A Pirelli-gumik és a nyitható hátsó légterelők légellenállás-csökkentő rendszerének (DRS) 2011-es bevetése előtt általános jelenség volt a Formula–1-ben, hogy az aerodinamika terén túl érzékeny autókkal nem lehetett annyira közel kerülni az üldözötthöz, hogy akciót indítson az ember. Ilyenkor ugyanis az elöl haladó által felkavart levegő megzavarta az autó stabilitását, és nagyobb volt az esély a megcsúszásra, mint a sikeres előzési manőverre.
Ebben szerepet játszottak a Bridgestone tartós gumijai is, amelyek kiegyensúlyozták az autók teljesítményét, és nem voltak akkora sebességkülönbségek, mint az idén a Pirelli gyorsan kopó, versenyenként akár négy cserét is igénylő abroncsai esetében.
A gumikból eredő nagy különbségek és az üldöző hátsó légterelőjének nyitásából eredő felgyorsulás miatt az idén sokkal több előzést láthattunk, mint korábban, aki néhány percre elveszi a tekintetét a tévé képernyőjéről, szinte biztosan lemarad néhány előzésről vagy boxkiállásról.
Ám egyesek szerint már túl könnyűvé váltak az előzések, de azt korábban is sejteni lehetett, hogy minél több lesz az előzés, annál kisebb lesz egy-egy manőver élvezeti értéke.
„Kétségtelen, hogy elveszett valami az F1-ből, és nincsenek olyan hosszú és kiélezett csaták, mint korábban – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Ám végre sikerült megoldanunk azt a régóta fennálló problémát, hogy az üldöző nem kerül előzési pozícióba az előtte haladóhoz képest. Azért, hogy közel kerülj a riválisodhoz, és engedélyt kapj a hátsó légterelő kinyitására, ugyanúgy meg kell küzdened, mint eddig."
Fernando Alonso szerint sincs gond a rendszerrel, a Ferrari spanyol pilótája szerint elsősorban úgyis a gumik állapota okoz akkora sebességkülönbséget két versenyző között, hogy könnyű legyen előzni.
„Szeretem a nyitható hátsó légterelőt, már teljesen hozzászoktam. Felejtsék el a régi Formula–1-et, ez már egy másik sorozat – fogalmazott a kétszeres világbajnok. – A több előzés nem is a DRS-re vezethető vissza, hanem a gumik állapotára, aki friss abroncson van, megelőzheti a kopottabb gumikon száguldót."
Alonso példaként felhozta, hogy a verseny elején Nico Rosberget üldözve addig esélye sem volt az előzésre, amíg a Mercedesen el nem kezdtek kopni a gumik.
„Eddig mindenki azért sopánkodott, hogy több előzés legyen, most nehogy kitalálják, hogy túl sok! Ha mégis, akkor idővel tennünk kell valamit" – mondta Alonso.
A versenyek előtt az FIA határozza meg, hogy az egyenes milyen hosszú szakaszán nyithatják ki a pilóták a légterelőt, ennek a távolságnak a módosításával lehet fokozni vagy csökkenteni az eszköz hatását.
Vettel szerint az idei rendszerben, főleg a gyorsan kopó gumik miatt, azok járnak rosszul, akik úgy nézik a versenyt a helyszínen, hogy nincs előttük az állást mutató képernyő."
„Az egyetlen dolog, ami szerintem hátrányos az idei F1-ben, hogy aki nem tudja figyelni az állást, csak a pályán történő eseményeket, a sok boxkiállás után elveszíti a fonalat – mondta Vettel. – Az első néhány helyezettet még el tudja rakni magában, de arra, hogy a mezőny második felében történő eseményeket kövesse, esélye sincs. Persze korai még ítélkezni, hiszen Ausztráliában láthattunk egykiállásos taktikát, míg itt a négy volt az általános."
Sam Michael, a Williams technikai igazgatója szerint a stratégia terén is több lehetőség nyílik a pilóták előtt: „Most már nem kell attól tartanod, hogy a stratégiád a forgalom miatt csődöt mond, simán megelőzheted a lassúbb autókat, és a saját futamodat teljesítheted."
Az FIA egyébként bejelentette, hogy a korábban a biztonság miatt kifejezett félelmek ellenére a Monacói Nagydíjon is használható lesz a DRS.