Sebastian Vettel a balul sikerült hazai versenye után visszakerült az első rajtsorba, méghozzá szenzációs kört futva a Magyar Nagydíj időmérőjének záró szakaszában. A Red Bull német pilótája, mint már oly sokszor az idén, az utolsó körében húzott elő valami különlegeset a tarsolyából, hogy megismételje a tavalyi rajtelsőségét.
Ha sikerül győzelemre váltania a pole pozícióját, Michael Schumacher 2004-es példája óta az első lehet, aki a Magyar Nagydíjat és a világbajnoki címet is megszerzi ugyanabban az idényben. Ám hosszú lesz a verseny, és Vettel edzés végi diadalkiáltásából tisztán hallatszott, hogy közel sem biztos a Red Bull a sikerben.
Már csak azért sem, mert az előző két futamot az élről kezdő Mark Webber ezúttal csak a 6. rajtkockát szerezte meg, azaz ebben a edzéselsőségben talán több volt Vettel, mint az autó.
A németnek a versenyen kemény csatát kell majd vívnia a McLarennel és a Ferrarival, az első öt ugyanis bő fél másodpercen belül van egymáshoz képest, és az említett két rivális istálló is jól bánt az abroncsaival a legutóbbi futamon. Hamilton ráadásul az első és a második szakaszból is úgy ment most tovább, hogy csak lágy gumit használt, így meg tudott spórolni egy szuperlágyat.
Ha hűvösebb lesz az idő, a McLaren, ha melegebb, a Ferrari jelenti majd a nagyobb veszélyt Vettelre, míg a Felipe Massa elenében 16 időmérő után először vereséget szenvedő Fernando Alonso az 5. rajtkockából indulva is a győzelemre hajt majd.
A Magyar GP további korábbi győztesei közül Michael Schumacher a 9., Rubens Barrichello a 15., Heikki Kovalainen pedig a 19. helyen zárta az időmérőt.
AZ IDŐMÉRŐ KRÓNIKÁJA
A pilótákkal a délelőtti szabadedzés alatt sűrűn kitoló erős szél nem csillapodott az időmérő kezdetére, a versenyzők a célegyenesben szemből, a pálya középső, dombtetőn lévő szakaszán hátulról számíthattak erősebb lökésekre. A szabadedzésen a sikánban többen is kicsúsztak emiatt, Hamilton pedig a célegyenes végén nézte el a féktávot.
A pénteken leggyorsabbnak bizonyuló angol délelőtt emiatt nem is futott értékelhető eredményt.
1. SZAKASZ
Az időmérő előtti percekben felhők takarták el a napot, az aszfalt hőmérséklete 35 fokról 30-ra esett vissza.
Elsőként a Hispania versenyzői merészkedtek ki a pályára, Vitantoni Liuzzi és Daniel Ricciardo idejei egyelőre azonban csak tájékoztató jellegűek voltak: 1:27 vége, illetve 1:28 eleje.
A vb-címvédő Vettel nem sokáig szórakozott, egyből kijött, és 1:22.387 perccel nagyon csúnyán elverte az addig próbálkozókat. Webber első kísérletére egy másodpercet kapott csapattársától, majd Hamilton az 1:21.636-os idejével új mércét állított fel.
A 2008-as világbajnok csapattársa, Jenson Button is befurakodott Vettel elé, ám a német az újabb körén már befért 1:22 alá, 1:21.740-nel azonban még mindig csak a 2. volt.
Közben kijött Felipe Massa és Fernando Alonso is, előbbi a 4., utóbbi a 3. helyre jött fel 1:22 eleji idejével.
A spanyol a negyedik mért körében az első két szektorban a leggyorsabb volt, s ez elég is volt ahhoz, hogy 1:21.578-cal átvegye a vezetést. A záró szektorban Vettelé maradt a legjobb részidő.
A három élcsapat pilótái lágy gumis köreikkel, Alonso, Hamilton, Vettel, Button, Massa, Webber sorrendben bebiztosították a továbbjutásukat. Mivel a Pirelli mérnökei szerint a leggyorsabb versenystratégia három boxkiállást tartalmaz, muszáj volt spórolniuk a szuperlággyal.
Az első menetek után Buemi idegeskedhetett a kiesőzónában.
A többieknek is kellett a szuperlágy, Heidfeld az első szektorban csúcsot döntött, de így is csak a 10. helyre jött fel. Ő mindkét Mercedestől is elmaradt, ám a továbbjutáshoz ez is elég volt.
Schumacher és Rosberg is megspórolhatta a szuperlágy gumijait, a többiek ugyanis nem nagyon tudtak eléjük kerülni, csak Sutilnak sikerült.
Buemi maradt kieső helyen, a svájci öt rajthelyes büntetést kapott még a Német Nagydíjról, mert kilökte Heidfeldet.
Így az utolsó hét sorrendje a rajtnál Kovalainen, Trulli, Glock, Liuzzi, Ricciardo, Buemi, D'Ambrosio lesz.
2. SZAKASZ
Buemi és a három kiscsapat nem folytathatta az időmérőt, amelynek második szakaszában már a szuperlágyakat használták a legjobbak is.
Vettel, majd Button állt az élre, a mclarenes 1:20.578-cal a hétvége eddigi legjobb eredményét érte el. Alonso (1:20.262) felül tudta múlni Buttont, a három élcsapat hat pilótája (ezúttal Alonso, Button, Webber, Vettel, Massa, Hamilton sorrendben) továbbra is kiemelkedett a mezőnyből.
Az első szakaszban csak lágy gumit használó Williams-pilóták a 16. és a 17. helyen álltak, taktikáztak a futamra.
Pár perccel a vége előtt Rosberg, Petrov, Schumacher és Heidfeld állt továbbjutó helyen.
Elsőként Pérez próbált meg befurakodniuk közéjük, majd Sutil, Di Resta és Barrichello is jött. Heidfeld, magát fedezendő, szintén kijött a hajrára.
Miután Pérez megelőzte Petrovot és Schumit, ők is érkeztek. Barrichello hiába próbálkozott, Sutilnak és Di Restának viszont sikerült a tízbe férkőznie.
Petrov és Schumi azonban még próbálkozott: a tavalyi 5. nem tudott továbbjutni, Schumi viszont a 8. helyen bejutott.
A Mercedesszel együtt a négy nagycsapat pilótái, ezenkívül Sutil és Pérez jutott be a tízbe, míg a további sorrend Di Resta, Petrov, Kobajasi, Heidfeld, Barrichello, Alguersuari, Maldonado lett.
3. SZAKASZ
Újra kisütött a nap, az aszfalt 29 fokos volt.
Alonso nyitotta meg a záró tíz percet, majd a másik öt élpilóta is kiment utána az első pole-menetére.
A spanyol 1:20.365-tel nyitott, Hamilton 1:19.978-cal válaszolt. Button 1:20.463, Massa 1:20.555. Vettel eredménye 1:20.045 lett, Webberé 1:20.768. Ez a 6. helyezéshez volt elég egyelőre.
Alonso újra jött, immár Rosberg kíséretében. Aztán a többiek is kiszivárogtak a pályára. Az utolsó menetekre felhők alatt, 28 fokos aszfalton került sor.
Alonso 1:20.501-gyel nem tudott javítani, Vettel viszont 1:19.815-tel bejött az első helyre.
Hamilton sem tudott javítani, így Vettelé lett a pole pozíció, azaz nem sikerült megtörni a Red Bull hibátlan sorozatát.
Button lett a harmadik, Massa és Alonso a 4. és az 5. rajtkockát szerezte meg, Webber pedig a 6. helyről rajtolhat.
Utánuk Rosberg, Sutil, Schumacher, Pérez sorrend alakult ki.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:19.815 | átlag: 197.601 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:19.978 | 0.163 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:20.024 | 0.209 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:20.350 | 0.535 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:20.365 | 0.550 |
6. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:20.474 | 0.659 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:21.098 | 1.283 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:21.445 | 1.630 |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:21.907 | 2.092 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:22.256 | |
12. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:22.284 | |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:22.435 | |
14. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:22.470 | |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:22.684 | |
16. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:22.979 | |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | idő nélkül | |
18. | Sebastien Buemi* | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.070 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:24.362 | |
20. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:24.534 | |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:26.294 | |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:26.323 | |
23. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:26.479 | |
24. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:26.510 | |
*Buemi veszélyes vezetés miatt öt rajthelyes büntetést kapott, ezért a 23. pozícióból rajtol. |