Sebastian Vettel idei 10. győzelme mellett Mark Webber a 3. pozíciót szerezte meg a Dél-koreai Nagydíjon, amivel a Red Bull-istálló három versennyel a szezon vége előtt 140 pontra növelte előnyét a McLarennel szemben, biztossá téve második csapat-világbajnoki címét.
Vettel a rajtnál a célegyenesben az elvileg koszosabbik oldalon indulva is meg tudta tartani második helyét Lewis Hamilton mögött, majd a második kanyart követő hosszú egyenesben megelőzte a pole pozícióból rajtoló angolt. Az egyéni vb-címet a múlt heti Japán GP-n megszerző Vettel ezután magabiztosan megtartotta első helyét, és megszerezte pályafutása 20. diadalát, amivel az örökranglista 12. helyén utolérte a szintén kétszeres világbajnok Mika Häkkinent.
Hamilton a verseny második felében Webber elleni védekezését tökélyre fejlesztette, hiába próbálkozott többször is az ausztrál, Hamilton lett a második – pedig volt, hogy Webber előzni tudott.
A párost Jenson Button és Fernando Alonso kísérte a célba, a verseny első részét Felipe Massa mögött töltő spanyol kiváló körökkel zárkózott fel a bolyra, de mire előzni kellett volna, a gumijai elkoptak. A verseny végén ki is üzent csapatának a rádión, hogy „Feladom!" A másik érdekes üzenet Hamiltoné volt, az angol rászólt a mérnökére, hogy ne beszéljen hozzá, miközben fékez.
A verseny egyik hőse Jaime Alguersuari volt, a 11. helyről rajtoló spanyol úgy lett a 7., hogy az utolsó körben előzte meg Nico Rosberget. A Toro Rossónak mindkét autója pontot szerzett.
Michael Schumacher és Vitalij Petrov ismét megtalálta egymást, ezúttal az orosz hibájából: a 3-as kanyar előtt Alonsóval csatázott, mindketten elfékezték magukat, de amíg a spanyol a külső íven kiszélesítette a kanyart, az orosz belerohant Schumiba.
ELŐZMÉNYEK
A Dél-koreai Nagydíj tavaly esőben kezdődött, a biztonsági autó mögül rajtolt el a mezőny, az idei rajt volt tehát az első, amelyen álló rajttal indult a mezőny. A pálya bal oldala a betétfutamok hiánya miatt sokkal rosszabb volt, mint a jobb, ezért a páratlan oldalról rajtolók, Lewis Hamilton, Jenson Button, Felipe Massa és Nico Rosberg sokat nyerhettek volna a rajtnál.
A gumik kopása nagy kérdés volt, mivel a pénteki szabadedzéseket esőben tartották meg, a versenyzők szombaton alig-alig mentek nehéz autóval slick gumin. A három boxkiállás a minimum, de ennél többre is lehetett számítani – főleg úgy, hogy a rajt előtt közeledett az eső a pálya felé.
A felvezető kör elején a páros oldalon rajtolók különös gonddal indultak el, kipörgették kerekeiket, hogy amennyire lehet, felgumizzák az első néhány métert maguk előtt. A rajt előtt az aszfalt 24, a levegő 21 fokos volt, az ég a szombati naphoz hasonlóan szürke volt a felhők miatt.
A mezőny nagy része szuperlágy gumikon rajtolt, kivéve Sutilt, Kobajasit, Sennát, Maldonadót és Pérezt.
A FUTAM
A rajtnál Hamilton megtartotta első helyét, és – az előzetes várakozásokat megcáfolva – Vettel is a másodikat, sőt a német a 3-as, majd a 4-es kanyar előtt is támadta az angolt, második kísérletével sikerrel is járt, és átvette a vezetést. Button a 3. pozícóból rosszul jött ki, bár az első két kanyar után még a 3. volt, a 4-est követően a 6. pozícióba esett vissza.
Az első kör végén Vettel, Hamilton, Webber, Massa, Alonso, Button, Rosberg, Petrov, Di Resta, Schumacher volt a sorrend.
A 4-es kanyar környékén szemerkélt az eső. Hamilton az első két körben lassabb volt, mint Vettel, de a következő kettőben visszakapaszkodott a németre.
Az első hetes 7 kör után 10 másodpercen belül volt egymáshoz képest, az élmezőnyben a DRS-zónában sem voltak előzési kísérletek. Massa és Alonso volt a legközelebb egymáshoz, de a brazil is elég közel volt Webberhez, ő is tudta használni a DRS-ét. Az eső a boxutcában is cseperegni kezdett, de még nem kellett váltani a slick gumikról.
A pilóták egyre gyorsabbak lettek, a szemerkélő eső és a gumik várt kopása sem lassította őket.
Webberről a 10. körben lemaradt a két Ferrari, Button felzárkózott rájuk. Alonso nem tudta támadni Massát, védekeznie kellett Buttonnal szemben, és Rosberg is felzárkózott rájuk.
A 13. körben Button és Rosberg szervizelt, a német az angol előtt jött ki a boxból, de elfékezte magát, így Button előre kerülhetett – nem sokáig, a Mercedes-pilóta a szélárnyékot kihasználva visszaelőzte. Rosberg lágy, Button szuperlágy gumikon haladt. Button azonban még a szaggatott vonal előtt rákanyarodott a pályára, amiért elvileg büntetés járt volna.
A 14. körben Webber, Massa, Petrov és Schumacher is szervizelt. A következő körben Hamilton és Alonso is a boxba hajtott. Button visszaelőzte Rosberget.
Vettel a 16. körben cserélt kereket, szuperlágy gumikat kapott, akárcsak a McLaren pilótái.
A 3-as kanyarban az Alonsóval csatázó Petrov és Schumacher ütközött, a Renault-nak az orra, a Mercedesnek a hátulja rongálódott meg, a pályára küldték a biztonsági autót. A tavalyi futamot a 4. helyen záró Schumi feladta a versenyt. A hétszeres világbajnoknak már a boxból kijövő Alonsót is ki kellett kerülnie. Petrov a boxban szintén kiszállt az autójából.
A biztonsági autó mögött Vettel, Hamilton, Webber, Button, Rosberg, Massa, Alonso, Alguersuari, Di Resta, Sutil sorrend alakult ki. A Toro Rosso spanyolja a biztonsági időszak elején szervizelt, ezzel, no meg Petrov és Schumi kiesésével, négy pozíciót nyert.
Vettel és a két McLaren szuperlágy, Webber, Rosberg és a két Ferrari lágy gumikon haladt.
A 21. körben újraindult a verseny. Button a 3-as és a 4-es kanyar előtt is támadta Webbert, de az ausztrál mindkét próbálkozást visszaverte. Az eső teljesen elállt, itt-ott kisütött a nap.
Button a következő körben lemaradt Webbertől, Rosberget közelről üldözte a két Ferrari.
Vettel a 26. körben 1 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Webber a lágy gumikon közel volt hozzájuk, 1.6 másodpercre volt Hamiltontól.
A 27. körben Massa Rosberget támadta a 3-as kanyarban, a német elfékezte magát, így Alonso is elment mellette. Rosberg a kör végén be is ment a boxba. Webber felzárkózott Hamiltonra.
Az angol az első gumijai kopására panaszkodott, és megkérte mérnökét, ne beszéljen hozzá fékezés közben. Webber egyre közelebb volt hozzá, a 32. körben előzéssel is próbálkozott.
A 33. körben Webber megpróbálkozott az előzéssel, de a 4-es kanyarban elfékezte magát, Hamilton így vissza tudta verni a támadását. A kör végén egyszerre mentek a boxba, Hamilton jött vissza elöl. Mindketten lágy gumikat kaptak.
A boxból kijövő körükben is nagyot csatáztak, Hamilton továbbra is elöl maradt. Vettel, Button és Massa is szervizelt.
Button a Hamilton–Webber csata mögé jött vissza, Massa viszont beragadt Buemi mögé. Alonso kint maradt a pályán, s bár lassabb volt, mint Vettel, Massának körönként egy másodpercet adott. A spanyol a 37. körben szervizelt, lágy gumijain simán visszajött.
Vettel 10 másodperccel vezetett Hamilton előtt, az angolt továbbra is üldözte Webber, aki mögött Button, Alonso, Massa, Rosberg, Alguersuari, Di Resta, Buemi sorrend alakult ki. E szerint az állás szerint a Red Bull matematikailag is biztossá tette konstruktőr-világbajnoki címének megvédését.
Alonso egymás után futotta a leggyorsabb köröket, egyre inkább felzárkózott Buttonra, 15 körrel a vége előtt 5.5 másodperc volt a különbség.
A spanyol a 45. körben, tízzel a vége előtt 3 másodpercre volt az angoltól. Hamilton továbbra is maga mögött tartotta Webbert, akit Button nem tudott támadni. A 7. helyen haladó Rosberghez egyre közelebb került Alguersuari. Vettel kényelmesen tartotta 11 másodperces előnyét.
Buttont a mérnöke arra kérte, próbálja meg támadni Webbert. Ahogy Button rákapcsolt, Webber új támadást indított Hamilton ellen, hirtelen ugyanolyan gyorsak lettek, mint Alonso. Vettelre rászóltak, ne menjen túl gyorsan, mert még a végén elkopnak a gumijai.
Hamilton mögött hét körrel a vége előtt összegyűlt a Webber, Button, Alonso hármas, az ausztrál a 49. körben a célegyenes végén előzött, de Hamilton a hosszú egyenesben visszavette pozícióját.
Buemi közben Di Restát megelőzve feljött a 9. helyre, csapattársa, Alguersuari mögé.
Három körrel a vége előtt Alonso kissé lemaradt a Hamilton, Webber, Button triótól, és a rádión is közölte, hogy feladja.
Hamilton az utolsó előtti körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Vettel az utolsó körben a saját leggyorsabb körével válaszolt, megnyerte a futamot, és Webber 3. helyével a Red Bull is megnyerte a 2011-es konstruktőr-világbajnoki címet.
Alguersuari az utolsó körben megelőzte Rosberget, így meglett a 6. hely a Toro Rossónak.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:38:01.994 |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 12.019 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 12.477 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 14.694 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 15.689 mp h. |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 25.133 mp h. |
7. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 49.538 mp h. |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 54.053 mp h. |
9. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:02.762 p h. |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:08.602 p h. |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:11.229 p h. |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:33.068 p h. |
13. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1 kör h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1 kör h. |
18. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1 kör h. |
21. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 30 megtett kör | |
Vitalij Petrov | orosz | Renault | 16 | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 15 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (55. kör) 1:39.605 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 10 | 15 | 16 | 349 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 9 | 14 | 222 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 8 | 15 | 212 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 9 | 15 | 209 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 5 | 14 | 196 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 13 | 98 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 11 | 67 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 9 | 60 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 7 | 36 |
10. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 7 | 27 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 5 | 22 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 6 | 22 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 6 | 21 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 15 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 4 | 13 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | 1 | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 558 |
2. | McLaren-Mercedes | 418 |
3. | Ferrari | 310 |
4. | Mercedes | 127 |
5. | Renault | 72 |
6. | Force India-Mercedes | 43 |
7. | Sauber-Ferrari | 40 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 37 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |