Vettel huszadszor nyert, a Red Bull ismét világbajnok

Vágólapra másolva!
2011.10.16. 07:54
null
Vettel és Webber dobogós helyezése csapat-vb-címet ért a Red Bullnak (Fotó: Reuters)
Címkék
Sebastian Vettel pályafutása 78. versenyén a 20. győzelmét, az idei futamokon pedig a tizedik sikerét aratta, s mivel Mark Webber a 3. helyen ért célba, a Red Bull-istálló megszerezte a 2011-es konstruktőr-világbajnoki címet. A második a pole-ból induló, ám az első helyet a rajt után elveszítő Lewis Hamilton lett. A szemerkélő esőben kezdődő, de napsütésben véget érő Dél-koreai Nagydíj nem lett olyan kaotikus, mint amire számítottak előzetesen, de Vitalij Petrov és Michael Schumacher összeütközött egymással.

Sebastian Vettel idei 10. győzelme mellett Mark Webber a 3. pozíciót szerezte meg a Dél-koreai Nagydíjon, amivel a Red Bull-istálló három versennyel a szezon vége előtt 140 pontra növelte előnyét a McLarennel szemben, biztossá téve második csapat-világbajnoki címét.

Vettel a rajtnál a célegyenesben az elvileg koszosabbik oldalon indulva is meg tudta tartani második helyét Lewis Hamilton mögött, majd a második kanyart követő hosszú egyenesben megelőzte a pole pozícióból rajtoló angolt. Az egyéni vb-címet a múlt heti Japán GP-n megszerző Vettel ezután magabiztosan megtartotta első helyét, és megszerezte pályafutása 20. diadalát, amivel az örökranglista 12. helyén utolérte a szintén kétszeres világbajnok Mika Häkkinent.

Hamilton a verseny második felében Webber elleni védekezését tökélyre fejlesztette, hiába próbálkozott többször is az ausztrál, Hamilton lett a második – pedig volt, hogy Webber előzni tudott.

A párost Jenson Button és Fernando Alonso kísérte a célba, a verseny első részét Felipe Massa mögött töltő spanyol kiváló körökkel zárkózott fel a bolyra, de mire előzni kellett volna, a gumijai elkoptak. A verseny végén ki is üzent csapatának a rádión, hogy „Feladom!" A másik érdekes üzenet Hamiltoné volt, az angol rászólt a mérnökére, hogy ne beszéljen hozzá, miközben fékez.

A verseny egyik hőse Jaime Alguersuari volt, a 11. helyről rajtoló spanyol úgy lett a 7., hogy az utolsó körben előzte meg Nico Rosberget. A Toro Rossónak mindkét autója pontot szerzett.

Michael Schumacher és Vitalij Petrov ismét megtalálta egymást, ezúttal az orosz hibájából: a 3-as kanyar előtt Alonsóval csatázott, mindketten elfékezték magukat, de amíg a spanyol a külső íven kiszélesítette a kanyart, az orosz belerohant Schumiba.

PETROV BELEMEGY SCHUMIBA


ELŐZMÉNYEK

A Dél-koreai Nagydíj tavaly esőben kezdődött, a biztonsági autó mögül rajtolt el a mezőny, az idei rajt volt tehát az első, amelyen álló rajttal indult a mezőny. A pálya bal oldala a betétfutamok hiánya miatt sokkal rosszabb volt, mint a jobb, ezért a páratlan oldalról rajtolók, Lewis Hamilton, Jenson Button, Felipe Massa és Nico Rosberg sokat nyerhettek volna a rajtnál.

A gumik kopása nagy kérdés volt, mivel a pénteki szabadedzéseket esőben tartották meg, a versenyzők szombaton alig-alig mentek nehéz autóval slick gumin. A három boxkiállás a minimum, de ennél többre is lehetett számítani – főleg úgy, hogy a rajt előtt közeledett az eső a pálya felé.

A felvezető kör elején a páros oldalon rajtolók különös gonddal indultak el, kipörgették kerekeiket, hogy amennyire lehet, felgumizzák az első néhány métert maguk előtt. A rajt előtt az aszfalt 24, a levegő 21 fokos volt, az ég a szombati naphoz hasonlóan szürke volt a felhők miatt.

A mezőny nagy része szuperlágy gumikon rajtolt, kivéve Sutilt, Kobajasit, Sennát, Maldonadót és Pérezt.

A FUTAM

A rajtnál Hamilton megtartotta első helyét, és – az előzetes várakozásokat megcáfolva – Vettel is a másodikat, sőt a német a 3-as, majd a 4-es kanyar előtt is támadta az angolt, második kísérletével sikerrel is járt, és átvette a vezetést. Button a 3. pozícóból rosszul jött ki, bár az első két kanyar után még a 3. volt, a 4-est követően a 6. pozícióba esett vissza.

Az első kör végén Vettel, Hamilton, Webber, Massa, Alonso, Button, Rosberg, Petrov, Di Resta, Schumacher volt a sorrend.

A 4-es kanyar környékén szemerkélt az eső. Hamilton az első két körben lassabb volt, mint Vettel, de a következő kettőben visszakapaszkodott a németre.

Az első hetes 7 kör után 10 másodpercen belül volt egymáshoz képest, az élmezőnyben a DRS-zónában sem voltak előzési kísérletek. Massa és Alonso volt a legközelebb egymáshoz, de a brazil is elég közel volt Webberhez, ő is tudta használni a DRS-ét. Az eső a boxutcában is cseperegni kezdett, de még nem kellett váltani a slick gumikról.

A pilóták egyre gyorsabbak lettek, a szemerkélő eső és a gumik várt kopása sem lassította őket.

Webberről a 10. körben lemaradt a két Ferrari, Button felzárkózott rájuk. Alonso nem tudta támadni Massát, védekeznie kellett Buttonnal szemben, és Rosberg is felzárkózott rájuk.

A 13. körben Button és Rosberg szervizelt, a német az angol előtt jött ki a boxból, de elfékezte magát, így Button előre kerülhetett – nem sokáig, a Mercedes-pilóta a szélárnyékot kihasználva visszaelőzte. Rosberg lágy, Button szuperlágy gumikon haladt. Button azonban még a szaggatott vonal előtt rákanyarodott a pályára, amiért elvileg büntetés járt volna.

A 14. körben Webber, Massa, Petrov és Schumacher is szervizelt. A következő körben Hamilton és Alonso is a boxba hajtott. Button visszaelőzte Rosberget.

Vettel a 16. körben cserélt kereket, szuperlágy gumikat kapott, akárcsak a McLaren pilótái.

A 3-as kanyarban az Alonsóval csatázó Petrov és Schumacher ütközött, a Renault-nak az orra, a Mercedesnek a hátulja rongálódott meg, a pályára küldték a biztonsági autót. A tavalyi futamot a 4. helyen záró Schumi feladta a versenyt. A hétszeres világbajnoknak már a boxból kijövő Alonsót is ki kellett kerülnie. Petrov a boxban szintén kiszállt az autójából.

A biztonsági autó mögött Vettel, Hamilton, Webber, Button, Rosberg, Massa, Alonso, Alguersuari, Di Resta, Sutil sorrend alakult ki. A Toro Rosso spanyolja a biztonsági időszak elején szervizelt, ezzel, no meg Petrov és Schumi kiesésével, négy pozíciót nyert.

Vettel és a két McLaren szuperlágy, Webber, Rosberg és a két Ferrari lágy gumikon haladt.

A 21. körben újraindult a verseny. Button a 3-as és a 4-es kanyar előtt is támadta Webbert, de az ausztrál mindkét próbálkozást visszaverte. Az eső teljesen elállt, itt-ott kisütött a nap.

Button a következő körben lemaradt Webbertől, Rosberget közelről üldözte a két Ferrari.

Vettel a 26. körben 1 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Webber a lágy gumikon közel volt hozzájuk, 1.6 másodpercre volt Hamiltontól.

A 27. körben Massa Rosberget támadta a 3-as kanyarban, a német elfékezte magát, így Alonso is elment mellette. Rosberg a kör végén be is ment a boxba. Webber felzárkózott Hamiltonra.

Az angol az első gumijai kopására panaszkodott, és megkérte mérnökét, ne beszéljen hozzá fékezés közben. Webber egyre közelebb volt hozzá, a 32. körben előzéssel is próbálkozott.

A 33. körben Webber megpróbálkozott az előzéssel, de a 4-es kanyarban elfékezte magát, Hamilton így vissza tudta verni a támadását. A kör végén egyszerre mentek a boxba, Hamilton jött vissza elöl. Mindketten lágy gumikat kaptak.

A boxból kijövő körükben is nagyot csatáztak, Hamilton továbbra is elöl maradt. Vettel, Button és Massa is szervizelt.

Button a Hamilton–Webber csata mögé jött vissza, Massa viszont beragadt Buemi mögé. Alonso kint maradt a pályán, s bár lassabb volt, mint Vettel, Massának körönként egy másodpercet adott. A spanyol a 37. körben szervizelt, lágy gumijain simán visszajött.

Vettel 10 másodperccel vezetett Hamilton előtt, az angolt továbbra is üldözte Webber, aki mögött Button, Alonso, Massa, Rosberg, Alguersuari, Di Resta, Buemi sorrend alakult ki. E szerint az állás szerint a Red Bull matematikailag is biztossá tette konstruktőr-világbajnoki címének megvédését.

Alonso egymás után futotta a leggyorsabb köröket, egyre inkább felzárkózott Buttonra, 15 körrel a vége előtt 5.5 másodperc volt a különbség.

A spanyol a 45. körben, tízzel a vége előtt 3 másodpercre volt az angoltól. Hamilton továbbra is maga mögött tartotta Webbert, akit Button nem tudott támadni. A 7. helyen haladó Rosberghez egyre közelebb került Alguersuari. Vettel kényelmesen tartotta 11 másodperces előnyét.

Buttont a mérnöke arra kérte, próbálja meg támadni Webbert. Ahogy Button rákapcsolt, Webber új támadást indított Hamilton ellen, hirtelen ugyanolyan gyorsak lettek, mint Alonso. Vettelre rászóltak, ne menjen túl gyorsan, mert még a végén elkopnak a gumijai.

Hamilton mögött hét körrel a vége előtt összegyűlt a Webber, Button, Alonso hármas, az ausztrál a 49. körben a célegyenes végén előzött, de Hamilton a hosszú egyenesben visszavette pozícióját.

Buemi közben Di Restát megelőzve feljött a 9. helyre, csapattársa, Alguersuari mögé.

Három körrel a vége előtt Alonso kissé lemaradt a Hamilton, Webber, Button triótól, és a rádión is közölte, hogy feladja.

Hamilton az utolsó előtti körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Vettel az utolsó körben a saját leggyorsabb körével válaszolt, megnyerte a futamot, és Webber 3. helyével a Red Bull is megnyerte a 2011-es konstruktőr-világbajnoki címet.

Alguersuari az utolsó körben megelőzte Rosberget, így meglett a 6. hely a Toro Rossónak.

DÉL-KOREAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:38:01.994
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 12.019 mp h.
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 12.477 mp h.
4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 14.694 mp h.
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 15.689 mp h.
6. Felipe Massa brazil Ferrari 25.133 mp h.
7. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 49.538 mp h.
8. Nico Rosberg német Mercedes 54.053 mp h.
9. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1:02.762 p h.
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:08.602 p h.
11. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:11.229 p h.
12. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1:33.068 p h.
13. Bruno Senna brazil Renault 1 kör h.
14. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1 kör h.
15. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1 kör h.
16. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
17. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 1 kör h.
18. Timo Glock német Virgin-Cosworth 1 kör h.
19. Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 1 kör h.
20. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 1 kör h.
21. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 3 kör h.
FELADTÁK
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 30 megtett kör
Vitalij Petrov orosz Renault 16
Michael Schumacher német Mercedes 15
Leggyorsabb kör: Vettel (55. kör) 1:39.605
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 10 15 16 349
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 3 9 14 222
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 8 15 212
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 9 15 209
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 2 5 14 196
6. Felipe Massa brazil Ferrari 13 98
7. Nico Rosberg német Mercedes 11 67
8. Michael Schumacher német Mercedes 9 60
9. Vitalij Petrov orosz Renault 1 7 36
10. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 7 27
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 5 22
13. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 6 22
14. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 6 21
15. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 7 15
16. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 4 13
17. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
18. Bruno Senna brazil Renault 1 2
19. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 558
2. McLaren-Mercedes 418
3. Ferrari 310
4. Mercedes 127
5. Renault 72
6. Force India-Mercedes 43
7. Sauber-Ferrari 40
8. Toro Rosso-Ferrari 37
9. Williams-Cosworth 5
Dél-Koreában a DRS-zónát a 3-as kanyar előtti egyenes utolsó 600 méterén jelölték ki
Dél-Koreában a DRS-zónát a 3-as kanyar előtti egyenes utolsó 600 méterén jelölték ki
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik