Reuters
A rajtnál Alonso simán eljött, jobbra Räikkönen
Reuters
A rajtnál Alonso simán eljött, jobbra Räikkönen
Még mielőtt a rajt utáni helyezkedést taglalnánk, meg kell említeni, hogy futam előtt történt egy nagyon ritka és furcsa baleset. Michael Schumacher (Ferrari) kihajtott a boxból, és békésen autózott a rajtrács felé, amikor hátulról Cristijan Albers (Minardi-Cosworth) hátulról nagy sebességgel telibe kapta a versenyautója bal első kerekét. Mindkét gép ripityára törött, a hétszeres világbajnok és a holland sofőr is a boxból volt kénytelen rajtolni a tartalékautójával.
Fernando Alonso kitűnően kapta el a rajtot, és rögtön húsz-harminc méterrel elhúzott. Giancarlo Fisichella azonnal balra húzta a kormányt, és megtartotta a második helyet, Kimi Räikkönen besorolt harmadiknak, Juan Pablo Montoya pedig besorolt mögé, megelőzve Jenson Buttont.
A spanyol világbajnok az első körben két másodperccel volt gyorsabb a közvetlen üldözőknél, rendkívül nagy tempóban autózott a mezőny élén. Négy kör alatt öt másodperces előnyt szedett össze, miközben Fisichella magabiztosan "megtartotta" a két McLaren-Mercedest.
Alonso körönként egy másodperccel volt gyorsabb az üldöző triónál, de a legnagyobb kérdés az volt, hogy a Renault-k és a McLarenek mikorra időzítik majd az első tankolást, és azt követően hogyan módosul majd a felállás.
Reuters
A csapatfőnök, Flavio Briatore örömében majdnem agyonnyomta szegény Alonsót a pódiumon
Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy Szato Takuma most sem okozott csalódást. A BAR-Honda versenyzőjét már az első körökben megbüntették, mert kiszúrták, hogy sokkal korábban indult el a rajtnál, mint a többiek. Át kellett hajtania a boxutcán, így keresztet vethetett (bár ez egy japán pilótánál nem éppen helyénvaló kifejezés) a jó helyezésre.
Eléggé meglepő módon Montoya jött ki elsőnek boxba (19. kör), elsősorban azért, mert a jobb első kerekével telibe talált egy pályadarabot – a hivatalos felirat szerint egy csatornafedél-darabot (?) –, és a McLarennél attól tartottak, hogy defektet kaphat.
A következő fordulat az volt, hogy a versenybíróság beküldte a biztonsági autót, mert alkatrészek maradtak a pályán. A pilóták sorban kijöttek tankolni, de Montoyának még egy tankolást is meg kellett ejtenie, mert a kerékcserénél nem tölthettek üzemanyagot a kocsijába.
Alonso nehezen megszerzett előnye elfogyott, de Fisichella, Räikkönen és Montoya is mögötte maradt, a kolumbiai ráadásul eléggé visszaesett, csak a 14. helyen állt. A McLarennek nem állt jól a szénája.
A 24. körben Michael Schumacher a safety car vezette mezőnyben haladva kipördült (!), a lassításból sem derült ki egyértelműen, hogyan hajtotta végre ezt a bravúrt Felipe Massa mögött haladva.
A 25. körben újra elengedték a mezőnyt. Rögtönt ezt követően Montoya begurult a boxba, és feladta a versenyt. A Renault ezzel szinte már világbajnok volt.
A száguldás csak a 30. körig folytatódhatott, amikor Narain Karthikeyan (Jordan-Toyota) csúnya balesetet szenvedett (Jacques Villeneuve majdnem telibe találta a roncsot), és ismét beküldték a biztonsági autót.
Reuters
Fernando Alonso legutóbb Hockenheimben állhatott a dobogó tetején
Újabb tankolási hullám következett, amely során Kimi Räikkönen megelőzte Giancarlo Fisichellát. Ennek ellenére nem zárkózhatott fel Alonsóra, mert közöttük maradt három autó (Ralf Schumacher, Felipe Massa, Christian Klien), és amikor a safety car 22 körrel a leintés előtt ismét kiállt, a spanyol világbajnok újra elhúzhatott.
Noha egy idő után – a Toyota, a Sauber-Petronas és a Red Bull-Cosworth boxkiállásakor – Räikkönen átvette a második helyet, Alonso addigra már nagyon nagy előnyt szerzett, és több mint tíz másodperccel vezetett.
Giacarlo Fisichella kapott egy "áthajtásos" büntetést, amiért a második tankolásnál sportszerűtlenül feltartotta Räikkönent, de a lényegen ez nem változtatott. A McLaren-Mercedes egyetlen módon lehetett volna világbajnok, jelesül, ha Fernando Alonsóval történik valami.
Mivel azonban Alonso autója ezúttal is tökéletesen működött végig – ahogyan a szezon eddigi összes futamán –, a spanyol világbajnok megszerezte idei hetedik, pályafutása nyolcadik futamgyőzelmét, és ezzel bebiztosította a Renault első konstruktőr-világbajnoki címét. A Formula–1-ben 1977-ben bemutatkozó francia gyárnak 25 futamgyőzelemre volt szüksége az első vb-aranyéremhez.
A főszereplők nyilatkozatai itt:
Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Ralf Schumacher2. KÍNAI NAGYDÍJ, a vb 19., utolsó futama (56 kör, 307,573 km), a végeredmény: 1. | F. Alonso | spanyol | Renault | 1:39:53,618 óra |
2. | K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | + 4,015 mp |
3. | R. Schumacher | német | Toyota | + 25,376 |
4. | G. Fisichella | olasz | Renault | + 26,114 |
5. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | + 31,839 |
6. | F. Massa | brazil | Sauber-Petronas | + 36,400 |
7. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | + 36,842 |
8. | J. Button | brit | BAR-Honda | + 41,249 |
9. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Coswort | + 44,247 |
10. | J. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | + 59,977 |
11. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | + 1:24, 648 |
12. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | + 1:32, 812 |
13. | A. Pizzonia | brazil | Williams-BMW | + 1 kör |
14. | R. Doornbos | holland | Minardi-Cosworth | + 1 kör |
15. | J. Trulli | olasz | Toyota | + 1 kör |
16. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | + 5 kör |
Kiesett a versenyből: T. Szato | japán | BAR-Honda | + 22 laps |
N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | + 28 laps |
J. P. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | + 32 laps |
M. Schumacher | német | Ferrari | + 34 laps |
A 2005-ÖS VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE - pilóták: |
1. Fernando Alonso (spanyol, Renault) | 133 pont |
2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren Mercedes) | 112 pont |
4. Michael Schumacher (német, Ferrari) | 62 pont |
3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, McLaren Mercedes) | 60 pont |
5. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) | 58 pont |
6. Ralf Schumacher (német, Toyota) | 45 pont |
7. Jarno Trulli (olasz, Toyota) | 43 pont |
7. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) | 38 pont |
9. Jenson Button (brit, BAR-Honda) | 37 pont |
10. Mark Webber (ausztrál, Williams-BMW) | 36 pont |
11. Nick Heidfeld (német, Williams-BMW) | 28 pont |
12. David Coulthard (skót, Red Bull Racing) | 24 pont |
13. Felipe Massa (brazil, Sauber-Petronas) | 11 pont |
14. Jacques Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas) | 9 pont |
15. Christian Klien (osztrák, Red Bull Racing) | 9 pont |
16. Tiago Monteiro (portugál, Jordan-Toyota) | 7 pont |
17. Alexander Wurz (osztrák, McLaren-Mercedes) | 6 pont |
18. Narain Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota) | 5 pont |
19. Pedro de La Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes) | 4 pont |
19. Cristijan Albers (holland, Minardi-Cosworth) | 4 pont |
21. Patrick Friesacher (osztrák, Minardi-Cosworth) | 3 pont |
22. Antonio Pizzonia (brazil, Williams-BMW) | 2 pont |
23. Vitantonio Liuzzi (osztrák, Red Bull-Cosworth) | 1 pont |
23. Szato Takuma (japán, BAR-Honda) | 1 pont |
Jenson Buttontól (brit, BAR-Honda) levonták a San Marinó-i Nagydíjon megszerzett 6 pontjátSzato Takumától (japán, BAR-Honda) levonták a San Marinó-i Nagydíjon megszerzett 4 pontjátA BAR-Honda csapattól a levonták a San Marinó-i Nagydíjon meg- szerzett 10 pontját. A 2005-ös idény futamgyőztesei: |
Ausztrál Nagydíj | Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) |
Malajziai Nagydíj | Fernando Alonso (spanyol, Renault) |
Bahreini Nagydíj | Fernando Alonso (spanyol, Renault) |
San Marinói Nagydíj | Fernando Alonso (spanyol, Renault) |
Spanyol Nagydíj | Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes |
Monacói Nagydíj | Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes |
Európai Nagydíj | Fernando Alonso (spanyol, Renault) |
Kanadai Nagydíj | Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes |
Az Egyesült Államok Nagydíja | Michael Schumacher (német, Ferrari |
Francia Nagydíj | Fernando Alonso (spanyol, Renault) |
Brit Nagydíj | J. P. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes) |
Német Nagydíj | Fernando Alonso (spanyol, Renault) |
Magyar Nagydíj | Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) |
Török Nagydíj | Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) |
Olasz Nagydíj | J. P. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes) |
Belga Nagydíj | Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) |
Brazil Nagydíj | Juan Pablo Montoya (finn, McLaren-Mercedes) |
Japán Nagydíj | Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes |
Kínai Nagydíj | Fernando Alonso (spanyol, Renault) |
----
Konstruktőr-világbajnokok |
2005 | Renault |
2004 | Ferrari |
2003 | Ferrari |
2002 | Ferrari |
2001 | Ferrari |
2000 | Ferrari |
1999 | Ferrari |
1998 | McLaren |
1997 | Williams |
1996 | Williams |
1995 | Benetton |
1994 | Williams |
1993 | Williams |
1992 | Williams |
1991 | McLaren |
1990 | McLaren |
1989 | McLaren |
1988 | McLaren |
1987 | Williams |
1986 | Williams |
1985 | McLaren |
1984 | McLaren |
1983 | Ferrari |
1982 | Ferrari |
1981 | Williams |
1980 | Williams |
1979 | Ferrari |
1978 | Lotus |
1977 | Ferrari |
1976 | Ferrari |
1975 | Ferrari |
1974 | McLaren |
1973 | Lotus |
1972 | Lotus |
1971 | Tyrrell |
1970 | Lotus |
1969 | Matra |
1968 | Lotus |
1967 | Brabham |
1966 | Brabham |
1965 | Lotus |
1964 | Ferrari |
1963 | Lotus |
1962 | BRM |
1961 | Ferrari |
1960 | Cooper |
1959 | Cooper |
1958 | Vanwall |
----
Egyéni világbajnokok, 1950- |
2005 | Fernando Alonso (spanyol) | Renault |
2004 | Michael Schumacher (német) | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher (német) | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher (német) | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher (német) | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher (német) | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen (finn) | McLaren-Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen (finn) | McLaren-Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve (kanadai) | Williams-Renault |
1996 | Damon Hill (angol) | Williams-Renault |
1995 | Michael Schumacher (német) | Benetton-Renault |
1994 | Michael Schumacher (német) | Benetton-Ford |
1993 | Alain Prost (francia) | Williams-Renault |
1992 | Nigel Mansell (angol) | Williams-Renault |
1991 | Ayrton Senna (brazil) | McLaren-Honda |
1990 | Ayrton Senna (brazil) | McLaren-Honda |
1989 | Alain Prost (francia) | McLaren-Honda |
1988 | Ayrton Senna (brazil) | McLaren-Honda |
1987 | Nelson Piquet (brazil) | Williams-Honda |
1986 | Alain Prost (francia) | McLaren-TAG Porsche |
1985 | Alain Prost (francia) | McLaren-TAG Porsche |
1984 | Niki Lauda (osztrák) | McLaren-TAG Porsche |
1983 | Nelson Piquet (brazil) | Brabham-BMW |
1982 | Keke Rosberg (finn) | Williams-Ford |
1981 | Nelson Piquet (brazil) | Brabham-Ford |
1980 | Alan Jones (ausztrál) | Williams-Ford |
1979 | Jody Scheckter (dél-afrikai) | Ferrari |
1978 | Mario Andretti (amerikai) | Lotus-Ford |
1977 | Niki Lauda (osztrák) | Ferrari |
1976 | James Hunt (angol) | McLaren-Ford |
1975 | Niki Lauda (osztrák) | Ferrari |
1974 | Emerson Fittipaldi (brazil) | McLaren-Ford |
1973 | Jackie Stewart (skót) | Tyrell-Ford |
1972 | Emerson Fittipaldi (brazil) | Lotus-Ford |
1971 | Jackie Stewart (skót) | Tyrell-Ford |
1970 | Jochen Rindt (osztrák) | Lotus-Ford |
1969 | Jackie Stewart (skót) | Matra-Ford |
1968 | Graham Hill (angol) | Lotus-Ford |
1967 | Denis Hulme (új-zélandi) | Brabham-Repco |
1966 | Jack Brabham (ausztrál) | Brabham-Repco |
1965 | Jim Clark (skót) | Lotus-Climax |
1964 | John Surtees (angol) | Ferrari |
1963 | Jim Clark (skót) | Lotus-Climax |
1962 | Graham Hill (angol) | BRM |
1961 | Phil Hill (amerikai) | Ferrari |
1960 | Jack Brabham (ausztrál) | Cooper-Climax |
1959 | Jack Brabham (ausztrál) | Cooper-Climax |
1958 | Mike Hawthorn (angol) | Ferrari |
1957 | Juan Manuel Fangio (argentin) | Maserati |
1956 | Juan Manuel Fangio (argentin) | Ferrari-Lancia |
1955 | Juan Manuel Fangio (argentin) | Mercedes |
1954 | Juan Manuel Fangio (argentin) | Maserati-Mercedes |
1953 | Alberto Ascari (olasz) | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari (olasz) | Ferrari |
1951 | Juan Manuel Fangio (argentin) | Alfa Romeo |
1950 | Giuseppe Farina (olasz) | Alfa Romeo |
----
Fernando Alonso (Renault, 1. hely): – Némi túlkormányzottságtól eltekintve az autó tökéletes volt. Kimi túlkságosan messze volt mögöttem, így azt hiszem, valószínűleg ez volt a szezon legkönnyebb versenye számomra. Azt hiszem, ez egy jó év volt. Az elején sorban nyertük a versenyeket, és bár később is sikerült előbbre lépnünk a motor és az autó fejlesztésében, nem kockáztattam, mert elég nagy volt az előnyöm. Itt Sanghajban újra megmutattuk, hogy ha bevállalunk egy kicsivel több kockázatot, akkor le tudjuk győzni a McLarent. Egy kicsit csalódott vagyok, hogy csak hét futamot nyertem meg, azt hiszem, ezzel a kocsivel tízet vagy tizenegyet is nyerhettem volna.
Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes, 2. hely): – Az autó nem volt eléggé gyors. A végén egyre gyorsabb tudtam lenni, és akkor már tökéletesen működött a kocsi, de sajnos negyven kör már eltelt. A legjobbat hoztam ki magamból, de ez ma nem volt elég. A Renault túl gyors volt, ezért minden elismerésem az övék. Jövőre megint megpróbáljuk. A Juan Pablo balesete előtti körben láttam, hogy az a darab kimozdult a helyéről, és a következő körben már kiállt a talajból. Juan egy kicsit szélesebbre vette a kanyart, de végül is nem hiszem, hogy ez bármit számított a bajnokság végkimenetele szempontjából. Nyomtuk a gázt, de a mai nem a mi napunk volt."
Ralf Schumacher (Toyota, 3. hely): – Nehéz hétvégén vagyunk túl, mert az autó kezdetben nagyon sok gondot okozott, még az időmérő edzésen is. A biztonsági autó miatt szerencsés vagyok, legutóbb nem voltam az. A csapat jó startégiát dolgozott ki a versenyre, és a boxkiállások is kitűnően sikerült. Az első tankolás után a kocsim nagyon jól kezelhető volt, a safety car második kiállása után különösen jól működött. Hihetetlennek tűnt, de még Fernandót is követni tudtam, ami még úgy is fantasztikus, hogy tudtam, az autójában több az üzemanyag."