Sebastian Vettel pályafutása 25., idei 10. első rajtkockáját szerezte meg szombaton Monzában, ahol 450 ezredmásodperccel verte meg a második leggyorsabb pilótát. A különbségen a vb-címvédő is meglepődött.
„Azt hittem, sokkal szorosabb lesz az időmérő – mondta Vettel. – Tudtam, hogy több van az autóban, mint amit a szabadedzéseken futottunk, de az is kellett az edzésen, hogy szélárnyékba kerüljek a gyors körömben. Ez a fél másodperc óriási előny ahhoz képest, hogy a legutóbbi két évben gyengélkedett itt a csapat. A versenyre jól beállítottuk a kocsit, derűlátó vagyok."
A McLaren pilótái továbbra is hisznek benne, hogy lesz keresnivalójuk a versenyen, de elismerték, hogy egy körön Vettel utolérhetetlen volt.
„Sebastian ultragyors volt, esélyem sem volt arra, hogy megverjem, talán két-három tized maradt a kocsiban, de fél másodperc semmiképpen sem – mondta Lewis Hamilton, aki az idén hatodszor, zsinórban negyedszer rajtol a második rajtkockából. – Egyértelmű, hogy versenyképesek vagyunk, a második helyről indulva jó esélyem van arra, hogy a győzelemért csatázzak, ha lesz esélyem rá, hogy az élre ugorjak, élni fogok vele. Úgy érzem, megszerezhetjük idei első kettős győzelmünket."
Jenson Button az idén eddig egyszer rajtolt a 3. pozícióból, a Magyar Nagydíjat meg is nyerte onnan. Az angol nem érti, mitől volt olyan gyors Vettel az időmérőn, de a nehéz rajt után jó versenyre számít.
„Nem volt esélyünk arra, hogy megverjük vagy egyáltalán megszorongassuk Sebet. Az a furcsa, hogy nem tűnik úgy számomra, hogy elég meredek szárnybeállításokat használnának, a középső szektorban, ahol a leginkább kell a leszorítóerő, mégis fél másodpercet vernek ránk. Ezt nagyon nehéz megérteni – fogalmazott Button. – A harmadik rajtkocka nagyon jó szokott lenni a tiszta oldal miatt, de itt nagyon nehéz kikerülni az első két autót. Nem hiszem, hogy a Red Bull sima versenyt fog futni."
Fernando Alonso nem tartja versenyképesnek a Ferrarit Monzában, de örül a negyedik rajtpozíciónak, és bízik benne, hogy sikerül dobogóra állnia a vasárnapi verseny után.
„Nem találtuk meg az autó megfelelő beállítását, a végsebesség és a fékezési stabilitás nem tökéletes – mondta Alonso az időmérő után. – Ezzel az egész hétvégén szenvedünk, nem olyan nagy öröm vezetni az autót. A negyedik rajthely viszont nagyon jó, az események eddigi alakulása fényében csodálatos lenne egy dobogós hely megszerzése, de van rá esélyünk."
A vb-pontverseny 2. helyén álló Mark Webber továbbra sem találja szombati jó formáját, a Brit és a Német Nagydíjon elért pole pozíciók után zsinórban harmadszor szorult ki az első két helyről, a Magyar Nagydíj után másodszor kell a 3. sorból indulnia.
„Nem volt sima az edzés, az első szakaszban a KERS meghibásodása miatt csak a legvégén tudtam kimenni, és a probléma vissza-visszatért, ami miatt nem tudtam kihozni a kocsiból a maximumot – mondta Webber. – Sebet nem tudtam volna megverni, de a McLareneket utolérhettem volna. Nem volt valami jól szervezve ez az edzés, amelynek a végén azt kaptuk, amit érdemeltünk."
Felipe Massa (6.): – Nem igazán sikerült beállítanunk az autót, még az időmérő szakaszai között is gőzerővel dolgoztunk a kocsi finomhangolásán. Az utolsó körömben Michael mögött haladtam, de a második kanyarban lendületet veszített, ami az én körömet is befolyásolta. Egy-két hellyel előrébb lehetnék, de az első sor elérhetetlen számunkra. A versenyen nagy szerepe lesz a gumik kímélésének, remélem, mi jók leszünk benne. |
Vitalij Petrov (7.): – Nagyon jól felkészítette és beállította a csapat az autót, a gumik kiválasztásakor is jó döntéseket hoztunk. Ott vannak az autóink, ahol lenniük kell, reméljük, a verseny is jól alakul. |
Michael Schumacher (8.): – Minden a tervünk szerint alakult, nem hiszem, hogy sokkal többen reménykedhettünk volna, legfeljebb Petrov megelőzésére volt esélyünk. A gyors körömben nem volt szerencsém, megpróbáltam Lewist szélfogóként használni, de a második sikánban leblokkolt fékezéskor, ami miatt nekem is rá kellett fékeznem, és elszúrtam a körömet. A lágy gumin rajtolok, ami szerintem jobb stratégia, ha a rajtnál nyerek egy-két pozíciót, jól is elsülhet a versenyem. |
Nico Rosberg (9.): – Örülök a kilencedik rajtkockának, ami nem rossz annak ellenére, hogy a jobb versenystratégia érdekében kompromisszumot kellett kötnöm, és a közepesen kemény gumival mentem a harmadik szakaszban. A második etapban nyújtott teljesítményem mutatta, hogy gyors az autó. Az első tízből csak én rajtolok a keményebb keverékkel, ami segíthet a rajtnál. |
Bruno Senna (10.): – Azért nem mentem ki a harmadik szakaszban, hogy spóroljak a gumikkal, mert így csak egy készlet lágyat kellett használnom az időmérőn. Maradt két friss szett, ami nagyon jól jöhet, és a 10. rajtkockából indulva előrébb törhetek. |
Paul di Resta (11.): – Nagyon közel voltam a Q3-hoz, sajnálatos, hogy végül hat ezred másodperccel lemaradtam róla, de ez is azt jelzi, hogy milyen éles a küzdelem a középmezőnyben. A szélárnyék volt az egyik dolog, ami a különbséget jelentette a mai nap, és az utolsó körömön sajnos nem sikerült szélárnyékot fognom. A 11. hely azt jelenti, hogy a legjobb helyen vagyok a szabadon választható gumival indulók között, amiből előnyt kovácsolhatunk. |
Adrian Sutil (12.): – Tudtuk, hogy nehéz dolgunk lesz, ha be szeretnénk kerülni a Q3-ba, de mindent kihoztunk az autóból és elég közel is tudtunk kerülni ehhez. Van esélyünk a pontszerzésre, de nem lesz könnyű, mivel a Renault és a Mercedes is gyors, ahogyan a mögöttünk lévő autók is. |
Rubens Barrichello (13.): – Nagyon nehéz hétvégénk volt, és annak ellenére, hogy szerettünk volna előrébb végezni, még így is jobb helyről rajtolhatunk, mint amire számítottunk, a pontszerzés reményében. |
Pastor Maldonado (14.): – A szerelők remek munkát végeztek, gyorsan megjavították az autómat, így részt tudtam venni az első szakaszban. Az első köröm végén még nem voltak készen a gumijaim, túl korán nyitottam a hátsó szárnyamat, így a korlátnak ütköztem. Nem szenvedett komoly sérülést az autóm, főleg az első szárny károsodott, amit le tudtunk cserélni. |
Sergio Pérez (15.): – Természetesen nem lehetünk elégedettek az eredményünkkel, de azt hiszem, hogy ma ez volt a maximum, amit elérhettünk. A leggyorsabb köröm jól sikerült, de bízom benne, hogy a versenytempónk még jobb lesz, mert mindenképpen pontokat akarok szerezni az első monzai Formula-1-es nagydíjamon. |
Sébastien Buemi (16.): – Elégedett vagyok a mai teljesítményemmel, hiszen bekerültem a második szakaszba, nem is rossz köridővel, annak ellenére, hogy tegnap a balesetem miatt nagyon kevés időt töltöttem a pályán, és nem volt alkalmunk kitapasztalni az új alkatrészeket. |
Kobajasi Kamui (17.): – Elfékeztem egy gumimat a Q2-ben, de ha ez nem történik meg, akkor sem hiszem, hogy sokkal előrébb végezhettem volna. Elég messze voltunk ma a Q3-tól, és noha tudtuk, hogy a gyors monzai pálya nehéz lesz számunkra, még megvannak az esélyeink a pontszerzésre. |
Jaime Alguersuari (18.): – Az eredményem nem túl jó, de azzal elégedett lehetek, hogy sikerült javítanunk az autón az első szabadedzéshez képest. Sébastien igazán jó kört ment, gratulálok neki. Korábban is sikerült pontokat szereznem a 18. helyről indulva, meglátjuk, mi történik holnap. |
Jarno Trulli (19.): – Nagyon örülök a csapat teljesítményének, sikerült kihoznom a maximumot az autóból, főleg a második kijövetelemkor. Itt Monzában csak egy ideális ív van, nem kimondottan technikás pálya, de nagyon precízen kell vezetni. |
Heikki Kovalainen (20.): – Az autó jó volt, de valamiért nem sikerült igazán jó időt kihoznom belőle. Ennek ellenére sokat javult az autó péntekhez képest, és nem is vagyunk rossz pozícióban. Jarno itt nagyon erős, jó kis csata lesz ez holnap. |
Timo Glock (21.): – Gondunk volt a hátsó szárnnyal, egyszerűen nyitva maradt, nem záródott le, aztán egy bizonyos sebességnél magától lecsukódott. Korábban nem volt gondunk vele, tegnap is működött rendesen, úgyhogy ezt meg kell javítanunk, mert nem túl megnyugtató érzés ezt tapasztalni. Nagyon frusztráló ez, mivel ma közel voltunk Kovalainenhez, és működő szárnnyal... Ki tudja? |
Jérome d’Ambrosio (22.): – Ma nehéz dolgom volt a forgalomban, de jól éreztem magam az autóban és összességében elégedett vagyok. Várom a versenyt, nagyon szorosnak ígérkezik. |
Daniel Ricciardo (23.): – Jó érzés, hogy nem én értem el a leggyengébb időt, és megelőztem Toniót. Ez egy kisebb cél számomra, amit sikerült elérnem, de nem akarok ennyivel megelégedni, kiegyensúlyozottan szeretnék teljesíteni és tovább fejlődni. |
Vitantonio Liuzzi (24.): – Jó időmérő edzés volt, az autó jól viselkedett, de Monzában az a helyzet, hogy igazán jó kört csak szélárnyék segítségével lehet autózni, és ez most nekem nem jött össze, így a rajtrács végére kerültem. |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:22.275 | átlag: 253.476 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:22.725 | 0.450 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:22.777 | 0.502 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:22.841 | 0.566 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:22.972 | 0.697 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:23.188 | 0.913 |
7. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:23.530 | 1.255 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:23.777 | 1.502 |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:24.477 | 2.202 |
10. | Bruno Senna | brazil | Renault | idő nélkül | |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:24.163 | |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:24.209 | |
13. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:24.648 | |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:24.726 | |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:24.845 | |
16. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.932 | |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.065 | |
18. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.334 | |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:26.647 | |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:27.184 | |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:27.591 | |
22. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:27.609 | |
23. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:28.054 | |
24. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:28.231 |