A San Marinó-i Nagydíj 2006-os idény utáni törlése óta a Spanyol Nagydíjjal vette kezdetét a Formula–1-es idény európai szakasza, de az idén megtörik ez a trend: Törökországban rendezik meg az első viadalt az öreg kontinensen. Ez az állítás persze így sántít kicsit, hiszen Isztambul kis-ázsiai oldalán fekszik a hét végi viadalnak otthont adó versenypálya.
(magyar idő szerint) | ||||
PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés | 9.00–10.30 | |||
2. szabadedzés | 13.00–14.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 10.00–11.00 | |||
Időmérő edzés | 13.00–14.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 14.00 |
A futamot az első három évében, 2005-től 2007-ig augusztusban, a legforróbb törökországi hónapban rendezték meg, aztán 2008-ban átkerült a mostani májusi-júniusi pozícióba. Bár a 2008-as viadalt május 11-én, azaz szinte ugyanekkor tartották meg, már most biztosan kijelenthető, hogy a mostani lesz a leghűvösebb F1-es Török GP.
Az egész Európára rátelepedő hideg ciklon Törökországot is elérte, a csapatok a téli spanyolországi teszteléseken sem nagyon találkoztak olyan zord körülményekkel, mint ami Isztambulban fogadta őket: 11-12 fokos hőmérsékletben eső áztatta az Istanbul Parkot.
Péntekre 13 fokos maximumot és esőt jósolnak, a csapadék szombaton is eláztathatja a pályát, amely felett vasárnapra tisztulhat ki az ég, és még 20 fok is lehet – a BBC időjárás-jelentése ugyanakkor a verseny napjára is 75 százalékos esélyt ad az esőre.
Mindez érdekes versenyt sejtet, pedig izgalmakban eddig sem volt hiány az idény első három versenyén.
Ha pusztán az előzések számát nézzük, az idei évad három évtizedes rekordot dönthet meg. A versenyeken 1982 óta tartják számon a sikeres manővereket, azóta az 1984-es idényben volt a legtöbb előzés, versenyenként 41.6 – ehhez képest az idei első három futamon átlagosan 56.7 sikeres manővert hajtottak végre a pilóták. Ráadásul mindhárom viadalt száraz pályán tartották meg, ami eddig nem kedvezett az előzéseknek.
A pálya hossza: 5338 méter |
A verseny: 58 kör, 309.396 km |
Leggyorsabb kör: Montoya (2005) 1:24.770 (átlag: 226.693 km/óra) |
Teljes gázzal: 16 mp a hátsó egyenesben, 63% a teljes pályán. Váltások egy körben: 42 |
Ezek alapján egyértelműen sikeresnek mondható a nyitható hátsó légterelő bevetése, valamint a KERS újbóli bevezetése, akárcsak a gyorsan kopó Pirelli-gumik használata. Persze ezek esetében csak az előző idény lehet viszonyítási alap, az akkori versenyenkénti 28.8 megduplázódott. Tavaly is kétszeresére nőtt a 2009-es adat, az akkori emelkedést nagyrészt az újonc csapatok érkezésének tulajdonították.
Ennél fontosabb, hogy az F1 szereplői szerint is érdekesebbé váltak a versenyek, s olvasóink kétharmada is így vélekedett szavazásunkon.
A Nemzetközi Automobil-szövetség döntése alapján a hátsó légterelőt a törökországi pályán nem a célegyenesben, hanem a 10-es és a 12-es kanyar közötti teljes gázas szakaszon lehet kinyitni a verseny során. A pilóták közötti távolságot a 9-es kanyar előtt mérik le, és ha az üldöző egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest, a 10-est követően kinyitható lesz a hátsó légterelő.
Ez akkora légellenállás-csökkenéssel jár, hogy a versenyző felgyorsul, és támadni tudja az előtte haladót. A gyors 11-es ív is a nyitott légterelős szakaszba esik, de ez az FIA szerint nem jelenthet veszélyt a pilótákra.
Amíg az eddigi futamok mozgalmasságához kétség sem férhet, a Red Bull riválisait és azok szurkolóit joggal nyomaszthatja a tavalyi világbajnok istálló autóinak teljesítménye és a címvédő Sebastian Vettel érett versenyzése. A teljesítménybeli fölény ugyanis tavaly is megvolt, de a csapat egy évvel ezelőtt még könnyedén elszórta a győzelmeket.
Ezúttal erről szó sincs, és Vettel csapattársának, Mark Webbernek is alaposan össze kell szednie magát, ha megint győzelmi sorozatokat akar építeni, eddig ugyanis nem tudta megverni versenyen csapattársát. A riválisok közül a McLaren az eddigi teljesítménye miatt, a Ferrari pedig fejlesztéseinek köszönhetően reménykedhet abban, hogy versenybe szállhat a dobogós helyezésekért.
Halvány remény, pedig nem is olyan régen még a Ferrari és Felipe Massa felségterületeként emlegették az isztambuli ringet…
győztes | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2005 | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen | Juan Pablo Montoya |
2006 | Felipe Massa | Felipe Massa | Michael Schumacher |
2007 | Felipe Massa | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2008 | Felipe Massa | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2009 | Jenson Button | Sebastian Vettel | Jenson Button |
2010 | Lewis Hamilton | Mark Webber | Vitalij Petrov |