Sebastian Vettel az élre ugrott az Olasz Nagydíj pénteki edzésnapjának délutáni másfél órás tréningjén, amelyen a három élcsapat hat pilótája, valamint a Mercedesszel száguldó Michael Schumacher fél másodpercen belüli legjobb köridővel zárt egymáshoz képest. A lágy gumis körökből tehát nem sokat tudtunk meg, pláne annak fényében, hogy Lewis Hamilton délelőtt a közepesen kemény abroncson jobb időt ért el, mint a Toro Rossónál 2008-ban hordott bukósisakját viselő Vettel délután.
A Red Bull számára viszont mindenképpen biztató, hogy az edzés végén, megtankolt autóval folytatott körözés során Vettel és Mark Webber sokkal kiegyensúlyozottabb volt, mint a riválisok. Mindhárom szektorban a legjobb részidőt érték el, az elsőben egyedül Schumi tudta tartani velük a lépést (de a másodikban és a harmadikban az élen végző hetesből a veterán német volt a leggyengébb).
Az edzésen Sébastien Buemi a Parabolica-kanyarban kicsúszva összetörte a Toro Rossóját.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
A délutáni száguldás Jaime Alguersuari vezérletével kezdődött meg, a pálya hőmérséklete 42 fokosra hevült a 10 órai 19-ről (az első edzés 24 fokos aszfalton fejeződött be). A Toro Rosso spanyol pilótájának első mért köre 1:28.705 lett, ezt Petrov a Renault-val 1:27.236-ra javította.
A három topcsapat pilótái közül elsőként Hamilton ment ki a pályára, Vettel, Webber, Massa, Alonso és Button a boxban várt. Pérez 1:26.760-ra javította a legjobbját.
Hamilton első mért köre 1:26.507 lett.
Az edzés 10. percében Sébastien Buemi kicsúszott a pályáról a Toro Rossójával, amely a kavicságyban ragadt. A svájci a célegyenesre fordító Parabolica-kanyarban, már kigyorsításkor sodródott le az aszfaltcsíkról, és a gumifalnak csapódott.
Az autót gyorsan eltávolították a bukótérből, Button pedig 1:25.905-ös idejével átvette a vezetést. A Ferrarik és a Red Bullok is kint voltak már a pályán, Webber 161 ezreddel maradt el Buttontól.
Vettel 1:25.635-tel az élre állt, Webber szorosan követte, de még mindig közel két másodperccel lassabbak voltak, mint Hamilton délelőtt. Az első edzés legjobbja 8 tizedes lemaradással az 5. helyen állt, aztán Massa után Alonso is megelőzte, és visszacsúszott a 6. pozícióba.
A pilóták gyorsultak, Vettel 1:25.510-re javított, Massa 176 ezreddel volt mögötte. A vb-éllovas ezután 1:25.134-re gyorsult, amivel a délelőtti legjobbját is felülmúlta. A következő körében 1:24.866-ot futott.
Az élmezőny tagjai a 25. percre visszaszivárogtak a boxba. A délutáni edzésen a versenyzők már a lágy gumikat is kipróbálták – a kérdés az volt, mennyi javulást jelent a köridőkben a sárga felirattal ellátott abroncs?
Az autosport.com információi szerint a Pirelli azért lobbizik az FIA-nál, hogy kötelezővé tegye az istállók számára az első kerekek általa meghatározott maximális dőlésszögének alkalmazását. Monzában 3.25 százalékban dönthetik meg a csapatok az első kerekeket. A szigorra azért lenne szükség, mert a Red Bull Belgiumban túllépte a Pirelli által egyelőre csak tanácsolt határértéket, és defektet kockáztatott vele.
A 40. percben ismét pályára hajtottak az élgárdák pilótái, és Hamilton 418 ezredmásodperces hátránnyal feljött Vettel mögé a 2. helyre.
Pérez Sauberjére lágy gumik kerültek, s a mexikói feljött az 5. helyre, nyolc tizeddel az éllovas német mögé. Aztán egy lassabb kör után még négy tizedet javított, s már a 3. volt a listán. Vettel közben négy ezreddel gyorsabb lett.
Schumacher Mercedesére is felkerültek a lágy gumik, s a Monzában még mindig hatalmas népszerűségnek örvendő német 1:24.816-tal az élre állt. Ő is megtett egy lassabb kört, hogy túlhevült lágy gumijait lehűtse, és utána 1:24.347 perces időt futott.
Senna a Renault-val egy másodperccel elmaradt Schumitól a lágy gumikon, de így is feljött az ötödik helyre. Azután érkezett Massa, aki a Ferrarival elsőre 561 ezreddel maradt el Schumachertől a lágy gumin. Másodikra 19 ezredre megközelítette 2006-os csapattársát.
Fél órával az edzés vége előtt Vettel, Hamilton, Webber és Button is lágy gumikat kapott. Hamilton állt az élre első körével, 1:24.046 perces ideje elmaradt délelőtti legjobbjától, amit közepesen kemény keveréken ért el. Vettel a második körében 143 ezredes hátránnyal feljött a 2. helyre.
Közben Ricciardo autója szétszedve állt a Hispania garázsában, az ausztrálnak még nem volt mért köre.
Vettel 1:24.010-zel átvette a vezetést a gyors köre végén, remek szektoridői ellenére a boxba hajtó Hamiltontól. Végül a gyors körök után a három élcsapat hat versenyzője Schumacherrel kiegészülve fél másodpercen belül végzett egymáshoz képest Vettel, Hamilton, Schumi, Massa, Alonso, Webber, Button sorrendben.
Az utolsó 20 percre megtankolták az autókat, és úgy köröztek a pilóták. A legkiegyensúlyozottabb teljesítményt a lágy gumikon a két Red Bull nyújtotta, ami a versenyre nagyon jó előjel a vb-éllovas istálló számára.
Az utolsó percekben Kobajasi autója leállt a pálya szélén.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:24.010 | átlag: 248.241 km/ó | 37 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.046 | 0.036 mp h. | 21 |
3. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:24.347 | 0.337 | 39 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:24.366 | 0.356 | 33 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.433 | 0.423 | 31 |
6. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.468 | 0.458 | 32 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.508 | 0.498 | 30 |
8. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:25.097 | 1.087 | 39 |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.182 | 1.172 | 37 |
10. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:25.325 | 1.315 | 38 |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:25.450 | 1.440 | 31 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:25.496 | 1.486 | 39 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:25.683 | 1.673 | 37 |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.758 | 1.748 | 29 |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:26.202 | 2.192 | 36 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:26.353 | 2.343 | 40 |
17. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.347 | 4.337 | 5 |
18. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:28.559 | 4.549 | 32 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:28.605 | 4.595 | 32 |
20. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:28.804 | 4.794 | 25 |
21. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:29.162 | 5.152 | 34 |
22. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:29.184 | 5.174 | 29 |
23. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:29.622 | 5.612 | 34 |
24. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:29.841 | 5.831 | 7 |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:23.865 | átlag: 248.671 km/ó | 18 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.786 | 0.921 mp h. | 19 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.231 | 1.366 | 25 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.459 | 1.594 | 24 |
5. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:26.550 | 2.685 | 23 |
6. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:26.625 | 2.760 | 20 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.647 | 2.782 | 20 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.676 | 2.811 | 24 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.694 | 2.829 | 28 |
10. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.696 | 2.831 | 15 |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:26.699 | 2.834 | 21 |
12. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes | 1:26.826 | 2.961 | 21 |
13. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:26.836 | 2.971 | 25 |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:26.996 | 3.131 | 29 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:27.365 | 3.500 | 25 |
16. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:27.385 | 3.520 | 23 |
17. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.433 | 3.568 | 25 |
18. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:27.492 | 3.627 | 24 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:29.539 | 5.674 | 10 |
20. | Karun Chandhok* | indiai | Lotus-Renault | 1:30.148 | 6.283 | 19 |
21. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:30.609 | 6.744 | 27 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:30.619 | 6.754 | 24 |
23. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:31.052 | 7.187 | 12 |
24. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:31.899 | 8.034 | 22 |
*Tartalékpilóták, a hétvége további részén nem vesznek részt. |