RED BULL
Sokak szerint az egész mizéria azért robbant ki, hogy valahogy csökkentsék a világbajnok istálló teljesítménybeli fölényét. Az Adrian Newey vezette technikai stábnak sikerült tökélyre fejlesztenie a diffúzorra irányított kipufogók által a leszorítóerő növelését, ezzel nagy előnyre tett szert a világbajnokságon.
A szigorítástól mindenki azt várta, hogy a Red Bull valamennyire visszaesik, de a csapat a szombati időmérőn kisajátította az első rajtsort, vasárnap pedig a 2. és a 3. helyet szerezte meg Fernando Alonso mögött.
A Red Bull pénteken még tett egy próbát a szigorítás kikerülésére, s a Mercedes engedményére hivatkozva elérte, hogy a fojtószelepét 50 százalékra nyitva hagyhassa. De végül elveszítette kedvezményét. Ezután követelte, hogy a szabályszigorítást tegyék át az idény végére.
McLAREN
A Mercedesszel együtt részben engedményt kért és kapott a Brit Nagydíj előtt a fojtószelep zárásának korlátozása alól, mert a stuttgarti gyár bizonyítani tudta, hogy már 2009-ben, a diffúzorra irányított kipufogók megjelenése előtt is utánégette motorjait, mert ezzel tudta biztosítani megbízhatóságukat.
A Mercedes-motorokban a hét végén a korlátozás ellenére gázelvételkor a nyolcból négy henger tovább működhetett, ami miatt Martin Whitmarsh péntek délután szócsatába keveredett Hornerrel, a Renault-t képviselő Red Bull-csapatfőnökkel, mert utóbbi szerint az engedmény igazságtalan volt. Bár a szabályozás tekintetében a McLaren jött ki győztesen a vitából, a pályán Lewis Hamilton és Jenson Button autóján jobban meglátszott a kipufogók korlátozása, mint a Red Bull vagy a Ferrari négykerekűin.
Ezek után nem csoda, hogy a McLaren is sürgette a korlátozás eltörlését, és megkönnyebbült a megszavazása után.
FERRARI
A Red Bull vezetősége szerint a Ferrari sikertelensége miatt változtatta meg az FIA a kipufogókra vonatkozó szabály értelmezését, s Fernando Alonso futamgyőzelmét tekintve valóban a Scuderia járt a legjobban a szigorítással. Ám a Ferrari tagadta, hogy csupán a szabálymódosításnak köszönhető a versenyképessége, inkább az autón az utóbbi hetekben végrehajtott fejlesztéseit emelte ki
Mindenesetre jelzésértékű, hogy amíg az istálló szombaton támogatta a korlátozás év végére halasztását, vasárnap délelőtt vonakodott az FIA és a csapatok között megszületett egyezmény aláírásával. Az olaszok végül belementek az egyezségbe, ami miatt a hétvége erkölcsi győztesének is tekinthetőek.
A döntésről megjegyzendő, hogy a Formula–1 új korszakát is tükrözi, hiszen amíg Jean Todt volt a csapatvezető, el sem lehetett volna képzelni, hogy a Ferrari olyan egyezménybe megy bele, ami talán neki a legártalmasabb. Ám Stefano Domenicali (és a McLarennél Whitmarsh) előtérbe kerülésével sokkal önzetlenebbé váltak a csapatok, képesek akár a sportág érdekeit a sajátjuké elé helyezni.
És az sem mellékes szempont, hogy javában zajlanak az F1 alapokirata, a Concorde-szerződés megújításának tárgyalásai, és nagyon fontos, hogy a csapatok – akárcsak az elmúlt pár évben – egységesek maradjanak. Ha a Ferrari keresztbe tett volna a többieknek, a FOTA által megtestesített egységet is veszélybe sodorta volna.
MERCEDES
Viszonylag nagy csendben volt a Brit Nagydíj alatt a német istálló, amely Whitmarshra bízta a gyár érdekeinek képviseletét. Pedig egyesek szerint éppen Ross Brawn csapatfőnök volt az, aki csapata sikertelenségének enyhítése érdekében feldobta a témát az FIA-nál. Ám a brackleyi team semmit sem nyert a Red Bull-lal szemben a silverstone-i korlátozásnak köszönhetően, ezért nem is erőltette tovább a dolgot.
RENAULT
A fekete autók buktak a legtöbbet a Brit GP-n életbe léptetett szigorításon, az idén először Nick Heidfeld és Vitalij Petrov is lemaradt az időmérő harmadik fázisáról. A trükkös kipufogót a legkomolyabban vevő, autóját a forradalmi, előre néző kipufogókkal a rendszer köré felépítő csapat a 90 százalékos fojtószelep-nyitottság helyett 10 százalékkal kellett, hogy körözzön, míg, mondjuk, a Red Bull 45-százalékról ugrott vissza 10-re.
A Renault mindenesetre a korlátozás elengedése ellenére megválik egyedülálló kipufogójáról, és visszatér a tradicionális, hátra néző kipufogókra.
FORCE INDIA
Mivel Mercedes-motort használ és a McLaren műszaki segítségét élvezi, a két nagycsapat kívánalmainak megfelelően aláírta a korlátozás elhalasztásáról szóló egyezményt. Pedig Paul di Resta 6. és Adrian Sutil 11. rajtkockája szerint nem járt rosszul a szabálymódosítással, a Renault elé ugrott volna az erősorban.
WILLIAMS
A gárda hetekkel ezelőtt magára vállalta, hogy az FIA-nál konkrét állásfoglalást kért a diffúzorok ügyében, s ezzel tulajdonképpen hozzátett a szigorítás előidézéséhez. Bár szombaton még hezitált, végül belement a korlátozás törlésébe, aminek egyesek szerint az volt az egyik nyomós oka, hogy a Renault-val napokkal korábban állapodott meg a 2012-es motorszállítási szerződésről.
SAUBER
A Ferrari által motorral, váltóval és KERS-szel is ellátott svájci kiscsapat azt tette, amit a maranellóiak (ez azért még a Todt-érát idézte): vasárnap délelőtt még vonakodott a szigorítás törlésének aláírása ügyében, de a verseny előtt belement.
TORO ROSSO
A Red Bull B-csapataként, nem kell különösebben magyarázni, melyik álláspontot képviselte – a Ferrari-motorok használata ellenére.
LOTUS
Renault-motort és Red Bull-váltót használva nem kérdés, kinek a pártján állt, a csapatra a névhasználati ügyét leszámítva egyébként is jellemző, hogy kerüli a bajt.
VIRGIN
A Lotushoz hasonlóan belátta, hogy nem oszt, nem szoroz számára, hogy mik a szabályok, ráadásul a McLarennel a Brit GP előtt kötött együttműködési szerződése birtokában nem szállt szembe a wokingiakkal.
HISPANIA
Bár Colin Kolles Monte-Carlóban még óvással fenyegetőzött, nagyot fordult a világ a spanyol csapattal, szó nélkül belement a szigorítás év végére halasztásába. A háttérben természetesen a pénz áll: Daniel Ricciardo mellé a Red Bull pénzt is adott a kiscsapatnak, amely a Narain Karthikeyan szponzoraitól elmaradó fizetség miatt keresett új, fizetőképes versenyzőt. A megmentőjének pedig nem akar keresztbe tenni.