Sebastian Vettel könnyed győzelmet aratott az Olasz Nagydíjon, pályafutása során immár a 18.-at, az idén pedig a nyolcadikat, amelynek köszönhetően 112 pontosra nőtt az előnye a vb-pontversenyben. Mint olyan sokszor már az idén, éppen az a versenyző maradt pont nélkül (Mark Webber), aki a futam előtt a 2. helyen állt a pontversenyben.
„Csodálatos volt az autó az időmérőn, de a versenyen még jobban ment a kocsi, nagyszerű délután volt – mondta Vettel, aki a Bernie Ecclestone által korábban kitalált, de nem meg valósult éremrendszerben már világbajnok lenne (8 győzelmét már csak Hamilton és Button tudná beállítani a hátralévő hat versenyen, de Vettel 4 második helyezésével jobban állna). – Itt a legnagyobb élmény felállni a dobogóra, csodálatos látványt nyújt az embertömeg, hihetetlen élmény felállni rá, és itt ünnepelni. Életem egyik legmeghatóbb győzelme volt a mai."
Vettel előnye azt jelenti, hogy ha Szingapúrban nyer, és nem Fernando Alonso, Jenson Button vagy Mark Webber a második, és Alonso a 3. helyről is lecsúszik, a német második vb-címét már a következő futamon megünnepelheti. Azaz csupán arra lenne szüksége a győzelem mellett, hogy Lewis Hamilton legyen a második és ne Alonso a harmadik.
„Hú, ezt eddig nem is tudtam – mondta a felvetésre Vettel. – Fantasztikus ez az év, a csapat csodálatos, de úgy kell kezelnünk a Szingapúri GP-t, mint bármelyik másikat. Lépésről lépésre kell haladni, aztán majd meglátjuk, mire jutunk."
Jenson Button a rajtnál visszaesett a 7. helyre, majd Felipe Massa és Webber ütközésének, valamint három, világbajnok ellen végrehajtott remek előzésének köszönhetően feljött a 2. helyre, és ott ért célba. A 2009-es bajnok, aki a legutóbbi három monzai versenyén dobogóra állhatott, élvezte a délutánt, de azon rágódik, mi lett volna, ha nem szúrja el a rajtot...
„Kiváló verseny volt, Michaelt, Lewist és Fernandót is a pályán előztem meg, kár, hogy egyik csata sem az első helyezésért folyt. Mit is remélhetnék, ha a rajt után visszacsúszom a hetedik helyre – elmélkedett Button. – Ha minden összeáll, felvehetjük a versenyt Sebbel, nagy kár, hogy most nem így történt. Nem tudom, mi lett volna, ha jól rajtolok. Alonso ellen nehéz csatát vívtam, de amikor a keményebb keverékű gumikra váltottunk, jobban szenvedett, és könnyebbé vált a feladatom."
A rajt után a 4. starthelyről az élre ugró Fernando Alonso elismerte, hogy sokkal keményebben védekezett a visszatámadó Vettellel szemben, mint mással vívott csatájában tette volna, hiszen ebben a párharcban neki volt kevesebb vesztenivalója. A német a verseny elején a rajtnál elveszített első helyét úgy szerezte vissza, hogy autója félig a füvön haladva ment el a Ferrari mellett.
„Elismerem, hogy keményebben védtem a pozíciómat Sebastiannal szemben, mint más ellen tettem volna, hiszen semmi veszítenivalóm nem volt, neki százpontos előnye van a vébé-pontversenyben – fogalmazott Alonso. – Az idén többször is jól rajtoltam, ezért bíztam benne, hogy ha jól indulok, és lesz elég hely, előrébb tudok kerülni a negyedik helyről. Sikerült, és bár Jenson is megelőzött a versenyen, nagy szerencsém volt, hogy Lewis húsz-harminc másodpercet veszített Michael mögött. Ha egy-két körrel hosszabb a verseny, elúszik a dobogó. Monzában mindig óriási a nyomás a Ferrarin, csodás ez a harmadik hely."
A nap legnagyobb csatáját talán Michael Schumacher és Lewis Hamilton vívta, a német a verseny feléig maga mögött tartotta a sokkal gyorsabbnak tűnő, ám a korábbi versenyeken megszokottnál higgadtabb angolt. A leintés után mindketten azt nyilatkozták, hogy élvezték a csatát, amely kettejük között zajlott. Igaz, az idén a riválisait többször is nyíltan bíráló Hamilton, aki végül 4. lett Schumacher előtt, valószínűleg magában tartotta a lényeget...
„Nagyon jó verseny volt, célba értem, pontokat is szereztem, semmi okom a panaszra. Michaellel nagyot csatáztunk, ilyen az autóverseny" – mondta Hamilton a BBC-nek, majd a csapat sajtótájékoztatóján is szűkszavú volt, többször is egyszavas választ adott a kérdésekre.
„Mókás délután volt, szerintem sportszerűen védekeztem Lewiszal szemben, tiszta csatát vívtunk egymás ellen. Tudtommal a sportfelügyelők sem rendeltek maguk elé, úgyhogy minden rendben volt" – mondta az egymás után a második versenyén az 5. helyen célba érő Schumi.
Felipe Massa (6.): – Csalódott vagyok a hatodik helyezés miatt, ezen a versenyen a dobogóért is csatázhattam volna. A Webberrel történt ütközés miatt túl sok időt veszítettem, sok előzést kellett végrehajtanom, amelyek miatt elérhetetlenné váltak az előttem haladók. Szerencsére nem sérült meg az autóm, és végig tudtam menni. |
Jaime Alguersuari (7.): – Nagyon boldog vagyok, azt hiszem, legközelebb még hátrábbról rajtolok, mert úgy tűnik, hogy minél gyengébb a rajtpozícióm, annál valószínűbb, hogy pontokat szerzek! Kissé meglepett az autó teljesítménye a versenyen, mert arra nem számítottam, hogy gyorsabbak leszünk a Force Indiánál és a Saubernél, ráadásul mindez a hazai versenyünkön, ami még különlegesebbé teszi az egészet. |
Paul di Resta (8.): – Nem ez volt a legkönnyebb versenyem, úgyhogy mindenképpen elégedett vagyok a nyolcadik hellyel. Nem indultam túl jól, de szerencsére körülöttem a többiek sem tudtak elhúzni. Az első kanyarban történt incidensnél csak úgy tudtam elkerülni a Williamst, hogy levágtam a sikánt. Elég kemény stratégiát alkalmaztunk, mindent kisajtoltunk a gumikból, és végül ez pontokat jelentett, illetve előrelépést a vb-tabellán. |
Bruno Senna (9.): – Csupán a második futamom volt a Renault-val, és máris sikerült pontokat szereznem, aminek nagyon örülök. A rajtnál elveszítettem a pozíciókat, amelyekért olyan keményen megküzdtem az időmérőn, de örülök, hogy innen is vissza tudtam kapaszkodni. Ha egy körrel tovább tart a verseny, a 8. hely is meglett volna, éppen utolértem Di Restát. |
Sébastien Buemi (10.): – Egy kicsit csalódott vagyok azzal, ahogy a verseny alakult. Nagyon jól rajtoltam, de amikor a HRT a balesetet okozta, valaki eltalálta az autómat hátulról, ami valószínűleg károsította valamilyen módon, mivel ezt követően nem működött úgy, mint előtte. Ha ez nincs, egy-két hellyel előrébb is végezhettem volna, ráadásul Senna a legvégén lágy keveréken tudott megelőzni, amikor én közepesen voltam. |
Pastor Maldonado (11.): – A baleset elkerülésével sok helyet tudtam előrelépni, és az autó is elég jól működött a verseny elején. A második szakaszban viszont elkezdtünk lassulni, nehéz volt tartani a ritmust, aztán a végén állandósult a tempónk, de az sajnos már nem volt elég gyors. |
Rubens Barrichello (12.): – Kiválóan rajtoltam, három, vagy négy helyet javítottam a pozíciómon az első kanyar előtt, aztán jött a HRT. Szerencsére engem nem talált el, pedig az események sűrűjében voltam, meg is kellett állnom. Nem mentem neki senkinek, de amikor Rosberg elindult, eltalálta az autóm orrát. Nehéz helyzet volt, és kár, hogy belekeveredtem, mert a tempónk és a stratégiánk segítségével pontokat szerezhettünk volna. |
Heikki Kovalainen (13.): – A rajtnál sikerült elmennem Jarno mellett, aztán arra lettem figyelmes, hogy a HRT igen szokatlan módon érkezik az egyes kanyarhoz, de elkerültem, aminek köszönhetően már az elején kedvező helyzetben voltam. Ezt követően sikerült tartanom a pozíciómat, és a gumikopás is kontrollálható volt, aztán pedig a csapat is kiválóan dolgozott kerékcseréknél, úgyhogy igazán jól zártuk a hétvégét. |
Jarno Trulli (14.): – Az első kanyarban szerencsére Heikkivel együtt sikerült elkerülnünk a karambolt: miközben Heikkivel versenyeztem, azt hiszem, Massa került gondba az első sikánnál, nekem pedig el kellett hagynom a pályát, hogy ki tudjam kerülni. Ezután két gyorsabb autó elé kerültem, majd Massa a féktávon nekem csúszott, és nekilökött egy másik autónak – gyakorlatilag szendvicsbe kerültem, de csak az én autómnak lett baja. Gyorsan lecseréltük az orrkúpot, a csapat újragondolta a stratégiát, egy kiállásra váltottunk és innentől kezdve gyors voltam, élveztem az egész versenyt. Az egész hétvége kiváló volt, a mai hírek az új szerződésről pedig fantasztikussá tették a hazai versenyemet! |
Timo Glock (15.): – A verseny rendben volt, annak ellenére, hogy kicsit nehéz volt vezetni az autót, ami furcsa a kvalifikáció után. Úgy tűnik, sikerült előrelépnünk a hétvégén, de ki kell derítenünk, hogy mi okozta a gondot a versenyen. |
Daniel Ricciardo (nem értékelhető): – Ennél rosszabbul nem is indulhatott volna a futam, valamiért beragadt a hármas sebességi fokozat, aztán le is fulladt a motor. Nem tudtam elindulni, így be kellett tolni az autót a boxba, ahol a szerelők indították be az autót. Így végül elrajtolhattam, de ismét vissza kellett jönnöm a bokszba, mert ellenőrizni kellett a motort, amelynek folyamatosan emelkedett a hőmérséklete, ami további percekbe tellett. |
Mark Webber (kiesett): – Most már csak a második helyezésért küzdhetünk, a csodánál is több kell ahhoz, hogy Seb elbukja a vébét. A kiesésem előtt a célegyenesben Felipe mellé értem, a külső íven kezdtem el az előzést, aztán a kanyarban keresztbevágott előttem, és elvitte az első légterelőmet. Hiába próbáltam meg visszavinni a kocsit a boxba, a Parabolicában a kormányművemet is elvesztettem. |
Vitantonio Liuzzi (kiesett): – Nagyon vártam a hazai futamomat, és noha tudtam, hogy nehéz lesz, túl hamar véget ért. Jól indultam, mindkét Virgint és még Danielt is meg tudtam előzni, de egy újabb előzési manővernél Kovalainen leszorított a pályáról. Kikerültem a fűre, nem tudtam lassítani, elvesztettem az uralmat az autó fölött, és sajnos eltaláltam több autót is. Nagyon sajnálom Petrovot és Rosberget, illetve a többieket, akiknek ki kellett állniuk emiatt. |
Vitalij Petrov (kiesett): – Semmit sem tehettem a rajt után Vitantonio autójának elkerülése érdekében, ez nagyon csúnya baleset is lehetett volna, örülök, hogy nem sérültem meg. Jó eredmény úszott el, jó volt a kocsi. |
Nico Rosberg (kiesett): – A keményebb gumikon nehezen indultam el, de még így is nyertem egy pozíciót. Aztán jött Liuzzi torpedója, kiestem, amiért nagy kár, mert Michael megmutatta, milyen erős az autó, és a stratégiámmal jó versenyt futottam volna. |
Kobajasi Kamui (kiesett): – Ez mindenki számára nagy csalódás volt. Sergio bizonyította, hogy működő stratégiát választottunk, de az egyes kanyarban történt balesetben megrongálódott az elülső légterelőm, illetve egy gumim is, ami felborította a stratégiánkat. Azonban még ezután is biztos voltam a pontszerzésben, de hirtelen sajnos eltűnt az erő, akármelyik sebességi fokozatba is kapcsoltam. |
Segio Pérez (kiesett): – A gyenge rajtpozíciónk ellenére mindketten jól mentünk a versenyen, aztán mindketten kiestünk, ami nehezen emészthető. Egy hosszú szakaszt terveztünk a keményebb, és egy nagyon rövidet a lágyabb keveréken. A 20. körtől a hetedik helyen autóztam viszonylag egyedül, tehát minden jól alakult, aztán egyszer csak eltűnt a harmadik sebességi fokozatom, végül pedig már egyáltalán nem tudtam váltani. Komoly pontszerzési lehetőséget szalasztottunk el. |
Jérome d’Ambrosio (kiesett): – A felvezető körben vettem észre, hogy nincs második sebességi fokozatom. Elrajtoltam ugyan, de az autót nem lehetett vezetni, ezért ki kellett állnom. Kár érte, mert szorosnak ígérkezett a futam. |
Adrian Sutil (kiesett): – A rajtnál akkora volt a tömörülés, hogy a jó indulásom ellenére sem tudtam pozíciókat szerezni, aztán jött Liuzzi és becsapódott a mezőnybe – csak a kavicságyon keresztül tudtam elkerülni az ütközést, ami komoly időveszteséget jelentett számomra. Az autóm itt nem sérült meg, úgy tűnt, hogy akár pontokat is szerezhetek, de a szervo meghibásodott, így sajnos ki kellett állnom. |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:20:46.172 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 9.590 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 16.909 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 17.417 mp h. |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 32.677 mp h. |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 42.993 mp h. |
7. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
9. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1 kör h. |
10. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
13. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
14. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 2 kör h. |
15. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
Célba ért, de nem teljesítette a verseny 90 százalékát | ||||
Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 39 megtett kör | |
FELADTA | ||||
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 32 | |
Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 21 | |
Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 9 | |
Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 4 | |
Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1 | |
Vitalij Petrov | orosz | Renault | 0 | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 0 | |
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 0 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (52. kör) 1:26.187 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 8 | 12 | 13 | 284 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 7 | 12 | 172 |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 7 | 11 | 167 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 7 | 12 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 4 | 11 | 158 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 10 | 82 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 8 | 56 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 8 | 52 |
9. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 7 | 27 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 4 | 18 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 5 | 16 |
14. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 6 | 13 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 4 | 12 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 2 | 8 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | 1 | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 451 |
2. | McLaren-Mercedes | 325 |
3. | Ferrari | 254 |
4. | Mercedes | 108 |
5. | Renault | 70 |
6. | Sauber-Ferrari | 35 |
7. | Force India-Mercedes | 30 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 29 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |