Button ugyan mindkét pénteki tréninget megnyerte, ám a Red Bull tempója a hosszabb szakaszokon arra enged következtetni, hogy az energiaitalos istálló továbbra is toronymagas esélyesnek számít a vasárnapi futamon.
A TOVÁBBI PROGRAM (magyar idő szerint) | ||||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 04.00–05.00 | |||
Időmérő edzés | 07.00–08.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 08.00 |
„Még csak péntek van, de az autó jól működik, főleg a zseniális első szektorban, ahol még levegőt venni sincs idő – mondta Jenson Button –. Elégedett vagyok, azonban még sokat kell javulnunk, hogy biztosak lehessünk abban, hogy harcolhatunk a Red Bullokkal. Néhány területen egyelőre gyengék vagyunk, főleg a hosszabb etapokon, és javítanunk kell az egyensúlyon is, amit remélhetőleg holnap reggelre meg is teszünk. A Red Bullok extrém gyorsak, ám mi sem vagyunk lassúak, és sosem tudhatjuk, hogy mennyi üzemanyaggal köröznek. A Ferrari talán több üzemanyaggal futott, mint általában, mivel borzasztó versenyük volt Szingapúrban.”
A világbajnoki esélyekről hozzátette: „Vettelnek nem szabad célba érnie, vagy nem szabad pontszerző helyen célba érnie, de erre idén még nem volt példa. A legfontosabb, hogy felkészítsük az autót a hétvégére, és akkor remélhetőleg elég gyorsak lehetünk ahhoz, hogy a győzelemért harcoljunk.”
A különleges sisakról: „Ezen a hétvégén a japán zászló és a keresztnevem is rajta van japánul a sisakomon, amelyet a verseny után el is fogok árverezni, a bevételt pedig a földrengés és cunami áldozatai kapják.”
A pénteki edzésnapot a második legjobb köridővel teljesítő kétszeres világbajnok Fernando Alonso úgy érzi, hogy a Ferrari kilábalt az elmúlt futamokat jellemző gyenge formájából.
„Idén a Red bull kivételével minden csapat megélt sikeresebb és kevésbé sikeres időszakokat az aktuális pályától függően – nyilatkozta Alonso –. Így nem meglepő, hogy ma sokkal jobb formát mutattunk, mint például Szingapúrban. Viszont már előfordult, hogy egy hasonlóan sikeres első nap után csak az ötödik helyen tudtuk kvalifikálni magunkat a versenyre. Valójában nem gondolom, hogy sokat változtak volna a dolgok az elmúlt két hétben, az autónk is gyakorlatilag változatlan. Szeretnénk harcolni a McLarennel és a Red Bull-lal, ami nem lesz egyszerű, de a mai napot követően bizakodóbbak vagyunk, mint az elmúlt versenyeken. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy manapság sokkal nyíltabbak a versenyek, mint régebben, amikor a befutó nem sokban különbözött a rajtsorrendtől: a stratégia, a gumikopás és a DRS rengeteg izgalmat és bizonytalanságot hozott. Szerintem ezen a pályán is sokkal több előzést fogunk látni, mint az utóbbi években.”
Az edzések legzajosabb eseménye Sebastian Vettel balesete volt az első gyakorláson, ám a világbajnoki címvédő úgy gondolja, ez nem lesz hatással a hétvégi teljesítményére, inkább figyelmeztető jelnek tekinti az incidenst.
„Nem volt olyan nagy hiba – kezdte Vettel a tréninget követően –, épp csak nem koncentráltam százszázalékosan egy pillanatig, és itt az apróbb hibákért is megfizethet az ember. Kisodródtam, próbáltam visszajönni. Lelassítottam, amennyire csak tudtam, megállni viszont nem sikerült, és végül eltaláltam a falat. Nem volt nagy ütközés, de azért okozott kárt az autóban. Jó leckének bizonyult az eset, még edzésen sem szabad, hogy másra gondoljon az ember.”
A délutáni körözést Vettel a harmadik helyen zárta, míg csapattársa, Mark Webber eggyel mögötte végzett: „Versenyezni jöttünk, s a lehető legjobb eredményt akarom magamnak és a csapatnak. Persze ez Seb hétvégéje, hiszen lezárhatja a bajnokságot, de van még hátra néhány jó futam. A McLaren és a Ferrari sem lassú, keményen kell tehát dolgoznunk, hiszen velük még csatáznunk kell. Ez egy kiváló pálya, ahol mindenki szeret vezetni, ám van néhány trükkös kanyar, amely kifoghat rajtunk, főleg amelyiket nyitott hátsó szárnnyal is be lehet venni.”
Felipe Massa az ötödik helyen fejezte be a tesztnapot: „Jó péntek volt, főleg ha összevetjük rengeteg gyengén sikerült első nappal ebből a szezonból. Elég komoly a gumikopás mértéke, ami még nyíltabbá teheti a versenyt, és nem lesz egyszerű eltalálni a legmegfelelőbb beállítást sem. Talán dobogós helyért harcolhatunk, ez reális célnak tűnik. Nyilván mindig a győzelemért szeretnék versenyezni, és a Red Bull jelentős előnye ellenére hinnünk kell magunkban, hiszen a futamon bármi megtörténhet.”
Michael Schumacher a hatodik leggyorsabb volt a nem kimondottan a szuzukai pályára tervezett Mercedesszel: „Átlagos edzésnap volt, a beállításokon dolgoztunk, és nagyjából el is értük, amit terveztünk, de tudjuk, hogy a pálya karakterisztikája nem igazán fekszik az autónknak, így van még dolgunk. Az eddigiek alapján a kvalifikáción most is a megszokott helyekért küzdhetünk majd, ám természetesen mindent megpróbálunk majd, hogy még előrébb léphessünk.”
Nico Rosberg a hetedik legjobb időt autózta a pénteki tréningek alatt: „Két küzdelmes edzésen vagyunk túl, az autó egyensúlyán dolgoztunk tele tankkal, illetve alacsonyabb üzemanyag-mennyiséggel. A második edzés végére elégedett voltam az eredményekkel, minden a lehető legjobban alakult a holnapi időmérő szempontjából.”
A második helyen teljesített délelőtti menet után Lewis Hamilton csak a nyolcadik leggyorsabb volt a második szabadedzésen: „Szuzukában fantasztikus érzés vezetni, főleg ilyen szép időben. Az időeredmények alapján a Red Bull talán kevesebb üzemanyaggal futott a hosszabb szakaszokon, mint mi, idén általában ez volt a forgatókönyv. A hosszú etapokon jó a tempónk, különösen Jenson autója tűnik jónak, így látok esélyt arra, hogy versenyképesek legyünk. A legnagyobb kihívást a gumik használata fogja jelenteni a futam alatt, ugyanis a kopásuk több csapatnak problémát fog jelenteni. A délutáni gyakorlás után a versenybírók megnézték az adataimat, de miután Liuzzi kiállt a 14-es kanyar kijáratánál, lassabb szektort teljesítettem KERS és DRS nélkül, tehát nem lesz gond.”
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.901 | átlag: 227.475 km/ó | 32 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:32.075 | 0.174 mp h. | 33 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.095 | 0.194 | 35 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.147 | 0.246 | 28 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:32.448 | 0.547 | 34 |
6. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:32.710 | 0.809 | 26 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.982 | 1.081 | 27 |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.245 | 1.344 | 26 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:33.446 | 1.545 | 36 |
10. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.681 | 1.780 | 33 |
11. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.705 | 1.804 | 25 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:33.790 | 1.889 | 36 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:34.393 | 2.492 | 35 |
14. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:34.557 | 2.656 | 27 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:34.601 | 2.700 | 33 |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:36.038 | 4.137 | 33 |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:36.225 | 4.324 | 35 |
18. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:37.123 | 5.222 | 14 |
19. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:37.440 | 5.539 | 30 |
20. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:38.093 | 6.192 | 30 |
21. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:38.387 | 6.486 | 16 |
22. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:38.763 | 6.862 | 36 |
23. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:39.800 | 7.899 | 24 |
24. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:42.480 | 10.579 | 4 |