Az időjárásnak köszönhetően folyamatos munkára nem nagyon volt lehetőségük a csapatoknak, a pénteki szabadedzéseken néha eleredt az eső, olykor szakadt, de voltak rövidebb száraz periódusok is. A világbajnoki címvédő Sebastian Vettel őszintén fogalmazta meg, hogy gyakorlatilag semmire sem jutottak az időjárásnak köszönhetően.
„Körülbelül annyival lettem okosabb, mint önök, vagy legalábbis nem sokkal többel – mondta a délután csak a tizedik legjobb időig jutó Vettel a Spa-Francorchamps-ban tartózkodó újságíróknak. – Rengeteget változtak a körülmények, szinte mindig vizes volt a pálya, és mivel csak egy készlet intermediate gumit használhattunk anélkül, hogy a következő napokra kapott abroncsainkat elkoptattuk volna, nem sok lehetőség nyílt a körözésre. A hátralévő két napban is hasonló időt mondanak, de nem mindegy, mennyi gumink marad. Az autó mindenesetre jónak tűnik."
A leggyorsabbnak Mark Webber bizonyult a másik Red Bullban, aki csütörtökön arról számolt be, hogy jól haladnak a szerződéshosszabbítási tárgyalások az energiaitalos csapattal, és arról is beszélt, hogy az év első hónapjait jellemző Vettel-dominancia véget ért: „Úgy érzem, hogy többet nem fordul elő ilyen győzelmi sorozat, sokkal kiegyenlítettebb lesz a küzdelem. A megszokott arcok fognak a győzelemért harcolni, és én is közéjük szeretnék tartozni. Seb kiváló helyzetben van, de még nem dőlhet hátra. Egész más a helyzet, ha mondjuk, két versenyt nem fejez be.”
A délután negyedik legjobb időt teljesítő Lewis Hamilton egyetértett az ausztrál pilótával abban, hogy Vettel dominanciája véget ért, ugyanakkor leszögezte, hogy ettől függetlenül a Red Bull a 2012-es világbajnokság első számú esélyese: „2009 óta fejlesztik ugyanazt az autót, a kialakítása egyre jobb és jobb. Mi borzalmas autóval vágtunk neki a 2009-es szezonnak, 2010-re teljesen újat kellett építenünk, ahogyan az idei évre is. Ezt a modellt most már nem kell elhagynunk, így közelebb férkőzhetünk 2012-ben, de mivel a Red Bull valószínűleg jövőre is új fejlesztésekkel áll elő, amíg nem változnak drasztikusan a szabályok, legjobb esetben is csak csökkenteni tudjuk a hátrányunkat. Lehet, hogy tévedek, de semmi kétségem afelől, hogy nagyon erősek lesznek a következő idény kezdetén.”
A második leggyorsabb Fernando Alonso nem osztja Hamilton véleményét: „A Red Bull a 2009-es szezon közepétől kezdve uralja a Formula–1-et, és jövőre is az esélyesek közé fog tartozni. Viszont a változatlan szabályok mellett a Ferrari és a McLaren is közel lesz hozzá, remélhetőleg még előtte is. Úgy gondolom, hogy a jövő év elejétől kezdve szoros lesz a bajnokság.”
A pénteki edzéssel kapcsolatban a spanyolok kétszeres világbajnoka sem tudott sok újat mondani: „Ez már az ötödik péntek zsinórban, amikor hasonló körülményekkel kell megküzdenünk. A gumikkal kapcsolatban nem sikerült túl sok információt összegyűjtenünk, de fontos, hogy ismét érkezett néhány új alkatrész, amelyekkel sikerült megtennünk néhány kört. Úgy tűnik, az időmérő edzésre ötven százalék a csapadék esélye, viszont vasárnapra száraz időt jósolnak. A változékony időben a nagy hátrányban lévő csapatoknak jobban megéri kockáztatniuk, hiszen nincs annyi vesztenivalójuk, mint az élen állóknak. Ha maradnak ezek a körülmények, talán előnyt kovácsolhatunk abból, ha nagyobb kockázatot vállalunk.”
2009 világbajnoka, a délutáni szabadedzésen harmadik helyen végző mclarenes Jenson Button szerint száraz időben is el tudják kapni a Red Bullokat: „A legutóbbi két versenyen, igaz, hogy hűvös és változó időjárási körülmények között, de két teljesen eltérő karakterisztikájú pályán tudtunk győzni. Nem vagyunk előnyben a Red Bullokhoz képest, de a stratégiánknak köszönhetően jó esélyünk van a győzelemre. Ráadásul nekünk mindenképpen győznünk kell, a Red Bull viszont nincs rákényszerítve erre” – nyilatkozta még csütörtökön a brit pilóta.
A péntek edzésnapot követően sem változott a véleménye: „Jobban örülnék a száraz versenynek. Nagyon jó munkát végzünk az esőben, de úgy gondolom, hogy szárazon is erősek vagyunk. A Red Bullok nagyon gyorsak a középső szektorban, de mi is jó formában vagyunk. Én személy szerint sajnálom, hogy nem használhatjuk a DRS-t az Eau Rouge-ban, sokkal nagyobb élvezet lenne nyitott hátsó szárnnyal átszáguldani rajta, ugyanakkor azt kell mondanom, hogy az FIA helyes döntést hozott: olyan sok leszorító erőt veszítesz az állítható hátsó szárny aktiválásával, hogy sokkal biztonságosabb zárva tartani ebben a kanyarban.”
A bemutatkozásának huszadik évfordulóját ünneplő, a héten versenymérnököt váltó Michael Schumacher a délelőtti szabadedzést az esőnek köszönhetően megnyerte, délután a 11. lett a rangsorban: „Különleges érzés volt ma kimenni a pályára, sok minden változott ezalatt a húsz év alatt, az időjárást leszámítva. Ez persze azt is jelentette, hogy a beállításokon nem nagyon tudtunk dolgozni, úgyhogy nagyon nehéz lesz megtalálni a megfelelő konfigurációt vasárnapra.”
A lecserélését követően a Renault ellen pert indító Nick Heidfeld helyére a héten beültetett Bruno Senna a délelőtti edzésen kicsúszott, és a falnak sodródott, a délutáni gyakorláson a 17. legjobb időt autózta: „Csalódott voltam, amiért ilyen gyorsan véget ért számomra az első edzés, de annál boldogabb voltam, hogy ennyi időt a pályán tölthettem délután. Alkalmam volt száraz pályán is körözni, ami létfontosságúnak bizonyult, és sikerült gyakorolnunk a bokszkiállásokat, valamint az elindulásokat is. Már nagyon várom, hogy holnap visszaülhessek az autóba.”
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:50.321 | átlag: 228.554 km/ó | 22 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:50.461 | 0.140 mp h. | 19 |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:50.770 | 0.449 | 9 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:50.838 | 0.517 | 9 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:51.218 | 0.897 | 15 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:51.242 | 0.921 | 23 |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:51.655 | 1.334 | 21 |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:51.725 | 1.404 | 18 |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:51.751 | 1.430 | 9 |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:51.790 | 1.469 | 13 |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:51.922 | 1.601 | 23 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:52.750 | 2.429 | 20 |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:52.780 | 2.459 | 26 |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:52.911 | 2.590 | 25 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:53.009 | 2.688 | 25 |
16. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:53.156 | 2.835 | 17 |
17. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:53.835 | 3.514 | 21 |
18. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:55.051 | 4.730 | 20 |
19. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:55.494 | 5.173 | 23 |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:56.202 | 5.881 | 15 |
21. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:56.816 | 6.495 | 21 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:57.450 | 7.129 | 19 |
23. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:57.612 | 7.291 | 24 |
24. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 2:02.234 | 11.913 | 12 |