Reuters
Ralf Schumacher öleli magához a Toyota egyik szerelőjét. A német pilóta a 2004-es Kanadai Nagydíj után startolhat ismét a mezőny éléről
Reuters
Ralf Schumacher öleli magához a Toyota egyik szerelőjét. A német pilóta a 2004-es Kanadai Nagydíj után startolhat ismét a mezőny éléről
Megérkezett a beígért eső Szuzukába, a Japán Nagydíj helyszínén ma nem sikerült olyan edzést rendezni, amelyen száraz lett volna a pálya. A kora reggeli, magyar idő szerint hajnali két órakor kezdődő gyakorláson Michael Schumacher (Ferrari) volt a leggyorsabb Kimi Räikkönen és Juan Pablo Montoya (mindkettő McLaren-Mercedes) előtt (természetesen vizes aszfalton), majd a negyedik szabadedzésen Giancarlo Fisichella végzett az élen Narain Karthikeyan (!!), a Jordan pilótája előtt. (A szabadedzések eredményeit a második és a harmadik fejezetben tekintheti meg.)
A kvalifikációs trénig idejére is nedves maradt az aszfalt, az állapota gyakorlatilag megegyezett azzal, amilyen a reggeli első edzésen volt. A versenyzők átmeneti esőgumival gurulhattak ki a pályára. Tiago Monteiro (Jordan-Toyota) már a bemelegítő körében a kavicságyba került, majd később Jarno Trulli (Toyota) is kicsúszott, de ő legalább azért, mert megpróbált a határon autózni. Csapattársa, a tizenharmadikként a pályára hajtó Ralf Schumacher viszont 1:46,106 perc alatt ért körbe, és ezt az eredményt az utána következő Jenson Buttonnak sem sikerült túlszárnyalnia.
Reuters
Jól látható, hogy Ralf Schumacher még átmeneti esőgumikkal tette meg a gyors körét, de a vb-pontverseny éllovasainak már mélybarázdás abroncsokra volt szükségük
Ekkor rájött az eső, a körülmények gyorsan romlottak, a pályára rövid idő alatt sok víz került. Rubens Barrichello (Ferrari) már megközelíteni sem tudta az éllovasokat, Fisichella azonban bravúrt hajtott végre azzal, hogy még így is a harmadik legjobb időt autózta.
A víz igazából a tréning vége felé kezdett el ömleni a szuzukai versenypályán, így fordulhatott elő, hogy a leggyorsabb autókkal induló leggyorsabb pilóták nem szólhattak bele az egyes rajtkockáért folyó harcba. Michael Schumacher, az újdonsült világbajnok Fernando Alonso (Renault), Kimi Räikkönen, illetve Juan Pablo Montoya a mezőny végére került.
Egyéni szempontból nézve Kimi Räikkönennek nem is jött rosszkor ez a "kis" eső, a pénteki motorcseréje miatt ugyanis eleve tízhelyes rajtbüntetetéssel kellett számolnia, ami hátrányba hozta volna őt a közvetlen riválisokkal szemben. Így viszont Fisichella kivételével mindannyian a mezőny végéről vágnak majd neki az 53. körös versenynek. A Jégember nem is próbált jó kört autózni a tréningen, hiszen tudta, hogy – hacsak holnapig még valakinél nem lesz szükség motorcserére – az utolsó rajtkocka lesz az övé.
A konstruktőr-világbajnoki cím szempontjából viszont nem sokat változott a helyzet – a Renault így is előnyben van, hiszen Fisico a harmadik kockából startol, és sokkal jobb esélye van jó eredményt elérni, mint a két McLaren-Mercedes-pilótának. Ez akár döntő is lehet a gyártói címért folyó harc szempontjából.
"Nehéz kör volt, nagyon csúszott a pálya, de szerencsénk volt az időjárással – nyilatkozta a pályafutása ötödik pole pozícióját megszerző Ralf Schumacher. – Janónak (Trulli) nem volt szerencséje, a határon autózott. Az időjárás egyébként úgy alakult, ahogyan arra számítottunk, úgyhogy köszönöm az csapat időjósainak."
"Mindig nagyon szerettem Szuzukát, egészen azóta, hogy 1995-ben először versenyeztem itt – folytatta a német pilóta. – Ez az első alkalom, hogy egy tiszta japán istálló szerzi meg a pole-t, ami nyilvánvaló óriási dolog. Azt hiszem, jók az esélyeink a holnapi versenyen, mert az igazán erős autók közül jó néhány a mezőny végén van, és mi elég erősek vagyunk."
További nyilatkozatok: Jenson Button, Giancarlo Fisichella, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Juan Pablo Montoya, Michael Schumacher22. JAPÁN NAGYDÍJ, a hivatalos időmérő edzés eredménye: 1. | R. Schumacher | német | Toyota | 1:46,106 |
2. | J. Button | brit | BAR-Honda | 1:46,141 |
3. | G. Fisichella | olasz | Renault | 1:46,276 |
4. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | 1:46,464 |
5. | T. Szato | japán | BAR-Honda | 1:46,841 |
6. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | 1:46,892 |
7. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | 1:47,233 |
8. | J. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | 1:47,440 |
9. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | 1:48,248 |
10. | F. Massa | brazil | Sauber-Petronas | 1:48,278 |
11. | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | 1:48,718 |
12. | A. Pizzonia | brazil | Williams-BMW | 1:48,898 |
13. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | 1:50,843 |
14. | M. Schumacher | német | Ferrari | 1:52,676 |
15. | R. Doornbos | holland | Minardi-Cosworth | 1:52,894 |
16. | F. Alonso | spanyol | Renault | 1:54,667 |
17. | K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 2:02,309 |
18. | J. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | idő nélkül |
19. | J. Trulli | olasz | Toyota | idő nélkül |
20. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | idő nélkül |
22. JAPÁN NAGYDÍJ, a rajtsorrend: 1. | R. Schumacher | német | Toyota | 1:46,106 |
2. | J. Button | brit | BAR-Honda | 1:46,141 |
3. | G. Fisichella | olasz | Renault | 1:46,276 |
4. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | 1:46,464 |
5. | T. Szato | japán | BAR-Honda | 1:46,841 |
6. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | 1:46,892 |
7. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | 1:47,233 |
8. | J. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | 1:47,440 |
9. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | 1:48,248 |
10. | F. Massa | brazil | Sauber-Petronas | 1:48,278 |
11. | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | 1:48,718 |
12. | A. Pizzonia | brazil | Williams-BMW | 1:48,898 |
13. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | 1:50,843 |
14. | M. Schumacher | német | Ferrari | 1:52,676 |
15. | R. Doornbos | holland | Minardi-Cosworth | 1:52,894 |
16. | F. Alonso | spanyol | Renault | 1:54,667 |
17. | K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 2:02,309 |
18. | J. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | idő nélkül |
19. | J. Trulli | olasz | Toyota | idő nélkül |
20. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | idő nélkül |
RALF SCHUMACHER POLE POZÍCIÓI Év, GP | Autó | Motor | Helyezés a versenyen |
2001, Franciaország | Williams FW23 | BMW 3.0 V10 | 2 |
2003, Monaco | Williams FW25 | BMW 3.0 V10 | 4 |
2003, Kanada | Williams FW25 | BMW 3.0 V10 | 2 |
2003, Franciaország | Williams FW25 | BMW 3.0 V10 | 1 |
2004, Kanada | Williams FW26 | BMW 3.0 V10 | kizárták |
2005, Japán | Toyota TF105B | Toyota 3.0 V10 | ? |
KI HÁNYSZOR NYERTE MEG A JAPÁN NAGYDÍJAT? Michael Schumacher | 6 |
Gerhard Berger | 2 |
Ayrton Senna | 2 |
Damon Hill | 2 |
Mika Häkkinen | 2 |
Mario Andretti | 1 |
James Hunt | 1 |
Alessandro Nannini | 1 |
Nelson Piquet | 1 |
Riccardo Patrese | 1 |
Rubens Barrichello | 1 |
(Látható, hogy a ma is aktív pilóták közül csak Michael Schumancher és Rubens Barrichello tudott győzni Szuzukában) ----
22. JAPÁN NAGYDÍJ, a 3. szabadedzés végeredménye 1. | M. Schumacher | német | Ferrari | 1:46,543 | 3 |
2. | K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 1:48,729 | 5 |
3. | J. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | 1:49,097 | 4 |
4. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | 1:49,484 | 3 |
5. | A. Pizzonia | brazil | Williams-BMW | 1:50,537 | 5 |
6. | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | 1:50,811 | 8 |
7. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | 1:50,846 | 4 |
8. | J. Button | brit | BAR-Honda | 1:51,884 | 4 |
9. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | 1:52,023 | 7 |
10. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | 1:52,700 | 6 |
11. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | 1:53,346 | 10 |
12. | T. Szato | japán | BAR-Honda | 1:53,454 | 5 |
13. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | 1:54,348 | 4 |
----
22. JAPÁN NAGYDÍJ, a 4. szabadedzés végeredménye 1. | G. Fisichella | olasz | Renault | 1:50,136 | 9 |
2. | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | 1:50,150 | 6 |
3. | R. Schumacher | német | Toyota | 1:50,369 | 8 |
4. | J. Button | brit | BAR-Honda | 1:50,920 | 7 |
5. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | 1:50,994 | 7 |
6. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | 1:51,223 | 6 |
7. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | 1:51,274 | 5 |
8. | J. Trulli | olasz | Toyota | 1:51,503 | 8 |
9. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | 1:51,710 | 9 |
10. | R. Doornbos | holland | Minardi-Cosworth | 1:51,971 | 10 |
11. | F. Alonso | spanyol | Renault | 1:52,667 | 9 |
12. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | 1:52,897 | 4 |
13. | J. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | 1:53,460 | 8 |
14. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | 1:53,739 | 5 |
15. | F. Massa | brazil | Sauber-Petronas | 1:53,842 | 8 |
16. | T. Szato | japán | BAR-Honda | 1:54,307 | 8 |
17. | A. Pizzonia | brazil | Williams-BMW | 2:01,075 | 4 |
----
Jenson Button (BAR-Honda, 2. rajthely): – A második rajtkocka fantasztikus a Honda hazai versenyén. Nagyon örülök ennek a helyezésnek, bár a körömmel nem vagyok elégedett. Az időjárás a kezünkre játszott, hiszen nem sokkal azután kezdett rá az eső, hogy befejeztem a körömet. Az autó meglehetősen alulkormányzott a pálya minden részén, nehéz vezetni, különösen úgy, hogy a hétvége korábbi részében esőgumikon még nem mentünk. Mindent egybevetve azért jól állítottuk be az autót a versenyre, a taktikánk is jó, úgyhogy remélem, hogy a mezőny első részében autózhatok ez előtt a fantasztikus közönség előtt.
Giancarlo Fisichella (Renault, 3. rajthely): – elégedett vagyok a harmadik hellyel, hiszen amikor elhagytam a boxutcát, már esett az eső, és tudtam, hogy a pálya egyre rosszabb lehet, miközben a gyors körömön vagyok. Átmeneti esőgumik voltak az autón, ami helyes választás volt, de az utolsó szektorban már túl sok volt a víz az aszfalton. Ha nem így van, elég könnyen megszerezhettem volna a pole-t, de azért örülök a harmadik helynek, mert jó stratégiát dolgoztunk ki holnapra, ráadásul fő riválisaink, a McLarenek a hátsó sorokból rajtolnak. Mindent megteszek, hogy a lehető legjobb eredményt érjem el.
Fernando Alonso (Renault, 16. rajthely): – Nos, talán azt mondják, hogy az esős edzések nem tartoztak az erősségeim közé ebben a szezonban. De most komolyan! A mostani helyzet nagyon hasonlított ahhoz, ami az AusztrálNagydíjon volt az év elején, és akkor is azokban a percekben kellett teljesítenem a gyors körömet, amikor a pálya a legvizesebb volt. Nem izgulok, csak remélni tudom, hogy meg tudom csinálni ugyanazt, amit Melbourne-ben. Ott sikerült keresztülverekednem magam a mezőnyöm. A konstruktőr-világbajnoki cím szempontjából jó, hogy mindkét McLaren mögöttünk van. Megpróbálok a saját versenyemre koncentrálni, nyomom a gázt, ahogyan bírom, és az a célom, hogy pontokat szerezzek."
Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes, 20. rajthely): – Az eső néhány perccel az előtt kezdett szakadni, hogy Juan Pablo és én kimentünk a pályára. A körülmények rosszak voltak, túlságosan sok víz volt a pályán ahhoz, hogy bármi esélyünk legyen. A csapat szempontjából nagy kár, ami történt, hiszen annyit dolgoztunk mostanáig. Nem lehet tudni, mit tartogat az időjárás holnapra. Ahogyan az idén már többször láttuk, bármi megtörténhet. Persze, csalódott vagyok, de legalább nem tíz helyet estem vissza az eredeti pozíciómhoz képes. Holnap mindent beleadunk, és utána meglátjuk, hogy ez a világbajnokság szempontjából mihez volt elég.
Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes, 17. rajthely): – Ma mindent az időjárás döntött el. Számunkra ez rémálom, hiszen rengeteget küzködtünk, pedig a legutóbbi versenyen miénk volt az első két hely. A csapattól kaptam azt az instrukciót, hogy ne fejezzem be a körömet, mert ez később stratégiai szempontból hasznos is lehet. Az legalább biztató, hogy Alonso is eléggé hátul van, de a helyzet a világbajnoki cím szempontjából messze van az ideálistól. Ettől függetlenül biztos vagyok abban, hogy holnap pontokat tudunk szerezni. Másrészt volt már úgy korábban, hogy a huszadik helyről indultam, és második lettem.
Michael Schumacher (Ferrari, 14. rajthely): – Pont akkor jött az eső, amikor elkezdtem a gyors körömet, a mélybarázdás gumikat már nem tudtuk felrakni. Az egyedüli, amit tehettem, hogy 'beúsztam a célba'. Valójában az első szektorban nem esett olyan erősen, hogy igazán nagy szükség lett volna az esőgumikra, de a kör további részében már mindenképpen jól jöttek volna. Azt hiszem, balszerencsés voltam. Reggel nagyon versenyképesek voltunk, úgyhogy arra gondoltam, hogy enyém lehet a pole pozíció. A reggeli balesetem egyrészt azért következett be, mert rámentem a csúszós szegélykőre, másrészt fellépett a vízencsúszás hatása. Ahogyan a rajtrácsot elnézem, érdekes versenyre van kilátás. Örülök, hogy Ralf megszerezte az egyes rajtkockát, szép munkát végzett.