Bár pénteken még úgy tűnt, a McLaren kiemelkedik a mezőnyből az Olasz Nagydíjon, szombat délelőtt helyreállt az idei évad rendje, és a Sebastian Vettel, Mark Webber duó zárta az első két helyen az időmérő előtti szabadedzést.
A tréning utolsó perceiben lágy gumikon megtett körökben több pilóta sem tudta kihozni autójából a maximumot, ezért nem lehet még leírni, hogy biztosan Vettelé vagy Webberé lesz a pole – mindenesetre meglepő lenne, ha Monzában megszakadna a Red Bull hibátlan idei szériája.
Az éllovas csapat mögött a Ferrari és a McLaren mellé felzárkózott a Mercedes, legalábbis egy körön.
Az időmérő 14 órakor kezdődik.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
Remek időjárás fogadta szombaton is a mezőnyt Monzában. A versenyzők közül elsőként Jérome D'Ambrosio hajtott ki a pályára, majd a Virgin pilótáját nyomban követték a többiek.
A legkésőbb Vettel és a két McLaren-pilóta hagyta el a boxutcát, a többség addigra vissza is ért a bemelegítő köréről. A 8. percben már csak a wokingiak voltak a pályán, a többiek az ellenőrzéseket végezték az autóikon a bemelegítő körök után.
Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke jó szokásához híven megérkezett az Olasz Nagydíj második napjára, ő az időmérőt mindig a helyszínen figyeli.
Fernando Alonso pénteken elismerte, hogy az autója nem elég versenyképes, így nincs sok esélye rá, hogy megismételje a tavalyi sikerét – egymás utáni években legutóbb Damon Hillnek sikerült győznie Monzában, még 1993-ban és 1994-ben.
A szombat reggeli hírek a Pirelliről szóltak. Előbb ötezer eurós büntetést szabtak ki a Williamsre, mert pénteken olyan készlet gumit használt, amelyet még nem lett volna szabad, majd az FIA közölte: kötelezővé tették a Pirelli által eddig csak javasolt elsőkerék-dőlésszögek maximális mértékét. Utóbbira azért volt szükség, mert a Red Bull Belgiumban átlépte a gumiszállító által ajánlott határt, és a defekt esélyének növelésével veszélybe sodorta pilótáit. Nem történt baleset, sőt a Red Bull kettős győzelmet aratott, de a Pirelli és az FIA úgy vélte, jobb nem játszani a tűzzel.
Az első mért kör D'Ambrosióé volt 1:32.578-cal, majd Kovalainen érkezett a Lotusszal, s 1:29.327-re javított. Rosberg elmaradt tőle, de Trulli gyorsabbnak bizonyult a 1:28.936-tal. Aztán a pénteki 3. helyezett Schumacher 1:26.943-mal átvette a vezetést a 30 fokos aszfalton.
Schumi 1:26.152-ra javított, majd Rosberg már 1:24.957-et ért el. A Mercedes fiatalabb pilótájától Button és Webber is kikapott az első körében. Rosberg utána 1:24.688 percre gyorsult.
Button a felmelegített gumijaival átvette a vezetést (1:24.489), míg Webber 21 ezredes előnnyel állt az élre. Ezután pihenő következett a versenyzőknek, az élbolyból 28 perc elteltével csak Vettel volt a pályán.
A vb-éllovas viszont nem tétlenkedett, 1:24.000-val a lista tetejére ugrott. Ekkor Alonso is kijött a pályára, és gyors körbe kezdett. A spanyol előbb a 12. helyre jött be, majd 1.767 másodperces hátránnyal a 7. helyig zárkózott fel.
Az FIA azt is jelezte, hogy szigorúan fog bánni a pilótákkal: akik a mért körükben az Ascari-kombinációból kijövet mind a négy kerekükkel áthajtanak a pályát szegélyező fehér vonalon, büntetésre számíthatnak az időmérőn, s adott esetben a versenyen is.
Nico Rosberg Mercedesére felkerültek a lágy gumik, s a 35. percben a német gyors körbe kezdett. Első kísérletével az 5. pozícióba jött fel, 688 ezreddel Vettel mögé. Másodjára 1:23.875-tel az élre ugrott, de egy századdal még elmaradt Hamilton pénteki csúcsidejétől.
Schumacher elsőre 239 ezreddel lassabb volt Rosbergnél a lágy gumikon, aztán egy „abroncshűtő” köre következett.
A monzai hangulat számos egykori pilótát visszacsábított a paddockba, az állandó jelenlévők mellett Keke Rosberg, Jean Alesi, Mika Salo és Alex Wurz is feltűnt a pályán.
Schumi később nem tudott javítani az idején, maradt a 3. helyen. A többiek az utolsó tíz percre tartogatták a lágy gumijaikat, amelyeken kvalifikációs próbát készültek megtenni.
A három topcsapat pilótái közül Alonso és Massa jött ki először a lágy abroncsokon. A tavalyi győztes közvetlenül Schumacher mögé, a 4. helyre érkezett. A többiek is kijöttek, de Webber forgalomba került, így az ő köre nem feltétlenül alkot hű képet arról, mit tud a Red Bull…
Így is az élre állt, 1:23.569-cel átvette a vezetést, ami már a hétvége legjobb köre lett – 99 ezreddel Massa előtt. Vettel 189 ezredes hátránnyal a 3. helyre ért be, Hamilton pedig csak a 6. volt, 527 ezredes lemaradással. Még egy gyors körre maradt idő.
A nagy forgalom zavarta a többséget, ám az egyértelműen látszott, hogy a Mercedes egy körön képes beleszólni a Red Bull–McLaren–Ferrari csatába. Mögöttük a Force India a Renault-val van azonos szinten.
Vettel 1:23.170-nel állt az élre, s ezzel véget is ért az edzés.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23.170 | átlag: 250.749 km/ó | 18 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:23.534 | 0.364 mp h. | 19 |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:23.668 | 0.498 | 14 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:23.741 | 0.571 | 17 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:23.787 | 0.617 | 16 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:23.875 | 0.705 | 22 |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:24.114 | 0.944 | 20 |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.133 | 0.963 | 14 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:24.543 | 1.373 | 21 |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:24.581 | 1.411 | 22 |
11. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:24.853 | 1.683 | 20 |
12. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:24.889 | 1.719 | 19 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:24.948 | 1.778 | 22 |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.261 | 2.091 | 21 |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:25.319 | 2.149 | 19 |
16. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.426 | 2.256 | 19 |
17. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.439 | 2.269 | 22 |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:25.539 | 2.369 | 19 |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:27.328 | 4.158 | 19 |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:27.491 | 4.321 | 21 |
21. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:28.186 | 5.016 | 23 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:28.441 | 5.271 | 22 |
23. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:28.962 | 5.792 | 17 |
24. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:30.316 | 7.146 | 16 |