korábban.
„Ha valaki szívességet akar tenni, és kiüti Jensont, az persze segítene, de nem így gondolkodunk a versenyről. Mindennél jobban várom a futamot, ez egy különleges pálya, amely sok kihívást tartalmaz. Az előző két évben emlékezetes győzelmeket arattunk itt, az idén is valami hasonlót tervezünk.”
Matematikailag még a mclarenes Jenson Button behozhatná Vettelt, ám ehhez nagy sorozatot kellene futnia – ötből öt futamgyőzelemmel, miközben a német nem szerez egyetlen pontot sem.
„Számítsanak rá, hogy a következő szezonban erősebb leszek! Remélem, olyan jól kezdek majd, mint 2010-ben – nyilatkozta Webber. – A mostani idény végét megnyomom, ahogy tudom, és megpróbálok néhány jó eredményt elérni.” A teljes cikket ide kattintva olvashatják el. |
„Japánt a második hazámnak tartom, ez az ország rendkívül közel áll a szívemhez, így nagyon érzelemdús futam lesz a számomra, különösen hogy először versenyzek majd itt a tavaly márciusi események után. Büszke vagyok rá, hogy az F1 révén Japán a világ érdeklődésének középpontjába kerül a hétvégén, miközben az ország még mindig csak újjáépíti magát" – mondta Button.
„Boldog vagyok, hogy Vettel szerint még van esélyem megnyerni a vb-t, talán ő az egyetlen, aki így gondolja. Nyilvánvaló, hogy még nem akar a címvédésre gondolni, amíg át nem halad a célvonalon. Én is szeretnék itt nyerni, ez a pálya Spával és Monacóval egyetemben a kedvenceim közé tartozik. Szuzuka hasonlít Spához, ahol jól működött az autónk, remélhetőleg itt is versenyképesek leszünk.”
Az első hely sorsa tehát már gyakorlatilag eldőlt, a képzeletbeli dobogó második fokáért azonban még tart a versenyfutás Button (185 pont), valamint a spanyol Fernando Alonso (Ferrari, 184), az ausztrál Mark Webber (Red Bull, 182) és a brit Lewis Hamilton (McLaren, 168) között.
Alonso hiába van még versenyben a 2. helyért, inkább egy futamot nyerne meg a hátralevő ötből:
„Két hónap múlva már senki sem fog emlékezni a helyezésekre, ezért számomra előrébb való lenne egy futamgyőzelem, mint a második hely. Ez lesz az első futam, hogy már matematikailag sem leszünk versenyben a vb-címért, de ez nem változtat azon, hogy meg szeretném nyerni a versenyt és a pole pozícióból indulni. Lehet, hogy erre a jelenlegi teljesítményünket elnézve nincs sok esélyünk, de reménykedem benne” – nyilatkozta Alonso, aki szerint kockázatos stratégiákhoz is folyamodhatnak a hátralevő versenyeken a Ferrarinál, hogy csökkentsék 85 pontos lemaradásukat a McLarennel szemben a konstruktőrök versenyében.
Hamilton szerint csupán balszerencsés volt a szezonban, de így sincs nagyon lemaradva a második helyen álló csapattársától:
„Szerintem csak balszerencsés voltam, csináltam néhány hibát, ennyi az egész. Jenson kiváló munkát végzett, de az emberek elfelejtik, hogy így is csak 17 ponttal vagyok lemaradva tőle, és Sebastian mögött mindenki több mint 100 pontos hátrányban van.”
Mint több nyilatkozatból is kitűnt, Szuzuka a versenyzők egyik kedvenc pályája, amely a kanyarkombinációi és a hangulata miatt is rendkívüli népszerűségnek örvend. A japán az egyetlen olyan versenypálya, amely keresztezi önmagát. A DRS-zónát nem meglepő módon a célegyenesben jelölték ki, itt lehet tehát majd használni az állítható hátsó szárnyakat.
Felipe Massa: – Nem akarok jósolgatni, mert az idén volt már olyan pálya, amely papíron nem kedvezett nekünk, mégis nagyon jók voltunk, míg azokon, amelyeken jól kellett volna szerepelnünk, elmaradtunk a várakozásoktól. A pénteki szabadedzések után talán tisztul majd a kép. Bár a pályán hatalmas élmény száguldani, az előzés cseppet sem könnyű, talán az idei autókkal majd lehet. |
Michael Schumacher: – A karrierem során rengeteg élménnyel gazdagodtam Szuzukában, évről évre vonzott a kihívás, amit az autó beállítása jelent. Az első szektor óriási, akárcsak a gyors hajlatok, ez az egyik kedvencem. |
Nico Rosberg: – Japánba mindig szívesen jövök, az ország és az emberek csodálatosak. Spa mellett ez az a pálya, amelyet minden pilóta imád. A japán emberek sokat szenvedtek az idén, megérdemlik, hogy elkápráztassuk őket egy remek versennyel, és erre a délutánra kikapcsolódjanak. |
Bruno Senna: – Az eddigi három futamomat három teljesen eltérő pályán teljesítettem, Szuzuka pedig megint más lesz. Ez az egyik kedvenc pályám, jó lenne újra pontot szerezni. |
Vitalij Petrov: – A szuzukai nagyon híres pálya, de borzasztóan nehéz is. Tavaly ismertem meg a pályát, amelyen a legtöbb, legalább négyes fokozatban bevehető kanyar van. Nagyon fontos, hogy megbízz az autódban, mert ha bizonytalan vagy, a gyors íveken rengeteg időt veszítesz. Más pályákon alig veszed észre, ha hibázol, mert a pálya mellett aszfaltozott rész van, de itt nem így van. |
Rubens Barrichello: – Ezen a pályán sokat számíthat a versenyző képessége, remélem, sikerül pontot szerezni. A hangulat itt mindig remek, s mivel valószínűleg vasárnap eldől a vb, ezúttal sem lehet majd panasz az atmoszférára. |
Pastor Maldonado: – A szuzukai az egyik igazi történelmi pálya a versenynaptárban, alig változott az évtizedek során. Még sohasem vezettem itt, de úgy érzem, hamar a kedvencemmé fog válni. |
Adrian Sutil: – Az év elején történt borzasztó események után kész csoda, hogy most itt versenyezhetünk. Amikor a japán Formula–3-ban versenyeztem, egy évig itt éltem. Tavaly az év végére elfogyott a lendületünk, de az idén éppen fordítva történik, sohasem vezettem még olyan jó autót, mint a mostani Force India. A legutóbbi négy verseny alapján jó esélyünk van a pontszerzésre. |
Paul di Resta: – Egy éve volt lehetőségem végigsétálni a pályán, és lenyűgözött, amit láttam. Nem könnyű, lesz mit tanulni a pénteki szabadedzéseken. A csapat vezetősége szerint a jó formánk miatt utolérhetjük a Renault-t, és megszerezhetjük a konstruktőr-vb 5. helyezését, de tudnunk kell, hogy ez borzasztóan nehéz lesz. |
Kobajasi Kamui: – Nem tudom szavakba önteni, milyen csodálatos Japánban versenyezni. Tavaly hosszú idő, hét év szünet után először indultam futamon Japánban, és a rengeteg szurkoló előtt jól sikerült a versenyem. A szüleim is itt voltak, talán az idén is eljönnek. Japánnak fontos az F1, és a sportágnak is fontos, hogy legyen futama ebben az országban, remélem, még sokáig így marad. |
Sergio Pérez: – Először vagyok Japánban, de a pályát a szimulátorból kiválóan ismerem. Kiváló a vonalvezetése, remélem, sikerül megtartanom az elmúlt versenyeken szerzett lendületemet. Bízom benne, a csapat sok támogatást kap Kamui miatt. |
Heikki Kovalainen: – A szingapúri futam másnapján hazautaztam, és a következő két futamra a csapat szimulátorában készültem. A pálya elején lévő S-kanyarok mellett a 130R nevű ív igazi klasszikus, nagyon élvezetes átszáguldani rajta, még csak nem is gondolhatsz rá, hogy leveszed a gázt. |
Jarno Trulli: – Japánt mindig is imádtam, sokkal élvezetesebb itt versenyezni, mint Olaszországban, ahol a rám nehezedő nyomás miatt nem tudok felszabadulni. Szingapúrban remek versenyem volt, a 11. helyen is haladtam, remélem, meg tudjuk ismételni azt a produkciót. |
Vitantonio Liuzzi: – Az idény célegyenesébe fordultunk, Japánban nehéz versenyünk lesz, de az idény végéig küzdeni fogunk, hogy jól zárjunk. A futamon speciális festésű sisakot használok, amelyet elárvereztetek majd, és a bevételt az év eleji földrengés károsultjait segítő alapítványnak ajánlom. |
Daniel Ricciardo: – Először járok Szuzukában, de ismerem a pályát, sokat hallottam már róla, és a szimulátorban gyakoroltam is. Tudom például, hogy az S-kanyarokat követő emelkedő élőben sokkal húzósabb, mint a tévén keresztül látva. No meg a valóság mindig sokkal jobb, mint a szimulátor. |
Timo Glock: – A borzasztóan alakult szingapúri futam után különösen várom a Japán Nagydíjat, a pálya Silverstone-hoz és Spa-Francorchamps-hoz hasonlít, mindegyik nagyon gyors és kiváló a ritmusa. A szingapúri futam után hazautaztam Európába, Svájcban kerékpároztam, így készültem a következő két versenyre, mert a Japán GP utáni hétvégén Dél-Koreában versenyzünk. |
Jérome d’Ambrosio: – Életem legnehezebb versenyén vagyok túl, és a legélvezetesebb pályák egyike vár rám és versenyzőtársaimra. Tavaly az első szabadedzésen mehettem Szuzukában, tudom, hogy az első szektor a legélvezetesebb, nagyon várom, hogy versenyezhessek rajta. |
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2001 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Ralf Schumacher |
2002 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Ralf Schumacher |
2004 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Rubens Barrichello |
2005 | Kimi Räikkönen | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Felipe Massa | Fernando Alonso |
2007 (Fudzsi) | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2008 (Fudzsi) | Fernando Alonso | Lewis Hamilton | Felipe Massa |
2009 | Sebasttian Vettel | Sebasttian Vettel | Mark Webber |
2010 | Sebasttian Vettel | Sebasttian Vettel | Mark Webber |