A Red Bull-istálló az idény 14. időmérő edzésén sem talált legyőzőre, a világbajnoki éllovas Sebastian Vettel pedig idei 11. rajtelsőségét ünnepelhette meg a szingapúri éjszakában.
A riválisok nemigen reménykedhettek a címvédő legyőzésében, Lewis Hamilton a McLarennel defektes kereke miatt ki sem mehetett a harmadik szakasz végén, így pórul járt, mert a második pozícióból visszacsúszott a negyedikbe. A szingapúri pályán mindenesetre megmutatkoznak az autók képességei, az első öt sorban csapattársak indulhatnak egy-egy sorból, s az utolsó három sorban is ugyanazok a színek lesznek.
Egyedül a Saubernél látható nagyobb eltérés, de ez Kobajasi Kamui balesetének tulajdonítható, a versenyről tavaly kicsúszó japán a második szakasz elején a falnak csapta autóját.
ELŐZMÉNYEK
A szombat esti szabadedzésen Sebastian Vettel csak harmadik lett Mark Webber és Jenson Button mögött, de a szuperlágy gumis menet előtt a lágy abroncsokon a német kimagaslott a mezőnyből. A világbajnoki címének biztosítására törő német általában az időmérő harmadik szakaszában előhúz annyi pluszt, amelyről a többiek álmodni sem mernek, úgyhogy a riválisok elég rezignáltan vághatnak neki az edzésnek.
Bár a város körül kisebb záporok vannak, a pálya fölé nem várnak esőfelhőket.
A nap sztorija eddig a Red Bull, a Mercedes és a Virgin megbüntetése volt, az idén bevezetett „takarodót” mindhárom csapatnál a sajtós szegte meg.
Az edzés kezdetekor az aszfalt 31, a levegő 30 fokos, a páratartalom 70 százalékos.
1. SZAKASZ
A száguldást Barrichello kezdte meg. A brazilt több riválisa is követte. A két gumitípussal elérhető időeredmények között nagy különbség van, ennek ellenére a három élcsapat pilótáinak a keményebb keveréken sem okozhat problémát a második szakaszba jutás. A Renault és a Mercedes pilótáinak viszont szükségük lehet a szuperlágy abroncsokra.
HA VETTEL NYER, ÉS… |
…Alonso legfeljebb 4. |
…Button és Webber legfeljebb 3. |
HA VETTEL 2., ÉS… |
…Alonso legfeljebb 8. |
…Button és Webber legfeljebb 5. |
…Hamilton nem nyer. |
HA VETTEL 3., ÉS… |
…Alonso legfeljebb 9. |
…Button és Webber legfeljebb 7. |
…Hamilton legfeljebb 4. |
Barrichello 1:51.042-vel kezdett, Maldonado 1:49.893-mal, Kobajasi 1:49.097-tel állt az élre.
Vettel érkezett elsőként az élmenők közül, a német 1:47.137 perces kört futott, Webber egy másodperccel elmaradt tőle, Hamilton viszont 1:47.014-gyel, Button pedig 1:46.993-mal megelőzte. Vettel másodikra 1:46.397-es kört futott, és az élre állt.
Alonso Hamilton mögé, a 4. helyre jött be első éles körével. Hátul mindenki a 107 százalékos határon belül volt, D'Ambrosio három tizeddel volt jobb a határértéknél.
Hamilton újabb körében nagyon gyorsan kezdett, az első szektorban csúcsidőt ment, de a másodikban elfékezte magát az egyik kanyarban, így nem javított, és a kiscsapatok pilótái is megnyugodhattak, nem változott a 107 százalékos határidő.
Az első „menet” után Petrov a két Lotus közé szorult, az orosznak a szuperlágyon is ki kell mennie. Az utolsó percekben a négy élcsapat kivételével mindenki kiment a pályára – szuperlágy gumikon. Alguersuari nem tudta megelőzni Schumachert, akinek így biztossá vált a továbbjutása.
Petrov Kovalainen mellett csak Sennát tudta megelőzni, de a brazilnak még volt egy gyors köre. A brazil javítani tudott, így végül orosz csapattársa esett ki a három új csapat versenyzői mellett.
A 18. és a 24. rajtkocka között Petrov, Kovalainen, Trulli, Glock, D’Ambrosio, Ricciardo, Liuzzi sorrend alakult ki, a sereghajtó olasz egy másodperccel jobbat ment a 107 százalékos határidőnél.
2. SZAKASZ
A következő, 15 perces szakaszra váró pilóták az autójukban maradtak, várakozás közben a szerelők jéghideg levegőt fújtak rájuk, hogy elviseljék a hőséget.
A 2. szakaszban Hamilton ment ki elsőként a pályára, az angolt a két Williams-Cosworth követte – ugyanúgy szuperlágy gumikon.
Barrichello 1:48.781-et futott, Hamilton, Webber, majd Button állt az élre – utóbbi 1:45.472-vel. Vettel is érkezett, a német 1:44.931-gyel javított pályacsúcsot.
Kobajasi nagy igyekezetében a falnak ütközött, az edzést piros zászlóval leállították. A 10. kanyarban történt esetet karcolás nélkül megúszó japánnak nincs mért köre ebben a szakaszban, borítékolható a 17. rajtpozíciója – ha csak nem a boxból kell kezdenie a versenyt.
A Sauber-roncs eltakarításának idejére a többiek visszatértek a boxba. Többen nem tudták befejezni mért körüket, így járt Massa, Rosberg és Schumacher is. Ők az edzés újraindításakor azonnal a pályára hajtottak. Massa ugyanazt a készlet gumit használta, mint félbeszakított menete során.
Massa és Rosberg megelőzte Hamiltont, aki azonnal a pályára hajtott. Schumacher is bejött az angol elé, Hamilton a 8. helyre csúszott vissza.
Bár az angolt csak a két Force India tudta megközelíteni – megelőzni ők sem –, Hamilton gyors körbe kezdett, de nem fejezte be. Sutil és Di Resta végül magabiztosan jutott be a harmadik szakaszba, csak Pérez jutott 1:48 percen belülre.
A 11. helyezett mexikói mögött Barrichello, Maldonado, Buemi, Senna, Alguersuari, Kobajasi sorrend alakult ki.
3. SZAKASZ
A Red Bull, a McLaren, a Ferrari, a Mercedes és a Force India pilótái maradtak versenyben. Button ment ki elsőként a pályára.
Hamilton kisebb csatába keveredett Massával, aki végül elengedte az angolt. A Force India és a Mercedes pilótái a boxban maradtak.
Button 1:44.928-cal nyitott, Hamilton 1:44.809-cel megelőzte. Vettel 1:44.381 perccel ábrándította ki riválisait. Az első menet után Vettel, Hamilton, Button, Webber, Alonso sorrend alakult ki, Massa megszakította körét.
Két perccel az edzés vége előtt a Force India párosán és Hamiltonon kívül mindenki a pályára hajtott.
Webber pazar első szektorral kezdett, Schumacher mért kör nélkül a boxba hajtott. Vettel is visszavett, Webber feljött mögé a 2. helyre. Hamiltont Button is megelőzte, méghozzá öt ezreddel.
Alonso lett az 5., Massa egy másodperccel kikapott csapattársától, de két tizeddel megelőzte Rosberget.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:44.381 | átlag: 174.962 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:44.732 | 0.351 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:44.804 | 0.423 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:44.809 | 0.428 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:44.874 | 0.493 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:45.800 | 1.419 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:46.013 | 1.632 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | idő nélkül | |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | idő nélkül | |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | idő nélkül | |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:47.616 | |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:48.082 | |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:48.270 | |
14. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:48.634 | |
15. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:48.662 | |
16. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:49.862 | |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:49.835 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:50.948 | |
20. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:51.012 | |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:52.154 | |
22. | Jérome D’Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:52.363 | |
23. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:52.404 | |
24. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:52.810 |
győzelem | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2008 | Fernando Alonso | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2009 | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Fernando Alonso |
2010 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |