Fotó: Action Images (archív)
Balra a győztes Schumacher, jobbra a dobogó tetején a második helyen végző Barrichello
Fotó: Action Images (archív)
Balra a győztes Schumacher, jobbra a dobogó tetején a második helyen végző Barrichello
„A közönség nagyjából a felét sem tudja azoknak a dolgoknak, amelyeket el kellett tűrnöm Michael mellett, és amiket megtapasztaltam a Ferrarinál” – jelentette ki Rubens Barrichello, majd sokatmondóan hozzáfűzte: – „Elképzelhető, hogy egy nap talán könyvben elolvashatnak mindent.”
Michael Schumacher és Rubens Barrichello 2000 és 2005 között voltak csapattársak a Ferrarinál, és az együtt töltött öt évük az egyik leghosszabb ilyen a száguldó cirkusz történetében.
Viszonyuk a 2002-es Ausztriai Nagydíj után változott meg gyökeresen, amikor a futamot végig vezető Barrichello az utolsó körben a célegyenesben maga elé engedte a második helyen autózó Schumachert, aki megnyerte a versenyt. Ennek a futamnak a hatására tiltották be később a csapatutasításokat, mivel a brazil egyértelműen a boxból kapta az ukázt a világbajnoki címre hajtó német elengedésére.
Itt jegyezzük, hogy teljesen fölösleges volt Barrichello utasítása az első hely átadására, mert Schumacher már akkor utcahosszal vezette a bajnokságot, és rekordot jelentően korán nyerte meg a világbajnoki címet, hiszen hat futammal a vége előtt már behozhatatlan volt az előnye. Igaz, ezt az osztrák verseny idején a Ferrarinál még nem tudták, ám gyanítható volt, hogy nem az így szerzett plusz négy pontra volt feltétlenül szüksége a vb-címhez.
Mindenesetre Schumacher is érezte, hogy a csapatutasítással nincs minden rendben, mert dobogón átadta Barrichellónak az első helyet, ráadásul az elsőnek járó trófeát is átengedte a brazilnak, aki a dobogó legmagasabb fokán állva hallgathatta a győztesnek járó himnuszt. A németet.
Minden bizonnyal egyébként ez volt az F1 történetének egyetlen olyan versenye, amelyen a győztes nem a dobogó középső, legmagasabb fokán állt a leintés után. A FIA sem ment el egyébként szó nélkül a dobogón tapasztalt mizéria mellett és az ott tapasztaltak miatt egy millió dollárra büntette a Ferrarit, és a két pilótát.
Nos, attól a versenytől számítva nem volt az igazi kettejük viszonya, arról pedig, hogy mennyire megromlott a kapcsolatuk, Schumacher legutóbbi nyilatkozata tanúskodik, aki egyszerűen lassúnak titulálta a brazilt.
„Senki nem lesz lassabb a szerződése miatt” – utalt a német arra, hogy Barrichello öt éven keresztül csak „másodhegedűs” volt mögötte és mindössze 9 versenyt nyert meg szemben a német 49 diadalával. – „Ha gyors vagy, akkor gyors vagy és te leszel az első számú pilóta. Ha nem, akkor nem.”
Barrichello vélt sérelmeivel vág egybe, hogy amikor 1995-ben Johnny Herbert volt Schumacher csapattársa, és a német pilóta az idény első edzésén megelőzte Herbertet, a brit onnantól számítva nem férhetett hozzá a Schumacher autójából származó adatokhoz. Márpedig ez a száguldó cirkuszban egyetlen csapatnál sem szokás. Ez alapján azért elképzelhető, hogy milyen megpróbáltatásokat kellett kiállnia öt éven keresztül Barrichellónak.