Fotó: Action Images (archív)
Max Mosley FIA-elnök jelentette be az új szabályokat
Fotó: Action Images (archív)
Max Mosley FIA-elnök jelentette be az új szabályokat
A határozat értelmében az lesz az egyéni világbajnok, aki az idény során a legtöbb futamgyőzelmet szerzi, ám ha az utolsó nagydíjat követően több pilótánál megegyezik az első helyek száma, akkor a jelenleg érvényben lévő pontszámítási rendszer (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 pont az 1–8. helyen végzőknek) dönt az érintett versenyzők között.
Mit szól az új Formula–1-es pontrendszerhez?
Szavazatok száma: 3536
Tetszik, kíváncsian várom, milyen izgalmakat hoz a szezon |
| 19 % | (677) |
Nem tetszik, maradhatott volna a régi szisztéma |
| 37 % | (1319) |
A 12-9-7-es rendszer jobb lett volna |
| 31 % | (1113) |
Nem érdekel a Formula–1 |
| 5 % | (189) |
Nem számít, így is, úgy is érdekes lesz az idény |
| 7 % | (238) |
Ez azt jelenti, hogy elvetették az F1-es csapatokat tömörítő szövetség (FOTA) szurkolói közvélemény-kutatáson alapuló javaslatát, amely szerint mostantól 12, 9, illetve 7 pontot kaptak volna a dobogósok.
Így azonban egy afféle „öszvérmegoldást” sikerült összehoznia a Motorsport Világtanácsnak, amely Bernie Ecclestone javaslatára alapozva hozott döntést – a Formula–1 gazdasági vezetőjének felvetése szerint nem osztottak volna pontokat, hanem mindig az első három helyezett kapott volna arany-, ezüst- és bronzérmet a leintés után, hogy aztán a legtöbb aranyat gyűjtő pilóta legyen a világbajnok az idény végén.
Az új rendszer átmeneti jellege abban rejlik, hogy a győzelmek száma csak az egyéni világbajnoki címért harcban állóknál számít majd, a második, harmadik és a többi helyen azonban már a pontok rangsorolnak.
A mai ülésen a tesztelésről és a költségekről is döntött az FIA. A 2010-es szezonban bevezetik az önkéntes költségvetési sapkát: az ezt választó csapatok 30 millió fontból gazdálkodhatnak, cserébe viszont néhány technikai kérdésben jóval szabadabb kezet kapnak, mint a nagyobb összegeket felhasználó istállók.
A teszteket illető változás, hogy a csapatok az idény utolsó versenye és 2009. december 31. között háromszor egy napon keresztül gyakorolhatnak olyan pilótával, aki legfeljebb két versenyen szerepelt vagy négy napot tesztelt a megelőző 24 hónapban.
További új szabály lesz a jövőben, hogy az FIA minden versenyhétvégén az időmérő edzés végeztével nyilvánosságra hozza az autók súlyát. Az átláthatóbb rendszer érdekében a 2009-es évadban a korábban „vizes” gumiknak nevezett abroncsokat „intermediate-nek”, az „extrém vizes” gumikat pedig „vizes” gumiknak nevezik majd.
Ezentúl az időmérőn kieső pilótáknak a búcsújukat követő szünetben kötelező lesz interjút adniuk, a versenyből kiesőknek, illetve a dobogóról lemaradóknak pedig azonnal, amint visszatértek a boxutcába.