Fotó: Action Images (archív)
Vettel (jobbra) Monzában Gerhard Bergerrel ünnepelhetett a dobogón
Fotó: Action Images (archív)
Vettel (jobbra) Monzában Gerhard Bergerrel ünnepelhetett a dobogón
Sokan még ma is hitetlenkedve gondolnak vissza az Olasz Nagydíjra, amelyen Sebastian Vettel a Toro Rosso-Ferrarit a pole pozícióba repítette, majd a rajttól a célig magabiztosan versenyezve megszerezte önmaga és csapata első Formula–1-es győzelmét. A száguldó cirkuszban 1985-ben bemutatkozó, 2005-ig Minardi néven szereplő olasz kiscsapat diadalának hazája nagydíján nem lehetett nem örülni, még azok is fejet hajtottak a Toro Rosso előtt, akik egyébként ferde szemmel néznek az alig 200 embert foglalkoztató kiscsapatra.
A váratlan diadal okozta kábulat után persze ismét felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint nem valók a Formula–1-be a B-csapatok. A Toro Rosso ugyanis a Red Bull második alakulataként a teljes kasztnit a Milton Keynes-iektől kapja meg, csak éppen nem a Renault, hanem a Ferrari motorját rakja bele. Így pedig nem klasszikus konstruktőr a Toro Rosso, mert egy készen kapott karosszériát használ. Ennek ellenére kiváló autót csináltak Faenzában, a Red Bull szemszögéből nézve túl jót is, hiszen a B-csapat 39–29-re legyőzte az A-t.
Ennek három oka volt. Az egyik a Ferrari-motor Renault-val szembeni erőfölénye, ami 40 lóerőre rúgott, és amit felismerve – főleg az Olasz GP után – a Red Bull elveszítette motivációját. A másik Giorgio Ascanelli technikai igazgató, aki sokkal hatékonyabbá tudta tenni a kasztnit, mint a testvércsapat mérnökei, és a versenystratégia kidolgozásában is az egyik legjobb volt a boxutcában. A harmadik pedig Vettel, aki zseniálisan alkalmazkodott az új autóhoz, amelyet Monte-Carlóban kapott meg a Toro Rosso.
Az első öt versenyen még a tavalyi konstrukciót használta a csapat STR2B néven, ezzel a géppel nem tudott úgy megbarátkozni Vettel, mint később az STR3-mal. Ausztráliában még bejutott az időmérő harmadik szakaszába, de az első körben kiesett, akárcsak Bahreinben és Barcelonában.
Malajziában a motorja ment tönkre, Törökországban pedig a rajt után defektet kapott, és utolsóként célba érve csak annak örülhetett, hogy meglátta a kockás zászlót.
Monacóban aztán ötödik hellyel köszöntötte az új autót, amelyhez nyáron kapott a Toro Rosso új elemeket a Red Bulltól. A kiegészített kocsival aztán Vettel csak a Hungaroringen maradt le az időmérő harmadik részéről, nyert ugye Monzában, és hasonlóan nagy meghökkentést keltett azzal, hogy az idényzáró utolsó köreiben megelőzte Lewis Hamiltont, akinek ez kis híján a vb-címébe került.
Vettel mindkét toyotást megelőzve nyolcadik lett a vb-pontversenyben, majdnem kilencszer annyi pontot gyűjtött, mint csapattársa, Sebastien Bourdais. Csak a statisztikákat nézve ez volt az egyik legegyoldalúbb csapaton belüli párharc 2008-ban, de nem lehet azt mondani, hogy Bourdais leszerepelt volna.
A francia élete első F1-es versenyén pontot szerzett (bár nem jutott el a célig), és sokkal jobban feküdt neki a semlegesen beállított STR2B, mint az agresszívabb stílust megkövetelő STR3, ami Vettel álmai netovábbja volt. A Le Mans-i versenyző ennek ellenére az év végére rendszeres szereplője volt a harmadik időmérőnek, és ha nagyobb szerencséje van, a Belga és az Olasz Nagydíjból nem két ponttal jön ki, hanem ennek többszörösével.
Talán jobb esélye lenne állása megtartására is, a Toro Rosso ugyanis Sebastien Buemi és Szato Takuma felé kacsingat, és mivel a svájci és a japán pénzt is hozna magával, Bourdais méltatlanul korán elbúcsúzhat az F1-től. Vettel viszont a Red Bullnál bizonyíthatja, hogy a Toro Rosso a konszernen belüli párharcot a fent említett okok közül elsősorban pilótája miatt nyerte meg.
A KÉT PILÓTA
Sebastian Vettel | Sébastien Bourdais |
német, 21 éves | francia, 29 éves |
35 pont, 8. a vb-n | 4 pont, 17. a vb-n |
A 2008-AS ÉV VERSENYEI
| Vettel | Bourdais |
Ausztrál GP | ütközés (9.) | 7. (17.) |
Malajziai GP | motorhiba (15.) | kicsúszás (18.) |
Bahreini GP | ütközés (19.) | 15. (15.) |
Spanyol GP | ütközés (18.) | ütközés (19.) |
Török GP | 17. (14.) | műszaki hiba (18.) |
Monacói GP | 5. (19.) | ütközés (16.) |
Kanadai GP | 8. (19.) | 13. (18.) |
Francia GP | 12. (12.) | 17. (14.) |
Brit GP | kicsúszás (8.) | 11. (13.) |
Német GP | 8. (9.) | 12. (15.) |
Magyar GP | túlforrósodás (11.) | 18. (19.) |
Európai GP | 6. (6.) | 10. (10.) |
Belga GP | 5. (10.) | 7. (9.) |
Olasz GP | 1. (1.) | 18. (4.) |
Szingapúri GP | 5. (6.) | 12. (17.) |
Japán GP | 6. (9.) | 10. (10.) |
Kínai GP | 9. (6.) | 13. (8.) |
Brazil GP | 4. (7.) | 14. (9.) |
Zárójelbe a rajthelyeket írtuk, a legjobb eredményeket és rajthelyeket vastag betűvel jelöltük.MEGTETT KÖRÖK POZÍCIÓNKÉNT
Helyezés | Vettel | Bourdais |
| 810 kör | 887 kör |
1. | 49 | 3 |
2. | 23 | 5 |
3. | 9 | 4 |
4. | 19 | 16 |
5. | 72 | 37 |
6. | 77 | 58 |
7. | 104 | 14 |
8. | 88 | 17 |
9. | 78 | 6 |
10. | 35 | 14 |
11. | 38 | 58 |
12. | 68 | 72 |
13. | 26 | 123 |
14. | 22 | 113 |
15. | 22 | 102 |
16. | 23 | 63 |
17. | 41 | 60 |
18. | 10 | 53 |
19. | 4 | 58 |
20. | 2 | 11 |