Fotó: Action Images (archív)
Vasárnap egymás között döntenek
Fotó: Action Images (archív)
Vasárnap egymás között döntenek
Interlagos. Ezen a néven ismert a Brazil Nagydíjnak immár hosszú évek óta otthont adó létesítmény, pedig már az 1970-es évek végétől a José Carlos Pacéról elnevezett versenypályán rendezik az F1-es futamot. Interlagosnak a teljes komplexumot hívják, amely többek között az Ayrton Senna nevét viselő gokartpályát is magába foglalja.
Nem véletlen egyébként, hogy a megannyi kiváló brazil autóversenyző közül éppen José Carlos Pace nevét viseli a Sao Paulo külvárosában található helyszín: az 1972 és 1977 között 72 GP-n elinduló pilóta az egyetlen győzelmét éppen itt aratta – 1975-ben diadalmaskodott.
Pace az egy sikere mellett további öt alkalommal állhatott a dobogóra, egyszer indulhatott az első helyről és összesen 58 pontot szerzett. Az 1977-es Dél-afrikai Nagydíj volt az utolsó versenye, a következő futam előtt légibalesetben életét vesztette.
Az 1973-ban épült pálya hossza 4.309 km, a verseny 71 körös (305.909 km) és az elérhető legnagyobb sebesség 325 km/ó. A pilóták dolgát 13 kanyar nehezíti; az elsőt a legendás Ayrton Sennáról nevezték el, az utolsó pedig jellemzően a "Café" nevet kapta.
A száguldó cirkuszban szereplő aszfaltcsíkok közül a brazil veszi leginkább igénybe a versenyzők szervezetét, és persze a kocsikat is, mégpedig azért, mert a menetirány az óramutató járásával ellenkező. A török ring is ilyen, ám a Sao Pauló-i sokkal gyorsabb, ezért jobban megviseli a nyakat, hiszen a pilóták egész évben „jobbos” terheléshez szoktak, itt meg balról kapnak nagyot.
Egy évvel ezelőtt a Pace-pálya adott otthont minden idők egyik legizgalmasabb évadzárásnak. Jól emlékezhetünk még rá, hogy Lewis Hamilton akkor is hét pont előnnyel érkezett az utolsó futamra, ám váltóproblémái adódtak, és csak hetedikként zárt. Akkori csapattársának, Fernando Alonsónak is lett volna esélye a vb-cím megszerzésére, ám csupán a harmadik lett, és ezzel pontegyenlőség alakult ki ő és Hamilton között.
A világbajnoki elsőség végül a futam előtt összetettben még csak harmadik helyen álló Ferrari-pilótáé, Kimi Räikkönené lett, aki megnyerte a versenyt, így egy ponttal megelőzte a két mclarenest.
Nem a tavalyi nagydíj volt amúgy az első alkalom, amikor az évad utolsó viadalán dőlt el az egyéni vb-trón sorsa. Már a legelső szezonban, 1950-ben is az utolsó erőpróba döntött: akkor Juan Manuel Fangio, Luigi Fagioli, Giuseppe Farina sorrendben érkeztek Olaszországba a pilóták, végül Farina hódította el a világbajnoki címet.
Azóta további 23 alkalommal fordult elő, hogy az utolsó futam előtt még nem született meg a döntés az egyéni bajnok kilétét illetően, így aztán az idén jubilál az F1: ez a 25. idény, amikor az utolsó napon derül ki, hogy ki a pontverseny győztese.
Amennyiben Lewis Hamilton nem lesz bajnok, úgy „üldözőbe veheti” Michael Schumachert, a német legenda ugyanis háromszor is az év utolsó futamán bukta el az összetettbeli győzelmet. Hamilton egy újabb botlással beérné a kétszer vesztő Sterling Mosst, Jim Clarkot és Alain Prostot. Ha viszont a brit megnyeri a vb-t, úgy az F1 58 éves történetének legfiatalabb világbajnoka lesz: 23 éves, 10 hónapos és 26 napos korában dicsőülne meg.
Ezt a listát jelenleg Fernando Alonso vezeti, aki 2005-ben, első vb-elsősége kivívásakor 24 éves és 58 napos volt. Tegyük hozzá, azért az sem akármi, hogy egy pilóta másodszor is ott áll annak a lehetőségnek a kapujában, hogy a legifjabb bajnok válhasson belőle. E téren eddig Jim Clark volt a rekorder, akinek 1963-ban végre sikerült a cím megszerzése.
AMIKOR AZ UTOLSÓ FUTAM DÖNTÖTT
Az évszám és a verseny helyszíne után az összetett utolsó futam előtti állása, nagy betűvel a világbajnok.
1950, Olasz GP | Juan Manuel Fangio/Luigi Fagioli/GIUSEPPE FARINA |
1951, Spanyol GP | JUAN MANUEL FANGIO/Alberto Ascari |
1956, Olasz GP | JUAN MANUEL FANGIO/Peter Collins |
1958, Marokkói GP | MIKE HAWTHORN/Sterling Moss |
1959, Amerikai GP | JACK BRABHAM/Sterling Moss/Tony Brooks |
1962, Dél-afrikai GP | GRAHAM HILL/Jim Clark |
1964, Mexikói GP | Graham Hill/JOHN SURTEES/Jim Clark |
1967, Mexikói GP | DENNIS HULME/Jack Brabham |
1968, Mexikói GP | GRAHAM HILL/Jackie Stewart/Dennis Hulme |
1974, Amerikai GP | EMERSON FITTIPALDI/Clay Regazzoni/Jody Scheckter |
1976, Japán GP | Niki Lauda/JAMES HUNT |
1981, Amerikai GP | Carlos Reutemann/NELSON PIQUET/Jacques Laffite |
1982, Amerikai GP | KEKE ROSBERG/John Watson |
1983, Dél-afrikai GP | Alain Prost/NELSON PIQUET/René Arnoux |
1984, Portugál GP | NIKI LAUDA/Alain Prost |
1986, Ausztrál GP | Nigel Mansell/ALAIN PROST/Nelson Piquet |
1994, Ausztrál GP | MICHAEL SCHUMACHER/Damon Hill |
1996, Japán GP | DAMON HILL/Jacques Villeneuve |
1997, Európa GP | Michael Schumacher/JACQUES VILLENEUVE |
1998, Japán GP | MIKA HÄKKINEN/Michael Schumacher |
1999, Japán GP | Eddie Irvine/MIKA HÄKKINEN |
2003, Japán GP | MICHAEL SCHUMACHER/Kimi Räikkönen |
2006, Brazil GP | FERNANDO ALONSO/Michael Schumacher |
2007, Brazil GP | Lewis Hamilton/Fernando Alonso/KIMI RÄIKKÖNEN |
2008, Brazil GP | Lewis Hamilton, Felipe Massa ? |