Zord idő fogadta a mezőnyt Isztambulban, eső is eshet

Vágólapra másolva!
2011.05.05. 17:38
null
Massának és Hamiltonnak az isztambuli hideg mellett a Red Bull fölénye okozhat kellemetlenséget (Fotó: Reuters)
Címkék
A csapatok márciusban az európai késő téli hűvösből mentek át az F1-es idény első három távol-keleti versenyére, amelyeken a legforróbb körülményekkel is találkoztak. A három mozgalmas futam után visszatérnek Európába, ám Törökországban még cudarabb időjárás várta őket, mint a téli teszteken. Pénteken még 10-13 fokos időben, várhatóan esőben fognak körözni, vasárnapra viszont kisüthet a nap, és megérkezhet a tavasz. A versenyen pedig újabb előzésdömping várható – de megszoríthatja-e bárki is a Red Bull versenyzőit?

A San Marinó-i Nagydíj 2006-os idény utáni törlése óta a Spanyol Nagydíjjal vette kezdetét a Formula–1-es idény európai szakasza, de az idén megtörik ez a trend: Törökországban rendezik meg az első viadalt az öreg kontinensen. Ez az állítás persze így sántít kicsit, hiszen Isztambul kis-ázsiai oldalán fekszik a hét végi viadalnak otthont adó versenypálya.

7. TÖRÖK NAGYDÍJ, ISZTAMBUL
(a vb 4. futama, május 8.)
(magyar idő szerint)
PÉNTEK
1. szabadedzés
9.00–10.30
2. szabadedzés
13.00–14.30
SZOMBAT
3. szabadedzés 10.00–11.00
Időmérő edzés
13.00–14.00
VASÁRNAP
A verseny
14.00

A futamot az első három évében, 2005-től 2007-ig augusztusban, a legforróbb törökországi hónapban rendezték meg, aztán 2008-ban átkerült a mostani májusi-júniusi pozícióba. Bár a 2008-as viadalt május 11-én, azaz szinte ugyanekkor tartották meg, már most biztosan kijelenthető, hogy a mostani lesz a leghűvösebb F1-es Török GP.

Az egész Európára rátelepedő hideg ciklon Törökországot is elérte, a csapatok a téli spanyolországi teszteléseken sem nagyon találkoztak olyan zord körülményekkel, mint ami Isztambulban fogadta őket: 11-12 fokos hőmérsékletben eső áztatta az Istanbul Parkot.

Péntekre 13 fokos maximumot és esőt jósolnak, a csapadék szombaton is eláztathatja a pályát, amely felett vasárnapra tisztulhat ki az ég, és még 20 fok is lehet – a BBC időjárás-jelentése ugyanakkor a verseny napjára is 75 százalékos esélyt ad az esőre.

Mindez érdekes versenyt sejtet, pedig izgalmakban eddig sem volt hiány az idény első három versenyén.

Ha pusztán az előzések számát nézzük, az idei évad három évtizedes rekordot dönthet meg. A versenyeken 1982 óta tartják számon a sikeres manővereket, azóta az 1984-es idényben volt a legtöbb előzés, versenyenként 41.6 – ehhez képest az idei első három futamon átlagosan 56.7 sikeres manővert hajtottak végre a pilóták. Ráadásul mindhárom viadalt száraz pályán tartották meg, ami eddig nem kedvezett az előzéseknek.

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 5338 méter
A verseny: 58 kör, 309.396 km
Leggyorsabb kör: Montoya (2005) 1:24.770 (átlag: 226.693 km/óra)
Teljes gázzal: 16 mp a hátsó egyenesben, 63% a teljes pályán. Váltások egy körben: 42

Ezek alapján egyértelműen sikeresnek mondható a nyitható hátsó légterelő bevetése, valamint a KERS újbóli bevezetése, akárcsak a gyorsan kopó Pirelli-gumik használata. Persze ezek esetében csak az előző idény lehet viszonyítási alap, az akkori versenyenkénti 28.8 megduplázódott. Tavaly is kétszeresére nőtt a 2009-es adat, az akkori emelkedést nagyrészt az újonc csapatok érkezésének tulajdonították.

Ennél fontosabb, hogy az F1 szereplői szerint is érdekesebbé váltak a versenyek, s olvasóink kétharmada is így vélekedett szavazásunkon.

A Nemzetközi Automobil-szövetség döntése alapján a hátsó légterelőt a törökországi pályán nem a célegyenesben, hanem a 10-es és a 12-es kanyar közötti teljes gázas szakaszon lehet kinyitni a verseny során. A pilóták közötti távolságot a 9-es kanyar előtt mérik le, és ha az üldöző egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest, a 10-est követően kinyitható lesz a hátsó légterelő.

Ez akkora légellenállás-csökkenéssel jár, hogy a versenyző felgyorsul, és támadni tudja az előtte haladót. A gyors 11-es ív is a nyitott légterelős szakaszba esik, de ez az FIA szerint nem jelenthet veszélyt a pilótákra.

A kilences kanyar előtt mérik a pilóták közötti távolságot, a hátsó légterelő a 11-es kanyar előtt, a 2-es időmérő pontnál lesz nyitható
A kilences kanyar előtt mérik a pilóták közötti távolságot, a hátsó légterelő a 11-es kanyar előtt, a 2-es időmérő pontnál lesz nyitható

Amíg az eddigi futamok mozgalmasságához kétség sem férhet, a Red Bull riválisait és azok szurkolóit joggal nyomaszthatja a tavalyi világbajnok istálló autóinak teljesítménye és a címvédő Sebastian Vettel érett versenyzése. A teljesítménybeli fölény ugyanis tavaly is megvolt, de a csapat egy évvel ezelőtt még könnyedén elszórta a győzelmeket.

Ezúttal erről szó sincs, és Vettel csapattársának, Mark Webbernek is alaposan össze kell szednie magát, ha megint győzelmi sorozatokat akar építeni, eddig ugyanis nem tudta megverni versenyen csapattársát. A riválisok közül a McLaren az eddigi teljesítménye miatt, a Ferrari pedig fejlesztéseinek köszönhetően reménykedhet abban, hogy versenybe szállhat a dobogós helyezésekért.

Halvány remény, pedig nem is olyan régen még a Ferrari és Felipe Massa felségterületeként emlegették az isztambuli ringet…

AZ EDDIGI TÖRÖK NAGYDÍJAK LEGJOBBJAI
győztes pole pozíció
leggyorsabb kör
2005 Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Juan Pablo Montoya
2006 Felipe Massa Felipe Massa Michael Schumacher
2007 Felipe Massa Felipe Massa Kimi Räikkönen
2008 Felipe Massa Felipe Massa Kimi Räikkönen
2009 Jenson Button Sebastian Vettel Jenson Button
2010 Lewis Hamilton Mark Webber Vitalij Petrov
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik