A világbajnok Sebastian Vettel a Dél-koreai Nagydíjon aratott győzelme után ugyanolyan sikerre éhesen érkezett meg Indiába, ahol szeretné megnyerni a Buddh-versenypályán megrendezendő legelső F1-es futamot.
„Olyan szintkülönbségek várnak ránk az új indiai pályán, mint Törökországban és Belgiumban, ráadásul az átlagsebesség Monza után a második legmagasabbnak ígérkezik – mondta Vettel. – Úgy 235 kilométer per óra körüli átlagot várunk, az előzés sem lehet túl nehéz, jó lesz végre kihajtani a pályára."
(magyar idő szerint) | ||||
PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés | 6.30–8.00 | |||
2. szabadedzés | 10.30–12.00 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 7.30–8.30 | |||
Időmérő edzés | 10.30–11.30 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 10.30 |
India a 32. ország, amelynek nevét F1-es futam viseli, de csak a 30. amely meg is rendezi a viadalt – Luxemburg futamát ugyanis Németországban, San Marinóét pedig Olaszországban tartották meg.
Mark Webber továbbra is idei első győzelmére készül.
„Az új pályára általában úgy érkezünk, hogy 85 százalékban ismerjük, és ez most is így van, a többit majd az autóban ülve tapasztaljuk meg – mondta Webber. – Még sohasem voltam Indiában, de néhány krikettjátékosát ismerem. Jó lenne egyszer megnézni itt egy Ausztrália elleni válogatott meccsüket.”
Az Indiai Nagydíjon is akadnak kezdeti nehézségek: az újságírók csütörtökön egy denevért kergettek ki a sajtóközpontból, amelyben kétszer elment az áram (lásd lenti keretes írásunkat). Martin Brundle, a BBC kommentátora közben jelezte: a közvetítőfülkének nincsen ablaka, de a nagy zaj miatt nem aggódik, mert a fülke nagyon messze van a pályától!
Lewis Hamilton a Szingapúri Nagydíj után Bangalore-ban tartott utcai bemutatót. Az angolnak nem ez volt az első útja Indiában, de ekkor már érezte, mennyivel nagyobb a rajongás az F1 iránt, mint korábbi látogatásai alkalmával.
„Voltam mát néhányszor Indiában, a legutóbbi bemutatón igazi őrület volt, vagy negyvenezren eljöttek – mondta Hamilton. – Az itteni emberek nagyon is ismerik a Formula–1-et, ami nem meglepő, hiszen igazi sportőrület tombol az országban. A krikett az úr, de az F1 is feljövőben van. Szép lenne győzelemmel kezdeni India F1-es történetét, a Szuzukában és Dél-Koreában mutatott formánk alapján van is erre esélyünk.
Jenson Button az új pálya megismerésének részleteiről beszélt.
„Kicsit rákészültem a szimulátoron Wokingban – mondta Jenson. – A pálya elég érdekesnek tűnik. Kicsit dimbes-dombos, és meglehetősen lassú is az elején, de azután begyorsul. Van egy izgalmas dupla jobbos kanyar a pálya hátsó részén, ezt már nagyon várom. Imádom, ahogy a táj elsuhan mellettem, s a gyors kanyarokat is szeretem. Ilyenkor olyan nagy az oldalirányú erőhatás, hogy alig érzem az autó határait. De ez egy olyan kihívás, amit minden versenyző élvez.”
Fernando Alonso, az UNICEF spanyol nagykövete (aki 75 ezer eurót adományozott a szervezetnek) csütörtökön egy indiai kórházban járt, ahol beteg kisgyerekeket látogatott meg, s felhívta a figyelmet a paralízis elleni küzdelem fontosságára.
„A vb-cím eldőlt, ezeket a versenyeket már csak élvezni akarjuk, jó új helyszínnel megismerkedni – mondta Alonso. – Először vezetünk autót Dan Wheldon és Marco Simoncelli halála óta. Láttam a baleseteiket, napokig borzasztóan éreztem magam, de amikor beülök az autóba, nem fogok erre gondolni, olyankor kikapcsolom ezeket az élményeket, és csak a vezetésre összpontosítok, nem hiszem, hogy bármelyikünk versenyzésére hatással lennének az elmúlt két hétben történtek. Ugyanakkor tudjuk, hogy ki vagyunk téve a veszélynek, az autó- és motorsport ilyen.”
Az Indiai Nagydíjon egy hazai versenyző is elindul, a Hispaniánál Narain Karthikeyan Vitantonio Liuzzi helyét veszi át ezen a hétvégén.
„Elképzelni sem tudom, milyen lesz a honfitársaim előtt versenyezni, és attól tartok, ilyen csak egyszer lesz az életemben, úgyhogy ki akarom használni, élvezni akarom – mondta Karthikeyan. – Az országban már érezhető az izgalom, biztos vagyok benne, hogy nagy sikere lesz a versenynek, és több fiatal is elindul az autóversenyzés felé vezető úton. Nekem borzasztóan nehéz dolgom volt, soha nem is hittem benne, hogy hazai F1-es futamomon indulhatok, köszönöm a szponzoraimnak.”
„A pálya szenzációs, vannak pontjai, amelyekből az autóban ülve csak az eget lehet látni. A gumik gyorsan fognak kopni, jó kis verseny lesz” – tette hozzá Karthikeyan.
Karun Chandhok, a Lotus tesztpilótája is bízott benne, hogy versenyezhet, és Tony Fernandes csapatfőnök is támogatta volna, mert anyagilag jól járt volna vele a csapat, de a szakmai indokok az indiai ellen szóltak, így marad a Heikki Kovalainen, Jarno Trulli páros.
Kínos áramszünet előzte meg szerdán az első sajtótájékoztatót. Egyszer csak elsötétült a terem, és a pilóták képviseletében jelen lévő Michael Schumacher, Adrian Sutil, Rubens Barrichello, Felipe Massa, Jarno Trulli és Narain Karthikeyan csaknem egy percen át ült a sötétben. „Remélem, pénteken végig lesz áram” – tréfálkozott Barrichello, utalva arra, hogy akkor rendezik az első szabadedzést az Újdelhi melletti Greater Noidában. A kisebb hiányosságok mellett a versenyzőkre nagy hatással van a 14 milliós fővárosban uralkodó szegénység is. „A hoteltől száz méterre már a valódi Indiát látjuk, ilyen éles ellentétet még sehol sem tapasztaltam” – jelentette ki a német Timo Glock. |
„Nagyon csalódott vagyok, mindenki tudja, mennyire fontos lett volna nekem, hogy a hazai futamomon induljak. Már akkor aktív részese voltam a projektnek, amikor még puszta volt a pálya helyén, és az elmúlt két napban 28 interjút adtam – mondta Chandhok. – Nem haragszom a csapat vezetőire, tudom, hogy sokat gyötrődtek a döntésen, és átérzik a fájdalmamat. Tony Fernandest nagyra tartom, miatta írtam alá a szerződésemet, remélem, egy nap még lehetőséget ad nekem a versenyzésre. Tudom, hogy szakmai döntés született, a rutin nem mellettem szólt, de emelt fővel, büszkén megyek be a paddockba.”
A Pirelli az Indiai GP-re a kemény és a lágy keverékű abroncsát szállította, de ezúttal a szokásokkal ellentétben a lágyabb lesz a „fő” abroncs, azaz abból lesz 6, a keményebből pedig 5 készlet minden pilótának a három napra. A futamra két DRS-zónát jelöltek ki külön-külön mérési ponttal, az egyik a célegyenesben, a másik pedig a 4-es kanyar előtti egyenes második felén lesz.
Felipe Massa: – A szimulátor alapján nagyon hasonlít a pálya a dél-koreaihoz, a hosszú egyenes és a sokféle kanyar érdekessé teszi. Ám óriási különbség, hogy ezúttal hőség lesz, és a Pirelli a számunkra kevésbé kedvező kemény és lágy gumit hozta el. Jó volt otthon lenni pár napig, és fantasztikus lesz megismerni ezt a pályát. |
Michael Schumacher: – Úgy készülök, mint bármikor máskor, nem a szimulátort bújom. Szerencsére nagyon gyorsan adaptálódom az új pályákhoz, és már néhány kör elteltével érzem, hogy milyen alapbeállításokkal kell dolgoznunk. Ebben mindig jó voltam, és ez nem változott. Fizikailag is tökéletes állapotban vagyok, ami előnyt jelent majd Indiában, ugyanis nagy lesz a forróság. Erre nem tudsz külön készülni, jó erőnlétre van szükséged. |
Nico Rosberg: – Dél-Koreában sikerült beverekednem magam a három élcsapat pilótái közé, és ezt szeretném elérni az új Indiai Nagydíjon is. Ám ezúttal a leintésig előttük is szeretnék maradni. |
Bruno Senna: – Az ismeretlenbe utazunk, Indiában, ezen a pályán még egyikünk sem versenyzett korábban, nem tudhatjuk, kinek fekszik majd a pálya és kinek nem, de remélem, az autóm elég jó lesz ahhoz, hogy a legjobb tízbe kerüljek. Nagy kérdés, ki hogyan érez rá a pályára, ki milyen gyorsan tanulja meg. India gyorsan fejlődő ország, a sport egyre nagyobb teret nyer, ennek egyik példája a tavalyi Nemzetközösségi Játékok. |
Vitalij Petrov: – Tavaly Dél-Koreában tapasztalhattuk, mivel jár egy teljesen új kultúrába érkezni, és egy vadonatúj pályán versenyezni. Nem tudhatjuk, mire számítsunk, de a pályabejárás alapján azt mondom, nagyon nehéz a vonalvezetése. Sajnos a dél-koreai versenyen történt ütközésem miatt öt rajthelyes büntetést kapok, össze kell szednem magam. |
Rubens Barrichello: – Sohasem voltam még Indiában, a pályát otthon, a számítógépes játékomon tanultam meg. Izgalmas kultúrát ismerhetek meg, miközben a kedvenc tevékenységemet folytatom, F1-es autót vezetek. |
Pastor Maldonado: – Újabb izgalmas ország, ez az egyik legjobb dolog az F1-ben. A pálya maga érdekes, felkészültnek érzem magam. |
Adrian Sutil: – A Force India születése óta a csapattal vagyok, nagyon büszke pillanat lesz elindulni az első Indiai Nagydíjon. Újdelhiben is pontokat akarunk szerezni, s bár a dobogóról is álmodozunk, a realitás sajnos más. |
Paul di Resta: – Ez a futam Vijay Mallya munkájának gyümölcse, a csapatunk alapítója rengeteget tesz a Formula–1-ért. A pályával a szimulátorban ismerkedtünk, de még meg kell találnunk az autó egyensúlyának beállítását, ami ha sikerül, az élcsapatok mögé érhetünk. |
Kobajasi Kamui: – Nagyon várom, hogy felfedezhessem Indiát, bár már sokan mondták nekem, hogy az ételekkel nagyon vigyázni kell, és egyébként is érzékeny a gyomrom. De nem hagyhatom ki, hogy kipróbáljam a currys vajas csirkét, a kedvencemet ott, ahonnan származik. Bár nem vagyok nagy híve a pályabejárásnak, ezt az aszfaltcsíkot nem hagyom ki, igaz, a kocsiban ülve úgyis teljesen más lesz. |
Sergio Pérez: – A szokásos módon, a Ferrari szimulátorában készültem a versenyre, amely az indiai barátaim szerint nagyon jó lesz, a közönség nagyon készül már rá. |
Sébastien Buemi: – Alig bírom kivárni, hogy elkezdődjön az 1. Indiai Nagydíj, hiszen nagyon jó az autónk, itt is erősek lehetünk, és minden esélyünk megvan rá, hogy ledolgozzuk a Sauberrel szembeni hárompontos hátrányunkat. |
Jaime Alguersuari: – Érdekes verseny lesz, ráadásul egyre jobban megismerjük az autót. Dél-Koreában ugyanazt a fejlesztést használtuk, mint Szuzukában, de már sokkal jobb hatásfokkal, ennyit számít egy verseny rutinja. Indiában tovább javulhatunk, az autónak ugyanis az első tízben a helye. |
Heikki Kovalainen: – Az országba való belépés nem ment egyszerűen, körülbelül hetvenoldalnyi papírt kellett kitöltenem. Elképesztő, mennyire bonyolult volt, remélem, túl vagyok a hét nehezén. Maga a verseny érdekesnek ígérkezik, jó, hogy ismét új országgal ismerkedhetünk meg. A hétvége várhatóan forró lesz, s nem lepődnék meg, ha őrült versenyt futnánk vasárnap. |
Jarno Trulli: – Sok új pályával találkoztam F1-es pályafutásom során, közülük talán ez a legizgalmasabb. Az ismerkedés nem szokott sokáig tartani, csütörtökön körbebiciklizem a pályán, a pénteki edzésen pedig öt-hat kör után már teljes gázzal megyek. |
Daniel Ricciardo: – Néhány hete voltam Indiában, bemutatót tartottam, rengeteg ember eljött, és azt mondták, az összes jegy elkelt a vasárnapi futamra. A Red Bull szimulátorában kipróbáltam már a pályát, s Mark Webbertől és Sebastian Vetteltől is azt hallottam, nagyon tetszik nekik. A hétvége érdekes lesz, de az igazi indiai curry kipróbálásával inkább megvárom a vasárnap estét. |
Timo Glock: – Az év vége felé közeledve sem lassítunk, igyekszünk a legtöbbet kihozni a kocsiból, miközben a következő idényre készülünk. Érdekes lesz megismerkedni ezzel az országgal, amely eddig fehér folt volt az F1 térképén. |
Jérome d’Ambrosio: – Újoncként minden versenyen hátrányból indultam, hiszen a riválisaim többsége már ismerte a pályákat. Ám Indiában ez másképpen lesz, kissé kiegyenlítődik az alaphelyzet. Indiát régóta szerettem volna megismerni, örülök, hogy lesz rá alkalmam. |