A Red Bull megtörné monzai átkát, dobogóra állna

Vágólapra másolva!
2011.09.08. 17:55
null
Sebastian Vettel három éve az esős Olasz Nagydíjon a Toro Rossóval nyert Monzában (Fotó: Action Images, archív)
Címkék
A világbajnok Red Bull-istálló eddig egyszer sem állíthatott pilótát a dobogóra az Olasz Nagydíjon, ezen próbál meg változtatni Sebastian Vettel és Mark Webber, akik a Belga Nagydíjon aratott kettős győzelmük alapján nem esélytelenek a győzelemre sem. Fernando Alonso úgy véli, a Ferrari a hazai pályáján mindig esélyes, s a McLaren pilótái is dagadnak az önbizalomtól.

 

A világbajnok Red Bull-istálló eddig egyszer sem állíthatott pilótát a dobogóra az Olasz Nagydíjon, a legjobb eredménye tavalyról Sebastian Vettel negyedik és Mark Webber hatodik helyezése. A legjobb rajthelye Webber nevéhez fűződik, az ausztrál 2008-ban a 3. rajtkockából indulhatott, de csak 8. lett.

62. OLASZ NAGYDÍJ, MONZA
(a vb 13. futama, szeptember 11.)
PÉNTEK
1. szabadedzés
10.00–11.30
2. szabadedzés
14.00–15.30
SZOMBAT
3. szabadedzés 11.00–12.00
Időmérő edzés
14.00–15.00
VASÁRNAP
A verseny
14.00

Az a hétvége Vettelről szólt, a német még a Toro Rosso pilótájaként a pole pozícióból rajtolva nyert – olasz csapattal, Ferrari-motorral aratta élete első győzelmét. Bár azóta világbajnok lett, és nagyon közel áll hozzá, hogy másodszor is az legyen, jelenleg csak az érdekli, hogy megtörje csapata negatív monzai sorozatát.

„Sohasem felejtem el azt a három évvel ezelőtti hétvégét, futkosott a hideg a hátamon, ahogy a közönség fölé emelkedő dobogóról lenéztem. Újra átélném ezt az idén is" – mondta Vettel, aki tavaly monzai 4. helyének köszönhetően vett lendületet az idény hajrája előtt, s nyerte meg a világbajnokságon.

Csapattársa, Webber úgy véli, a spái remeklés jó előjel a Red Bull számára az Olasz Nagydíj előtt.

„Belgiumban az első és a harmadik szektorban gyorsabbak voltunk annál, amit vártunk, ami biztató a sok hosszú egyenesből álló monzai pálya előtt – mondta Webber. – Silverstone előtt mindenki azt mondta, toronymagas esélyesek vagyunk, de kikaptunk. Ez az év teljesen más, mint a tavalyi, bárhol bármi megtörténhet."

Fernando Alonso 102 pontra van Vetteltől, ám a monzai győzelmet korábban többször megízlelő spanyol tudja, hogy nehéz lesz mostantól versenybe szállnia a győzelmekért.

„Természetesen kellenek még futamgyőzelmek az idén, de az autón már nemigen változtatunk, és az elmúlt két-három futam sem azt sugallta, hogy jók leszünk – mondta a tavalyi győztes. – Monza speciális a csapat számára, tavaly csodálatos volt a győzelem. Ám most már a következő idényre készülünk, nagyon kemény munka folyik a főhadiszálláson."

Lewis Hamilton, aki az előző versenyen nekiment Kobajasi Kamuinak, és kiesett, javítani szeretne az Olasz Nagydíjon.

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 5793 méter

A verseny: 53 kör, 306.720 km

Leggyorsabb kör: Barrichello (2004) 1:20.089 (átlag: 260.395 km/óra)
Teljes gázzal: 16 mp a célegyenesben, 72% a teljes pályán. Váltások egy körben: 46

„Tavaly nyertem Spában és kiestem Monzában, remélem, az idén minden fordítva lesz – mondta a McLaren pilótája. – Még sohasem nyertem Monzában, ennek ellenére nagyon derűlátó vagyok. Az autók végsebessége a DRS-nek köszönhetően az egyenesekben 20 kilométer per órával is magasabbak lehetnek, mint tavaly, nagyon érdekes lesz így száguldani."

Jenson Button tavaly a McLaren F-csatornájával szokatlan beállítást használt, nagy leszorítóerőre állította hátsó légterelőjét, míg az egyenesekben az F-csatornát használva csökkentette annak légellenállását. Majdnem nyert ezzel a húzással, de végül be kellett érnie a 2. helyezéssel.

„Itt a legkülönlegesebb a kompromisszum a leszorítóerő és a légellenállás között. Tavaly nagyobb leszorítóerőt használtam, amivel ugyan jobb lett a köridőm, a versenyen nem volt esélyem arra, hogy előzzek – mondta Button. – Az idén ez nem lesz ilyen egyszerű, a légterelők sokkal kifinomultabbak, ráadásul a két DRS-zóna nagyon könnyűvé teszi az előzést, ami miatt furcsa versenynek nézünk elébe."

TOVÁBBI VÁRAKOZÁSOK AZ OLASZ NAGYDÍJ ELŐTT
Felipe Massa: – Ez a verseny akkor is fontos számunkra, amikor nem vagyunk versenyben a világbajnoki címért, a szurkolóinkért mindent meg kell tennünk. Remélem, az időjárás a sok hűvös verseny után most már nekünk kedvez, sokkal melegebb lesz, mint a nyári futamokon, és nem lesz gondunk a gumikkal. A célegyenesben lévő DRS-zóna miatt előfordulhat, hogy az utolsó métereken dől el a verseny.
Michael Schumacher: – Az utolsó európai futam következik az idén, Monzában mindig is sok szeretetet és támogatást kaptam. A Belga Nagydíjon az utolsó helyről jöttem fel az ötödikre, ezt a lendületet szeretném megtartani az idény hajrájára is.
Nico Rosberg: – Hatalmas élmény volt Spában vezetni a versenyt, a gyors pályákon nagyobb esélyünk van rá, hogy versenybe szálljunk a három élcsapattal.
Bruno Senna: – Először 2005-ben versenyeztem itt, s egy kivételével minden évben vissza is jöttem. Az eredményeim változóak, elsősorban azért, mert fiatalon még nem értettem, hogyan kell jól beállítani az autót. Most már tapasztaltabb vagyok, nem lehet gondom.
Vitalij Petrov: – Az autó beállításait nézve Monza kilóg a sorból, nagyon gyors a pálya, de éppen ezért nehéz tökéletessé tenni a kocsit. A pálya minden centimétere precizitást igényel, a hangulat pedig csak Silverstone-éval hasonlítható össze.
Rubens Barrichello: – Nagyon szeretem Monzát, nyertem már itt, jó lesz újra ezen a pályán száguldani.
Pastor Maldonado: – Korábban a pályától nem messze laktam, sok olasz és venezuelai barátot szereztem itt, sokan ki is látogatnak a versenyre. Spában megmutattuk, hogy az autónknak fekszik a gyors pálya, remélem, itt is jók leszünk.
Adrian Sutil: – Két éve az első sorból rajtoltam és negyedik lettem, nagyon jó emlék számomra. Most nem remélhetek hasonlót, hiszen kiegyensúlyozottabb a teljesítményünk, nem a gyors pályákra van kiélezve az autó. A DRS miatt egyébként sem lehet akkora előnyt szerezni, mint akkoriban.
Paul di Resta: – Még sohasem versenyeztem Monzában, először a tavalyi szabadedzésen vezettem autót itt. Nagyon tetszett, rendkívül gyors, és a sikánokban támadni kell a kerékvető követ, nagyon várom a versenyt. Mivel a családom egy része Olaszországban él, bennem is csörgedezik olasz vér, úgyhogy félig-meddig hazai verseny számomra a mostani.
Kobajasi Kamui: – Az olasz Formula Renault-ban versenyezve ez lett az egyik kedvenc pályám, igaz, a GP2-es élmények a sok eső miatt nem voltak ugyanolyan szépek. Az F1-ben tavaly a 12. rajtkockát szereztem meg, ami jó volt, de a boxból kellett rajtolnom, és az első körben kiestem.
Sergio Pérez: – Életem legszebb élménye fűződik Monzához, az F3-as bajnokságban a 14. helyről rajtolva nyertem itt. Azóta is többször voltam már itt, ez az egyik kedvenc pályám. Az autónk az egyenesekben hátrányban lehet a többiekkel szemben, de így is jó lenne pontszerzéssel zárni az idény európai szakaszát.
Sébastien Buemi: – Az Olasz Nagydíj a csapat hazai versenye, az előző futamokon látott fejlődésnek köszönhetően jó esélyünk van arra, hogy a javulásunk eredményekben is megmutatkozzon..
Jaime Alguersuari: – A balszerencsés Belga GP után nagyon várom, hogy Monzában újabb esélyt kapjunk, az autó elég jó ahhoz, hogy akár mindketten pontokat szerezzünk vele.
Heikki Kovalainen: – Nagyon gyors a pálya, mégis az a legfontosabb, hogy bátran merd használni a kerékvető köveket, és az autó is stabilan hajtson át rajtuk. A tévén nem tűnik olyan gyötrelmesnek a kerékvetőkön való áthajtás, de az autóban ülve fel kell készülni arra, hogy nagyon zötyögős tud lenni.
Jarno Trulli: – Bár ez a pálya van a legközelebb az otthonomhoz, és jó a hazámban versenyezni, nem tehetem meg, hogy másképpen vágjak neki az Olasz Nagydíjnak, mint bármelyik másik versenynek. Spában voltak jó pillanataink, gyors volt az autó, és most, hogy az új kormánymű, amelyet először a Magyar GP-n használtunk, visszakerül a kocsiba, erősek lehetünk.
Vitantonio Liuzzi: – Vegyes érzésekkel készülök a monzai futamra, hiszen a hazai versenyemről van szó, ahol jól kellene szerepelnem, de az eddigi négyen ez nem ment, és mindent meg kell tennem érte, hogy a lehető legjobban alakuljon a futam. A rajt után az első kanyar nagyon fontos lesz, könnyen véget érhet a futam, ha nem vigyáz valaki, főleg a középmezőnyben.
Daniel Ricciardo: – Az olasz gyökereimben bízva szeretnék a lehető legjobban szerepelni Monzában, ahol teljesen más élmény lesz száguldani, mint amit a korábbi versenykategóriákban tapasztaltam.
Timo Glock: – Ultragyors ez a pálya, nagyon szeretem, főleg a végét, az Ascari-kanyarkombinációt és a célegyenesre fordító Parabolicát. Olyan későn kell fékezni, ahogy csak lehet, muszáj kockázatot vállalni.
Jérome d’Ambrosio: – Gyorsan elszállt a hazai futamom hétvégéje, de ez a monzai sem lesz rossz, a nagy végsebesség mellett stabil autó is kell a féktávokon, ez a két legfőbb összetevője a jó köridőnek.
AZ ELMÚLT TÍZ ÉV LEGJOBBJAI MONZÁBAN
győzelem pole pozíció leggyorsabb kör
2001 Juan Pablo Montoya Juan Pablo Montoya Ralf Schumacher
2002 Rubens Barrichello Juan Pablo Montoya Rubens Barrichello
2003 Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher
2004 Rubens Barrichello Rubens Barrichello Rubens Barrichello
2005 Juan Pablo Montoya Juan Pablo Montoya Kimi Räikkönen
2006 Michael Schumacher Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen
2007 Fernando Alonso Fernando Alonso Fernando Alonso
2008 Sebastian Vettel Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
2009 Rubens Barrichello Lewis Hamilton Adrian Sutil
2010 Fernando Alonso Fernando Alonso Fernando Alonso

 

Az egyik DRS-zóna a célegyenesben, a másik a Lesmo-kanyarok után lesz a versenyen
Az egyik DRS-zóna a célegyenesben, a másik a Lesmo-kanyarok után lesz a versenyen
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik